Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-16/13-2/EWW
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 LEADER – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego – Rejestru Stowarzyszeń w dniu 31 maja 2011 r. (…).

Zainteresowany zrzesza osoby fizyczne. Jego członkami mogą być także osoby prawne. Celem Stowarzyszenia jest wdrażanie lokalnej strategii rozwoju, w ramach której będą realizowane innowacyjne projekty łączące zasoby ludzkie, naturalne, kulturowe i historyczne. Wnioskodawca opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje on projekty w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW 2007-2013 Oś 4 Leader.

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW 2007-2013 Oś 4 Leader. W wyniku realizowanych projektów, Wnioskodawca nie osiąga jakichkolwiek przychodów. Przychód Zainteresowanego to jedynie składki członkowskie niepodlegające opodatkowaniu.

Realizacja projektów nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Końcowym efektem będzie zaktywizowanie społeczeństwa, promocja kulturowa, turystyczna, poprawa jakości życia na obszarach wiejskich. Z efektów końcowych projektów korzystać będą mieszkańcy obszaru Stowarzyszenia oraz pozostała społeczność. Mieszkańcy korzystać będą z realizowanych projektów w formie nieodpłatnej.

Wydatki poniesione na realizację projektów będą dokumentowane fakturami VAT i rachunkami. Dokonywane będą zakupy towarów i usług, wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, umowy zlecenie lub umowy o dzieło, usługi doradcze, opłaty za wynajem sprzętu nagłaśniającego, zakupy materiałów budowlanych, druk biuletynów oraz folderów i inne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwy jest zwrot podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 LEADER?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów prawa nie może on wnioskować o zwrot podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż celem Wnioskodawcy jest wdrażanie lokalnej strategii rozwoju, w ramach której będą realizowane innowacyjne projekty łączące zasoby ludzkie, naturalne, kulturowe i historyczne. Zainteresowany realizuje projekt w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW 2007-2013 Oś 4 Leader. W związku z realizacją projektu ponosi on wydatki, na zakup towarów i usług, wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, umowy zlecenie lub umowy o dzieło, usługi doradcze, opłaty za wynajem sprzętu nagłaśniającego, zakup materiałów budowlanych, druk biuletynów oraz folderów i inne, które udokumentowane są fakturami VAT i rachunkami. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i nie generuje jakichkolwiek przychodów. Jego końcowym efektem jest zaktywizowanie społeczeństwa, promocja kulturowa, turystyczna, poprawa jakości życia na obszarach wiejskich. Nieodpłatnie korzystają z niego mieszkańcy z obszaru Stowarzyszenia. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy, Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem wniosku.

W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Odnosząc się zatem do zadanego pytania stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie Zainteresowany nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 LEADER, ponieważ zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stanowisko Stowarzyszenia uznano za prawidłowe, jednak na podstawie innego uzasadnienia niż wskazane przez niego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj