Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-223/12/TJ
z 5 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy umowie zamiany – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy umowie zamiany.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Państwo X są właścicielami dwóch spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych oraz jednego lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Pani Y posiada jeden stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny. Strony zamierzają zawrzeć umowę zamiany, w której Państwo X zamieniają oba spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych oraz jeden stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny na jeden stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny Pani Y. Wartość trzech zamienianych praw i nieruchomości Państwa X jest równa wartości jednej zamienianej nieruchomości Pani Y.


Strony zamierzają zawrzeć umowę zamiany, w której Pani Y nabywa:


  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nr XX, położonego w budynku nr A przy ulicy Z w S, wchodzącego do zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej P z siedzibą w S,
  2. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nr YY, położonego w budynku nr A przy ulicy Z w S, wchodzącego do zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej P z siedzibą w S,
  3. stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny nr ZZ położony w budynku nr B przy ulicy V w S wraz z przynależną do tego lokalu piwnicą oraz wraz z prawami związanymi z jego własnością, dla którego Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą,


    w zamian za przeniesienie na rzecz małżonków X, stanowiącego odrębną nieruchomość, lokalu mieszkalnego nr C, położonego w budynku nr D przy ulicy U w S wraz z prawami związanymi z jego własnością, dla którego Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.


Państwo X określili wartość posiadanych lokali mieszkalnych w następujący sposób:


  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nr XX, położonego w budynku nr A przy ulicy Z w S, wchodzącego do zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej P z siedzibą w S, na kwotę 329.771,00zł (trzysta dwadzieścia dziewięć tysięcy siedemset siedemdziesiąt jeden złotych)
  2. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nr YY, położonego w budynku nr A przy ulicy Z w S, wchodzącego do zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej Z z siedzibą w S, na kwotę 331.771,00zł (trzysta trzydzieści jeden tysięcy siedemset siedemdziesiąt jeden złotych),
  3. stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny nr ZZ położony w budynku nr B przy ulicy V w S wraz z przynależną do tego lokalu piwnicą oraz prawami związanymi z jego własnością, na kwotę 319.773,00zł (trzysta dziewiętnaście tysięcy siedemset siedemdziesiąt trzy złote),


Wartość wszystkich trzech lokali Państwo X określili w sumie na 981.315,00zł (dziewięćset osiemdziesiąt jeden tysięcy trzysta piętnaście złotych). Pani Y określiła wartość stanowiącego odrębną nieruchomość, lokalu mieszkalnego nr C, położonego w budynku nr D przy ulicy U w S wraz z prawami związanymi z jego własnością na kwotę 981.315,00 zł (dziewięćset osiemdziesiąt jeden tysięcy trzysta piętnaście złotych).

W związku z powyższymi ustaleniami, Państwo X zamierzają zamienić trzy lokale o łącznej wartości 981 315,00 zł (dziewięćset osiemdziesiąt jeden tysięcy trzysta piętnaście złotych) na jeden lokal Pani Y o tej samej wartości, czyli 981.315,00 zł (dziewięćset osiemdziesiąt jeden tysięcy trzysta piętnaście złotych).


Wobec powyższego Wnioskodawczyni jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych zadała następujące pytanie:


Czy w związku z zamianą dwóch spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych i jednego stanowiącego odrębną nieruchomość lokalu mieszkalnego na jeden stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny (zamiana kilku lokali mieszkalnych na jeden lokal mieszkalny) jako podstawę opodatkowania należy przyjąć różnicę wartości zamienianych praw i nieruchomość, która równa się zero (z uwagi na okoliczność, że wartość jednego lokalu równa się sumie dwóch spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych i jednego stanowiącego odrębną nieruchomość lokalu mieszkalnego), czy też do wyżej opisanego przypadku należy zastosować art. 6 ust. 1 pkt 2b, zgodnie z którym jako podstawę opodatkowania w pozostałych przypadkach niż wskazane w ust. 1 pkt 2a należy przyjąć wartość rynkową rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek, a jeżeli tak, to ze względu na brak różnicy wartości zamienianych lokali, jaka byłaby to kwota?


Zdaniem Wnioskodawczyni, podstawa opodatkowania wynosi zero złotych, gdyż na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi: (...) przy umowie zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu - różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali. W opisanym stanie faktycznym różnica między wartością dwóch spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych oraz stanowiącego odrębną nieruchomość lokalu mieszkalnego Państwa X i jednego stanowiącego odrębną nieruchomość lokalu mieszkalnego Pani Y wynosi zero złotych, w związku z czym podatek z tytułu dokonanej umowy zamiany nie należy się.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności prawnej i w myśl art. 4 pkt 2 przy umowie zamiany ciąży on na stronach czynności.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, przy umowie zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu podstawę opodatkowania stanowi różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali, a w pozostałych przypadkach, co wynika z lit. b) tego przepisu, wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do art. 6 ust. 2 wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów. W myśl ust. 3 tego przepisu, jeżeli podatnik nie określił wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej lub wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny organu podatkowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie podatnika do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny. Natomiast art. 6 ust. 4 stanowi, że jeżeli podatnik, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33 % od wartości podanej przez podatnika, koszty opinii ponosi podatnik.

Z kolei w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 lit. a) stawka podatku od umów zamiany, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasności oraz darowizny przy przeniesieniu własności nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi 2%.

Natomiast stosownie do art. 10 ust. 2 ustawy notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Ustęp 3 tego przepisu stanowi natomiast, że płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku.

Z treści wniosku złożonego przez Wnioskodawczynię, będącą notariuszem, a więc płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych, wynika, że Państwo X zamierzają zawrzeć umowę zamiany będących ich własnością dwóch spółdzielczych własnościowych praw do lokali i prawa odrębnej własności jednego lokalu na prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego należącego do Pani Y. Łączną wartość wszystkich trzech lokali Państwo X określili na 981.315,00 zł. Na taką samą wartość Pani Y określiła wartość swojego lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym, odnosząc się do przedstawionego w treści wniosku pytania, stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji do określenia podstawy opodatkowania z tytułu umowy zamiany zastosowanie znajdzie art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a więc będzie nią różnica wartości rynkowych zamienianych lokali i praw. Przepis ten, zgodnie ze swoim literalnym brzmieniem znajduje bowiem zastosowanie w każdej sytuacji, gdy dochodzi do zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na taki lokal lub prawo, a z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie. Jeżeli więc w rzeczywistości wartość rynkowa zamienianych lokali i praw, określona zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 6 ust. 2 będzie równa, wówczas pomimo powstania obowiązku podatkowego, ze względu na określenie podstawy opodatkowania w wysokości zero zł, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych do jego obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawczynię wartości wyjaśnić należy, że nie podlegały one weryfikacji i ocenie w procesie wydawania przedmiotowej interpretacji. Zauważyć bowiem należy że postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne (poza wskazanymi w ustawie) przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności nie jest postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających. Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z opisanego we wniosku zdarzenia lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego zdarzenia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj