Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1158/12-2/DG
z 19 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.11.2012 r. (data wpływu 22.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji sprzedaży przez Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz amortyzowania wartości firmy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji sprzedaży przez Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz amortyzowania wartości firmy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest spółką należącą do grupy C. (dalej: Grupa). Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży towarów, które nie są produkowane przez spółki z Grupy, ale stanowią uzupełnienie ich asortymentu. Na terytorium Polski siedzibę ma jeszcze jedna spółka z Grupy (dalej: Spółka produkcyjna) prowadząca działalność w zakresie produkcji towarów na potrzeby Grupy. Jednocześnie Spółka produkcyjna zajmuje się sprzedażą produkowanych przez siebie towarów na rynku polskim oraz na rynkach zagranicznych oraz zajmuje się handlem innymi towarami.

Obecnie na poziomie Grupy realizowana jest reorganizacja działalności, której celem jest wprowadzenie nowego modelu biznesowego. Głównym założeniem nowego modelu biznesowego jest oddzielenie działalności produkcyjnej od działalności dystrybucyjnej, mające doprowadzić do podniesienia efektywności procesów produkcji oraz sprzedaży.

W związku ze wskazanymi powyżej działaniami realizowanymi na poziomie Grupy wdrażana jest również restrukturyzacja działalności polskich spółek z Grupy, która polega na oddzieleniu działalności w zakresie sprzedaży i marketingu od działalności produkcyjnej. Zgodnie z planami w wyniku restrukturyzacji działalność produkcyjna pozostanie w Spółce produkcyjnej, natomiast działalność w zakresie sprzedaży oraz marketingu będzie realizowana przez inne spółki z Grupy, w tym przez Spółkę.

W związku z restrukturyzacją planowana jest sprzedaż na rzecz Spółki wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Spółki produkcyjnej Oddziału Sprzedaży i Marketingu (dalej: Oddział).


Oddział został utworzony na mocy uchwały zarządu Spółki produkcyjnej jako samobilansująca się jednostka wyodrębniona w ramach struktury organizacyjnej Spółki produkcyjnej. Zasady rachunkowości przyjęte przez Spółkę produkcyjną pozwalają na przypisanie do Oddziału odpowiednich aktywów i pasywów (w tym zobowiązań, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, rozrachunków z kontrahentami i dostawcami). Jednocześnie dokonywane jest wyodrębnianie przychodów i przypisywanie kosztów dla działalności Oddziału w ramach jednego systemu informatyczno-księgowego. W szczególności, dla Oddziału sporządzany jest odrębny rachunek zysków i strat z tytułu działalności sprzedażowej i marketingowej prowadzonej przez Oddział.

Funkcjonujący obecnie w ramach struktury Spółki produkcyjnej Oddział realizuje w szczególności następujące działania / formy aktywności (określane dalej jako działalność w zakresie marketingu i sprzedaży na terenie Polski):

  • realizowanie celów i strategii Spółki produkcyjnej oraz całej Grupy;
  • rozwój sprzedaży produktów wytwarzanych przez spółki z Grupy w Polsce;
  • organizowanie transportu produktów do klientów w Polsce;
  • obsługa istniejących partnerów handlowych i pozyskiwanie nowych klientów w Polsce;
  • planowanie, wdrażanie, kontrolowanie i koordynowanie planów marketingowych na rynek polski obejmujących wszystkie linie produktowe oferowane przez Spółkę produkcyjną oraz produkty do odsprzedaży tzw. SFR;
  • gromadzenie i dostarczanie rzetelnych informacji związanych z rynkiem oraz realizacją sprzedaży krajowej;
  • reprezentowanie Spółki produkcyjnej w rozmowach z klientami z Polski;
  • negocjowanie umów handlowych z klientami z Polski;
  • negocjowanie i wprowadzanie do sprzedaży nowych produktów na terenie Polski.


Powyższe zadania przypisane są poszczególnym pracownikom w ramach Oddziału i wykonywane z wykorzystaniem własnych zasobów.


Za wykonanie wyżej wymienionych zadań odpowiedzialne są osoby przyporządkowane do struktur Oddziału. Zadaniami tego oddziału w powyższych obszarach kierują liderzy (w tym Dyrektor Działu — C), którzy podlegają bezpośrednio pod Zarząd Spółki produkcyjnej. Jednocześnie, w ramach Oddziału istnieje wyodrębniona struktura oraz hierarchia pracowników.

W ramach transakcji sprzedaży Oddziału na rzecz Spółki planowane są przeniesienia następujących składników majątkowych przypisanych do Oddziału:

  • wybrane środki trwałe i wyposażenie związane z funkcjonowaniem Oddziału, w tym komputery i telefony służbowe oraz wyposażenie sali szkoleń,
  • licencje na oprogramowanie wykorzystywane przez pracowników Oddziału,
  • prawa autorskie (w tym do materiałów reklamowych i szkoleniowych),
  • baza klientów w zakresie prowadzenia sprzedaży na rynku krajowym oraz inne wartości niematerialne związane z funkcjami i zadaniami Oddziału,
  • należności i zobowiązania związane z działalnością Oddziału,
  • inne elementy funkcjonalnie związane z Oddziałem.


Do Oddziału przyporządkowane są zobowiązania i należności funkcjonalnie związane z tym oddziałem. Zobowiązania i należności zostaną przeniesione do Spółki Dystrybucyjnej w takim zakresie, w jakim będzie to możliwe od strony prawnej (przykładowo na Spółkę nie będą mogły zostać przeniesione w żadnym zakresie zobowiązania publicznoprawne Spółki produkcyjnej). Przeniesione zostaną także umowy z kontrahentami (dostawcami i klientami) związanymi z działalnością Oddziału.

W związku z planowaną sprzedażą, wszyscy pracownicy przypisani do Oddziału zostaną przeniesieni do Spółki na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy. Jednocześnie, po dokonaniu sprzedaży Oddziału, Spółka zawrze ze Spółką produkcyjną umowę najmu na powierzchnię biurową dla przenoszonych pracowników, którzy fizycznie pozostaną w dotychczasowej lokalizacji.

Po dokonaniu zakupu Oddziału, Spółka będzie kontynuowała i rozwijała dotychczasowe zadania i funkcje Oddziału w oparciu o otrzymane składniki majątkowe, przejęte umowy i kontakty handlowe oraz przejętych pracowników. Dodatkowo, zawarte zostaną ze Spółką produkcyjną (lub innymi dostawcami usług) umowy outsourcingu na wybrane usługi wsparcia administracyjnego (np. w zakresie księgowości, kadr i płac, obsługi informatycznej) i logistyczno-magazynowego. W związku z faktem, że Oddział w wyniku transakcji sprzedaży zostanie przeniesiony do Spółki, obie spółki zawrą umowę, na podstawie której Spółka produkcyjna dostarczała Spółce towary na sprzedaż.

Tym samym, nabycie Oddziału oraz zabezpieczenie dostaw towarów umożliwi Spółce podjęcie nowego obszaru działalności gospodarczej polegającego na marketingu i sprzedaży nowej dla Spółki gamy produktów na terenie Polski, w zakresie w jakim obecnie ta działalność jest prowadzona przez Spółkę produkcyjną. Spółka działając w oparciu o składniki majątkowe otrzymane w wyniku sprzedaży Oddziału będzie miała możliwość znacznego zwiększenia swojego obszaru działania, a tym samym znacznego zwiększenia osiąganych przychodów ze sprzedaży, ponosząc jednocześnie ryzyko gospodarcze związane tą działalnością (np. związane ze zmniejszeniem popytu na sprzedawane, nowe towary).

Dla celów transakcji kupna-sprzedaży Oddziału, jego wartość jako przedsiębiorstwa zdolnego do samodzielnego funkcjonowania i generowania przychodów zostanie ustalona w drodze wyceny niezależnego eksperta. Spółka spodziewa się, że z wyceny tej wynikać będzie wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 ustawy o PDOP.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego przedmiot transakcji sprzedaży w postaci Oddziału stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP, a w konsekwencji czy w związku z kupnem Oddziału Spółka będzie miała prawo rozpoznać oraz amortyzować wartość firmy?
  2. W przypadku prezentowania opinii odmiennej od przedstawionego poniżej stanowiska Spółki, Spółka zwraca się z prośbą o wskazanie właściwego rozwiązania, jak i podstawy prawnej znajdującej zastosowanie w przedmiotowej kwestii.

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki, Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), dalej: ustawy o PDOP, a w konsekwencji jeżeli cena nabycia Oddziału będzie wyższa niż łączna wartość rynkowa składników majątkowych, wchodzących w jego skład, Spółka będzie miała prawo do amortyzowania wartości firmy powstałej w wyniku kupna Oddziału.

Poniżej Spółka przedstawia argumentację potwierdzającą powyższe stanowisko.


Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOP amortyzacji podlega również wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze:

  1. kupna,
  2. przyjęcia do odpłatnego korzystania, a odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami rozdziału 4a, dokonuje korzystający,
  3. wniesienia do spółki na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji.

Z kolei w myśl art. 16g ust. 2 ustawy o PDOP wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy uznać, że możliwość amortyzowania wartości firmy w związku z kupnem zespołu składników materialnych i niematerialnych jest uzależniona od łącznego spełnienia dwóch następujących warunków:

  1. zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa,
  2. cena nabycia kupowanego przedsiębiorstwa i zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wyższa niż łączna wartość rynkowa składników majątkowych, wchodzących w jego/ jej skład.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa


Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji uznać należy, że aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.


W świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko to znajduje swe potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w wyroku NSA z dnia 12 maja 2011 r. (sygn. akt I FSK 2222/09), a także w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora izby Skarbowej w Łodzi 27 lipca 2012 r. (nr IPTPB3/423-137/12-4/MF), interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu 18 stycznia 2011 r. (nr ILPB3/423-840/11-4/EK) oraz w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 6 kwietnia 2000 r. (nr IPPP1-443-36/09-2/AK), 2 kwietnia 2009 r. (nr IPPB5/423-9/09-2/MB), 16 lutego 2009 r. (nr IPPP1-443-2207/08-5/MP), czy 19 listopada 2008 roku (nr IPPB3/423-1271/08-2/MB).


W opinii Spółki, poniżej wskazane okoliczności jednoznacznie wskazują, że Oddział, którego sprzedaż na rzecz Spółki jest planowana, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP).


Zespół składników wchodzących w skład części przedsiębiorstwa Spółki produkcyjnej.


Podstawowym warunkiem uznania, że mamy do czynienia z ZCP, jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych. W praktyce organów podatkowych podkreśla się, że ZCP nie jest sumą poszczególnych i przypadkowych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębną działalność. ZCP musi stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB).

Dodatkowo, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 14 września 2005 r. (nr ZW406- 1371C1T/05) warunkiem, aby ZCP stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z tych grup składników majątkowych.

W ocenie Spółki warunek istnienia zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie spełniony w analizowanym przypadku, gdyż w skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (Oddziału), stanowiącej przedmiot planowanego kupna, wejdą wszystkie aktywa i zobowiązania pozwalające na realizację powierzonych temu oddziałowi funkcji. Będą to zarówno składniki materialne (w tym środki trwałe), jak i niematerialne (w szczególności licencje na używanie programów komputerowych, baza klientów oraz know-how w zakresie prowadzenia sprzedaży).W skład przenoszonych składników będą wchodziły również obok należności również zobowiązania (istniejące na dzień planowanego kupna), które zostały wprost wymienione w analizowanych przepisach, jako element definicji ZCP.

Ponadto, przenoszone składniki w drodze transakcji kupna-sprzedaży będą tworzyły określony zespół, a nie tylko sumę poszczególnych składników. Zespół tych składników umożliwi bowiem Spółce podjęcie działalności wykonywanej obecnie w ramach Spółki produkcyjnej przez Oddział i osiąganie z tego tytułu przychodów.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, należy uznać, że składniki majątkowe będące przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży będą stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 4e pkt 4 ustawy o PDOP.


Wyodrębnienie organizacyjne


Przepisy ustawy o PDOP nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można uznać za wyodrębniony organizacyjnie. Jednakże, zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż ZCP występuje w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itd. (tak 2 Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2011 r., nr ILPB3/423-840/10-4/EK oraz Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB). W związku z powyższym, ocena odrębności w tej płaszczyźnie powinna polegać na określeniu roli składników materialnych i niematerialnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa tj. na ile stanowią one odrębną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

Jednym z głównych czynników świadczących o wyodrębnieniu organizacyjnym Oddziału jest jego spójna wewnętrzna organizacja, realizowane zadania, jak również funkcjonalność przypisanych do tego oddziału stanowisk pracy.

Spółka pragnie podkreślić, iż Oddział jest organizacyjnie wyodrębniony w ramach wewnętrznej struktury Spółki produkcyjnej. Wewnętrzny schemat organizacyjny Spółki produkcyjnej przedstawia istnienie odrębnych funkcjonalnie działów (i oddziałów), jak np. Oddział. Jednocześnie, istotnym czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym jest także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza przyporządkowana wyłącznie do Oddziału i tym samym dedykowana do wykonywania zadań przypisanych do tego oddziału przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego. Co istotne, pracownicy Oddziału nie są służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki produkcyjnej, za wyjątkiem najwyższego szczebla kierowniczego.

Wyodrębnienie organizacyjne odbywa się także na innych płaszczyznach. W szczególności, jak wskazano powyżej, istnieje możliwość ścisłego przypisania do Oddziału poszczególnych składników majątku, takich jak środki trwale (np. komputery), wartości niematerialne i prawne (w tym licencje na używanie programów komputerowych) oraz należności i zobowiązania. Tym samym na Oddział składa się zespół kluczowych składników przeznaczonych do realizacji zadań z zakresu marketingu i sprzedaży produktów na terenie Polski.

Zdaniem Spółki, Oddział jest zorganizowanym zespołem tych składników powiązanych funkcjonalnie i organizacyjnie, pełniących szczególną rolę w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa — tj. w zakresie realizacji zadań z zakresu marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski, które to działania w znaczący sposób wpływają na wielkość przychodów osiąganych przez Spółkę produkcyjną.


Wyodrębnienie finansowe


Ustawa o PDOP nie zawiera wytycznych odnośnie wyodrębnienia finansowego. W praktyce organów podatkowych wskazuje się, że „Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejęć funkcje gospodarcze). — takie stanowisko zaprezentował np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB. Jednocześnie, organy podatkowe potwierdzają, iż: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej (..)„ (jak np. Dyrektor izby Skarbowej w Poznaniu w Interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2011 r., nr ILPB3/423-840/10-4/EK).

Należy wskazać, że Oddział został powołany jako samobilansująca się jednostka organizacyjna Spółki produkcyjnej, którą można zaliczyć do kategorii tzw. „samobilansującego się oddziału”, co oznacza, iż zasady rachunkowości wdrożone przez Spółkę produkcyjną umożliwiają przypisania do Oddziału zarówno przychodów i kosztów związanych z działalnością Oddziału, jak i aktywów i pasywów (w tym środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, należności i zobowiązań). Tym samym możliwe jest sporządzenia dla działalności Oddziału tak rachunku zysków i strat, jak i bilansu.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż możliwe jest oddzielenie finansów całego przedsiębiorstwa Spółki produkcyjnej od finansów jego zorganizowanej części (Oddziału). W efekcie, w przypadku planowanej transakcji sprzedaży Oddziału przez Spółkę produkcyjną na rzecz Spółki będzie istniała możliwość przeniesienia do ksiąg rachunkowych Spółki majątku i zobowiązań związanych funkcjonalnie z Oddziałem.


Wyodrębnienie funkcjonalne i zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot


Zdaniem Spółki, dla oceny odrębności funkcjonalnej istotny jest fakt, iż przedmiot działalności Oddziału stanowi jeden z elementów zakresu podstawowej działalności Spółki produkcyjnej, przypisany do Oddziału zespół składników majątkowych i jego struktura organizacyjna pozwalają na samodzielną realizację zadań z zakresu marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski.

Z funkcjonalnego punktu widzenia, Oddział jako odrębny podmiot byłby w stanie kontynuować realizację swoich dotychczasowych zadań oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. W tym zakresie, Spółka pragnie wskazać, iż wydzielony Oddział jest wyposażony we wszelkie aktywa i pasywa niezbędne do realizacji zadań, które mogą być mu powierzone, a tym samym składniki majątkowe wchodzące w skład Oddziału umożliwią Spółce podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej polegającej na marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski, w zakresie w jakim obecnie działalność ta jest realizowana przez Spółkę produkcyjną.

Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, że Oddział stanowi zorganizowaną i wyodrębnioną funkcjonalnie część przedsiębiorstwa Spółki produkcyjnej jest fakt, że do Oddziału zostaną przydzielone grupa wyspecjalizowanych pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do tego oddziału, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego. W związku z planowaną transakcją, wszyscy pracownicy Oddziału zostaną przeniesieni do Spółki na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy, a więc zostanie zachowana ciągłość funkcji personelu. Tym samym, Spółka nabywająca ZCP (tj. Oddział), w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do Oddziału oraz zasoby ludzkie i know-how w zakresie prowadzenia działalności marketingowej i sprzedażowej, będzie mogła rozpocząć prowadzenie działalności w analogicznym zakresie. Na skutek nabycia omawianej ZCP, Spółka będzie również w stanie uzyskiwać dochody ze wskazanej działalności, a więc prowadzić działalność efektywną ekonomicznie.

Bez znaczenia w ocenie Spółki pozostaje przy tym fakt, iż w związku z omawianym zakupem Oddziału przez Spółkę będącą odrębnym podmiotem prawnym nastąpi zawarcie umowy lub umów pomiędzy Spółką i Spółką produkcyjną (lub innymi dostawcami usług) pozyskania wsparcia administracyjnego (co odpowiada koncepcji tzw. outsourcingu, obejmującej np. wsparcie księgowe i administracyjne) oraz umowy najmu powierzchni biurowej. Podobnie, fakt, iż po transakcji zakupu Oddziału nabywanie towarów od Spółki produkcyjnej będzie stanowić odrębną transakcję między odrębnymi podmiotami prawnymi nie może wpływać na ocenę samodzielności Oddziału jako potencjalnego przedsiębiorcy realizującego swoją działalność w odrębnym bycie prawnym.

W opinii Spółki, opisany powyżej Oddział jest wystarczający dla samodzielnego i sprawnego działania Spółki w zakresie marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski, co potwierdza prawidłowość jego zakwalifikowania do kategorii ZCP.

W świetle wyżej przedstawionych argumentów, zdaniem Spółki, Oddział jest wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników przeznaczonym do realizacji określonych zadań z zakresu marketingu i sprzedaży towarów na terenie Polski, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania i funkcjonujące na rynku.


W efekcie, należy stwierdzić, że Oddział w przedstawionej powyżej postaci stanowi ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP.


Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż Oddział spełnia wszystkie przestanki wynikające z art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP, dlatego w związku z przedstawionym powyżej w opisie zdarzenia przyszłego zakupem Oddziału Spółka będzie miała prawo do rozpoznania i amortyzacji wartości firmy, jeżeli taka wartość firmy wystąpi (tj. gdy cena nabycia Oddziału będzie wyższa niż łączna wartość rynkowa składników majątkowych, wchodzących w jego skład).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie - stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.


Z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie, w którym potwierdzono prawidłowość stanowiska w zakresie pytania nr 1, za bezprzedmiotowe należy uznać pytanie nr 2.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj