Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-249/13-2/AJ
z 24 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.04.2013 r. (data wpływu 11.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania należności licencyjnych wypłacanych przez Wnioskodawcę na rzecz spółek z siedzibą w Szwajcarii

  • do 30.06.2013 r. - jest prawidłowe,
  • od 01.07.2013 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania należności licencyjnych wypłacanych przez Wnioskodawcę na rzecz z siedzibą w Szwajcarii do 30.06.2013 r. oraz od 01.07.2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


N Polska S.A. (dalej: Spółka lub N PL) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wypłaca należności licencyjne na rzecz podmiotów z Grupy N z siedzibą w Szwajcarii (dalej: N CH).


Zarówno w N PL jak i w N CH ten sam udziałowiec, którym jest N SA (z siedzibą w Szwajcarii - dalej: N SUI) posiada ponad 25% udziałów. Powyższy udział kapitałowy N SUI w N PL i w N CH utrzymywany jest przez okres przekraczający dwa lata.


Zarówno N Pl, jak również N CH podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów odpowiednio w Polsce i Szwajcarii i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. Analogicznie, spółka z siedzibą w Szwajcarii (N SUI) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Szwajcarii i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. Podmioty z Grupy N (N CH) mają formę szwajcarskiej spółki akcyjnej - „societé anonyme”, analogicznie N SUI także ma formę szwajcarskiej spółki akcyjnej -„societé anonyme”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy w związku z wypłatą należności licencyjnych przez polską spółkę na rzecz spółek z siedzibą w Szwajcarii, należności te podlegają do 30 czerwca 2013 r. zwolnieniu z opodatkowania na mocy uregulowań Konwencji ?
  2. Czy w związku z wypłatą należności licencyjnych przez polską spółkę na rzecz spółek z siedzibą w Szwajcarii, należności te podlegać będą od 1 lipca 2013 r. zwolnieniu z opodatkowania wynikającego z art. 21 ust. 3 updop ?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Zdaniem Spółki, należności licencyjne wypłacane przez nią na rzecz podmiotów z siedzibą w Szwajcarii (N CH) korzystać będą do 30 czerwca 2013 r. ze zwolnienia wynikającego z przepisów Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r., Nr 22, poz. 92, dalej: Konwencja, umowa polsko-szwajcarska).
  2. Natomiast od dnia 1 lipca 2013 r. obowiązywać będzie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: updop) a tym samym wypłata należności przez Spółkę na rzecz N CH zwolniona będzie z opodatkowania.

Ad. 1


Co do zasady, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskujący na terytorium Polski przychody z należności licencyjnych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym (dalej: podatek „u źródła”) w wysokości 20% od tych przychodów.


Jednak zgodnie z art. 21 ust. 2 updop przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Zatem, zgodnie z przywołanym art. 21 ust. 2 updop powyżej opisany stan faktyczny należy rozpatrywać w oparciu o umowę polsko-szwajcarską, zgodnie z którą należności licencyjne, powstające w Polsce, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Szwajcarii, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Natomiast ust. 2 umowy polsko-szwajcarskiej konkretyzuje, iż należności licencyjne, o których mowa w ustępie 1, mogą być również opodatkowane w tym Państwie, w którym powstały, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności. Właściwe władze Umawiających się Państw ustalą w drodze wzajemnego porozumienia sposób stosowania tego ograniczenia.

Zgodnie z postanowieniami Umowy za należności licencyjne należy rozumieć wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane za użytkowanie lub prawo do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami do kin, każdego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego albo za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego handlowego lub naukowego, albo za udostępnienie Informacji związanej ze zdobytymi doświadczeniami w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.


W związku z powyższym należności wypłacane przez N Polska SA na rzecz podmiotów z Grupy N z siedzibą w Szwajcarii powinny zostać opodatkowane 10% stawką podatku u źródła.


Jednakże, stosownie do postanowień punktu 3 Protokołu do umowy polsko szwajcarskiej art. 12 ust. 2 należy rozumieć w ten sposób, że dopóki Szwajcaria zgodnie z jej wewnętrznym prawem nie pobiera podatku u źródła z tytułu należności licencyjnych wypłacanych osobom nie mającym miejsca zamieszkania lub siedziby w Szwajcarii, postanowienia ustępu 2 Konwencji nie będą stosowane, a należności licencyjne będą podlegały opodatkowaniu tylko w Umawiającym się Państwie, w którym właściciel należności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Z powyższego wynika, iż z uwagi na treść ww. punktu 3 Protokołu do umowy polsko-szwajcarskiej, art. 12 ust. 2 nie znajduje zastosowania, a należności licencyjne wypłacane przez rezydenta Polski będą podlegały opodatkowaniu tylko w Szwajcarii - państwie rezydencji właściciela należności, w którym ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, z zastrzeżeniem, iż Szwajcaria zgodnie z jej wewnętrznym prawem nie będzie pobierać podatku u źródła z tytułu należności licencyjnych wypłacanych osobom nie mającym miejsca zamieszkania lub siedziby w Szwajcarii.

Z uwagi na fakt, iż z dniem 1 lipca 2013 r. na mocy Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. oraz Protokołu, sporządzonego w Bernie dnia 2 września 1991 r. sporządzony w Warszawie dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2011 r., Nr 255, poz. 1533, dalej Protokół z dnia 20 kwietnia 2010 r.) punkt 3 Protokołu do umowy polsko szwajcarskiej przestanie obowiązywać to w konsekwencji prawo do stosowania przez Polskę opodatkowania „u źródła należności licencyjnych - zgodnie ze stawką określoną w art. 12 ust. 2 Konwencji, w brzmieniu nadanym Protokołem z dnia 20 kwietnia 2010 r. - nie będzie uzależnione od istnienia tego typu opodatkowania w Szwajcarii. Tym samym opisane powyżej zwolnienie przestanie obowiązywać z dniem 1 lipca 2013 r.

Biorąc powyższe pod rozwagę, w przedmiocie pytania pierwszego Spółka stoi na stanowisku, iż istnieją podstawy prawne do zwolnienia z podatku u źródła do dnia 30 czerwca 2013 r. przychodów z należności licencyjnych wypłacanych przez Spółkę, mającą siedzibę w Polsce na rzecz Grupy N z siedzibą w Szwajcarii z zastrzeżeniem, iż Szwajcaria nie pobiera podatku „u źródła” z tytułu należności licencyjnych wypłacanych osobom nie mającym miejsca zamieszkania łub siedziby w Szwajcarii.


Ad. 2


Jak wskazano w części pierwszej co do zasady stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 1 updop podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu uzyskujący na terytorium Polski przychody z należności licencyjnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% od tych przychodów.

Z uwagi na brak definicji legalnej pojęcia należności licencyjne w ustawodawstwie polskim, należy pomocniczo przywołać treść art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, który dotyczy m.in. przychodu z odsetek z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).


W przypadku natomiast gdy spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 3 updop, wypłata należności licencyjnych na rzecz polskiego nierezydenta jest zwolniona z opodatkowania.


Podatnikiem podlegającym ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu są podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu. W takim przypadku, podatnicy ci podlegają opodatkowaniu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


N CH uzyskując zatem dochody na terytorium Polski z tytułu wypłacanych przez N PL należności licencyjnych podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.


Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 3 updop, zwolnione z podatku są należności licencyjne, jeżeli:

  1. wypłacającym jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę na terytorium Polski,
  2. uzyskującym przychody jest spółka podlegająca winnym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka wypłacająca lub spółka otrzymująca należności licencyjne posiada co najmniej 25% udziałów w drugiej spółce.

Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 3a updop, warunek posiadania udziałów jest zachowany także w sytuacji, gdy zarówno w spółce wypłacającej, jaki otrzymującej należności licencyjne inna spółka podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w państwie członkowskim UE (lub EOG) posiada bezpośrednio co najmniej 25% udziałów (akcji).

Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w niniejszym wniosku, Spółka wypłaca należności licencyjne na rzecz N CH. Udziałowcem wszystkich spółek, posiadającym więcej niż 25% udziałów zarówno w N PL jak i w N CH jest spółka z siedzibą w Konfederacji Szwajcarskiej - N SUI. Należy zatem stwierdzić, iż wymienione w art. 21 ust. 3a wymogi dotyczące minimalnego udziału kapitałowego w celu możliwości skorzystania z preferencji podatkowych opisanych w analizowanych przepisach są spełnione.

Konfederacja Szwajcarska nie należy do Unii Europejskiej ani do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, niemniej, zgodnie z art. 21 ust. 8 updop przepisy m. in. powołanego wyżej art. 21 ust. 3 oraz ust. 3a updop stosuje się do podmiotów wymienionych w Załączniku nr 5 do ww. ustawy.

Załącznik ten, w poz. 25 wymienia spółki działające zgodnie z przepisami Konfederacji Szwajcarskiej. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku spełnione są warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania w związku z wypłatą należności licencyjnych przez Spółkę na rzecz N CH. Niemniej, możliwość skorzystania z tego zwolnienia została na gruncie obowiązujących przepisów ograniczona w czasie przez przepisy przejściowe.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533 ze zm.) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 updop, ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r.

Należy zauważyć, iż skoro Konfederacja Szwajcarska jest jednym z podmiotów wymienionych w załączniku nr 5 do updop, w przytoczonych powyżej przepisach rzeczonej ustawy, istnieją podstawy prawne do zwolnienia z podatku „u źródła” przychodów z należności licencyjnych wypłacanych przez N PL na rzecz N CH, z uwzględnieniem m.in. powiązań kapitałowych tych spółek, gdzie trzecia spółka (N SUI), mająca siedzibę na terytorium Szwajcarii, posiada minimalne udziały 25% zarówno w spółce wypłacającej należności licencyjne (spółka z siedziba w Polsce), jak i w spółkach z Grupy N, otrzymujących te należności.

Podsumowując, w przedmiocie pytania drugiego, Spółka stoi na stanowisku, iż wypłata przez N PL należności licencyjnych na rzecz N CH będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem „u źródła” w Polsce na mocy uregulowań updop, począwszy od dnia 1 lipca 2013 r.


Końcowo stwierdzić należy, iż wypłata przez Spółkę należności licencyjnych na rzecz N CH będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem „u źródła” na mocy postanowień Konwencji do dnia 30 czerwca 2013 r., natomiast począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. zwolnienie z opodatkowania podatkiem „u źródła” będzie obowiązywać na mocy uregulowań updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj