Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-6/13-3/TK
z 15 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie procedury zawieszenia poboru akcyzy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) w zakresie dowodów opłaty od wniosku i od pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza sprowadzać do kraju w trybie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby alkoholowe (wina i inne wyroby spirytusowe) podlegające wymogom oznaczania znakami akcyzy. W tym celu Zainteresowany wystąpił do organów podatkowych o wydanie zezwolenia na działanie w charakterze zarejestrowanego odbiorcy. Przygotowując się do ww. przedsięwzięcia Wnioskodawca przystąpił do opracowania m.in. instrukcji dla osób odpowiedzialnych za gospodarkę magazynową i przyjęcie wyrobów do miejsca odbioru. Podejmując się ww. wyzwania Zainteresowany natrafił na wątpliwości związane ze zwalnianiem środka transportu w sytuacji zadysponowania przez organ podatkowy kontroli w sferze przyjęcia wyrobów akcyzowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku pojawienia się w systemie E informacji o zamiarze przeprowadzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego kontroli odebranych wyrobów akcyzowych zachodzi bezwzględny obowiązek powstrzymania się od rozładunku wyrobów akcyzowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wymóg odstąpienia od rozładunku wyrobów akcyzowych sprowadzonych do kraju w trybie WNT i dostarczenia ich do miejsca odbioru zachodzi w sytuacji, gdy na środku transportu zostały umieszczone zamknięcia urzędowe (plomby). W przeciwnym razie powstrzymanie się od rozładunku jest nieuzasadnione a kontrola wyrobów akcyzowych może zachodzić w miejscu odbioru.

Uzasadnienie:

Wyroby akcyzowe w postaci win sprowadzane do kraju w trybie WNT i przemieszczane w procedurze zawieszonego poboru akcyzy są objęte monitoringiem elektronicznym w ramach E. Jednocześnie uruchomienie i wykonanie ww. procedury jest objęte wymogiem złożenia zabezpieczenia akcyzowego składanego przez podmiot wysyłający. Nadto wyrób ten podlega banderolowaniu. Wszystkie te rygory zdają się skutecznie gwarantować nienaruszalność przesyłki. W efekcie praktyką jest, iż zagraniczne służby podatkowe rezygnują z nakładania zamknięć urzędowych na środki transportu realizujące przewóz wyrobów akcyzowych. Dodać też trzeba „że zarówno wysyłający jak i odbierający, to podmioty posiadające zezwolenia na korzystanie z ww. przywileju” wcześniej sprawdzone w ramach procedury przyznawania wspomnianego wyróżnienia i legitymujące się numerem akcyzowym. W efekcie zarówno status tych podmiotów jak i wcześniej opisane zabezpieczenia dają wystarczającą rękojmię poprawności przy wykonywaniu procedury jak i rzetelności w kontekście ewentualnego wykazania mogących powstać rozbieżności.

W tych okolicznościach zatrzymywanie środka transportu przy awizowanych czynnościach kontroli wydaje się niecelowe i zbędne. Nadmienić bowiem trzeba, że całość przesyłki jest przyjmowana i fizycznie przechodzi przez miejsce odbioru uznane przez organ podatkowy. Miejsce to zaś, zgodnie z przepisami wykonawczymi (§ 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - Dz. U. Nr 156, poz. 1048 warunków dotyczących miejsca odbioru) nie tylko pozwala na bezpieczne przyjmowanie wyrobów akcyzowych, ale przede wszystkim służy ich kontroli. W efekcie to w tym miejscu, co do zasady powinny odbywać się wspomniane czynności sprawdzające prowadzone przez zarejestrowanego odbiorcę jak i kontrolne wykonywane przez organ podatkowy. Ich przenoszenie na inny etap lub do innego miejsca jest niezasadne.

Co więcej podkreślić trzeba „że kontrola, o której mowa w art. 41e ustawy o podatku akcyzowym jest ukierunkowana głównie na wyroby akcyzowe podlegające opodatkowaniu. Takich cech nie posiada środek transportu. W efekcie kontroli może podlegać tylko przewożony przez niego towar. Wprawdzie istnieje ryzyko wykorzystania wspomnianego środka do przewozu wyrobu innego niż zgłoszony w systemie E i z zamiarem ominięcia obowiązku podatkowego, jednakże w przypadku braku zamknięć urzędowych, naiwnym jest sądzić, że taki wyrób zostanie dostarczony do zarejestrowanego odbiorcy. Z istoty przemytu wynika, że wyrób taki jest zazwyczaj usuwany ze środka transportu podczas drogi przewozu. W takim przypadku skuteczniejsze są kontrole mobilne, pod które rzeczony przewóz także podlega.

Wspomnieć jednocześnie należy, że zatrzymywanie środka transportu celem wykonania kontroli w sposób nakreślony powyżej powodowałby zarówno ograniczenie w dysponowaniu samochodem jak i blokowanie doku rozładunkowego. W rezultacie ma wymiar ekonomiczny (tzw. opłata postojowa) jak i organizacyjny związany z koniecznością przekierowania odbioru innych ładunków. Może też generować kolejki rozładunkowe. Ma to szczególne znaczenie w kontekście braku określenia norm czasowych na wykonanie przez organ podatkowy awizowanych czynności kontrolnych.

W tym układzie Wnioskodawca uznaje, że dyspozycja art. 41e ustawy o podatku akcyzowym dotycząca nakazu powstrzymania się z rozładunkiem do momentu przeprowadzenia kontroli powinno obejmować tylko takie przypadki, gdzie środek transportowy został zabezpieczony plombami urzędowymi. W pozostałych okolicznościach kontrola winna być inicjowana i przeprowadzana w miejscu odbioru.

Powyższe koresponduje z przepisami unijnymi, tj. z zapisami dyrektywy Rady nr 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG, która nie przewiduje i nie zakłada możliwości zatrzymywania środka przewozowego dostarczającego wyroby akcyzowe do miejsca odbioru w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy. W tym względzie za wystarczające uznaje się monitoring elektroniczny (system E) oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Wprawdzie z ostrożności procesowej podkreślić trzeba, iż wśród obowiązków przypisanych do Zarejestrowanego odbiorcy wymienia się przymus wyrażenia zgody na wszelkie kontrole, jednakże jak to reguluje art. 19 ust. 2c cyt. Dyrektywy, dotyczy to wyłącznie wyrobów odebranych a nie przewożonych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12, 13, 15, 15a i 26 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”;
  • e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;
  • System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W myśl art. 41 ust. 5 ustawy, przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu

– w części objętej potwierdzeniem.

Zgodnie z art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9.

Stosownie do art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazał, iż zamierza dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów alkoholowych (wina i inne wyroby spirytusowe) podlegających wymogom oznaczania znakami akcyzy. W tym celu Zainteresowany wystąpił do organów podatkowych o wydanie zezwolenia na działanie w charakterze zarejestrowanego odbiorcy. Przygotowując się do ww. przedsięwzięcia Wnioskodawca przystąpił do opracowania m.in. instrukcji dla osób odpowiedzialnych za gospodarkę magazynową i przyjęcie wyrobów do miejsca odbioru.

Zainteresowany ma wątpliwość, czy w przypadku pojawienia się w systemie E informacji o zamiarze przeprowadzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego kontroli odebranych wyrobów akcyzowych zachodzi bezwzględny obowiązek powstrzymania się od rozładunku wyrobów akcyzowych.

Wskazać należy, iż na mocy art. 41e. ust. 1 ustawy, w przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego kontroli odebranych wyrobów akcyzowych podmiot odbierający ma obowiązek przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu przemieszczanych wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich odbiorze. Podmiot odbierający nie dokonuje rozładunku wyrobów do momentu przeprowadzenia kontroli.

W myśl art. 41e ust. 2 ustawy, podmiot odbierający przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:

  1. przeprowadzeniu kontroli odebranych wyrobów akcyzowych albo
  2. odbiorze wyrobów akcyzowych, w przypadku nieotrzymania, do momentu odbioru tych wyrobów, informacji z Systemu o zamiarze przeprowadzenia kontroli odebranych wyrobów akcyzowych

– nie później jednak niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zakończenia przemieszczania.

Tryb postępowania osób dokonujących przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy użyciu Systemu E PL został ustalony w „Instrukcji dla podmiotów, jako użytkowników Systemu E PL”.

W punkcie 16. Kontrola w Systemie E PL w części dotyczącej kontroli przy odbiorze wyrobów wskazano, że „Jeżeli wyroby są nabywane wewnątrzwspólnotowo, E PL po otrzymaniu komunikatu IE 801 dokonuje analizy ryzyka przemieszczenia. W przypadku przemieszczeń krajowych analiza ryzyka prowadzona jest przy wysyłce wyrobów, ale dotyczy również podmiotu odbierającego. Jeżeli przemieszczenie zostało wytypowane do kontroli, podmiot odbierający oprócz e-AD (IE 801) otrzymuje również komunikat PL 716 informujący, że kontrola zostanie przeprowadzona. Wtedy po otrzymaniu wyrobów przesyła komunikat powiadomienie o przybyciu wyrobów PL 817. Od momentu przesłania komunikatu PL 817 (powiadomienie o przybyciu wyrobów) do Systemu organ celny ma 2 godziny (w czasie godzin pracy urzędu) lub 6 godzin (poza godzinami pracy urzędu i w święta) na dokonanie kontroli. Po upłynięciu wskazanego wyżej czasu podmiot może przesłać raport odbioru. Jeżeli po upłynięciu wskazanego wyżej czasu kontrola nadal trwa, zaleca się umożliwienie przeprowadzenia kontroli do końca i wprowadzenie do Systemu jej wyników, a następnie przesłanie raportu odbioru. Podmiot nie otrzymuje z Systemu raportu z kontroli wprowadzonego przez organ celny”.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że z chwilą otrzymania przez Wnioskodawcę dokumentu e-AD (IE 801) wraz z komunikatem PL 716 informującym, że kontrola zostanie przeprowadzona jest on zobowiązany do przesłania komunikatu PL 817 (powiadomienie o przybyciu wyrobów) do Systemu. Wówczas organ celny ma 2 godziny (w czasie godzin pracy urzędu) lub 6 godzin (poza godzinami pracy urzędu i w święta) na dokonanie kontroli i w tym to czasie Zainteresowany zobowiązany jest do powstrzymania się od rozładunku tych wyrobów.

Reasumując, w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca w przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia, przez właściwego naczelnika urzędu celnego, kontroli odebranych wyrobów akcyzowych jest zobowiązany do przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu przemieszczanych wyrobów akcyzowych, niezwłocznie po ich odbiorze, oraz niedokonywać rozładunku wyrobów akcyzowych do momentu przeprowadzenia kontroli.

Dodatkowo tut. Organ podatkowy zauważa, iż rozwiązania przyjęte w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym odnoszące się do zakresu opodatkowania ww. podatkiem, nie są sprzeczne z rozwiązaniami obowiązującymi w prawie europejskim.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj