Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-319/12/MK
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-319/12/MK
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zarządzanie strefą i zwolnienia podatkowe --> Zwolnienie z podatku dochodowego

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
ewidencja rachunkowa
inwestycje
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne
zezwolenie
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w celu wyliczenia dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w oparciu o pięć zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wystarczające jest powadzenie wspólnej ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla wszystkich zezwoleń łącznie oraz odrębnej ewidencji dla działalności podlegającej opodatkowaniu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej (prowadzenie wspólnej ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla wszystkich zezwoleń łącznie oraz odrębnej ewidencji dla działalności podlegającej opodatkowaniu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzeń przyszłych.

Wnioskodawca – spółka X działająca w sektorze farmaceutycznym, prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") na podstawie trzech zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE:

  • Zezwolenia nr X/SSE z dnia 15 kwietnia 2002 r. (dalej: „Zezwolenie I"),
  • Zezwolenia nr X/SSE z dnia 29 kwietnia 2011 r. (dalej: „Zezwolenie II"),
  • Zezwolenia nr X/XSSE z dnia 11 maja 2011 r. (dalej: „Zezwolenie III").


Zezwolenie I zostało udzielone do dnia 30 listopada 2017 r. i wskazuje jako rodzaje działalności gospodarczej objętej zwolnieniem podatkowym, działalność produkcyjną, handlową, usługową objętą następującymi pozycjami Polskiej Klasyfikacji Wyborów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

Sekcja D:

podsekcja DA dział 15 - produkty spożywcze i napoje z wyłączeniem wyrobu, rozlewu i przetwarzania spirytusu oraz napojów alkoholowych,

podsekcja DD dział 20 grupa 20.4 - opakowania drewniane,

podsekcja DE:

dział 21 grupa 21.2 - wyroby z papieru i tektury,

dział 22 grupa 22.1 - książki, gazety i inne druki oraz zapisane nośniki informacji, dział 22 grupa 22.3 - usługi polegające na reprodukcji zapisanych nośników informacji,

podsekcja DG dział 24 - chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne z wyłączeniem wytwarzania materiałów wybuchowych podsekcja DL

dział 33 grupa 33.1 - sprzęt i urządzenia medyczne, w tym chirurgiczne oraz przyrządy ortopedyczne, inwalidzkie,

dział 33 grupa 33.3 - projektowanie i montaż systemów do sterowania procesami przemysłowymi,

Sekcja I:

dział 63 grupa 63.1 - usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów,

Sekcja K:

dział 72- usługi informatyczne,

dział 72 grupa 72.4 - usługi baz danych,

dział 73 grupa 73.1 - usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych, technicznych,

dział 74 grupa 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Zezwolenie II nie wskazuje daty swojej ważności, w związku z czym pozostaje w mocy przez okres istnienia SSE (tj. zgodnie z obecnym stanem prawnym do 31 grudnia 2020 r.). Zakres działalności gospodarczej korzystającej ze zwolnienia podatkowego w ramach Zezwolenia II obejmuje działalność produkcyjną, handlową, usługową objętą następującymi pozycjami Polskiej Klasyfikacji Wyborów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

Sekcja M, dział 72, grupa 72.1 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Zezwolenie III również pozostaje w mocy przez okres istnienia PSSE (tj. zgodnie z obecnym stanem prawnym do 31 grudnia 2020 r.). Zezwolenie to obejmuje działalność produkcyjną, handlową, usługową objętą następującymi pozycjami Polskiej Klasyfikacji Wyborów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

Sekcja C, dział 21,

grupa 21.1 - podstawowe substancje farmaceutyczne;

grupa 21.2 - leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne.

Dla każdego z posiadanych zezwoleń Spółka prowadzi odrębną ewidencję nowoutworzonych miejsc pracy oraz poniesionych wydatków inwestycyjnych. Dzięki prowadzonej ewidencji Spółka jest w stanie precyzyjnie obliczyć dostępny limit pomocy publicznej dla każdego z zezwoleń oraz monitorować spełnienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE wskazanych w Zezwoleniu I, II i III.

W chwili obecnej Spółka rozważa połączenie z innym podmiotem z branży farmaceutycznej, (dalej jako: „Spółka Przejmowana"). Spółka Przejmowana również korzysta ze zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dalej: „SSE"). Spółka Przejmowana jest adresatem dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie TSSE:

  • Zezwolenia nr X/ S.A./2000 z dnia 4 lutego 2000 r. (dalej: „Zezwolenie IV"),
  • Zezwolenia nr X/ S.A./2010 z dnia 7 grudnia 2010 r. (dalej: „Zezwolenie V").


Zezwolenie IV, zmienione w związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej decyzją Ministra Gospodarki Nr 16/IW/06 z 6 kwietnia 2006 r., obowiązuje do 14 listopada 2017 r. Pierwotny zakres Zezwolenia IV obejmował działalność produkcyjną, handlową, usługową objętą następującymi pozycjami Polskiej Klasyfikacji Wyborów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

sekcja D. podsekcja DA, dział 15:

  • grupa 15.72 - pasza dla zwierząt domowych,


sekcja D, podsekcja DG, dział 24:

  • grupa 24.4 - produkty farmaceutyczne,
  • grupa 24.5 - gliceryna; środki myjące i czyszczące; wyroby kosmetyczne i toaletowe,


Sekcja K, dział 74:

  • grupa 74.82 - usługi związane z pakowaniem,


  1. podkategoria 74.82.10-00.30 - usługi
  2. podkategoria 74.82.10-00.40 - usługi związane z pakowaniem i rozlewaniem pozostałych produktów.


W 2006 r. zakres Zezwolenia IV został poszerzony decyzją Ministra Gospodarki Nr 16/IW/06, na mocy której dodano do Zezwolenia IV następujące pozycje PKWiU:

  1. sekcja D, podsekcja DN, dział 37:


  • klasa 37.10 - surowce wtórne metalowe,
  • klasa 37.20 - surowce wtórne niemetalowe,


  1. sekcja I, dział 63, klasa 63.10 - usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów,
  2. sekcja K, dział 73, klasa 73.10 - usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,
  3. sekcja K, dział 74, klasa 74.30 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych oraz suplementy diety w rozumieniu rozporządzenia Ministra Zdrowia a dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie suplementów diety (Dz. U. z 2003 r. Nr 27, poz. 236), sklasyfikowane w PKWiU w sekcji D, podsekcja DA, dział 15, klasa 15.89 - artykuły spożywcze pozostałe, gdzieindziej niesklasyfikowane.


Zezwolenie V pozostaje w mocy przez okres istnienia XSSE (tj. zgodnie z obecnym stanem prawnym do 31 grudnia 2020 r.). Zakres działalności gospodarczej korzystającej ze zwolnienia podatkowego w ramach Zezwolenia V obejmuje działalność produkcyjną, handlową, usługową objętą następującymi pozycjami PKWiU:

Sekcja C, Dział 10

klasa 10.89 - Pozostałe artykuły spożywcze, gdzieindziej niesklasyfikowane

Sekcja C, Dział 20

klasa 20.42 - Wyroby kosmetyczne i toaletowe;

klasa 20.59 - Pozostałe wyroby chemiczne, gdzieindziej niesklasyfikowane;

Sekcja C, Dział 21

klasa 21.20 - Leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne;

Sekcja H, Dział 52

klasa 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów;

Sekcja M, Dział 71

klasa 71.20 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych;

Sekcja C, Dział 72

klasa 72.19 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk technicznych.

Spółka Przejmowana, podobnie jak Wnioskodawca, prowadzi ewidencję pozwalającą na przyporządkowanie utworzonych miejsc pracy oraz poniesionych wydatków inwestycyjnych do poszczególnych zezwoleń. Dzięki prowadzonej ewidencji Spółka Przejmowana jest w stanie precyzyjnie obliczyć dostępny limit pomocy publicznej dla każdego z zezwoleń oraz monitorować spełnienie warunków prowadzenia działalności na terenie TSSE wskazanych w Zezwoleniu IV i Zezwoleniu V.

W wyniku przejęcia Spółki Przejmowanej, Wnioskodawca wstąpi w całość praw i obowiązków Spółki Przejmowanej, m.in. przejmie prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego na terenie SSE na podstawie Zezwolenia IV i Zezwolenia V. Po przejęciu Spółki Przejmowanej, będzie zatem dysponowała pięcioma zezwoleniami na prowadzenie działalności na terenie SSE i XSSE, obejmującymi działalność Spółki w sektorze farmaceutycznym. Na podstawie powyższych zezwoleń Spółka prowadzić będzie działalność zwolnioną z opodatkowania. Jednocześnie pewna część działalności Spółki podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Po połączeniu, X planuje w dalszym ciągu prowadzić odrębną dla każdego z pięciu zezwoleń ewidencję wydatków inwestycyjnych oraz nowoutworzonych miejsc pracy. Dzięki temu Spółka będzie w stanie kontrolować spełnienie warunków wskazanych w poszczególnych zezwoleniach, jak również monitorować stopień wykorzystania pomocy publicznej dostępnej w ramach każdego zezwolenia.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w celu wyliczenia dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w oparciu o pięć zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wystarczające jest powadzenie wspólnej ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla wszystkich zezwoleń łącznie oraz odrębnej ewidencji dla działalności podlegającej opodatkowaniu...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że po połączeniu, w celu wyliczenia dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna dokonywać dyskontowania całej otrzymywanej pomocy publicznej (tj. podatku niezapłaconego zarówno przez Spółkę, jak i Spółkę przejmowaną na podstawie wszystkich zezwoleń łącznie) w pierwszej kolejności na dzień wydania najstarszego zezwolenia, a następnie (tj. w przypadku wykorzystania dostępnej pomocy publicznej) na dzień wydania kolejnych zezwoleń w kolejności chronologicznej...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych, Spółka w celu ustalenia dochodu (straty) na działalności zwolnionej jest zobowiązana do prowadzenia jednej wspólnej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla wszystkich zezwoleń łącznie. W konsekwencji, dla celów rozliczeń podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, całość dochodu (straty) generowanego przez działalność Spółki prowadzoną na terenie objętym statusem specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie pięciu posiadanych zezwoleń powinna być zwolniona z opodatkowania łącznie.

W ocenie Spółki zarówno treść tej ustawy, jak i przepisów regulujących działalność specjalnych stref ekonomicznych nie nakładają na podatników obowiązku odrębnego kalkulowania wyniku podatkowego (tj. dochodu lub straty) dla każdego z projektów inwestycyjnych, na które udzielone zostały odrębne zezwolenia strefowe. Za wystarczające dla spełnienia wymogów ustawowych należy uznać prowadzenie ewidencji rachunkowej w sposób pozwalający na precyzyjną kalkulację:

  1. łącznego dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie wszystkich posiadanych zezwoleń strefowych, oraz
  2. łącznego dochodu (straty) z działalności podlegającej opodatkowaniu.


Wobec powyższego, po połączeniu Spółki ze Spółką przejmowaną, dochód osiągnięty na terenie SSE i XSSE objęty Zezwoleniem I, II, III, IV i V powinien korzystać ze zwolnienia łącznie, bez konieczność ewidencyjnego wyodrębniania wyniku podatkowego (tj. dochodu lub straty) dla każdego z projektów inwestycyjnych, na które udzielone zostały poszczególne zezwolenia strefowe.

Jak wskazuje art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jednolity Dz.U. 2007 Nr 42 poz. 274 ze zm., dalej: „Ustawa o SSE"), dochody uzyskane z działalności gospodarczej przez osobę prawną na terenie strefy w ramach zezwolenia są zwolnione z podatku dochodowego na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podstawą do korzystania ze zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak wynika z § 5 ust. 5 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z dnia 29 grudnia 2008 r. ze zm.) zwolnienie podatkowe przysługuje tylko w zakresie działalności prowadzonej na terenie strefy. Analogiczną regulacje można znaleźć w aktach prawnych mających zastosowanie do poszczególnych zezwoleń, których adresatem była Spółka lub Spółka przejmowana. Dla prawidłowego wykorzystania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy konieczne jest zatem odpowiednie wydzielenie dochodu (straty) generowanego na terenie strefy od dochodu (straty) podlegającego opodatkowaniu.

Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie oraz praktyce organów podatkowych poglądem, wystarczającym sposobem wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej jest prowadzenie ewidencji rachunkowej odrębnej dla działalności zwolnionej I działalności podlegającej opodatkowaniu. Powyższy pogląd znalazł też odzwierciedlenie w odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską z dnia 19 kwietnia 2006 r. (znak SPS-023-2267/06), w której stwierdzono: „Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu".

Również art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Łączna wykładnia cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku osobnego wyodrębniania dochodu (straty) osiągniętego w ramach poszczególnych projektów inwestycyjnych objętych różnymi zezwoleniami strefowymi. Za wystarczające, i w pełni prawidłowe z punktu widzenia prawa, należy zatem uznać prowadzenie przez Spółkę ewidencji księgowej w sposób pozwalający na ustalenie dochodu (straty) z działalności opodatkowanej oraz łącznego dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania (tj. objętej wszystkimi posiadanymi przez Spółkę zezwoleniami strefowymi). Taki stopień szczegółowości prowadzonej ewidencji spełnia wymogi art. 9 ust. 1 ustawy, gdyż pozwala na ustalenie podstawy opodatkowania (tj. dochodu nieobjętego żadnym z zezwoleń strefowych) oraz wysokość należnego podatku.

Przedstawione stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne prawa podatkowego, m.in. interpretacja z dnia 8 marca 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak IBPBI/2/423-1520/09/MO, gdzie wprost stwierdzono: „(...) Spółka zobowiązana będzie do odrębnego ewidencjonowania dochodu opodatkowanego (osiąganego poza Zezwoleniami) oraz dochodu zwolnionego (osiąganego w ramach posiadanych przez Spółkę Zezwoleń). Ani wykładnia literalna, ani celowościowa powołanych na wstępie przepisów nie wymaga od Spółki wyodrębniania dochodu osiąganego w ramach poszczególnych Zezwoleń (jako że dochód ten korzysta w całości ze zwolnienia)."

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie do treści art. 17 ust. 4 cyt. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Dokonując analizy przedmiotowego przepisu zauważyć należy, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej.

Podkreślić należy, że w treści unormowań regulujących zasady korzystania ze zwolnienia podatkowego w specjalnej strefie ekonomicznej brak jest zapisów, które nakładałyby obowiązek prowadzenia odrębnej księgowości podatkowej dla każdego z projektów, na które zostały wydane zezwolenia strefowe z osobna. Brak jest także regulacji nakazujących ustalenie odrębnego wyniku finansowego, jeżeli projekty będą zlokalizowane na terenie SSE, a działalność z nimi związana będzie wykonywana przez tego samego podatnika podatku dochodowego.

Natomiast, w kontekście sformułowanego zapytania, zauważyć należy, że zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w powyższym przepisie są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz.U. 2009 nr 152 poz. 1223). Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca obowiązany jest prowadzić ewidencję w sposób wskazany przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bez względu na to, ile zezwoleń uzyskał.

W konsekwencji, jeżeli Wnioskodawca będzie prowadzić całość działalności na terenie SSE, zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy, czyli w sposób umożliwiający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zwolnień strefowych. W związku z powyższym dla celów korzystania z kilku zezwoleń, niezbędnym jest, by ewidencja w „dodatkowym” zakresie zapewniła wyodrębnienie środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z nowym projektem. W rezultacie operacja ta umożliwi rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w zezwoleniach oraz ustalenie kosztów inwestycji poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Jednak określenie zasad prowadzenia rachunkowości (w tym wskazanie sposobu ewidencjonowania określonych zdarzeń gospodarczych i stosowania urządzeń księgowych) wykracza poza zakres uprawnień organu podatkowego wynikających z przepisó Rozdziału 1a – „Interpretacje przepisów prawa podatkowego” powołanej Ordynacji podatkowej.

Reasumując, biorąc pod uwagę zaprezentowany opis zdarzenia przyszłego, Spółka jest zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy, czyli w sposób pozwalający m.in. na określenie kwoty dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych. Brak jest natomiast wymogu dodatkowego podziału dochodów działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów strefowych związanych z odrębnymi zezwoleniami, w kwestii sposobu rozliczania kwoty zwolnienia podatkowego kluczowe są bowiem przepisy podatkowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących danej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego. Innymi słowy dla sprawdzenia, czy Spółka, jako przedsiębiorca strefowy, posiadający więcej niż jedno zezwolenie na działalność w strefie, może nadal skorzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie.

Dodatkowo, na marginesie sprawy, należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Podatnik ma wówczas prawo obniżyć dochód o wysokość poniesionej w roku podatkowym straty w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty (art. 7 ust. 5 omawianej ustawy).

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na mocy przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uwzględnia się między innymi:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania wskazanych powyżej przychodów.


Wymienionych przychodów i kosztów uzyskania przychodów, nie uwzględnia się również przy ustalaniu straty (art. 7 ust. 4 wskazanej ustawy).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu od opodatkowania zawiera powołany powyżej art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z unormowaniem art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i kosztów ich uzyskania nie uwzględnia się przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania. Wartości te nie są brane pod uwagę również przy ustalaniu straty (art. 7 ust. 4 wskazanej ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj