Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-406/13/JP
z 5 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013r. (data wpływu 2 kwietnia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2013r. (data wpływu 29 kwietnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. „ (...)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. „ (...)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2013r. (data wpływu 29 kwietnia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie „…”) - jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ( Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008r. Nr 98, poz. 634).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7. Na podstawie umowy nr: … podpisanej w dniu 21 maja 2009r. z Zarządem Województwa został wybrany do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) na lata 2009- 2015. Jako Lokalna Grupa Działania wybrana do realizacji LSR - Wnioskodawca złożył do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej i podpisał umowę nr … zawartą w dniu 28 lutego 2011r. na realizację w latach 2011 - 2015 operacji w ramach Działania 4.31 „...” zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 23 maja 2008r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej objętej PROW na lata 2007- 2013 (Dz. U. Nr 103 poz. 660).

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

Wnioskodawca będzie realizować działania, które obejmuje zakres wydatków i czynności z zestawienia rzeczowo-finansowego operacji z wniosku o przyznanie pomocy na lata 2011-2015 w ramach działania 4.31 „...”.

Wnioskodawca dokona nabycia następujących towarów i usług w 2013 roku w ramach kosztów z zestawienia rzeczowo-finansowego operacji:

  • funkcjonowanie LGD (w tej pozycji zostaną poniesione koszty na wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia członków organu decyzyjnego, zwrot kosztów podróży służbowych członków organów LGD oraz pracowników LGD, wynagrodzenia za wykonywane zlecenia w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania LGD, najmu i utrzymania pomieszczeń, zakup lub najem wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, obsługa finansowo-księgowa, oraz obsługa informatyczna),
  • nabywanie umiejętności i aktywizacja (w tej pozycji realizowane będą badania dotyczące obszaru objętego LSR),
  • informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej w celu udostępniania niezbędnej dokumentacji dla potencjalnych wnioskodawców na stronie LGD, zamieszczanie materiałów prasowych, opracowanie i druk czasopisma pn. …, organizacja konkursu wiedzy o UE i PROW 2007-2013, opracowanie i wykonanie gadżetów promocyjnych typu: breloczki, koszulki, smycze, kalendarze, kubki, długopisy,
  • szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, koszty najmu sprzętu i pomieszczeń, wynagrodzenie osób prowadzących, noclegu i wyżywienia uczestników szkolenia, opracowania i druku materiałów szkoleniowych,
  • wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD, w ramach których poniesione zostaną koszty na najem sprzętu, wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, opracowanie i druk materiałów promocyjnych, zakup nagród,
  • organizacja szkolenia z zakresu rejestracji i tworzenia produktów lokalnych, markowych i ekologicznych. W ramach pozycji koszty generować będzie: wykładowca, przygotowanie prezentacji produktów regionalnych przez Koła Gospodyń Wiejskich.

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia MRiRW do kosztów kwalifikowanych zalicza się także niepodlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów wymienionych wyżej. Stowarzyszenie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania” w ramach PROW 2007- 2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest „Oświadczenie LGD o kwalifikowalności podatku VAT”. Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwalifikowalnych podatek VAT, to zobowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładanych w kolejnych etapach ubiegania się o refundację środków. Wnioskodawca w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczył do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji.

Z tego powodu zobowiązany jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu przez Wnioskodawcę pozostanie jego własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 23 kwietnia 2013r. Wnioskodawca wskazał, że w związku z realizacją działania 4.31. „ (...)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług. Dokonywane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Realizacja działania 4.31. „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje VAT- 7 lecz nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja działania 4.31. „ (...)” nie generuje żadnych przychodów. Wnioskodawca nie świadczy odpłatnie usług ani nie sprzedaje towarów. Wszystkie działania Wnioskodawcy są całkowicie nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. „ (...)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013?

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w pismie z dnia 23 kwietnia 2013r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. „ (...)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) złożył wniosek o przyznanie pomocy finansowej i podpisał umowę na realizację operacji w ramach Działania 4.31 „...”.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

W związku z realizacją działania 4.31. „ (...)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług. Dokonywane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Realizacja działania 4.31. „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje VAT- 7 lecz nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja działania 4.31. „ (...)” nie generuje żadnych przychodów. Wnioskodawca nie świadczy odpłatnie usług ani nie sprzedaje towarów. Wszystkie działania Wnioskodawcy są całkowicie nieodpłatne.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy w związku z realizacją działania 4.31. „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zrealizowanie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego o którym mowa w cyt. na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni” poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Stosownie do treści art. art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cytowany wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2013r. poz. 35), z dniem 1 kwietnia 2013r. otrzymuje brzmienie: „działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Należy w tym miejscu również zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak wynika z opisu zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Wprawdzie Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT który składa deklaracje VAT-7, lecz w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż realizacja działania 4.31. „ (...)” nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi jakim jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. „ (...)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31. „...” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystania dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego nieodpłatne świadczenie usług w pewnych okolicznościach jako zrównane z odpłatnym świadczeniem usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej .

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj