Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-279/12-4/AF
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-279/12-4/AF
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
grunty
nabycie
nieruchomości
umowa sprzedaży


Istota interpretacji
Umowa sprzedaży nieruchomości gruntowej podlega zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż w wyniku dokonania nabycia powyższych nieruchomości gruntowych, grunty te weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Wnioskodawcy?



Wniosek ORD-IN 634 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.06.2012 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 24.07.2012 r. (data nadania 27.07.2012 r., data wpływu 31.07.2012 r.) na wezwanie z dnia 17.07.2012 r. Nr IPPB2/436-279/12-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia w dniu 13.03.2008 r. nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia w dniu 13.03.2008 r. nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie aktu notarialnego sporządzonego w dniu 13 marca 2008 r. Spółka nabyła od osób fizycznych (Krystyna M., NIP: XXX, Hanna O., NIP: YYY oraz Marta M., NIP: ZZZ) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działki położone w W., dla których Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 3 marca 2008 r. nr WWW działka o numerze ewidencyjnym CCC posiada obszar 3.547 m2 (0,3547 ha) oraz stanowi grunty orne (RVb), łąki trwałe (ŁIV), pastwiska trwałe (Ps IV, Ps V) oraz rowy („W”).

Nabyte powyżej działki zgodnie z oświadczeniami zawartymi w wyżej opisanym akcie notarialnym były niezabudowane i nie stanowiły pod datą podpisania aktu notarialnego tj. 13 marca 2008 r. nieruchomości rolnych w rozumieniu art. 46 kodeksu cywilnego, w szczególności nie stanowiły całości lub części gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego i nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej. Dodatkowo, sprzedający oświadczyli, iż nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca zapłacił całą cenę nabycia, co zostało potwierdzone w akcie notarialnym. Ponadto, pobrano podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% wartości transakcji na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.) tj. kwotę 33.883,00 zł.

Dodatkowo, przed dniem przeprowadzenia powyższej transakcji Wnioskodawca posiadał już w tej samej lokalizacji trzy nieruchomości gruntowe, które spełniały ustawową definicję gospodarstwa rolnego. Nieruchomości te Wnioskodawca nabył w dniu 24 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych:

  • aktu notarialnego (Repertorium A BBB) - niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę położoną w W., w obrębie V o numerze ewidencyjnym NNN, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw nr III. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr LLL działka posiada obszar 7.064 m2 (0,7064 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), pastwiska trwałe (Ps IV, PsV) oraz rowy („W”).
  • aktu notarialnego (Repertorium A NNN) niezabudowaną nieruchomość - działkę o numerze ewidencyjnym 44/4 położoną w Warszawie, w obrębie X, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr RRR działka posiada obszar 7485 m2 (0,7485 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), łąki trwałe (ŁIV), pastwiska (Ps IV, PsV) oraz rowy („W”).
  • aktu notarialnego (Repertorium A OOO) - niezabudowaną nieruchomość zgruntową - działkę o numerze ewidencyjnym 47 położoną w Warszawie, w obrębie VVV, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr UUU działka posiada obszar 1.044m2 (0,1044 ha) oraz stanowi grunty orne (RV).

W wyniku dokonanych w dniu 24 października 2007 r. transakcji nabycia nieruchomości gruntowych: działka NNN o powierzchni 0,7064 ha, działka 44/4 o powierzchni 0,7485 ha oraz działka 47 o powierzchni 0,1044 ha, tj. wszystkie działki o powierzchni łącznej 1,5593 ha utworzyły gospodarstwo rolne zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku rolnym (łączna powierzchnia w/w gruntów powyżej ustawowego limitu 1 ha dla definicji gospodarstwa rolnego, klasyfikacja jako użytki rolne, nieprowadzenie działalności gospodarczej na w/w gruntach).

Status gruntów zakupionych w dniu 24 października 2007 r. (klasyfikacja jako użytki rolne) nie zmienił się również do dnia 13 marca 2008 r. tj. do dnia dokonania dodatkowej transakcji nabycia nieruchomości gruntowej (działka 46, 48) w tej samej lokalizacji opisanej na wstępie wniosku.

Pismem z dnia 17.07.2012 r. Nr IPPB2/436-279/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez uzupełnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez jednoznaczne wskazanie, czy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne albo miały utworzyć gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca potwierdził, iż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej nabycia nieruchomości gruntowej z dnia 13 marca 2008 r. nieruchomość ta weszła w skład gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1984 r. Nr 52, poz. 268 ze zm.) („ustawa o podatku rolnym”).

Zgodnie z wymogami Art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza) o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Spółka na podstawie trzech transakcji nabycia nieruchomości gruntowych z dnia 27 października 2007 r. (będących przedmiotem sprawy nr IPPB2/436-280/12-2/AF) posiadała już gospodarstwo rolne zgodnie z definicją ustawy o podatku rolnym (użytki rolne o powierzchni powyżej 1 ha, na których nie prowadzono działalności gospodarczej). Status powyższych nieruchomości gruntowych jako gospodarstwo rolne nie zmienił się do dnia przeprowadzenia transakcji opisanej we wniosku tj. do dnia 13 marca 2008 r. Nabyta w tym dniu kolejna nieruchomość gruntowa sklasyfikowana była również jako użytki rolne i nie prowadzono na niej działalności gospodarczej na dzień nabycia. Łączna powierzchnia gruntów zarówno przed transakcją z marca 2008 r. jak również po niej, była więc większa od 1 ha (spełnienie kryterium definicji gospodarstwa rolnego). Wszystkie grunty w dacie przeprowadzenia czynności cywilno-prawnej opisanej we wniosku klasyfikowane były jako użytki rolne i nie prowadzono na nich działalności gospodarczej (spełnienie wszystkich kryteriów definicji gospodarstwa rolnego).

Uwzględniając powyższy stan faktyczny, nabyta w dniu 13 marca 2008 r. nieruchomość gruntowa weszła w skład gospodarstwa rolnego zgodnie z definicją ustawy o podatku rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym opisana powyżej umowa sprzedaży nieruchomości gruntowej podlega zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż w wyniku dokonania nabycia powyższych nieruchomości gruntowych, grunty te weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dn. 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 41, poz. 399, ze zm.) zwolnieniu od podatku podlega przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ustawa ta, nie wyjaśniając pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyła w tym zakresie wprost do odpowiednich przepisów ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast art. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Cechą konstytutywną gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym jest więc rodzaj gruntów (nieruchomości gruntowych) oraz ich powierzchnia (powyżej 1 ha).

Zgodnie z § 68 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dn. 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne obejmują między innymi: grunty orne oznaczone symbolem - R, pastwiska oznaczone symbolem Ps, rowy oznaczone symbolem - W oraz łąki trwałe oznaczone symbolem Ł.

Uwzględniając powyższe zapisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku rolnym zdaniem Wnioskodawcy, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, konieczne jest spełnienie jednego z warunków zawartych w tym przepisie:

  • w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne, lub
  • nabyte grunty utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym; lub
  • nabyte grunty wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku dokonania czynności nabycia gruntów (działki 46,48) znajdujących się w obrębie XXX na podstawie aktu notarialnego z dnia 13 marca 2008 r. trzeci warunek został spełniony. Nabyte grunty weszły bowiem w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Zgodnie z opisem stanu faktycznego przedstawionym we wniosku, w wyniku dokonanych w dniu 24 października 2007 r. transakcji nabycia nieruchomości gruntowych: działki NNN o powierzchni 0,7064 ha, działki 44/4 o powierzchni 0,7485 ha oraz działki 47 o powierzchni 0,1044 ha, tj. działek o powierzchni łącznej 1,5593 ha - Wnioskodawca posiadał bowiem gospodarstwo rolne zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku rolnym (łączna powierzchnia powyżej ustawowego limitu 1 ha dla definicji gospodarstwa rolnego, klasyfikacja jako użytki rolne, nieprowadzenie działalności gospodarczej na w/w gruntach).

W wyniku dokonanej dodatkowej transakcji nabycia gruntów z dnia 3 marca 2008 r. znajdujących się w tej samej lokalizacji - nabyte grunty weszły więc w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Wnioskodawcy. Status wcześniej nabytych gruntów (spełnienie definicji gospodarstwa rolnego) nie zmienił się pomiędzy dniem ich nabycia a dniem dokonania czynności cywilnoprawnej będącej przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację tj. 13 marca 2008 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze spełnieniem kryterium ustawowego, Wnioskodawcy przysługuje więc zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych określone w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych od transakcji nabycia gruntów dokonanej w dniu 13 marca 2008 r. W wyniku dokonanej transakcji grunty nabyte w dniu 24 października 2007 r. oraz 13 marca 2008 r. w dalszym ciągu łącznie spełniają definicję ustawową gospodarstwa rolnego.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone m.in. w wyroku WSA w Krakowie z dnia 19 października 2011 r. (Sygn. I SA/Kr 1175/11). W sentencji wyroku stwierdzono, iż: „wobec przedstawionego powyżej stanowiska doktryny i orzecznictwa, podsumowując należy stwierdzić, że miarodajnym momentem dla uzyskania zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jest chwila dokonywania czynności i w przypadku spełnienia wówczas obiektywnych przesłanek „o których traktuje art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnych, do regulacji których odsyła treść art. 9 ust. 2 pkt a) u.p.c.c., podatnik ma prawo do domagania się odzyskania podatku pobranego przez płatnika”. Stanowisko powyższe znalazło także potwierdzenie w orzecznictwie (m.in. wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 59/11, III SA/Wa 111/11, a także wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2011 r. I SA/Kr 1678/10 oraz wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2011 r. III SA/Po 618/10).

Analogiczne stanowisko w sprawie zakresu zwolnienia od podatku określonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC do gruntów spełniających kryterium gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym zostało również potwierdzone w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych z dnia 26 lipca 2010 r. Nr PL/LM/830/45/EOB/2010/BMI9/7686, do Izby Notarialnej we Wrocławiu, dostępnym na oficjalnej stronie Ministerstwa Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży - przy umowie sprzedaży na kupującym.

Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych z tego podatku. Na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ponadto należy mieć na uwadze, że z powyższego zwolnienia wyłączone są znajdujące się na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części. Tym samym jeżeli w skład nabywanej nieruchomości wchodzą położone na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części to zabudowania te nie korzystają z omawianego zwolnienia i podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej nabycia nieruchomości gruntowej z dnia 13 marca 2008 r. nieruchomość ta weszła w skład gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym .

A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, iż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej nabycia nieruchomości gruntowej z dnia 13 marca 2008 r. nieruchomość ta weszła w skład gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym, powyższa transakcja korzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj