Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-355/13/JJ
z 10 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 1 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka składa się z centrali oraz podmiotów zrzeszonych, mających siedziby na terenie innych miast. Działalność gospodarcza Spółki opiera się na bazie podpisanych umów z przedsiębiorstwami zrzeszonymi, które określają zasady współpracy oraz wysokość tzw. opłaty czynszowej za przynależność do „sieci”. Przedsiębiorstwa zrzeszone działają na swoim lokalnym rynku, obsługując swoich klientów oraz ogólnopolskie instytucje, które swoje oddziały mają w rejonie działania poszczególnych podmiotów zrzeszonych. Przedsiębiorstwa zrzeszone dokonują bezpośrednich zakupów towarów u dostawców, producentów, importerów artykułów biurowych. Kompleksowe umowy dostawy są negocjowane i zawierane przez Spółkę, która będąc podmiotem skupiającym szereg przedsiębiorstw zrzeszonych dysponuje większą siłą przetargową, pozwalającą uzyskać korzystniejsze ceny z uwagi na wielkość zakupów. Umowy te gwarantują Spółce wypłatę między innymi premii pieniężnej z tytułu wielkości obrotów uzyskanych na linii dostawca - wszystkie podmioty zrzeszone. Wszelkie usługi świadczone na rzecz dostawców, czy przedsiębiorstw zrzeszonych są opodatkowane stosownym podatkiem od towarów i usług. Premia pieniężna związana z wielkością obrotów wpływa od dostawców na rachunek Spółki. W dalszej kolejności środki pochodzące z premii są rozdzielane proporcjonalnie pomiędzy przedsiębiorstwa zrzeszone (zgodnie z regulaminem podziału bonusów), jednakże nie w pełnej wysokości. Część z nich pozostaje w Spółce, stanowiąc jej wyłączny przychód. Spółka na premię pieniężną wystawia dostawcom notę księgową, niezawierającą podatku od towarów i usług. W uzupełnieniu Spółka wskazuje, że wystawia noty księgowe na całość otrzymywanej premii, także na część przekazywaną później podmiotom zrzeszonym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zdarzenie gospodarcze powodujące obowiązek wypłaty przez dystrybutorów premii na Jej rzecz nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w istniejącym stanie faktycznym i nie powodje obowiązku dokumentowania tego faktu fakturą VAT?


Spółka wskazuje, iż w powyższym przedmiocie z uwagi na zmienną linię orzeczniczą otrzymała wcześniej dwie interpretacje indywidualne. Pierwszą z dnia 14 października 2008 r., zgodnie z którą Spółka powinna opodatkować otrzymaną premię i udokumentować stosowną fakturą. Drugą z dnia 4 listopada 2011 r., „znak ITPP”, zgodnie z którą premia nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i dokumentowana jest jedynie notą obciążeniową.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
nastąpiła w wyniku zmiany linii orzecznictwa (m.in. wyrok NSA z dnia 11 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 298/09), według której biorąc pod uwagę przepis art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepis art. 5 VI Dyrektywy UE, opodatkowanie premii z tytułu np. przekroczenia pewnego limitu obrotów, stanowi podwójne opodatkowanie dostawy towarów. Z tego względu wypłacana premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu.

W świetle uchwały siedmiu sędziów NSA, sygn. akt I FPS 2/12 z dnia 25 czerwca 2012 r. wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zmniejszający podstawę opodatkowania. Rozstrzygnięcie powyższe zapadło jednak na tle odmiennego stanu faktycznego niż w przypadku Spółki. Zgodnie z treścią uchwały, premia pieniężna przekazywana jest bezpośrednio kupującemu. Na zrealizowane transakcje sprzedaży wystawiane są faktury. Rozliczenie premii, traktowanej jako rabat, odbywa się przez wystawienie stosownej faktury korygującej do faktur sprzedaży. Na tle stanu faktycznego, będącego podstawą wniosku i pytania prawnego, wypłata premii pieniężnej jest oderwana od bezpośredniego stosunku sprzedaży dostawca-podmiot zrzeszony, czyli na linii gdzie zdarzenie gospodarcze dokumentowane jest stosowną fakturą sprzedaży. Tym samym nie jest możliwe wystawienie faktury korygującej przez dostawcę. W świetle istniejącego stanu faktycznego nie można uznać wypłacanej premii, jako rabatu za sprzedane towary. Charakter tej premii wykazuje postać czystej gratyfikacji nie dla podmiotów zrzeszonych, które faktycznie generują wielkość obrotów, ale dla podmiotu, który skupia wszystkie przedsiębiorstwa zrzeszone w sieci, tak od strony gospodarczej, jak i formalnej, gdyż są one udziałowcami Spółki. W takim stanie rzeczy wypłaty premii nie można rozstrzygać na podstawie przepisu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a w świetle przepisu art. 8 ust. 1 tejże ustawy, wypłata premii pieniężnej nie jest związana ze świadczeniem usług Spółki na rzecz dostawców, która stanowiłaby podstawę naliczenia podatku VAT. W ocenie Spółki aktualny jest stan faktyczny i jego ocena prawna, wyrażona w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej z „listopada 2010 r.” Prawidłowe jest zatem wystawianie w dalszym ciągu przez Spółkę not obciążeniowych dostawcom za wypłacaną premię pieniężną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Również art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy wskazać należy, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Aby uznać daną czynność za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. „bonusy” nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tych „bonusów” nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie „bonusy” te są wypłacane, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z określonym zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z treści złożonego wniosku wynika, że działalność gospodarcza Spółki opiera się na bazie podpisanych umów z przedsiębiorstwami zrzeszonymi, które określają zasady współpracy oraz wysokość, tzw. opłaty czynszowej za przynależność do „sieci”. Przedsiębiorstwa zrzeszone dokonują bezpośrednich zakupów towarów u dostawców, producentów, importerów artykułów biurowych, na podstawie kompleksowych umów dostawy, negocjowanych i zawieranych przez Spółkę. Umowy te gwarantują Spółce wypłatę m.in. premii pieniężnej z tytułu wielkości obrotów uzyskanych na linii dostawca - podmioty zrzeszone. Premia pieniężna w części jest rozdzielana proporcjonalnie pomiędzy przedsiębiorstwa zrzeszone, a w części pozostaje w Spółce, stanowiąc jej wyłączny przychód. Spółka na premię pieniężną wystawia dostawcom notę księgową niezawierającą podatku od towarów i usług.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą ewentualnego opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro – jak wynika z treści wniosku – „premie pieniężne” są wypłacone Spółce, jako jednostce reprezentującej podmioty zrzeszone, jedynie ze względu na osiągnięcie obrotów przez te podmioty, nie mogą być traktowane jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem skoro Spółka nie wykonuje żadnych czynności na rzecz dostawców, otrzymane przez Nią „premie pieniężne” nie podlegają regulacjom wynikającym z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Spółka nie będzie zobowiązana do wystawiania faktur VAT w związku z otrzymaniem ww. premii.

Zatem skoro w okolicznościach wskazanych przez Spółkę nie można mówić o dokonaniu sprzedaży, tj. wykonaniu czynności opodatkowanych, o których w art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, to wzajemne rozliczenia pomiędzy Stronami umowy, nie powinny być dokumentowane fakturą, lecz innym dokumentem księgowym, przewidzianym w przepisach ustawy o rachunkowości (np. notą księgową).

Z uwagi na fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka, zaznacza się, że interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj