Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-294/13-3/AW
z 27 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-294/13-3/AW
Data
2013.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
obrót
podstawa opodatkowania
rabaty


Istota interpretacji
podstawa opodatkowania przy przyznaniu rabatu w wysokości 90%


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2013r. (data wpływu 02.04.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania przy przyznaniu rabatu w wysokości 90% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.04.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania przy przyznaniu rabatu w wysokości 90%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży produktów spożywczych i akcesoriów kuchennych, w tym m.in. kawy, porcelany do kawy, kawiarek i kubków termicznych (dalej: Produkty). Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, a sprzedaż Produktów podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Spółka nie planuje prowadzić sprzedaży w tradycyjnych punktach sprzedaży detalicznej, tj. w sklepach czy na targowiskach ani na aukcjach internetowych czy w sklepach internetowych, ale będzie dystrybuowała towary na zasadzie zamkniętego klubu konsumenckiego (dalej: Klub). Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które będą nabywać Produkty od Spółki lub będą pośredniczyć w ich sprzedaży.

W celu maksymalizacji sprzedaży Produktów Spółka stworzyła system motywacyjny oparty na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych.

W szczególności, Członek Klubu ma prawo do nabywania Produktów z upustem członkowskim. W zależności od rodzaju Produktu planuje się, że upust członkowski będzie wynosił 25%-30% ceny dla klienta końcowego (dalej: Ceny Katalogowej). Osoba, która nie wstąpi do Klubu, może kupować Produkty po Cenie Katalogowej u jednego z Członków Klubu, do którego zostanie skierowana przez Spółkę, pod warunkiem, że dany Członek Klubu dodatkowo prowadzi działalność handlową, polegającą na odprzedaży Produktów po cenie dla klienta końcowego, bez upustu. Sprzedaż taka może odbywać się jedynie w systemie sprzedaży bezpośredniej, a więc poza tradycyjnymi punktami sprzedaży detalicznej, tj. w sklepach czy na targowiskach, jak również poza aukcjami internetowymi i sklepami internetowymi.

Ponadto, w zamian za zakupy dokonane przez Członka Klubu oraz w zamian za zakupy dokonane przez członków tzw. grupy sprzedażowej Członkowi Klubu przyznawana jest określona liczba punktów. Grupę sprzedażową tworzą osoby, które wstąpiły do Klubu dzięki rekomendacji dotychczasowego Członka Klubu (dalej: Grupa Sprzedażowa). Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów Członek Klubu ma prawo do otrzymania nagrody w postaci rabatu na kolejne zakupy lub w postaci wypłaty pieniężnej.

Wartość nagrody zależy od liczby zebranych przez Członka Klubu punktów, a liczba punktów zależy od wartości Produktów nabytych bezpośrednio przez Członka Klubu lub nabytych przez członków jego Grupy Sprzedażowej.

Okresem rozliczeniowym jest miesiąc. W momencie rozpoczęcia kolejnego okresu rozliczeniowego punkty zerują się.

W chwili podpisania umowy członkowskiej ze Spółką każdy Członek Klubu wybiera jeden z trzech następujących statusów, określający wybraną przez niego formę współpracy ze Spółką:

  1. Stały Klient

Stały Klient to osoba fizyczna nieprowadząca lub prowadząca działalność gospodarczą, spółka bądź instytucja, która kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży bezpośredniej towarów ani na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży.

Stały Klient nie może odprzedawać Produktów osobom trzecim ani budować Grup Sprzedażowych. W zamian za dokonane zakupy ma prawo do nagrody z tytułu sprzedaży (przyznawaną za obrót własny). Nagrodę może wybrać tylko w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia).

  1. Partner Reklamowy

Członek Klubu posiadający status Partnera Reklamowego kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Status Partnera Reklamowego mogą mieć tylko osoby fizyczne.

Partner Reklamowy nie może odprzedawać Produktów, ale może budować Grupy Sprzedażowe.

W zamian za obrót własny Nagrodę może otrzymać tylko w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia), a nagrodę za obrót Grupy Sprzedażowej może otrzymać tylko w formie świadczenia pieniężnego (nie może wybrać nagrody w postaci rabatu).

Status Partnera Reklamowego jest właściwy dla osób o zdolnościach menedżerskich, skupionych na budowaniu i rozwijaniu Grup Sprzedażowych.

  1. Partner Handlowy

Partner Handlowy prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży bezpośredniej Produktów oraz świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży Produktów.

Partner Handlowy kupuje Produkty od Spółki i odsprzedaje je podmiotom niebędącym Członkami Klubu oraz otrzymuje również wynagrodzenie/prowizję za sprzedaż Produktów przez Spółkę do jego Grupy Sprzedażowej.

Z tytułu obrotu własnego Partnerowi Handlowemu przysługuje nagroda w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia), a nagrodę za obrót Grupy Sprzedażowej może otrzymać tylko w formie świadczenia pieniężnego (nie może wybrać nagrody w postaci rabatu).

Status Partnera Handlowego jest najbardziej odpowiedni dla firm i osób chcących zawodowo zajmować się sprzedażą Produktów i jednocześnie budować Grupy Sprzedażowe.

W związku z tym, że Partnerzy Handlowi to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie m.in. pośrednictwa w sprzedaży towarów oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, należne im nagrody stanowią dla nich wynagrodzenie z tytułu prowadzonej działalności. Wypłata nagrody należnej Partnerowi Handlowemu za obrót Grupy Sprzedażowej następuje w oparciu o wystawioną przez niego fakturę za pośrednictwo w sprzedaży towarów.

Wysokość rabatu na przyszłe zakupy Członka Klubu o każdym statusie wyniesie maksymalnie 20% obrotu danego miesiąca. Może on zostać wykorzystany przy zakupach dokonanych w kolejnym miesiącu. Ze względu na to, że rabat może być wykorzystany w wielu małych zakupach, oraz ze względu na to, że obrót w kolejnym miesiącu może być znacząco niższy niż w miesiącu, za który została przyznana nagroda, regulamin przewiduje ograniczenie na wykorzystanie rabatu do 90% pojedynczego zakupu/zamówienia. Jednak łączna wysokość rabatów należnych Członkowi Klubu nie przekroczy 20% obrotu zrealizowanego przez niego w okresie uczestnictwa w Klubie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rabat na kolejne zakupy kontrahentów w wysokości do 90% jednorazowego zamówienia nie stanowi dla Spółki zaniżenia obrotu w podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Rabat na kolejne zakupy kontrahentów w wysokości do 90% jednorazowego zamówienia nie stanowi dla Spółki zaniżenia obrotu w podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

W ustawie o VAT nie ma natomiast przepisów szczególnych, które wprowadzałyby zakaz lub ograniczenie obniżania ceny towaru lub świadczonej usługi (udzielania rabatu). W konsekwencji, zdaniem Spółki nie ma przeszkód, by Spółka udzielała nabywcom rabaty na kolejne zakupy, nawet jeśli rabat osiąga do 90% jednorazowego zamówienia. Rabaty te nie stanowią zaniżenia obrotu w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl zaś art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z kolei sprzedażą – na podstawie art. 2 pkt 22 ww. ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego artykułu, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97 poz. 1050 ze zm.), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy o cenach, uzgadniają strony zawierające umowę (…).

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT – fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej – ewidencją korekt).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wskazać jednak należy, że w określonych sytuacjach organ może określić inną wysokość obrotu. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
    - organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów (art. 32 ust. 2 ustawy o VAT).

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Spółka planuje rozpocząć sprzedaż produktów spożywczych i akcesoriów kuchennych. Wnioskodawca będzie dystrybuował towary na zasadzie zamkniętego klubu konsumenckiego. Członkami klubu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które będą nabywać produkty Spółki lub będą pośredniczyć w ich sprzedaży. W celu maksymalizacji sprzedaży Wnioskodawca stworzył system motywacyjny oparty na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych. Jedną z nagród będzie przyznanie kontrahentowi rabatu w wysokości do 90% wartości jednorazowego zamówienia przy realizacji kolejnych zakupów.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą wskazania czy rabat w wysokości 90% wartości jednorazowego zamówienia nie będzie stanowił zaniżenia obrotu Spółki.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny i zachodziły przesłanki, o których mowa w przepisie art. 32 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że fakt udzielenia rabatu w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Powyższe oznacza, że przedmiotowa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar. Przy czym należy zwrócić również uwagę na fakt, iż warunkiem otrzymania nagrody w postaci rabatu w wysokości do 90% wartości jednorazowego zamówienia jest spełnienie przez kontrahentów (stały klient, partner reklamowy, partner handlowy) określonych warunków, tj. dokonanie zakupów produktów Wnioskodawcy w określonej ilości. W okolicznościach sprawy nie ma zatem mowy o zaniżaniu podstawy opodatkowania poprzez udzielenie rabatu w wysokości 90% wartości jednorazowego zamówienia. Obrotem Spółki będzie rzeczywisty obrót z tytułu sprzedaży produktów po cenie promocyjnej zawierającej rabat, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy (o ile nie zachodzą przesłanki określone w ww. art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT).

Zatem należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do pozostałych pytań przedstawionych przez Spółkę we wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia dotyczące interpretacji przepisów ustaw w zakresie: podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj