Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-80/12/KM
z 20 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-80/12/KM
Data
2012.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
nieruchomości
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności przekazania w drodze darowizny nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 17 kwietnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w drodze darowizny nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 17 kwietnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w drodze darowizny nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W Starostwie Powiatowym prowadzone jest, na podstawie wniosku Zarządu Województwa z dnia 18 kwietnia 2011 r., postępowanie administracyjne w sprawie przekazania na rzecz Województwa w drodze darowizny nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w obrębie (..., gmina (...), oznaczonej w operatach ewidencji gruntów jako działki nr 463/15, 463/17, 463/18 i 463/19 o łącznej powierzchni 93,2774 ha, KW Nr (...). Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.756.000,00 zł. Darowizna zostanie wykorzystana na cel publiczny - przebudowa i rozbudowa lotniska.

Samorząd Województwa, zgodnie ze strategią Rozwoju Społeczno-Gospodarczego, w oparciu o art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 3 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2011 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), wykonuje zadania z zakresu transportu publicznego i dróg publicznych. W programie rozwoju transportu lotniczego kraju zapisano między innymi, że lotniskiem regionalnym dla Województwa będzie port lotniczy w (...). Po wielu latach oczekiwania na podstawie art. 4f ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia, zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 roku Nr 144, poz. 901) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 roku w sprawie wykazu lotnisk i lądowisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego Załącznik nr 1 (Dz. U. z 2009 roku Nr 3, poz. 12), Wojewoda, w imieniu Skarbu Państwa, w dniu 23 kwietnia 2010 roku, umową notarialną, w drodze darowizny, przeniósł prawo własności nieruchomości lotniskowej na rzecz Województwa. W poczet przekazanego mienia weszły grunty o łącznej powierzchni 463,9343 ha zabudowane budynkami i budowlami lotniska. Z tym dniem rozpoczęły się intensywne prace przygotowawcze do rozpoczęcia inwestycji adaptacji i przebudowy infrastruktury lotniskowej. Po wykonaniu wstępnych opracowań związanych z raportem oddziaływania inwestycji na środowisko oraz Master Planu okazało się, że posiadany teren jest za mały na terminal i infrastrukturę obsługi pasażerów. W związku z tym Zarząd Województwa podjął działania związane z pozyskaniem od Skarbu Państwa terenu położonego bezpośrednio przy lotnisku (w przeszłości będącego częścią tego obiektu). Jest to teren oznaczony w operatach ewidencji gruntów jako użytki „Tr” i „LsV”, zabudowany poniemieckimi pasami betonowymi do obsługi małych samolotów. Łączna powierzchnia terenu, o który ubiega się Samorząd Województwa wynosi 93,2774 ha i składa się z gruntów położonych w obrębie (...), gmina (...) i oznaczonych jako działki nr 463/15, 463/17, 463/18 i 463/19.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż na ww. nieruchomościach nie były dokonywane ulepszenia i modernizacje, nie poniesiono żadnych nakładów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, a przy ich nabyciu na rzecz Skarbu Państwa nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy należy naliczyć podatek VAT w przypadku, gdy Skarb Państwa (właściciel gruntu) przekaże w drodze darowizny grunt niezabudowany, na którym znajdują się stare budowle (pasy postojowe betonowe), na rzecz Województwa pod modernizację i przebudowę lotniska publicznego w (...)...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku, nieodpłatne przekazanie gruntu związane z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb Samorządu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy z grona podatników tego podatku zostały wyłączone organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące z tytułu wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Organy władzy publicznej są podatnikiem VAT tylko z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, jak również darowizny dokonywanej miedzy Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego.

Wykonywanie przez Samorząd Województwa zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) Samorząd Województwa wykonuje zadania publiczne, posiada osobowość prawną. Samorząd Województwa określa strategię rozwoju województwa, prowadzi politykę rozwoju województwa - co stanowi zadania własne jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności darowizny, ale tylko w sytuacji jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem nieodpłatne przekazanie nieruchomości przez Skarb Państwa na rzecz Województwa należy rozpatrywać w aspekcie cytowanego wyżej art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 7 ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


    1. jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przekazać w drodze darowizny nieruchomość gruntową (działki nr 463/15, 463/17, 463/18 i 463/19 o łącznej powierzchni 93,2774 ha, KW Nr (...)) zabudowaną poniemieckimi pasami betonowymi na cele publiczne z przeznaczeniem na przebudowę i rozbudowę regionalnego lotniska. Jak wynika z wniosku, na ww. nieruchomościach nie były dokonywane ulepszenia i modernizacje, nie poniesiono żadnych nakładów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, a przy ich nabyciu na rzecz Skarbu Państwa nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż darowizna nieruchomości opisanej we wniosku w sytuacji, gdy z jej nabyciem nie wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj