Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-229/12-5/MZ
z 31 sierpnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-229/12-5/MZ
Data
2012.08.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
nabycie
nieruchomości
umowa przedwstępna
użytkowanie wieczyste
Istota interpretacji
Skutki podatkowe dotyczące nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.05.2012 r. (data wpływu 23.05.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.08.2012 r. (data wpływu 27.08.2012 r.) na wezwanie z dnia 13.08.2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-3/PR i Nr IPPB2/436-229/12-2/MZ (data nadania 14.08.2012 r., data doręczenia 17.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. P. Przedmiotem przedwstępnej umowy sprzedaży są:
Prawo użytkowania wieczystego i prawo własności działek nr ZZZ i XXX i BBB oraz własności budynków i budowli na nich posadowionych zostały nabyte z mocy samego prawa przez przedsiębiorstwo państwowe M. dnia 5 grudnia 1990 r., na podstawie art. 2 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464, ze zm.), co zostało stwierdzone ostateczną decyzją Wojewody Warszawskiego Nr AAA z 18 lipca 1995 r., przy czym decyzja nie określała celu na jaki działki te wraz z budynkami i budowlami zostają oddane. Prawo własności działki nr CCC oraz budynku i budowli na niej posadowionych zostało nabyte przez przedsiębiorstwo państwowe M. od osoby fizycznej w drodze umowy sprzedaży, udokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza 16 listopada 1990 r. Następnie przedsiębiorstwo państwowe M. zostało sprywatyzowane, w drodze prywatyzacji bezpośredniej, przeprowadzonej na podstawie przepisów ustawy z 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw Państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298, ze zm.). Na podstawie powyższej ustawy zostało utworzone M. spółka akcyjna, czyli Sprzedający. W związku z ww. prywatyzacją, Sprzedający zawarł umowę oddania mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania, która została określona jako „umowa typu leasingowego” (Akt notarialny z 21/12/1996 r., Rep. A nr SSS), a następnie w wykonaniu tej umowy, Sprzedający zawarł umowę przeniesienia mienia Skarbu Państwa (Akt Notarialny z 22/04/2004 r., Rep. A nr DDD). Na podstawie przedmiotowych umów Sprzedający stał się najpierw użytkownikiem nieruchomości, a następnie ich właścicielem. Obie te umowy dotyczyły wszystkich działek oraz budynków i budowli będących przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę i Sprzedającego. Sprzedający nie ponosił w okresie ostatnich 5 lat wydatków na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na działkach nr ZZZ, XXX i CCC, których wartość przewyższałaby 30% wartości początkowej tych budynków i budowli. Ponadto, w okresie przekraczającym ostatnie 2 lata Sprzedający wynajmował i nadal wynajmuje niektóre z budynków zlokalizowanych na działkach nr ZZZ, XXX i CCC, dokonując czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W stosunku do wydzierżawianych budynków Sprzedający wystawiał i nadal wystawia na rzecz dzierżawców faktury zawierające podatek należny. Budynki znajdujące się na działkach nr ZZZ, XXX i CCC znajdują się w złym stanie technicznym, w związku z czym Spółka planuje dokonać ich rozbiórki. Co więcej, Spółka planuje w najbliższym czasie poczynić przygotowania niezbędne do naniesienia na nabywanych działkach nowych obiektów budowlanych, w szczególności zamierza wystąpić o stosowne pozwolenia na budowę. Ponadto, zarówno Spółka, jak i Sprzedający są zarejestrowanymi podatnikami VAT w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. Pismem z dnia 13.08.2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-3/PR i Nr IPPB2/436-229/12-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:
Jednocześnie Wnioskodawca pragnie poinformować, iż M. S.A., w zakresie transakcji sprzedaży na rzecz Spółki budynków i budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX, CCC, w związku ze złożeniem wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku VAT, uzyskało indywidualną interpretację indywidualną z 8 sierpnia 2012 r. sygn. IPPP1/443-433/12-5/EK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Zgodnie z interpretacją z 8 sierpnia 2012 r. sygn. IPPP1/443-433/12-5/EK pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o VAT budynków i budowli położonych na działkach nr ZZZ, XXX, CCC wystąpiło w 1996 r. w związku z oddaniem tych obiektów M. S.A. do odpłatnego korzystania przez Skarb Państwa na podstawie umowy typu leasingowego, które na mocy ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził w treści poniższej interpretacji, że „stanowisko Wnioskodawcy, iż do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX i CCC doszło w roku 1996, tj. w momencie oddania mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania i w rezultacie na mocy art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaż przedmiotowych działek będzie opodatkowana stawką 23% należało uznać za prawidłowe”. Spółka zwraca się z prośbą o wzięcie pod uwagę powyższego stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonego w interpretacji z 8 sierpnia 2012 r. sygn. IPPP1/443 -433/12-5/EK wydanej dla M. S.A., jako że wydane ono zostało w odniesieniu do transakcji będącej przedmiotem wniosku o interpretację złożonego przez Spółkę. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w części dotyczącej nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC, w zakresie nabycia prawa wieczystego użytkowania działki niezabudowanej o nr BBB w dniu 17.08.2012 r. została wydana interpretacja Nr IPPB2/436-229/12-3/MZ. W zakresie podatku od towarów i usług zostały wydane interpretacje; w dniu 14.08.2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-2/PR oraz w dniu 31.08.2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-5/PR. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opodatkowania VAT sprzedaży budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX, CCC i BBB, na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o PCC dostawa tych nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o PCC nie podlegają opodatkowaniu czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
Jeśli więc dostawa nieruchomości objęta jest opodatkowaniem podatkiem VAT (nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku), nie podlega ona opodatkowaniu PCC. Potwierdzenie takiej tezy można odnaleźć w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych m.in. w wyroku WSA w Poznaniu z 13 grudnia 2007 r. (sygn. I SA/Po 1072/07), gdzie sąd stwierdza, że „po 1 maja 2004 r. również grunty podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż są towarem według art. 2 pkt 6 ustawy. Z kolei art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, (Dz. U. z 2005 r., Nr 41, poz. 399 ze zm.) stanowi, że nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części. Tak więc umowy sprzedaży nieruchomości zawierane przez podatników podatku od towarów i usług, objętych obowiązkiem podatkowym, są wyłączone z obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych”. W związku z powyższym, w przypadku opodatkowania VAT sprzedaży budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX, CCC i BBB, sprzedaż ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o PCC. Powyższa konkluzja znajduje zastosowanie również w sytuacji gdy opodatkowanie VAT będzie wynikać z decyzji Sprzedającego i Wnioskodawcy co do wyboru opcji opodatkowania VAT zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy. Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:
W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
- (uchylone), Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że umowa zobowiązująca do przeniesienia nieruchomości będzie miała formę umowy sprzedaży. Stosownie do postanowień art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m. in. umowy sprzedaży. Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż P. W interpretacji indywidualnej z dnia 31.08.2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-5/PR Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie podatku od towarów i usług wskazał, iż do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX i CCC doszło w roku 1996, tj. w momencie oddania mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania i w rezultacie na mocy art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaż przedmiotowych działek wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami będzie opodatkowana stawką 23%. A zatem, skoro transakcja sprzedaży budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność zostanie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.