Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-118/11/PH
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-118/11/PH
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
aport
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
przedmiotem wniosku Spółki nie było określenie co stanowi przedmiot aportu, ale to jakie skutki należy wywieść z aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie podatku od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 600 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011r. (data wpływu 26 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011r. (data wpływu 2 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2011r. (data wpływu 2 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 kwietnia 2011r., znak: IBPP3/443-118/11/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem obuwia oraz galanterii skórzanej. Spółka jest jednostką dominującą w grupie kapitałowej. Podstawowa działalność spółki obejmuje przede wszystkim produkcję i sprzedaż hurtową obuwia i wyrobów skórzanych. Działalność podmiotu zależnego od Spółki skoncentrowana jest przede wszystkim na sprzedaży detalicznej obuwia i wyrobów skórzanych. W ramach obecnej struktury organizacyjnej odpowiedzialność za strategię funkcjonowania grupy kapitałowej oraz działalność marketingową spoczywa na Spółce.

Spółka zamierza wydzielić w obrębie swojej struktury zorganizowaną część przedsiębiorstwa skoncentrowaną w szczególności na działalności reklamowej i promocyjnej („ZCP") i wnieść ZCP do zależnej od Spółki istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością („SPV").

Planowana restrukturyzacja podyktowana jest systematycznie rosnącą skalą działalności Spółki. Ma ona na celu usprawnienie funkcjonowania grupy kapitałowej poprzez skoncentrowanie jednorodnych obszarów działalności w odrębnych prawnie i organizacyjnie podmiotach. Tego rodzaju strategia ma w zamierzeniach Spółki prowadzić do zwiększenia wydajności i uzyskania korzyści skali dzięki kontynuowaniu specjalizacji w obrębie poszczególnych podmiotów grupy kapitałowej. SPV, do której zgodnie z zamierzeniami Spółki wniesione zostanie ZCP będzie się specjalizować w działalności marketingowej na rzecz pozostałych podmiotów powiązanych. Dzięki planowanej restrukturyzacji Spółka uzyska możliwość skoncentrowania się na podstawowym obszarze swojej działalności, tj. produkcji i handlu hurtowym obuwia i wyrobów skórzanych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wskazał na wstępie, że przedmiotem wniosku Spółki nie było określenie co stanowi przedmiot aportu, ale to jakie skutki należy wywieść z aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie podatku od towarów i usług. Wniosek Spółki dotyczył wyłącznie podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu z dnia 19 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, że:

Mienie, na co wskazano we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. stanowi (ma postać) zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jest finansowo i organizacyjnie wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołem składników materialnych i niematerialnych, obejmującym również zobowiązania, przeznaczonym do realizacji działalności marketingowo-reklamowej oraz zarządzania znakami towarowymi Wnioskodawcy (obejmującej 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku; 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza; 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja; 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; 73.11.Z Działalność agencji reklamowych; 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej; 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania; 74.20.Z Działalność fotograficzna; 77.40.Z Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim; 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów), który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

W ramach aportu przekazane zostaną w szczególności następujące składniki:

  • oznaczenie indywidualizujące wyodrębnioną część przedsiębiorstwa;
  • przyrzeczenie (ekspektatywa) zawarcia umowy najmu z nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa po dniu aportu (w chwili obecnej korzysta z pomieszczeń udostępnionych przez Spółkę na podstawie uchwały zarządu o wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa);
  • ruchomości, a w szczególności wyposażenie biurowe, sprzęt informatyczny i fotograficzny niezbędny do prowadzenia działalności marketingowej;
  • wartości niematerialne i prawne (w szczególności licencje na oprogramowanie komputerowe);
  • znaki towarowe na które Spółka uzyskała świadectwa ochronne (znak graficzny i 2 znaki słowno – graficzne)
  • należności i zobowiązania (prawa) wynikające z umów przyporządkowanych do działalności marketingowo-reklamowej oraz związanej z ochroną znaków towarowych, a także z umów z pracownikami;
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunku;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne wytworzone i nabyte w toku prowadzenia działalności marketingowej Spółki;
  • tajemnice przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem działalności marketingowej;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem wydzielonej części działalności gospodarczej, (prawo do korzystania z oprogramowania finansowo-księgowego).
  • działalność zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wymaga posiadania koncesji, licencji i zezwoleń.

W ramach aportu dojdzie również do przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy (pracownicy zorganizowanej części przedsiębiorstwa staną się pracownikami jej nabywcy).

Spółka przekazuje powyższe wyjaśnienia mając nadzieję, że stan faktyczny będący przedmiotem wniosku jest przedstawiony w sposób wyczerpujący dla celów wydania interpretacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że w świetle art. 6 pkt 1 ustawy VAT wkład niepieniężny w postaci ZCP wniesiony do SPV w zamian za udziały nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT aport ZCP nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy VAT, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Zdaniem Spółki, pojęcie „zbycie" użyte w ustawie VAT jest pojęciem szerszym niż sprzedaż 1 obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności pod pojęciem „zbycie" rozumie się także zamianę, darowiznę czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa. Zbycie w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy VAT obejmuje także wniesienie ZCP tytułem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie organów podatkowych. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 2 grudnia 2010 r. nr ILPP1/443-997/10-4/AW, pojęcie „transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, gdzie „zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podobnie wypowiedzieli się również: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 października 2010 r. nr IBPP2/443-632/10/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 24 listopada 2010 r. nr ITPP1/443-833/10/MN, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 listopada 2010 r. nr IPPP2/443-615/10-2/KG.

Możliwość uznania transakcji wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego za dostawę towarów (co w świetle przytoczonych powyżej interpretacji jest równoznaczne z uznaniem aportu za „zbycie" w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy VAT) potwierdzono także w piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 27 marca 2007r. Nr PT5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789 skierowanym do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej w sprawie dokonywania korekt odliczonego podatku naliczonego w przypadku wniesienia aportem towarów handlowych i środków trwałych do spółki prawa handlowego lub cywilnego. Stwierdzono w nim, że wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług uznawane jest za sprzedaż.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, że wniesienie ZCP aportem do SPV będzie stanowiło transakcję zbycia na grancie ustawy VAT, a ponieważ przedmiotem zbycia będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami w rozumieniu ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ilekroć w ustawie o VAT jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 tej ustawy). Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów – następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowane zostało w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, który stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach - takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Podkreślić również należy, iż tak rozumiana zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Na gruncie ustawy o VAT mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Dodatkowo wskazać należy, że przepis art. 6 pkt 1 ustawy o VAT wyłączający z zakresu tej ustawy opodatkowanie transakcji zbycia przedsiębiorstwa, należy rozumieć jako implementację art. 5 ust. 8 i art. 6 ust. 5 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku – 77/388/EWG (Dz. Urz. WE L Nr 145, str. 1 ze zm.).

Przepis ten stanowił, że w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako wkładu do spółki całości lub części aktywów, Państwa Członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku odbiorca będzie traktowany jako prawny następca przekazującego. W stosownych przypadkach, gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą podjąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłócania konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie środki wymagane w celu zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie niniejszego przepisu.

Ponadto stosownie do art. 6 ust. 5 Szóstej Dyrektywy Rady, przepis artykułu 5 ust. 8 stosowało się odpowiednio do świadczenia usług.

Dyrektywa ta przestała obowiązywać z dniem 1 stycznia 2007r., a jej miejsce zajęła Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.).

Ze stanowiącej załącznik XII do Dyrektywy 112 „Tabeli korelacji” wynika, że odpowiednikiem art. 5 ust. 8 zdanie pierwsze Szóstej Dyrektywy w nowej Dyrektywie jest art. 19 akapit 1, natomiast zdaniom 2 i 3 art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy odpowiada art. 19 akapit 2 Dyrektywy 112.

Stosownie do art. 19 Dyrektywy 112, w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.

W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Ponadto stosownie do art. 29 Dyrektywy 112, art. 19 stosuje się na takich samych warunkach do świadczenia usług.

Polskie przepisy osiągają zatem dozwolony przez Dyrektywę skutek – to jest uznanie, że przeniesienie majątku przedsiębiorstwa na inny podmiot nie jest dostawą – poprzez regulację zawartą w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem obuwia oraz galanterii skórzanej. Spółka jest jednostką dominującą w grupie kapitałowej. Podstawowa działalność spółki obejmuje przede wszystkim produkcję i sprzedaż hurtową obuwia i wyrobów skórzanych. Działalność podmiotu zależnego od Spółki skoncentrowana jest przede wszystkim na sprzedaży detalicznej obuwia i wyrobów skórzanych. W ramach obecnej struktury organizacyjnej odpowiedzialność za strategię funkcjonowania grupy kapitałowej oraz działalność marketingową spoczywa na Spółce.

Spółka zamierza wydzielić w obrębie swojej struktury zorganizowaną część przedsiębiorstwa skoncentrowaną w szczególności na działalności reklamowej i promocyjnej („ZCP") i wnieść ZCP do zależnej od Spółki istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością („SPV").

Planowana restrukturyzacja podyktowana jest systematycznie rosnącą skalą działalności Spółki. Ma ona na celu usprawnienie funkcjonowania grupy kapitałowej poprzez skoncentrowanie jednorodnych obszarów działalności w odrębnych prawnie i organizacyjnie podmiotach. Tego rodzaju strategia ma w zamierzeniach Spółki prowadzić do zwiększenia wydajności i uzyskania korzyści skali dzięki kontynuowaniu specjalizacji w obrębie poszczególnych podmiotów grupy kapitałowej. SPV, do której zgodnie z zamierzeniami Spółki wniesione zostanie ZCP będzie się specjalizować w działalności marketingowej na rzecz pozostałych podmiotów powiązanych. Dzięki planowanej restrukturyzacji Spółka uzyska możliwość skoncentrowania się na podstawowym obszarze swojej działalności, tj. produkcji i handlu hurtowym obuwia i wyrobów skórzanych.

Mienie stanowi (ma postać) zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jest finansowo i organizacyjnie wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołem składników materialnych i niematerialnych, obejmującym również zobowiązania, przeznaczonym do realizacji działalności marketingowo-reklamowej oraz zarządzania znakami towarowymi Wnioskodawcy (obejmującej 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku; 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza; 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja; 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; 73.11.Z Działalność agencji reklamowych; 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej; 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania; 74.20.Z Działalność fotograficzna; 77.40.Z Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim; 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów), który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

W ramach aportu przekazane zostaną w szczególności następujące składniki:

  • oznaczenie indywidualizujące wyodrębnioną część przedsiębiorstwa;
  • przyrzeczenie (ekspektatywa) zawarcia umowy najmu z nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa po dniu aportu (w chwili obecnej korzysta z pomieszczeń udostępnionych przez Spółkę na podstawie uchwały zarządu o wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa)
  • ruchomości, a w szczególności wyposażenie biurowe, sprzęt informatyczny i fotograficzny niezbędny do prowadzenia działalności marketingowej;
  • wartości niematerialne i prawne (w szczególności licencje na oprogramowanie komputerowe);
  • znaki towarowe na które Spółka uzyskała świadectwa ochronne (znak graficzny i 2 znaki słowno – graficzne)
  • należności i zobowiązania (prawa) wynikające z umów przyporządkowanych do działalności marketingowo-reklamowej oraz związanej z ochroną znaków towarowych, a także z umów z pracownikami;
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunku;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne wytworzone i nabyte w toku prowadzenia działalności marketingowej Spółki;
  • tajemnice przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem działalności marketingowej;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem wydzielonej części działalności gospodarczej, (prawo do korzystania z oprogramowania finansowo-księgowego).
  • działalność zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wymaga posiadania koncesji, licencji i zezwoleń.

W ramach aportu dojdzie również do przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy (pracownicy zorganizowanej części przedsiębiorstwa staną się pracownikami jej nabywcy).

Odnosząc powyższej przywołane przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe, jednakże zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy przedmiotem aportu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie było to bowiem przedmiotem zapytania, zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną w piśmie z dnia 29 kwietnia 2011r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj