Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-272/13/KM
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Miasto utworzyło Centrum (C.), którego zadaniem jest współpraca pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi działającymi na jego terenie. C. działa w strukturze Urzędu Miejskiego. Siedziba C. będzie mieściła się w budynku, którego właścicielem jest Miasto. Budynek został przekazany Miastu nieodpłatnie przez Wojewodę. Miasto zamierza bezpłatnie udostępniać pomieszczenia znajdujące się w tym budynku na potrzeby organizacji pozarządowych. Organizacje ubiegające się o udostępnienie pomieszczeń będą zawierały z Miastem porozumienie, w którym zostanie zaznaczone, że przedmiotem porozumienia jest bezpłatne udostępnienie pomieszczenia wraz z wyposażeniem na spotkania organizowane przez organizację pozarządową w ramach nieodpłatnej działalności w związku z wykonywaniem zadań o charakterze publicznym na rzecz mieszkańców miasta. Udostępnianie pomieszczeń będzie miało charakter czasowy, w określonych godzinach, nie będą zawierane umowy na stałe wynajmowanie pomieszczeń. W chwili obecnej budynek jest przekazany w nieodpłatny zarząd do Zarządu Mienia Komunalnego (ZMK), który jest jednostką budżetową podległą Miastu. Budynek znajduje się w księgach ZMK i obecnie jest przez tę jednostkę remontowany. Zarząd Mienia Komunalnego jest odrębnym podmiotem zarejestrowanym jako podatnik podatku VAT. Po zakończeniu remontu i oddaniu budynku do użytku Miasto przejmie od ZMK budynek poprzez wygaszenie zarządu. Budynek zostanie wprowadzony do ksiąg Urzędu Miejskiego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca (Miasto) udostępniając nieodpłatnie pomieszczenia organizacjom pozarządowym będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT ?


Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto udostępniając nieodpłatnie pomieszczenia organizacjom pozarządowym nie będzie wykonywało czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Pomieszczenia, które będą przedmiotem nieodpłatnego wynajmu będą wykorzystywane do realizacji celów statutowych danej organizacji. Zadania wykonywane przez organizacje pozarządowe będą miały charakter zadań użyteczności publicznej na rzecz mieszkańców miasta. Porozumienia, które będą zawierane pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi nie przenoszą własności rzeczy. Istotną cechą tych porozumień są dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność. Powyższe oznacza, że oddanie rzeczy do bezpłatnego używania na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi nieodpłatne świadczenie usług. Porozumienia, które będą zawierane pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi mają cywilnoprawny charakter umowy i nie znajdzie tu zastosowania wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W celu ustalenia zasad opodatkowania czynności wykonywanych przez Miasto na podstawie porozumienia niezbędnym jest stwierdzenie, czy zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nieodpłatne świadczenie usług traktuje się jako podlegające opodatkowaniu, jeżeli spełnione są dwa warunki;


  • świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. W przedstawionej sprawie czynności wykonywane przez Miasto na podstawie porozumienia są związane z prowadzonym przez Miasto przedsiębiorstwem. Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z remontem budynku, ponieważ jest on przeprowadzany przez odrębny podmiot, jakim jest ZMK. W związku z tym wykonywanie opisanych czynności wynajmu przez Miasto nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie, nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a opisane czynności nie rodzą obowiązku podatkowego w podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Natomiast z dniem 1 kwietnia 2013 r. zmianie uległa treść art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Z ww. art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku VAT oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie porozumienia na rzecz organizacji pozarządowych nie mogą być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – są one związane z prowadzonym przez Miasto przedsiębiorstwem. Pomieszczenia, które będą przedmiotem nieodpłatnego udostępnienia (wynajmu) będą wykorzystywane do realizacji celów statutowych danej organizacji. Natomiast z zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a organizacją pozarządową porozumień wynika, iż przedmiotem jest bezpłatne udostępnienie pomieszczenia wraz z wyposażeniem na spotkania organizowane przez organizację pozarządową w ramach nieodpłatnej działalności w związku z wykonywaniem zadań o charakterze publicznym na rzecz mieszkańców miasta. W tym miejscu wskazać należy, iż zadania własne Wnioskodawcy obejmują m.in. współpracę z organizacjami pozarządowymi.

Ponadto z przedstawionych we wniosku okoliczności nie wynika, aby podmioty korzystające z przedmiotowych pomieszczeń ponosiły jakąkolwiek odpłatność z tytułu ich udostępniania.

Zatem nieodpłatne udostępnianie pomieszczeń organizacjom pozarządowym wykonywane w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (w celu wykonywania zadań własnych), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj