Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-432/12/ASz
z 23 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-432/12/ASz
Data
2012.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
alimenty
przychody z innych źródeł
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni powinna płacić podatek od zasądzonych alimentów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania alimentów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania alimentów.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-432/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 19 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wyrokiem Sądu w (…) z dnia 10 lutego 1993 r. orzeczono rozwód Wnioskodawczyni. Od byłego męża Wnioskodawczyni Sąd zasądził alimenty w wysokości 40% jego dochodu, nie mniej niż 2.000.000 starych zł.

Początkowo Wnioskodawczyni płaciła podatek dochodowy od otrzymywanych alimentów, jednak 21 września 1993 r. Sąd Rejonowy ustalił obowiązek alimentacyjny na 40% dochodów netto (bez podatku) męża Wnioskodawczyni.

Z tego też powodu w dniu 12 kwietnia 1995 r. Wojskowe Biuro Emerytalne powiadomiło Wnioskodawczynię o obliczaniu na nowo kwoty alimentów, tj. 40 % kwoty netto od dochodów jej męża. Informację powyższą Wnioskodawczyni przekazała do urzędu skarbowego, gdzie została poinformowana, że od kwoty alimentów uzyskiwanych od byłego męża nie musi płacić podatku.

Aktualna wysokość otrzymywanych przez Wnioskodawczynię alimentów wynosi około 1050 zł, co stanowi 40 % zarobków męża.

W 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała z Biura Emerytalnego informację, iż jest ono zobowiązane do wystawienia informacji PIT-8C. Wystawienie tego dokumentu spowodowało konieczność opodatkowania kwoty alimentów otrzymywanych przez Wnioskodawczynię w urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni powinna płacić podatek od zasądzonych alimentów...

Zdaniem Wnioskodawczyni podatek dochodowy jest odliczany za pierwszym razem od dochodów męża i drugi raz od jej alimentów. Tym sposobem jej alimenty są opodatkowane dwukrotnie.

Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna płacić podatku dochodowego od otrzymywanych alimentów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.), za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

W dniu 01 stycznia 2007 r. weszła w życie nowelizacja ustawy, mocą której zmieniono m.in. art. 20 ustawy, który stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie wprowadzono art. 21 ust. 1 pkt 127 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są alimenty:

  1. na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny,
  2. na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), zasądzone przez sąd, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

Powyższe zwolnienie zostało wprowadzone przez art. 1 pkt 14 lit. a) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), która weszła w życie od 01 stycznia 2007 r.

Zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 21 powołanej ustawy zmieniającej, zmienione przepisy mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 01 stycznia 2007 r.

Natomiast ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) wprowadzona została zmiana art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 1 pkt 11 lit. a tiret 16 tej ustawy art. 21 ust. 1 pkt 127 otrzymał brzmienie: wolne od podatku dochodowego są alimenty:

  1. na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  2. na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

Powyższa zmiana pomimo, że wprowadzona ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. opublikowaną w dniu 28 listopada 2008 r. dotyczy dochodów osiąganych od dnia 01 stycznia 2008 r. (art. 14 pkt 1 ww. ustawy zmieniającej).

W związku z powyższym, zwolnieniem o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są uzyskane po 01 stycznia 2007 r. alimenty, m.in. zasądzone przez sąd, do kwoty 700 zł miesięcznie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wyrokiem Sądu w (…) z dnia 10 lutego 1993 r. orzeczono rozwód Wnioskodawczyni. Od byłego męża Wnioskodawczyni Sąd zasądził alimenty w wysokości 40% jego dochodu, nie mniej niż 2.000.000 starych zł.

Dnia 21 września 1993 r. Sąd Rejonowy ustalił obowiązek alimentacyjny na 40% dochodów netto (bez podatku) męża Wnioskodawczyni.

Z tego też powodu w dniu 12 kwietnia 1995 r. Wojskowe Biuro Emerytalne powiadomiło Wnioskodawczynię o obliczaniu na nowo kwoty alimentów, tj. 40 % kwoty netto od dochodów jej męża. Informacje powyższą Wnioskodawczyni przekazała do urzędu skarbowego, gdzie została poinformowana, że od kwoty alimentów uzyskiwanych od byłego męża nie musi płacić podatku.

Aktualna wysokość otrzymywanych przez Wnioskodawczynię alimentów wynosi około 1.050 zł, co stanowi 40 % zarobków męża.

W 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała z Biura Emerytalnego informację, iż jest ono zobowiązane do wystawienia informacji PIT-8C. Wystawienie tego dokumentu spowodowało konieczność opodatkowania kwoty alimentów otrzymywanych przez Wnioskodawczynię.

W świetle powyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również przepisy wydane na podstawie Ordynacji podatkowej, nie wyłączały do 31 grudnia 2006 r. z opodatkowania alimentów (z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci), a ponieważ nie kwalifikowały ich też do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zaliczyć je do przychodów z „innych źródeł”.

W związku z powyższym otrzymywane przez Wnioskodawczynię do końca 2006 r. alimenty stanowiły źródło przychodów zakwalifikowane przez ustawodawcę do innych źródeł i podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wolą ustawodawcy (do końca 2006 r.) było bowiem opodatkowanie wszelkiego rodzaju alimentów (z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci), niezależnie od tego kto jest nimi obciążony, jaki zachodzi stosunek rodzinny między zobowiązanym, a uprawnionym, wreszcie z jakiego rodzaju przychodów są one wypłacane. Zatem alimenty wypłacane na rzecz Wnioskodawczyni do końca 2006 r. nie korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiły natomiast przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji powinny być opodatkowane wraz z pozostałymi dochodami w zeznaniach rocznych za poszczególne lata.

Natomiast alimenty otrzymane przez Wnioskodawczynię od 01 stycznia 2007 r. do kwoty 700 zł miesięcznie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 ww. ustawy, natomiast kwota alimentów miesięcznych ponad 700 zł stanowi przychód, który podlega opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym składanym za poszczególne lata podatkowe.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj