Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-312/12-2/KJ
z 27 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-312/12-2/KJ
Data
2012.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
limit
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
wydatki inwestycyjne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia, tzw. wydatki kwalifikowane poniesione przez Spółkę w okolicznościach przedstawionych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w związku z realizowaną inwestycją na terenie SSE w trakcie obowiązywania Zezwolenia, przekraczające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu (jako minimalna wartość wydatków inwestycyjnych warunkująca prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych) będą uwzględniane dla celu obliczenia kwoty przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie ze wzorem przewidzianym w § 4 ust. 3 Rozporządzenia?



Wniosek ORD-IN 226 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 6 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia nr (…) z dnia 30 października 2007 r. wydanego przez Zarząd Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Zezwolenie).

Spółka posiada status dużego przedsiębiorcy i zamierza korzystać z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z uwagi na kwotę poniesionych wydatków inwestycyjnych. Spółka realizuje projekt inwestycyjny objęty Zezwoleniem.

Zezwolenie zostało udzielone do dnia 8 sierpnia 2016 r.

W Zezwoleniu określono warunki prowadzenia działalności gospodarczej, tj.:

  1. zatrudnienie pracowników na terenie SSE (w rozumieniu § 3 i 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie katowickiej strefy ekonomicznej z dnia 2 listopada 2006 r., w wersji obowiązującej na dzień uzyskania Zezwolenia, Dz. U. Nr 202., poz. 1485 ze zm. (dalej: Rozporządzenie) wyniesie co najmniej 100 osób w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r. i będzie utrzymywane na tym poziomie (100 osób) w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r. Przy czym liczbę pracowników ustala się w przeliczeniu na pełne etaty jako średnią zatrudnienia w danym roku, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r.;
  2. poniesienie wydatków inwestycyjnych (w rozumieniu § 6 Rozporządzenia) o łącznej wartości co najmniej 50.000.000 euro w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r.;
  3. termin zakończenia inwestycji - 31 grudnia 2010 r.;
  4. przestrzeganie regulaminu SSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Spółka zrealizowała inwestycję zgodnie z warunkami określonymi w Zezwoleniu. Zgodnie z protokołem pokontrolnym z kontroli przeprowadzonej w dniach: 24 lutego 2011 r. i 17 marca 2011 r. przez kontrolujących działających na podstawie upoważnienia z dnia 8 lutego 2011 r. wydanego przez Specjalną Strefę Ekonomiczną, Spółka poniosła wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do obliczenia wysokości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 60.007.033,30 euro i wywiązała się z określonego w Zezwoleniu warunku dotyczącego minimum wydatków inwestycyjnych.

Z uwagi na stały rozwój zakładu Spółka, po dniu 31 grudnia 2010 r., nadal ponosi wydatki inwestycyjne. Wydatki te dotyczą np. zakupu i montażu kolejnych linii produkcyjnych, jak również dotyczą rozwoju infrastruktury czy udoskonalania maszyn i urządzeń. Spółka przewiduje, że wydatki inwestycyjne zarówno kwalifikowane do uwzględnienia w obliczeniu ew. pomocy publicznej (w rozumieniu § 6 Rozporządzenia) jak i niekwalifikowane mogą osiągnąć poziom ok. 120 mln euro.

Spółka dokonuje kalkulacji limitu przysługującej Jej pomocy przy zastosowaniu wzoru przewidzianego dla pomocy regionalnej udzielanej przedsiębiorcy na realizację dużego projektu inwestycyjnego przy zastosowaniu maksymalnej intensywności regionalnej pomocy według stawki 50% przewidzianej dla lokalizacji inwestycji (§ 4 ust. 3 w zw. z § 4 ust. 1 Rozporządzenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia, tzw. wydatki kwalifikowane poniesione przez Spółkę w okolicznościach przedstawionych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w związku z realizowaną inwestycją na terenie SSE w trakcie obowiązywania Zezwolenia, przekraczające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu (jako minimalna wartość wydatków inwestycyjnych warunkująca prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych) będą uwzględniane dla celu obliczenia kwoty przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie ze wzorem przewidzianym w § 4 ust. 3 Rozporządzenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej strefy ekonomicznej, w wersji obowiązującej na dzień uzyskania Zezwolenia -(Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”), które zostaną poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną inwestycją na terenie SSE przekraczające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu będą uwzględniane dla celu obliczenia kwoty przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.) przy zastosowaniu wzoru przewidzianego w § 4 ust. 3 Rozporządzenia.

Zdaniem Spółki, kwota wydatków określona w Zezwoleniu stanowi próg wydatków kwalifikowanych, które Spółka jest zobowiązana ponieść jako warunek nabycia prawa do zwolnienia w podatku dochodowym z tytułu działalności w SSE, przy czym Zezwolenie nie określa maksymalnej kwoty wydatków kwalifikowanych. Zatem, Spółka będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości skalkulowanej zgodnie ze wzorem dla obliczenia wielkości pomocy publicznej (§ 4 ust. 3 Rozporządzenia) w oparciu o wydatki kwalifikowane poniesione w związku z inwestycją, na terenie SSE przekraczające kwotę określoną w Zezwoleniu.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W związku z faktem otrzymania przez Spółkę zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w dniu 30 października 2007 r., Spółka podlega rygorom Rozporządzenia (w myśl § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanym przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej). Ponadto, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 sierpnia 2008 r. (zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, do zezwoleń wydanych przed dniem 4 sierpnia 2008 r. stosuje się przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 sierpnia 2008 r.).

Wielkość przysługującej Jej pomocy Spółka wylicza w oparciu o § 4 ust. 3 Rozporządzenia według następującego wzoru:

I = R x (50 mln euro + 0,5 x B + 0,34 x C),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - maksymalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,

R - intensywność pomocy dla obszaru lokalizacji inwestycji, określoną zgodnie z ust. 1 Rozporządzenia,

B - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą powyżej równowartości 50 mln euro nieprzekraczającą równowartości 100 mln euro,

C - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą równowartość 100 mln euro.

Zatem, przykładowo przy założeniu poniesienia wydatków inwestycyjnych w kwocie 120 mln euro, w tym 70 mln euro wydatków kwalifikowanych w rozumieniu § 6 Rozporządzenia, maksymalna wielkość pomocy regionalnej, z której Spółka będzie miała prawo skorzystać wyniesie 30 mln euro (intensywność pomocy dla obszaru lokalizacji inwestycji realizowanej przez Spółkę wynosi 50% - § 4 ust. 1 Rozporządzenia).

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 sierpnia 2008 r., zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia określonej liczby pracowników przez określony czas oraz dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

W przypadku Spółki Zezwolenie nie określa żadnych dodatkowych warunków poza obowiązkiem przestrzegania regulaminu SSE i innych regulacji dotyczących funkcjonowania strefy. W szczególności Zezwolenie nie określa maksymalnego poziomu nakładów inwestycyjnych.

Zdaniem Spółki, udzielone Zezwolenie określa jedynie minimalny poziom wydatków inwestycyjnych, który Spółka zobowiązana jest ponieść jako warunek konieczny do korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności w SSE. Wynika to wprost z brzmienia Zezwolenia tj. „poniesienie wydatków inwestycyjnych (...) o łącznej wartości co najmniej 50.000.000,00 euro (...)”. Taki zapis Zezwolenia oznacza, że kwota 50.000.000 euro stanowi minimalną kwotę, którą Spółka zobowiązana jest ponieść w określonym terminie, aby miała prawo do zwolnienia z opodatkowania. Natomiast kwotę przysługującego Spółce zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy obliczać w oparciu o rzeczywiście poniesione przez Spółkę wydatki inwestycyjne związane ściśle z inwestycją, w tym także o wydatki przewyższające kwotę stanowiącą dolny limit wydatków, czyli przewyższające kwotę 50.000.000 euro.

Zatem, skoro Zezwolenie nie określa maksymalnej kwoty wydatków, wszystkie wydatki związane z inwestycją (również przewyższające kwotę określoną w Zezwoleniu stanowiącą dolny limit wydatków) spełniające definicję wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia zwiększać będą kwotę przysługującego Spółce zwolnienia do wysokości limitu obliczonego zgodnie ze wskazanym wyżej wzorem, tj. przykładowo poniesienie wydatków inwestycyjnych w kwocie 120 mln euro, w tym 70 mln euro wydatków kwalifikowanych, będzie uprawniało do zwolnienia w maksymalnej wysokości 30 mln euro.

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  • ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  • ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  • kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  • ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know - how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zatem, warunki do uznawania wydatków za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą są następujące:

  • muszą to być koszty inwestycji,
  • poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego,
  • poniesione w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy,
  • przeznaczone na cele wyżej wymienione, pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych, przy czym przez koszty inwestycji należy rozumieć koszty nowej inwestycji, o której mowa w § 3 rozporządzenia.

Tym samym, zdaniem Spółki, w stanie faktycznym opisanym powyżej, wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą są wszystkie wydatki poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia związane z inwestycją pod warunkiem, że spełniają wymogi określone w § 6 Rozporządzenia.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 3 sierpnia 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-673/10/AK stwierdził, że: „(...) minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych koniecznych do poniesienia przez Spółkę w związku z działalnością na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej określa zezwolenie na działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Kwota ta stanowi dolny limit, w związku z którym Spółka jest uprawniona do korzystania z pomocy publicznej, co oznacza, że rzeczywiste nakłady inwestycyjne nie mogą być niższe niż określone w zezwoleniu. W sytuacji więc, gdy Spółka poniesie koszty inwestycji w kwocie wyższej od wskazanej w zezwoleniu przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, uprawnia ją to do dalszego korzystania z tej pomocy, ale tylko do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej”.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-456/09/AM,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2009 r., sygn. IPPB3/423-96/09-2/MS,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 lutego 2011 r., sygn. ILPB4/423-320/10-2/DS (w ww. interpretacjach organy potwierdziły stanowiska Wnioskodawców i odstąpiły od uzasadnienia), a także
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 maja 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-332/09/CzP (organ wypowiedział się wprost co do prawa Wnioskodawcy do dalszego korzystania z pomocy publicznej, nawet gdy Spółka poniesie wydatki w kwocie wyższej od wskazanej w zezwoleniu, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach rozporządzenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj