Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-88/12/AŚ
z 26 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-88/12/AŚ
Data
2012.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności podlegające opodatkowaniu
odliczenie częściowe
prawo do odliczenia
projekt
uczelnie


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu związanego z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku VAT i niepodlegającymi wg proporcji (ustalonej wobec wskazanej przez Wnioskodawcę metodologii –powierzchni).



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 27 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 16 kwietnia 2012r.) oraz pismem z dnia 23 kwietnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu 16 kwietnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 kwietnia 2012r. znak: IBPP3/443-88/12/AŚ oraz pismem z dnia 23 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uczelnia), zwany dalej „Beneficjentem” realizuje projekt na który otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych. Projekt jest realizowany na podstawie umowy, którą zawarto w dniu 20 października 2009r. z Zarządem Województwa zwanym dalej „Instytucją Zarządzającą RPO”. Przedmiotem umowy jest udzielenie przez Urząd Marszałkowski Województwa wsparcia ze środków unijnych w formie dotacji. Podstawą zawarcia umowy jest Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013, Priorytet 1 Warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy. Działanie 1.1 Poprawa jakości usług edukacyjnych, Schemat A Rozwój infrastruktury dydaktycznej szkolnictwa wyższego. W jego ramach Uczelnia realizuje projekt zatytułowany „...”.

W tym miejscu Wnioskodawca przedstawił obszerny opis celów ogólnych Programu, celów szczegółowych Działania, jak również analizę dotyczącą zapotrzebowania na specjalistów z dziedziny informatyki oraz liczby przyjmowanych studentów, co pozostaje bez znaczenia dla oceny stanowiska Wnioskodawcy w rozpatrywanej sprawie.

W wyniku realizacji projektu zostanie wybudowany jeden obiekt infrastruktury szkół wyższych, w którym będzie się mieściło Centrum Komputerowe (Informatyki), które bezpośrednio będzie funkcjonowało w strukturach Katedry Informatyki, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki, Uczelni. Za zarządzanie powstałą infrastrukturą po zakończeniu fazy realizacji projektu będą odpowiedzialni pracownicy Uczelni, którzy zostali wytypowani do pełnienia określonych funkcji w projekcie w fazie jego realizacji oraz po jego zakończeniu zgodnie z zarządzeniem Nr 30/2009 rektora Uczelni z dnia 22 grudnia 2009 roku „...”. Zgodnie z ww. dokumentem za zarządzanie powstałymi produktami i rezultatami po zakończeniu realizacji inwestycji (w fazie jej eksploatacji) odpowiedzialny będzie Kierownik (specjalnie powołanego) Biura Projektu, który będzie jednocześnie Kierownikiem Projektu. Budynek Centrum Komputerowego (informatyki) będzie wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem na cele dydaktyczne, w stopniu umożliwiającym jego prawidłową eksploatację.

Okres realizacji projektu to 30 czerwca 2012 do 31grudnia 2012 roku. Jest on dofinansowywany w 100% (z czego 85% wydatków finansowane jest ze środków unijnych, natomiast 15% ze środków dotacji celowej budżetu państwa i własnych Uczelni).

Uczelnia planowała przeznaczyć nowy budynek, w zakresie rodzaju prowadzonej działalności, na działalność związaną wyłącznie z dydaktyką (usługi edukacyjne PKWiU 80) i nieopodatkowanymi pracami naukowo-badawczymi, co w świetle ustawy o podatku od towarów i usług uniemożliwiało odzyskanie jakiejkolwiek kwoty podatku VAT (podstawa prawna: art. 86 ust. l, ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz uzyskana interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Katowicach – IBPP4/443-678/10/JP z dnia 21 lipca 2010 roku). Obecnie, w związku ze zmianą przepisów wprowadzających nowe „Zasady kwalifikowania podatku VAT dla projektów realizowanych w ramach MRPO” (Uchwała nr 1456/10 Zarządu Województwa z dnia 7 grudnia 2010 roku), Uczelnia podjęła decyzję o wydzieleniu części powierzchni nowopowstającego budynku na działalność opodatkowaną z przeznaczeniem jej na kawiarnię. Wydzielona na działalność opodatkowaną powierzchnia 132,9m2 stanowi 1,25% całej powierzchni budynku (10.592,7m2).

W przedstawionej sytuacji realizowany obiekt będzie służył zarówno działalności od której nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT oraz do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego, w związku z faktem, że nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi. Uczelnia zamierza skorygować podatek VAT współczynnikiem 1,25% (procentem powierzchni przypadającej na działalność opodatkowaną) w częściach podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu poniesionych na realizację inwestycji.

W przyjętej metodzie problem stanowi zakwalifikowanie poszczególnych pozycji budżetu projektu do prawa obniżenia kwoty podatku należnego o proporcjonalnie zmniejszony współczynnikiem 1,25% podatek naliczony.

Budżet przedmiotowego projektu obejmuje nw pozycje, podzielone na 3 grupy wydatków:

  1. Koszty przygotowawcze
    • Aktualizacja dokumentacji projektowej wykonanej w roku 2001
    • Wykonanie dokumentacji warunków hydrogeologicznych
    • Wykonanie inwentaryzacji zieleni
    • Wykonanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej
    • Wykonanie ekspertyzy dot. istniejących uszkodzeń i usterek związanych z konstrukcją budynków przy ul. ...
    • Studium wykonalności
    • Raport oddziaływania na środowisko.
  2. Koszty inwestycyjne
    • Przygotowanie terenu pod budowę, w tym prace geodezyjne
    • Prace ziemne
    • Prace budowlano-montażowe
    • Prace wykończeniowe
    • Wyposażenie techniczno-dydaktyczne
    • Doposażenie laboratoriów dydaktycznych
    • Urządzenia sieciowe, teletechniczne, zasilanie komputerów
    • Umeblowanie budynku i pozostałe wyposażenie
  3. Pozostałe koszty
    • Nadzór inwestorski
    • Nadzór archeologiczny
    • Nadzór autorski
    • Wydatki osobowe (bez VAT)
    • Wydatki osobowe (z VAT)
    • Audyt zewnętrzny
    • Promocja projektu (bez VAT)
    • Promocja projektu (z VA7)

W przedstawionym wykazie całego budżetu projektu, wg Uczelni, pozycje nr od 1 do 17 i 21, mają związek z czynnościami opodatkowanymi dającymi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o proporcjonalnie zmniejszony współczynnikiem 1,25% podatek naliczony, natomiast dla pozycji nr 18,19 i 20 taki związek nie zachodzi, więc Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W piśmie z dnia 12 kwietnia 2012r., będącym uzupełnieniem do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2011r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami VAT, które są wystawiane na Wnioskodawcę. Ogólnie dokonywane zakupy dotyczą:

  • opracowania dokumentacji projektowej, studiów i prac związanych z przygotowaniem inwestycji;
  • pełnego zakresu robót budowlanych;
  • wyposażenia wybudowanego obiektu;
  • nadzoru inwestycyjnego w czasie realizacji (inwestorskiego, autorskiego, archeologicznego);
  • oraz pozostałych, takich jak zakup usług prawniczych, obligatoryjny audyt, promocja projektu.

Przedmiotowy projekt jest realizowany samodzielnie przez Uczelnię i wszystkie faktury dokumentujące nabywane zakupy i usługi są wystawiane na Uczelnię.

Po zakończeniu realizacji, efekty projektu będą wykorzystywane głównie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT związanych ze świadczeniem nieodpłatnych usług edukacyjnych oraz do czynności zwolnionych. Poza tym 1,25% całkowitej powierzchni budynku zostanie przeznaczone na kawiarnię, czyli czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca w ramach realizacji projektu nie będzie dokonywał zakupów związanych wyłącznie z poszczególnymi kategoriami działalności:

  1. tj. z działalnością wyłącznie opodatkowaną podatkiem VAT,
  2. wyłącznie zwolnioną od podatku VAT
  3. wyłącznie niepodlegającą podatkowi VAT.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów, które są jednocześnie związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną od podatku VAT i niepodlegającą podatkowi VAT i nie jest w stanie jednoznacznie przypisać kwoty podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności. Z uwagi na to, Wnioskodawca zamierza do rozliczenia zastosowanie wskaźnika powierzchni. Sposób obliczania wskaźnika powierzchni został opisany w części II pkt 2. Jedynym zakupem, dla którego można jednoznacznie określić kwotę podatku naliczonego, jest zakup wyposażenia kawiarni, związany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupów, które są jednocześnie związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i nie podlegającą podatkowi VAT. Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów związanych z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, zwolnioną oraz opodatkowaną podatkiem VAT.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupów związanych jednocześnie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i zwolnioną od podatku VAT.

W ramach pozycji budżetu projektu (kosztów), przedstawionych w opisie stanu faktycznego, z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT, działalnością zwolnioną oraz opodatkowaną podatkiem VAT (wyłącznie budowa kawiarni o powierzchni 1,25% w stosunku do powierzchni całego budynku), będą związane niżej wymienione:

  1. Koszty przygotowawcze
    • Aktualizacja dokumentacji projektowej wykonanej w roku 2001
    • Wykonanie dokumentacji warunków hydrogeologicznych
    • Wykonanie inwentaryzacji zieleni
    • Wykonanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej
    • Wykonanie ekspertyzy dot. istniejących uszkodzeń i usterek związanych z konstrukcją budynków przy ul. ...
    • Studium wykonalności
    • Raport oddziaływania na środowisko
  2. Koszty inwestycyjne
    • Przygotowanie terenu pod budowę, w tym prace geodezyjne
    • Prace ziemne
    • Prace budowlano-montażowe
    • Prace wykończeniowe
    • Wyposażenie techniczno-dydaktyczne
  3. Pozostałe koszty
    • Nadzór inwestorski
    • Nadzór archeologiczny
    • Nadzór autorski
    • Wydatki osobowe (bez VAT)
    • Wydatki osobowe (z VAT)
    • Audyt zewnętrzny
    • Promocja projektu (bez VAT)
    • Promocja projektu (z VAT)

    Koszty związane z wyposażeniem laboratoriów:
    • Doposażenie laboratoriów dydaktycznych
    • Urządzenia sieciowe, teletechniczne, zasilanie komputerów
    • Umeblowanie budynku i pozostałe wyposażenie
    służą do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do działalności zwolnionej.


Jedynie cześć wydatków z poz. 20 dotyczącej wyposażenia kawiarni służy wyłącznie do działalności opodatkowanej, dla której Wnioskodawca potrafi jednoznacznie określić koszt i podatek naliczony.

W Uczelni proporcja, określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT wynosi 44 %.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że przez działalność od której nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, Wnioskodawca rozumie działalność zwolnioną od podatku VAT i/lub niepodlegającą podatkowi VAT.

Wnioskodawca wskazał również, że przez zdanie „W przedstawionym wykazie całego budżetu projektu, wg Uczelni pozycje nr od 1 do 17 i 21, mają związek z czynnościami opodatkowanymi dającymi prawo obniżenia kwoty podatku należnego o proporcjonalnie zmniejszony współczynnikiem 1,25 % podatek naliczony...” Wnioskodawca rozumie: zakupy dokonywane w ramach pozycji budżetu od nr 1 do 17 oraz poz. 21 będą związane z działalnością zwolnioną i nie podlegającą podatkowi VAT oraz w zakresie budowy kawiarni – z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że nie ma możliwości przypisania poniesionych kosztów wyłącznie do działalności opodatkowanej (wykonawcy i dostawcy wystawiają faktury zbiorcze) Wnioskodawca planuje zastosowanie wskaźnika powierzchni 1,25% do wyodrębnienia części kosztów służących działalności nie podlegającej i zwolnionej oraz części służących działalności opodatkowanej.

Wskaźnik 1,25 % wyliczony jest w następujący sposób:

  • całkowita powierzchnia użytkowa budynku wynosi – 10.592.7m2,
  • łączna powierzchnia pomieszczeń kawiarni, na której będzie prowadzona działalność opodatkowana wynosi – 132,9m2


Wobec tego, stosunek powierzchni pomieszczeń kawiarni do całkowitej powierzchni użytkowej budynku wynosi – 1,25%.

Do wyliczonej wskaźnikiem 1,25% części kosztów faktur związanych z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca planuje dokonać odliczenia 100% podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyliczoną proporcjonalnie współczynnikiem 1,25% z tytułu nabycia wszystkich towarów i usług na realizację niniejszego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z dnia 23 kwietnia 2012r.):

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego za towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.

W związku z faktem, że w przedstawionym budżecie projektu, dla pozycji nr 18 – Doposażenie laboratoriów dydaktycznych, poz. 19 – Urządzenia sieciowe, teletechniczne, zasilanie komputerów, poz. 20 – Umeblowanie budynku i pozostałe wyposażenie (w zakresie niedotyczącym wyposażenia kawiarni) nie zachodzi żaden związek ze sprzedażą opodatkowaną, wobec czego Uczelni w tym zakresie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Dla wydatków poniesionych na pozostałe pozycje budżetu projektu, które zostały wymienione w opisie stanu faktycznego (część G zał. ORD IN/A 3 i 4), z tytułu nabycia wszystkich towarów i usług w ramach tych pozycji budżetowych Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wyliczoną proporcjonalnie przy zastosowaniu współczynnika procentowego powierzchni 1,25.

Dla wydatków poniesionych na wyposażenie kawiarni, które będą w całości związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 100% kwoty naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, z wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust.1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego w treści wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT) realizuje projekt pn. „...”, na który otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych. Okres realizacji Projektu to 30 czerwca 2012 do 31grudnia 2012 roku.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów, które są jednocześnie związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną od podatku VAT i nie podlegającą podatkowi VAT.

W wyniku realizacji projektu zostanie wybudowany jeden obiekt infrastruktury szkół wyższych, w którym będzie się mieściło Centrum Komputerowe (Informatyki), które bezpośrednio będzie funkcjonowało w strukturach Katedry Informatyki, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki, Uczelni.

Uczelnia planowała przeznaczyć nowy budynek, w zakresie rodzaju prowadzonej działalności, na działalność związaną wyłącznie z dydaktyką (usługi edukacyjne PKWiU 80) i nieopodatkowanymi pracami naukowo-badawczymi, co w świetle ustawy o podatku od towarów i usług uniemożliwiało odzyskanie jakiejkolwiek kwoty podatku VAT.

Obecnie Uczelnia podjęła decyzję o wydzieleniu części powierzchni nowopowstającego budynku na działalność opodatkowaną z przeznaczeniem jej na kawiarnię. Wydzielona na działalność opodatkowaną powierzchnia 132,9m2 stanowi 1,25% całej powierzchni budynku (10.592,7m2).

W przedstawionej sytuacji realizowany obiekt będzie służył zarówno działalności od której nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT oraz do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zakupy związane z wyposażeniem kawiarni służyć będą wyłącznie do działalności opodatkowanej, dla której Wnioskodawca potrafi jednoznacznie określić koszt i podatek naliczony.

Z treści wniosku wynika, że w stosunku do zakupów związanych jednocześnie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną od podatku VAT i niepodlegającą podatkowi VAT, Wnioskodawca planuje zastosowanie wskaźnika powierzchni do wyodrębnienia części kosztów służących działalności niepodlegającej i zwolnionej oraz części służących działalności opodatkowanej. Wnioskodawca wskazał, że wyliczony przez Niego wskaźnik wyniesie 1,25 %.

Jak wynika zatem z przedstawionych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z treści wniosku wynika, że przedmiotowa inwestycja jedynie w części będzie służyć prowadzonej przez Wnioskodawcę opodatkowanej działalności gospodarczej, natomiast w pozostałej części będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających podatkowi VAT. Oznacza to, że Wnioskodawca w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać przyporządkowania, w jakiej części nabywane towary i usługi związane z przedmiotową inwestycją będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a w jakiej części będą wykorzystywane dla celów działalności zwolnionej z opodatkowania oraz niepodlegającej podatkowi VAT.

Przyporządkowanie zakupionych towarów i usług do poszczególnych kategorii czynności – jako służących (bądź nie) wykonywaniu czynności opodatkowanych winno nastąpić w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Podział taki winien nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do wskazanych czynności. Zatem dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy istotne jest, czy Wnioskodawca ma realną możliwość przyporządkowania określonych towarów i usług danym czynnościom. Ocena ta musi być dokonana w oparciu o obiektywną analizę otaczającego świata materialnego.

W związku z tym, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyodrębnienia tych części można przyjąć różne rozwiązania. Metoda, która rzeczywiście odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, jest właściwa.

Należy w tym miejscu wskazać, iż przepisy nie zabraniają stosowania metody wyodrębnienia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego według klucza powierzchniowego obiektu, będzie to jednak zasadne, jeżeli metoda ta miarodajnie i reprezentatywne odzwierciedli stosunek, w jakim będą pozostawać prowadzone w obiekcie kategorie działalności.

Mając na uwadze regulacje prawne wynikające z zacytowanych przepisów oraz przedstawiony w treści wniosku opis stanu faktycznego zdaniem tut. organu, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wyposażenia kawiarni (związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT) w całości. W odniesieniu natomiast do faktur dokumentujących towary i usługi nabywane w celu budowy przedmiotowego obiektu infrastruktury szkół wyższych, który związany będzie jednocześnie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, zwolnioną od podatku VAT i niepodlegającą podatkowi VAT, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tej części, która służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych, zgodnie z przedstawioną we wniosku metodologią (o ile przedstawiona metodologia wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi za pomocą klucza powierzchniowego – jest przeprowadzona w sposób prawidłowy), Jednocześnie należy zaznaczyć, że w stosunku do zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności niedających prawa do odliczenia (tj. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zwolnionych od podatku VAT) i przyporządkowanych do tych czynności zgodnie z przedstawioną metodologią Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w stosunku do zakupów niezwiązanych ze sprzedażą opodatkowaną w żadnym zakresie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, natomiast przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wyliczoną przy zastosowaniu współczynnika procentowego powierzchni w stosunku do zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu oraz przysługuje pełne prawo do odliczenia w całości z czynnościami opodatkowanymi, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości zaproponowanego przez Wnioskodawcę klucza wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie była przedmiotem niniejszej interpretacji. Oceny tej będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Podkreśla się także, iż tut. Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę niezbędną do oceny zaproponowanego przez Wnioskodawcę klucza podziału.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj