Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-948/12-4/AK
z 24 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-948/12-4/AK
Data
2013.01.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
internet
konkursy
płatnik
wygrana


Istota interpretacji
Zakres opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wygranych w konkursach i grach emitowanych w ogólnodostępnej sieci Internet.



Wniosek ORD-IN 761 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.10.2012 r. (data wpływu 29.10.2012 r.) oraz piśmie z dnia 21.12.2012 r. (data wpływu 24.12.2012 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie z dnia 12.12.2012 r. Nr IPPN2/415-948/12-2/AK oraz IPPB5/423-1062/12-2/MW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wygranych w konkursach i grach emitowanych w ogólnodostępnej sieci Internet – jest

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej uznania wartości wygranej w wysokości 5% z tytułu wygranej przez osobę poleconą jako wygranej w konkursie,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 29.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wygranych w konkursach i grach emitowanych w ogólnodostępnej sieci Internet.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: Wnioskodawca) jest właścicielem aplikacji „(Y.. Aplikacja „(Y. to platforma informatyczna prowadzona przez Wnioskodawcę we współpracy z P. Wnioskodawcy służąca do komunikacji pomiędzy Użytkownikami Aplikacji Y. oraz do komunikacji użytkowników Aplikacji Y. z P. Y.. Komunikacja użytkowników z P. Y. odbywać się będzie w drodze konkursów i gier oraz poprzez udostępnienie kart programów lojalnościowych P. Y. w ramach wirtualnego portfela kart lojalnościowych. P. Y. będą przedsiębiorcy, z którymi Y. podpisze umowy współpracy, a których szczegółowe dane będą publikowane z Aplikacji Y. (dalej: PY., P.). Użytkownikiem Aplikacji Y. może być wyłącznie pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Użytkownik). Korzystanie z Aplikacji Y. jest nieodpłatne, z wyłączeniem kosztów jakie ponosi Użytkownik w związku z dostępem do sieci Internet.

Aplikacja będzie wykorzystywana do organizowania różnego rodzaju Akcji, czyli gier i konkursów (dalej: Akcje). Aby Użytkownik mógł wziąć udział w konkursie, musi pobrać aplikację i założyć konto, co poprzedzone jest akceptacją regulaminu.

Konkursy będą realizowane w jednym z sześciu podstawowych niżej opisanych modeli, przy czym Wnioskodawcy przysługuje prawo dodania do Aplikacji Y. nowych, innych niż wskazane modeli przeprowadzenia Akcji. Podstawowe modele są następujące:

  1. „Wykonaj czynność w Aplikacji Y. - zadaniem Użytkowników jest wykonanie określonej czynności w Aplikacji Y. z poziomu smartfonu, na którym jest zainstalowana Aplikacja Y.,
  2. „Wykonaj czynność w świecie realnym” - zadaniem Użytkowników jest wykonanie czynności w świecie realnym i zweryfikowanie wykonania czynności poprzez Aplikację Y., w sposób określony w opisie danej Akcji,
  3. „Dokonaj zakupu produktu/skorzystaj z usługi u P.Y. w określonym miejscu” - zadaniem Użytkowników jest dokonanie zakupu określonego produktu lub usługi i zweryfikowanie tego faktu poprzez Aplikację Y. w sposób określony w opisie danej Akcji,
  4. „Skorzystaj z promocji P.Y. na bazie otrzymanej informacji” - zadaniem Użytkowników jest skorzystanie z promocji P. Y. i zgłoszenie tego faktu poprzez Aplikację Y.,
  5. „Przekaż swoje dane osobowe P.Y.” - zadaniem Użytkowników jest wyrażenie zgody na przekazanie na rzecz konkretnego P.Y., zlecającego daną Akcję, wybranych danych osobowych z profilu użytkownika w ramach Aplikacji Y., lub uzupełnienie o inne dane wymagane przez P. Y.,
  6. „Poleć Aplikację Y. swoim znajomym” - zadaniem Użytkowników jest polecanie innym osobom zainstalowania Aplikacji Y. i wzięcia udziału w Akcji przeprowadzanej za pośrednictwem Aplikacji Y..

Każdorazowo wraz z ogłoszeniem danej Akcji w Aplikacji Y. będzie podawana informacja o wysokości Nagrody dostępnej w danej Akcji, ilości przewidzianych Nagród oraz wskazane będzie kryterium według, którego nastąpi przyznanie Nagród. Nagrody będą przyznawane dla określonych Użytkowników, którzy zgodnie z ograniczeniem ilościowym, czasowym i lokalizacyjnym podanym w opisie danej Akcji dostępnym przed jej rozpoczęciem jako pierwsi prawidłowo wykonają zadanie określone w danej Akcji.

W przypadku Akcji realizowanej według modelu „Poleć Aplikację Y. swoim znajomym” Użytkownik, który poleci innej osobie skorzystanie z Aplikacji Y., a osoba, którą polecił Użytkownik zainstaluje Aplikację Y., dokona rejestracji w Aplikacji Y., potwierdzi wskazanie i uzyska prawo do Nagrody z tytułu prawidłowej realizacji Akcji, to Użytkownik, który polecił taką osobę uzyska prawo do Nagrody w wysokości 5 % wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji.

W przypadku gdy, Użytkownik uzyska prawo do Nagrody, stosowna informacja zostanie umieszczona w jego Profilu w Aplikacji Y., tj. wirtualne konto Użytkownika w Profilu powiększy się o wartość Nagrody, do której prawo uzyskał Użytkownik. Środki pieniężne z wygranych zostaną postawione do dyspozycji Użytkownika, na ostatni dzień kolejnego miesiąca, po dacie zweryfikowania poprawności wykonania Akcji co oznacza, że od tej daty Użytkownik może zdecydować czy korzysta z prawa do Nagrody. Użytkownik, który uzyskał w ramach Akcji prawo do Nagrody i środki wirtualne zasiliły jego konto na Profilu ma prawo do przyjęcia Nagrody i złożenia dyspozycji przelania tych środków na swój rachunek bankowy lub też ma prawo zrzeczenia się prawa do Nagrody z jednoczesnym poleceniem Y., aby przekazała te środki w imieniu własnym na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego. W przypadku przyjęcia Nagrody i wydania dyspozycji przelania środków stanowiących Nagrodę na rachunek Użytkownika, do każdej Nagrody dodane będzie świadczenie pieniężne stanowiące 11,11 % kwoty Nagrody (tzw. Świadczenie Dodatkowe). Y. ma bowiem prawo potrącić kwotę należnego podatku zryczałtowanego z kwoty Świadczenia Dodatkowego.

Pismem z dnia 12.12.2012 r. Nr IPPB2/415-948/12-2/AK oraz IPPB5/423-1062/12-2/MW wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • wskazanie, czy interpretacja przepisów prawa podatkowego w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego ma być udzielona w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też z zakresu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać należy, iż w części E.2 jako rodzaj sprawy zaznaczono poz. 53 (podatek dochodowym od osób prawnych) oraz poz. 54 (podatek dochodowym od osób fizycznych) W dniu 19.10.2012 r. Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości 40,00 zł.
  • A zatem jeżeli interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wówczas należy dokonać dodatkowej opłaty w kwocie 40,00 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr xi przesłać kserokopię dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu.

Do wniosku został załączony odpis pełnomocnictwa dla Pana Adama Mariańskiego udzielonego przez Prezesa Zarządu Spółki Y. tj. osobę upoważnioną do reprezentacji podmiotu w sprawie m.in. wydania interpretacji indywidualnej. Jednak przedmiotowe pełnomocnictwo nie zostało podpisane przez osobę udzielającą pełnomocnictwa tj. Prezesa Zarządu Spółki Y. Pana R..

W związku z powyższym wzywa się Wnioskodawcę do uzupełnienia braku poprzez: ponowne przesłanie dokumentu opatrzonego własnoręcznym podpisem mocodawcy lub też osobiste zgłoszenie się Prezesa Zarządu Spółki Y. do uzupełnienia załączonego do wniosku pełnomocnictwa.

Ponadto Wnioskodawca został również wezwany do uzupełnienia zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o następujące informacje:

  • wskazanie z jakiej dziedziny będą organizowane konkursy,
  • czy będzie stworzony regulamin konkursu,
  • na czym będzie polegała rywalizacja konkursu, gry,
  • czy konkurs będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców,
  • kto będzie organizatorem konkursu (wnioskodawca wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego, iż jest tylko właścicielem aplikacji Y.),
  • kto będzie emitentem konkursu tj. czy konkurs zostanie zorganizowany i ogłoszony przez środki masowego przekazu.

Na czym będzie polegało udostępnienie kart programów lojalnościowych:

  • czy karty te będą stanowiły nagrody (w jakiej wysokości),
  • w jakiej kwocie pieniężnej będą przewidywane nagrody...

Pismem z dnia 21.12.2012 r. (data nadania 21.12.2012 r.) pełnomocnik Wnioskodawcy dokonał w wyznaczonym terminie uzupełnienia wniosku. W uzupełnieniu wskazał, iż:

konkursy będą organizowane w zakresie szeroko pojętej tematyki dotyczącej marek i ich celów komunikacyjnych, marketingowych lub sprzedażowych. Raczej nie będą to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

W odniesieniu do regulaminu konkursu, informuje, że podczas instalacji aplikacji Y. użytkownik musi zaakceptować regulamin aplikacji, który szczegółowo określa sposoby przeprowadzania gier i konkursów. Zawiera on jakby zasady ogólne, które dotyczą wszystkich konkursów organizowanych przez Y. sp. z o.o. za pośrednictwem aplikacji Y.. Każdy konkurs zorganizowany na zlecenie P.Y. może mieć dodatkowy, bardziej szczegółowy regulamin, co podyktowane będzie charakterystyką firmy, tematyką gry i konkursu oraz indywidualnymi wytycznymi firmy czy przepisami prawa. Taki dodatkowy regulamin poszczególnego konkursu nie jest jednak konieczny, ponieważ regulamin samej aplikacji Y. szczegółowo określa sposoby przeprowadzania gier i konkursów.

Rywalizacja gry i konkursu będzie polegała na tym, że nie każdy z jej uczestników będzie mógł otrzymać nagrodę, a tylko określona w regulaminie liczba osób. Nagrodę będzie mogła uzyskać osoba lub grupa osób (w zależności od postanowień regulaminu gry albo konkursu), która udzieli prawidłowej odpowiedzi lub podejmie określone w opisie akcji konkretne działania, przy czym muszą być one dokonane w określonym czasie lub ilości. Rywalizacja polega zatem na odpowiednim wykonaniu zadania lub udzieleniu poprawnej odpowiedzi na pytania, przy czym znaczenie będzie miało także to, kto pierwszy wykona prawidłowo zadanie czy udzieli poprawnej odpowiedzi na pytania. Rywalizacja może się nieco różnić w zależności od tego, jakie konkretne zasady przyjmie dany PY., zatem nie można dokładnie opisać zasad rywalizacji, ponieważ nie będą one jednakowe, choć będą zbliżone do siebie.

Konkurs będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców. W celu korzystania z aplikacji Y. potrzebny będzie telefon typu smartfon z dostępem do Internetu. Wymóg ten we współczesnych czasach nie może być uznany za ograniczenie dostępności dla szerokiego grona odbiorców. Aplikacja Y. jest bezpłatna i dostępna na ogólnodostępnych serwisach. Podobnie takim ograniczeniem nie będzie wymóg, aby w konkursie i grze mogły brać udział wyłącznie osoby pełnoletnie. Zostało to szerzej omówione we wniosku na stronie 5.

Organizatorem konkursów i gier będzie Y. sp. z o.o., która to spółka nie należy do środków masowego przekazu.

Konkursy i gry nie będą organizowane i ogłoszone przez środek masowego przekazu.

Aplikacja Y. umożliwia udział i zbieranie punktów w programach lojalnościowych prowadzonych przez P.Y. na zasadach określonych w odrębnych regulaminach P.Y., bez konieczności okazywania przez użytkownika fizycznej karty programu lojalnościowego, wydanej przez P.Y. w punktach handlowo-uslugowych. Użytkownik uprawniony jest do podłączenia do Aplikacji Y. karty programu lojalnościowego wskazanego w Aplikacji Y.. Aplikacja Y. będzie działała jako integrator kart lojalnościowych, czyli niejako elektroniczny portfel, który zastępuje dotychczas znane karty plastikowe programów lojalnościowych zapisami w programie. W aplikacji będzie można zainstalować możliwość korzystania jednocześnie z kilku programów lojalnościowych.

Jest dopuszczalne, aby PY. zadecydował, że karty programów lojalnościowych będą stanowiły nagrody w konkursie.

Większość nagród będzie przyznawanych w kwotach od 1 do 200 złotych, jednak pojedyncze akcje lub najlepsi użytkownicy mogą być motywowani wyższymi nagrodami, także takimi przekraczającymi kwotę 760 zł.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 1-6 tj. z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wygrane w konkursach i grach organizowanych w ramach opisanych Akcji będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% kwoty Nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.f.)...
  2. Czy płatnikiem zryczałtowanego podatku będzie Wnioskodawca...
  3. Czy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wydania dyspozycji przelania środków stanowiących Nagrodę na rachunek Użytkownika, będzie wartość Nagrody powiększona o wartość Świadczenia Dodatkowego...
  4. Czy Nagroda wygrana przez Uczestnika, który polecił Aplikację innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji będzie uznana za wygraną w konkursie Uczestnika polecającego i opodatkowana zryczałtowanym podatkiem pochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%...
  5. Czy obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranej Nagrody przez Uczestnika Akcji powstanie w momencie otrzymania Nagrody, czyli w momencie, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika...
  6. Czy obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranej Nagrody przez Uczestnika Akcji z tytułu polecenia Aplikacji innej osobie (nagroda w wysokości 5 % wartości Nagrody, którą uzyskała osoba polecona przez Uczestnika) powstanie w momencie otrzymania nagrody przez Uczestnika polecającego, czyli w momencie, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika polecającego...
  7. Czy w przypadku, gdy Uczestnik zrezygnuje z odbioru przysługującej mu Nagrody i jednocześnie upoważni Wnioskodawcę do przekazania w imieniu własnym kwoty pieniężnej na rzecz określonej organizacji pożytku publicznego, to przekazana kwota będzie darowizną Wnioskodawcy na rzecz OPP, którą Wnioskodawca może odliczyć od podstawy opodatkowania, zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1)

Wygrane w konkursach i grach organizowanych w ramach opisanych Akcji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% kwoty Nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.f. Opisane Akcje są konkursami. Przepisy u.p.d.f. nie zawierają definicji konkursu utworzonej specjalnie na potrzeby tego podatku, więc należy odwołać się do znaczenia tego słowa przyjętego w języku powszechnym. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to: „przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Elementami konkursu są:

  • współzawodnictwo - nagrodę otrzyma osoba najlepsza, nie może być przyznana w drodze losowania; celem konkursu jest wyłonienie osoby najlepszej (takie stanowisko prezentuje np. WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 29 września 2010 r,, sygn. I SA/Sz 581/10);
  • nagrody muszą być przyznane za działania, które mają miejsce w wyniku ogłoszenia konkursu, a nie za dotychczasowe osiągnięcia osób, które biorą udział w konkursie (tak m.in. w wyroku WSA w Gliwicach z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. I SA/GI 823/11);
  • dostęp do udziału w konkursie musi mieć nieograniczone grono uczestników;
  • musi istnieć regulamin konkursu określający jego formalne elementy (nazwę konkursu, organizatora, uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców; tak twierdzi m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. IPPB4/415-841/11-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2011 r., sygn. ILPB1/415-811/11-3/TW).

Akcje organizowane przez Wnioskodawcę będą spełniały opisane warunki, przed przystąpieniem do korzystania z Aplikacji Y., Użytkownik zobowiązany jest zapoznać się z Regulaminem. Przystępując do korzystania z Aplikacji Y., w tym biorąc udział w grach i konkursach organizowanych za pośrednictwem Aplikacji, Użytkownik potwierdza, że zapoznał się z treścią Regulaminu, akceptuje jego postanowienia oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania.

Regulamin Aplikacji Y. przewiduje, iż Nagrody w Akcjach będą przyznawane dla określonych Użytkowników, którzy zgodnie z ograniczeniem ilościowym, czasowym i lokalizacyjnym podanym w opisie danej Akcji dostępnym przed jej rozpoczęciem jako pierwsi prawidłowo wykonają zadanie określone w danej Akcji. Postanowienie to wyraźnie wskazuje na elementy współzawodnictwa, element ten pozostanie mimo tego, że Nagrody będą przyznawane nie jednej, a kilku osobom - tym, które prawidłowo wykonają zadanie określone w danej Akcji. Nagrody nie otrzyma jednak każdy kto wykona prawidłowo zadanie z uwagi na istnienie ograniczenia ilościowego.

Potencjalnie krąg adresatów konkursów i gier jest nieograniczony. Są wprawdzie określone wymogi, takie jak:

  • konieczność ukończenia przez Uczestnika 18 lat,
  • posiadanie telefonu typu smartfon z zainstalowanym systemem iOS albo Android oraz dostępem do Internetu,
  • zainstalowanie Aplikacji Y.,
  • znalezienie się przez Uczestnika w grupie docelowej, do której ma być skierowana dana Akcja - grupę tę określa PY. z uwzględnieniem dowolnego parametru z profilu Użytkownika, takiego jak: wiek, pleć, zainteresowania. Trzeba przyjąć, że pojęcie „nieograniczonego kręgu adresatów to pojęcie w gruncie rzeczy umowne. Jak wskazał obrazowo WSA w Warszawie w wyroku z 15 stycznia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1189/09) to, że konkurs jest ogłaszany na stronie internetowej w języku polskim, więc dostarczy informacji tylko tej osobie, która zna ten język, nie oznacza, że grono adresatów jest ograniczone. Istotne jest, że również osoba nie posługująca się tym językiem ma do tej strony dostęp - może na stronę tę wejść. Ważna jest zatem potencjalna możliwość stania się Uczestnikiem Akcji.

Spośród wymienionych wymogów jako przeszkoda wydaje się być tylko ograniczenie wiekowe, którego charakter nie jest na tyle istotny, aby można było mówić o tym, że dostęp do Akcji jest ograniczony. Zgodnie z treścią art. 14 par. 1 Kodeksu cywilnego, czynność prawna dokonana przez osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych, jest nieważna. Wymóg ten ma istotne znaczenie w szczególności w związku z tym Uczestnik może stanąć przed koniecznością zadecydowania o przeznaczeniu swojej Nagrody poprzez zrzeczenie się jej na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego. Do złożenia prawnie skutecznego oświadczenia woli potrzebne jest posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych.

W odniesieniu do pozostałych wymogów, potencjalnie każdy może zainstalować aplikację na smartfonie - korzystanie z Aplikacji jest nieodpłatne.

Ograniczeniem w dostępności nie jest też konieczność posiadania smartfonu z dostępem do Internetu. Koszt tych telefonów nie jest taką barierą, która uniemożliwła ich nabycie nawet tej osobie, której zarobki nie przekraczają minimalnego wynagrodzenia biorąc pod uwagę fakt że operatorzy telefonii komórkowej oferują możliwość korzystania ze smartfonu z dostępem do Internetu za niewielkimi miesięcznymi opłatami.

Nawet nieznalezienie się w grupie docelowej nie oznacza ograniczenia w dostępie do konkursów i gier. Uczestnik mimo tego, że nie znalazł się w danej grupie docelowej określonej przez jednego P., może w przyszłości znaleźć się w grupie docelowej innego P.

Regulamin Aplikacji Y. przewiduje, że każdorazowo wskazane będzie kryterium, według którego nastąpi przyznanie Nagród. Jeśli P. zdecyduje się na określenie jako kryterium wyłonienia Uczestnika, któremu przysługiwać będzie Nagroda innego czynnika niż bycie najlepszym, a czynnik ten będzie losowy, nadal Nagroda podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym jako Nagroda z tytułu wygranej w grze.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „gra”, chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego gra to „czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników”. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców (stanowisko takie prezentuje m.in. Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2011 r., sygn. DD3/033/33/MCA/11/PK-289, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji Indywidualnej z 1 lipca 2011 r., sygn. ITPB2/415-414/11/18, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 września 2011 r., sygn. IPPB4/415-480/11-2/SP).

Elementami, które musi spełniać gra, aby została uznana za grę, o której mowa w u.p.d.f. opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym:

  • cel rozrywkowy gry,
  • współzawodnictwo pomiędzy uczestnikami,
  • bierze w niej udział kilka osób, rzadziej jedna,
  • zasady gry muszą być dokładnie ustalone - powinien powstać regulamin określający stronę formalną gry: nazwę, jej organizatora, kto może być uczestnikiem, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Podsumowując, Akcje organizowane przez Wnioskodawcę będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%, gdyż spełniają ustalone w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych wymogi konkursu i gry.

Przeprowadzane konkursy nie będą podlegały przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. Stanowisko identyczne ze stanowiskiem Wnioskodawcy w bardzo zbliżonym stanie faktycznym zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia l marca 2012 r., sygn. ITPB1/415-1202/11/AD.

Ad. 2)

Płatnikiem podatku dochodowego będzie Wnioskodawca jako właściciel Aplikacji Y. i organizator Akcji (konkursów i gier). Płatnikiem nie będzie P., ponieważ z Wnioskodawcą będzie go łączyła umowa o współpracę będąca podstawą przeprowadzenia określonej akcji według wskazówek P.. Realizatorem wszelkich czynności będzie Wnioskodawca. To Wnioskodawca, a nie P. będzie stawiał do dyspozycji podatnika pieniądze z tytułu wygranych w grach i konkursach, zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 u.p..o.f.

W związku z tym, że Wnioskodawca będzie działał w charakterze płatnika, w myśl art. 42 ust. 1 u.p.d.o.f, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby Wnioskodawcy. Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną, Wnioskodawca będzie obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1 a ustawy.

Ad. 3)

Podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wydania dyspozycji przelania środków stanowiących Nagrodę na rachunek Użytkownika, będzie wartość Nagrody powiększona o wartość Świadczenia Dodatkowego.

Zgodnie z regulaminem, w przypadku przyjęcia Nagrody i wydania dyspozycji przelania środków stanowiących Nagrodę na rachunek Użytkownika, do każdej Nagrody dodane będzie świadczenie pieniężne stanowiące 11,11% kwoty Nagrody (tzw. Świadczenie Dodatkowe). W przypadku, gdy Uczestnik zdecyduje się na przekazanie nagrody na rzecz OPP, darowizna będzie równa wysokości Nagrody. Celem wprowadzenia Świadczenia Dodatkowego jest chęć pokrycia ekonomicznego ciężaru podatku przez Wnioskodawcę.

Y. ma bowiem prawo potrącić kwotę należnego podatku zryczałtowanego z kwoty Świadczenia Dodatkowego.

Ad. 4)

Nagroda wygrana przez Uczestnika, który polecił Aplikację innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji będzie uznana za wygraną w konkursie Uczestnika polecającego i opodatkowana zryczałtowanym podatkiem pochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%. Wydaje się być uzasadnionym możliwość skorzystania z opodatkowania podatkiem zryczałtowanym z zastosowaniem stawki 10% w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego biorąc uwagę, że Nagroda uzyskana przez Uczestnika polecającego w wysokości 5% Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji, powinna być uznana za nagrodę wygraną w konkursie. Możliwość uzyskania danego przysporzenia wynika z regulaminu i jest skutkiem tego, że sam Uczestnik polecający wziął udział w Akcji. Co więcej, podjął dodatkowe działania (polecenie), które powinny być dodatkowo premiowane. W tym przypadku wprawdzie Uczestnik polecający ma zdecydowanie mniejsze szanse na uzyskanie Nagrody, bo choć jest ona z jednej strony uzależniona od jego działań (rywalizacja w zakresie polecania Aplikacji jak największej liczbie osób), to z drugiej strony nie ma wpływu na to, czy osoba, której polecił skorzystanie z Aplikacji Y. będzie aktywna i uzyska jakąkolwiek nagrodę. Nagroda za polecenie ma zatem określić jako mającą charakter mieszany - posiada bowiem zarówno elementy konkursu, jak i gry. Nie ma to jednak znaczenia dla możliwości skorzystania z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ponieważ obejmuje on swoim zakresem zarówno wygrane w konkursach, jak i w grach.

Ad. 5)

Obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranej Nagrody przez Uczestnika Akcji powstanie w momencie otrzymania nagrody, czyli w momencie, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika.

Przy analizie przedstawionego zagadnienia należy mieć na uwadze to, że Uczestnik, który uzyskał prawo do Nagrody, nie uzyskuje od razu możliwości otrzymania określonej kwoty pieniężnej. Stosowna informacja zostanie umieszczona w jego Profilu w Aplikacji Y., tj. wirtualne konto Użytkownika w Profilu powiększy się o wartość Nagrody, do której prawo uzyskał Użytkownik. Środki pieniężne z wygranych zostaną postawione do dyspozycji Użytkownika dopiero na ostatni dzień kolejnego miesiąca, po dacie zweryfikowania poprawności wykonania Akcji co oznacza, że od tej daty Użytkownik może zdecydować czy korzysta z prawa do Nagrody. Dopiero wtedy Użytkownik ma prawo do przyjęcia Nagrody i złożenia dyspozycji przelania tych środków na swój rachunek bankowy albo ma prawo zrzeczenia się prawa do Nagrody z jednoczesnym poleceniem Wnioskodawcy, aby przekazał te środki w imieniu własnym na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego. Natomiast w przypadku niezłożenia przez Użytkownika oświadczenia, co do uzyskanego prawa do Nagrody w okresie 360 dni od dnia kiedy Użytkownik uzyskał prawo do Nagrody, prawo do Nagrody wygasa ze skutkiem na koniec ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego wyżej wskazanego okresu. Co więcej, w przypadku podania przez Użytkownika podczas rejestracji profilu w Aplikacji danych nie prawdziwych, Wnioskodawca uprawniony jest, po uprzednim poinformowaniu Użytkownika o niemożliwości wypłaty środków z wygranych w grach i konkursach, do zablokowania Profilu Użytkownika.

Moment powstania obowiązku podatkowego nie może zatem wystąpić wcześniej niż z chwilą przelania środków pieniężnych na rachunek bankowy Uczestnika. Aż do momentu złożenia oświadczenia co do przekazania na rachunek bankowy lub na rzecz OPP nie wiadomo czy przysporzenie powstanie po stronie Uczestnika czy OPP, a może Uczestnik nie wyda żadnego oświadczenia i prawo do nagrody wygaśnie. Co więcej, aż do tego momentu Nagroda funkcjonuje w postaci informacji na wirtualnym koncie w profilu Użytkownika. W chwili złożenia oświadczenia, wygrana staje się przychodem należnym Uczestnika.

Wygrana powinna być opodatkowana w momencie przelewu Nagrody na konto Uczestnika, ponieważ dopiero wtedy z przychodu należnego staje się przychodem otrzymanym. Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ustawa przewiduje kilka wyjątków - dotyczą one:

  • przychodów z działalności gospodarczej,
  • przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,
  • przychodów z kapitałów pieniężnych,
  • przychodów ze sprzedaży nieruchomości,
  • przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

Wygrane w grach i konkursach są przychodami z innych źródeł, uregulowanymi w art. 20 ust. 1 u.p.d.f. Oznacza to, że w przypadku wygranych opodatkowaniu podlegają tylko zyski rzeczywiście otrzymane, a nie zyski należne (tak jak w przypadku ww. przychodów). Przychód powinien być zatem opodatkowany w momencie otrzymania nagrody, czyli w momencie przelewu Nagrody na konto Uczestnika.

Ad. 6)

Obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranej Nagrody przez Uczestnika Akcji z tytułu polecenia Aplikacji innej osobie (nagroda w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba polecona przez Uczestnika) powstanie w momencie otrzymania nagrody przez Uczestnika polecającego, czyli w momencie, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika polecającego.

W przypadku, gdy Uczestnik polecony uzyska prawo do Nagrody z tytułu własnej aktywności w ramach Akcji organizowanych przez Y., prawo do własnej Nagrody w wysokości 5% Nagrody Uczestnika poleconego przysługiwać będzie Uczestnikowi polecającemu. Wtedy wirtualne konto Użytkownika polecającego w Profilu powiększy się o wartość Nagrody. Dalej postępowanie wygląda tak samo jak w przypadku Nagrody uzyskanej przez Użytkownika tylko dzięki jego własnym działaniom. Oznacza to, że Użytkownik ma prawo do zlecenia dokonania przelewu środków pieniężnych na jego konto bankowe lub przekazania na rzecz OPP. W takim razie nie ma podstaw do rozróżniania tych dwóch sytuacji w odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego. Także w tym przypadku znajdą zastosowanie wywody dotyczące wygranej jako przychodu z innego źródła opodatkowanego w momencie jego otrzymania, a zatem w chwili, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika polecającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej uznania wartości wygranej w wysokości 5% z tytułu wygranej przez osobę poleconą jako wygranej w konkursie, prawidłowe w pozostałym zakresie.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Co do zasady, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia.

Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W przedmiotowym przypadku zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym istnieje element współzawodnictwa, wskazany jest organizator konkursu, istnieje regulamin, przedstawiony został sposób w jaki wyłaniani będą zwycięscy konkursu, a co za tym idzie otrzymane świadczenia pieniężne dla uczestników, którzy jako pierwsi prawidłowo wykonają zadania określone w danej Aplikacji, stanowią nagrody otrzymane w konkursie.

W konsekwencji, wygrana w konkursie oraz nagroda dodatkowa stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. ta ustawy (tzw. PIT-8AR).

Za wygraną w konkursie nie można jednak uznać wartości środków pieniężnych w wysokości 5%, które otrzyma uczestnik konkursu z tytułu wygranej w konkursie przez osobę przez niego poleconą.

Uczestnik za polecenie nowej osoby, która wygra konkurs organizowany przez Wnioskodawcę otrzyma wynagrodzenie, ale na pewno nie może kwota ta zostać uznana za wygraną w konkursie w którym polecający nie bierze nawet udziału.

Tym samym wartość 5% kwoty z nagrody, którą otrzyma osoba polecająca z tytułu wygranej przez osobę poleconą podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż środki pieniężne, otrzymane przez uczestnika programu z tytułu nagrody uzyskanej przez osobę poleconą, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią dla tych osób, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy. Przychód ten Wnioskodawca winien wykazać w informacjach PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując wskazać należy, iż wygrana w konkursie oraz nagroda dodatkowa stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Na podstawie art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 i przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Wynagrodzenie 5% z tytułu wygranej w konkursie przez osobę poleconą przez Wnioskodawcę, które otrzyma polecający nie może być traktowane jako nagroda w konkursie, którą wygrał polecający, ponieważ polecający nie brał udziału w konkursie. Otrzymana kwota stanowić będzie dla polecającego przychód z innych źródeł. Na wypłacającym przedmiotowe świadczenie nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek, a jedynie obowiązek wystawienia we wskazanym terminie informacji PIT-8C.

Płatnikiem podatku dochodowego od wygranych w konkursie a także innych należności, które będą wypłacane z tytułu zorganizowanych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu gier i konkursów będzie Wnioskodawca.

Natomiast obowiązki płatnika Wnioskodawca będzie zobowiązany wykonać w momencie spełnienia się wszystkich warunków wynikających z regulaminu otrzymania nagrody tj. w chwili kiedy zwycięzca konkursu przekaże Wnioskodawcy dyspozycję, czy nagrodę przyjmuje a Wnioskodawca dokona przekazania tej nagrody z konta wirtualnego na rachunek bankowy uczestnika konkursu.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj