Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-277/13/KM
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 21 marca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 7 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokumentowania przyznawanych rabatów za pomocą zbiorczej faktury korygującej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 marca 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 7 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokumentowania przyznawanych rabatów za pomocą zbiorczej faktury korygującej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (Spółka z o.o.) jest podmiotem działającym w branży producentów asfaltu, koncentrującym swoją działalność głównie na produkcji i handlu asfaltami drogowymi, asfaltami przemysłowymi, emulsjami i specyfikami asfaltowymi. Przyjęta przez Spółkę polityka handlowa przewiduje, że w celu intensyfikacji sprzedaży, Spółka przyznaje swoim kontrahentom rabaty i rabaty posprzedażowe. Od kwietnia 2013 r. zamierza stosować nowy system przyznawania ww. rabatów. W odniesieniu do rabatów posprzedażowych Spółka zamierza przyznawać - mając na uwadze zakres współpracy z poszczególnym partnerem handlowym - kwartalną premię wolumenową, premię za planowanie oraz premię roczną.

Kwartalna premia wolumenową będzie przyznawana w związku z realizacją określonej wielkości odbiorów asfaltów w danym kwartale. Dodatkowym warunkiem uzyskania premii wolumenowej jest zapłata najpóźniej do 7 dnia następnego miesiąca za wszystkie należności wymagalne na ostatni dzień przedmiotowego kwartału.

Wysokość premii obliczana będzie na podstawie określonej ilości obrotu zrealizowanego w danym kwartale. Wyliczenie kwoty premii wolumenowej następuje poprzez przypisanie określonym ilościom odebranego asfaltu odpowiedniej stawki określającej wysokość premii.

Przy określaniu premii wolumenowej za odbiory w danym kwartale nie uwzględnia się określonej ilości asfaltów, tj.:


  • asfaltów zakupionych po stałej cenie, oraz
  • asfaltów zakupionych drogą morską (do których stosuje się odrębne zasady ustalania cen transakcyjnych).


Powyżej wskazane ilości zaliczane są jednak do wolumenu (odebranych ilości kwartalnych), od których uzależniona jest wysokość stawki wykorzystywanej do kalkulacji premii.

Obliczona na powyższych zasadach kwartalna premia wolumenowa zostanie rozdzielona jako rabat na wszystkie transakcje dokonane w danym kwartale z danym kontrahentem, proporcjonalnie do ich wartości. Innymi słowy, rabat w postaci premii kwartalnej będzie udzielany na wszystkie dostawy towarów (na cały obrót) w danym okresie rozliczeniowym, ale podstawą kalkulacji kwoty rabatu będzie obrót ustalony w odniesieniu do wybranych grup wyrobów oferowanych przez Spółkę.

Ponadto, Spółka zamierza przyznawać tzw. premię za planowanie. Premia za planowanie będzie możliwa do uzyskania przez klientów składających plany odbiorów na kolejny miesiąc przez stronę internetową. Rabat będzie dotyczył każdego z miesięcy kwartału, w którym klient odebrał nie mniej niż zaplanowaną przez siebie ilość produktów. Premia za planowanie stanowi iloczyn zaplanowanej ilości produktów oraz określonej kwoty pieniężnej. Tak obliczona premia zostanie rozdzielona jako rabat na wszystkie transakcje dokonane w danym miesiącu, proporcjonalnie do ich wartości. Rabat za planowanie przyznawany jest po zakończeniu kwartału.

Jednocześnie, kontrahenci Spółki mają możliwość otrzymania również premii rocznej, która wypłacana jest w przypadku realizacji przez klienta na podstawie umowy odbiorów na poziomie nie niższym niż deklarowane w umowie. Podobnie jak w przypadku premii kwartalnej, ustalenie wysokości premii rocznej następuje poprzez przypisanie określonym ilościom odebranego asfaltu odpowiedniej stawki określającej wysokość premii. Również w przypadku określania premii rocznej nie uwzględnia się (i) ilości asfaltów zakupionych po stałej cenie oraz (ii) ilości zakupionych drogą morską. Ilości te zaliczane są jednak do wolumenu (odebranych ilości na podstawie umowy), od których uzależniona jest wysokość stawki wykorzystywanej do kalkulacji premii. Tak obliczona premia zostanie rozdzielona jako rabat na wszystkie transakcje dokonane w jednym roku kalendarzowym, proporcjonalnie do ich wartości.

Udzielenie wszystkich opisanych wyżej rabatów zostanie udokumentowane przez Spółkę wystawieniem faktury korygującej w formie wskazanej w § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie „faktur”.


W związku z powyższym ostatecznie zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe będzie wystawianie faktur korygujących, o których mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie „faktur”, dokumentujących udzielenie rabatu do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego odbiorcy, przy czym podstawą obliczenia rabatu będą dostawy części towarów dokonanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka będzie uprawniona do wystawiania faktur korygujących, o których mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie „faktur”, dokumentujących udzielenie rabatu do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego odbiorcy, nawet jeśli podstawą obliczenia rabatu będą dostawy części towarów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym. Prawo to wynika z faktu, iż odpowiednio skalkulowana premia zawsze będzie rozdzielona na wszystkie transakcje (dostawy towarów i usług) zrealizowane dla danego kontrahenta w określonym okresie, za który przydzielana jest premia.

W uzasadnieniu stanowiska Spółka powołując przepis art. 29 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, jednocześnie podkreśliła, że zgodnie ze stanowiskiem NSA zawartym w uchwale z dnia 25 czerwca 2012 r. wydanej w składzie 7 sędziów, o sygn. akt …, premia pieniężna przyznana za osiągnięcie określonego poziomu zakupów stanowi rabat w świetle art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. W konsekwencji należy stwierdzić, że premie opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku stanowią rabat w rozumieniu ustawy o VAT.

Przepis § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie „faktur” wskazuje, że w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Jednocześnie § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia umożliwia wystawianie w sposób uproszczony zbiorczych faktur korygujących. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia w sprawie faktur [imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (§ 5 ust. 1 pkt 3), jak również numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a) rozporządzenia w sprawie faktur (§ 5 ust. 1 pkt 4)];
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.


W ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku Spółka będzie uprawniona do wystawiania uproszczonych zbiorczych faktur korygujących, o których mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie „faktur”. Spółka udzieli bowiem rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Przy czym, sposób ustalenia rabatu, tj. na podstawie wolumenu obrotu określonymi towarami, nie ma wpływu na skuteczność udzielenia rabatu. W konsekwencji, gdy rabat udzielany będzie w odniesieniu do całości dokonanego z danym kontrahentem obrotu zadany okres, to bez znaczenia pozostaje fakt, czy podstawą kalkulacji rabatu były tylko wybrane i ustalone między stronami grupy wyrobów, czy wszystkie transakcje.

Prawidłowość powyżej wskazanej wykładni przepisów ustawy o VAT i rozporządzenia w sprawie faktur została potwierdzona w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Przykładowo, w stanie faktycznym będącym podstawą wydania interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2012 r. o sygn. IPTPP2/443-817/12-3/KW, wnioskodawca wskazał, że zamierza udzielać rabatu na cały obrót z danym kontrahentem, jednakże rabat może być obliczany na podstawie wszystkich albo tylko niektórych grup produktów będących w ofercie wnioskodawcy i będących przedmiotem dostawy. W związku z udzielaniem rabatu wnioskodawca zamierza wystawiać uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą, o jakiej mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie faktur. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe zauważył „że skoro, jak wskazał Wnioskodawca - rabat udzielany będzie kontrahentowi w odniesieniu do całości dokonanego z nim obrotu, tj. do wszystkich dostaw dokonanych na rzecz danego kontrahenta, zarówno wyrobów, których dostawa była podstawą kalkulacji rabatu jak i pozostałych wyrobów, to może on zostać udokumentowany poprzez wystawienie faktury korygującej uproszczonej, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia, zawierającej wszystkie wskazane w tym przepisie elementy”.

Analogiczne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2012 r., o sygn. IPPP1/443-224/12-2/AP oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2011 r., o sygn. IPPP1/443-495/11-5/AP.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … z dnia 16 kwietnia 2012 r. (sygn. …). WSA wskazał na cel ustanowienia przepisów dopuszczających możliwość dokonywania korekt obrotu za pomocą uproszczonych zbiorczych faktur korygujących i podkreślił, że „zmiana miała na celu uproszczenie formy faktury korygującej w sytuacji, gdy podatnik udziela rabatu na wszystkie dostawy konkretnego towaru lub konkretnej usługi. Inne rozumienie tych przepisów, a mianowicie, że tylko gdy rabat będzie obejmował dostawy wszystkich towarów lub świadczenia wszystkich usług względem jednego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym, będą zachodziły podstawy do wystawienia faktury korygującej zbiorczej, w praktyce gospodarczej pozwoliłoby to zastosować tę instytucję tylko wyjątkowo do takich przypadków, gdzie sprzedawany byłby tylko jeden lub kilka towarów albo następowałoby świadczenie jednej lub kilku usług. Bardziej skomplikowany obrót gospodarczy, który przeważa w praktyce, tzn. gdy dokonuje się sprzedaży różnych towarów lub usług albo towarów i usług, w takiej sytuacji z zasady podlegałby wykluczeniu z zastosowania faktury korygującej zbiorczej, gdy chociażby jeden towar lub jedna usługa nie była objęta rabatem. Wydaje się, że zmiany te miały też na celu umożliwienie skorzystania z tej instytucji, w tak złożonym obrocie gospodarczym, jaki istnieje w chwili obecnej, możliwie jak największej liczbie podatników. Poza tym, przyjmując rygorystyczne stanowisko, że chodzi tu o wszystkie towary lub wszystkie usługi, to trudno doszukać się racjonalnego uzasadnienia rozdzielenia tych czynności, jako warunku zastosowania faktury korygującej zbiorczej, gdyż z analizowanych przepisów wyraźnie wynika, że poprzez użycie spójnika "lub" [towarów lub usług - dopisek Spółki] prawodawca wyodrębnił te dwie grupy czynności wykonywanych nawet na rzecz jednego odbiorcy”.

W konsekwencji WSA stwierdził, że „w opisanym zdarzeniu przyszłym można wystawić fakturę korygującą zbiorczą w przypadku udzielenia rabatu do całości, czyli wszystkich dostaw konkretnego towaru (wyrobu) bądź towarów (wyrobów) w sytuacji, gdy:


  1. pojawiają się one z innymi towarami (wyrobami) nieobjętymi rabatem na fakturach sprzedaży wystawionych dla kontrahenta za dany okres,
  2. nawet ten towar (ten asortyment) nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres,
  3. zastosowane zostały różne stawki rabatów dla poszczególnych grup towarów (asortymentów).”


Powyższe potwierdza również doktryna prawa podatkowego wskazując, że „(...) Komentowane uproszczenie należy ocenić pozytywnie, ponieważ pozwala na ograniczenie elementów techniczno-administracyjnych faktury korygującej, bez negatywnych konsekwencji po stronie weryfikacyjno-kontrolnej. Należy tylko pamiętać, że odnosi się ono do rabatu dotyczącego wszystkich dostaw w danym okresie. Jeżeli więc strony wyraźnie wskażą, że rabat rozliczają tylko w odniesieniu do niektórych dostaw (np. części asortymentu), nie będzie podstaw do zastosowania komentowanego uproszczenia. Należy jednak odróżnić sytuację, w której rabat jest rozliczany w odniesieniu do niektórych dostaw od sytuacji, w której rabat jest kalkulowany na podstawie części dostaw, ale rozliczany w odniesieniu do całości obrotu. W tej ostatniej sytuacji nie ma przeszkód w zastosowaniu uproszczenia. Przykładowo, jeżeli sprzedawca dostarcza asortyment A i asortyment B, przy czym strony uzgodniły rabat w wysokości 1 mln zł (który to rabat jest równy kalkulacyjnie np. 10% kwoty obrotu asortymentem A), to jeżeli rabat ten będzie kwotowo odniesiony do całego obrotu (asortymentem A i B) - strony mogą zastosować uproszczenie. (...)” (tak W. Varga w komentarzu do rozporządzenia w sprawie faktur, dostępnym w wersji elektronicznej w bazie Lex).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe będzie wystawianie faktur korygujących, o których mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie faktur, dokumentujących udzielenie rabatu do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego odbiorcy, w sytuacji, gdy podstawą obliczenia rabatu będą dostawy części towarów dokonanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym, ale dostawy niebędące podstawą kalkulacji rabatu będą pośrednio wpływały jednak na jego wysokość.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, postawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Kwestie dotyczące faktur uregulowane są szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

I tak zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura powinna zawierać:


  1. datę jej wystawienia;

  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

  12. stawkę podatku;

  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

  15. kwotę należności ogółem.


Na podstawie § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca


    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;


  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Stosownie do § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).

Na podstawie § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza przyznawać - mając na uwadze zakres współpracy z poszczególnym partnerem handlowym - kwartalną premię wolumenową, premię za planowanie oraz premię roczną. Rabat w postaci premii kwartalnej będzie udzielany na wszystkie dostawy towarów (na cały obrót) w danym okresie rozliczeniowym, ale podstawą kalkulacji kwoty rabatu będzie obrót ustalony w odniesieniu do wybranych grup wyrobów oferowanych przez Spółkę. Premia za planowanie obliczona jako iloczyn zaplanowanej ilości produktów oraz określonej kwoty pieniężnej zostanie rozdzielona jako rabat także na wszystkie transakcje dokonane w danym miesiącu, proporcjonalnie do ich wartości. Podobnie jak w przypadku premii kwartalnej, ustalenie wysokości premii rocznej następuje poprzez przypisanie określonym ilościom odebranego asfaltu odpowiedniej stawki określającej wysokość premii. Również w przypadku określania premii rocznej nie uwzględnia się ilości asfaltów zakupionych po stałej cenie oraz ilości zakupionych drogą morską. Ilości te zaliczane są jednak do wolumenu (odebranych ilości na podstawie umowy), od których uzależniona jest wysokość stawki wykorzystywanej do kalkulacji premii. Tak obliczona premia zostanie rozdzielona jako rabat na wszystkie transakcje dokonane w jednym roku kalendarzowym, proporcjonalnie do ich wartości.

Udzielenie wszystkich opisanych wyżej rabatów zostanie udokumentowane przez Spółkę wystawieniem faktury korygującej w formie wskazanej w § 13 ust. 3 rozporządzenia „w sprawie faktur”.

Odnosząc przedstawione wyżej okoliczności sprawy do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż udzielony przez Wnioskodawcę rabat, który obniża cały obrót uzyskany w danym okresie rozliczeniowym, może zostać udokumentowany poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia, zawierającej wszystkie wskazane w tym przepisie elementy. Jak wynika bowiem z opisu zdarzenia przyszłego, rabat będzie rozliczany w odniesieniu do całości obrotu, tj. w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług w tym okresie.

Zauważyć również należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca udzieli rabatu dotyczącego sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, wtedy Wnioskodawca winien mieć na uwadze przepis § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego wyłącznie w zakresie prawa do wystawiania zbiorczych faktur korygujących w przypadku udzielania rabatów, i nie rozstrzyga, czy wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne rzeczywiście uznać należy za rabaty, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem złożonego wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj