Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-637/13/IK
z 4 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w miejscowości G., oznaczonej jako działka nr … o pow. …... Działka nr …. stała się własnością W. z mocy prawa, co potwierdziła ostateczna decyzja nr ……Wojewody … z dnia ….. r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tejże nieruchomości na rzecz W. w księdze wieczystej KW Nr …..prowadzonej przez V Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w K.


Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 11 października 2012 r., działka nr …… jest niezabudowana i stanowi grunty orne (R). Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego M. i G. P., zatwierdzonego Uchwałą Rady M. i G. P. Nr z dnia ………. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „………..-……….” obręb G. w gminie P. Według ww. planu miejscowego działka nr …. położona jest w strefie …………- teren indywidualnej zabudowy rekreacyjnej, teren zabudowy usługowej związanej z obsługą rekreacji, przy czym dopuszcza się zastosowanie tylko jednego spośród ww. rodzajów przeznaczenia terenu oraz w strefie 1 /3 KDW - teren komunikacji (droga wewnętrzna). W § 18 ww. Uchwały dla terenu 2/1 ML, UU określono następujące ustalenia:


  1. „. Przeznaczenie terenu: teren indywidualnej zabudowy rekreacyjnej, teren zabudowy usługowej związanej z obsługą rekreacji, przy czym dopuszcza się zastosowanie tylko jednego spośród ww. rodzajów przeznaczenia terenu.
  2. Zasady i warunki podziału nieruchomości:



    1. powierzchnia działki: nie mniej niż 1000 m2;
    2. szerokość frontu działki: nie mniej niż 23 m;
    3. kąt położenia granic działki w stosunku do pasa drogowego drogi 1/3KDW: 90 stopni;
    4. w przypadku zabudowy usługowej dopuszcza się przejęcie przez jednego inwestora całego terenu 2/1 ML, UU łącznie z terenem ulicy 1/3KDW.


  3. Wskaźniki zagospodarowania terenu:



    1. wielkość powierzchni zabudowy w-stosunku do powierzchni działki:



      1. dla indywidualnej zabudowy rekreacyjnej: nie więcej niż 15%, nie mniej niż 7,5%,
      2. dla zabudowy usługowej: nie więcej niż 30 %, nie mniej niż 7,5%;


    2. udział powierzchni biologicznie czynnej nie może być mniejszy niż:



      1. dla indywidualnej zabudowy rekreacyjnej: 70% powierzchni działki,
      2. dla zabudowy usługowej: 40% powierzchni działki.


  4. Wskaźniki określone w ust. 2 i w ust. 3 nie dotyczą ewentualnej lokalizacji stacji transformatorowej.
  5. Zasady i parametry kształtowania zabudowy:



    1. dopuszcza się adaptację zagospodarowania (§ 5 pkt 8) w zakresie dotyczącym napowietrznej linii elektroenergetycznej SN-15kV; warunkiem koniecznym dla usytuowania budynku bądź innego trwałego zagospodarowania terenu jest zachowanie bezpiecznej odległości od istniejącej linii elektroenergetycznej SN-15kV: obowiązują przepisy określone w § 12 pkt 5 lit d i lit e;
    2. nieprzekraczalną linię zabudowy (§ 5 pkt 3) wyznacza się w odległości 4m od linii rozgraniczającej pas drogowy drogi 1/3KDW,z uwzględnieniem pasa wyłączonego z zabudowy wzdłuż linii elektroenergetycznej SN-15kV;
    3. nieprzekraczalną linię zabudowy (§ 5 pkt 3) od strony jeziora D. wyznacza się w odległości 100 m od brzegu jeziora, w miejscu wyznaczonym na rysunku planu – w oparciu o linię brzegu uwidocznioną na mapie ewidencji gruntów;
    4. gabaryty obiektów:



      1. wysokość zabudowy: nie więcej niż 2 kondygnacje nadziemne, wliczając poddasze z możliwością urządzenia pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi; wysokość budynku nie może przekroczyć 9 m licząc do kalenicy dachu; wysokość cokołu budynku w elewacji frontowej: nie więcej niż 0,80 m;
      2. szerokość elewacji frontowej: nie mniej niż 10 m;
      3. parametry dachu:


      1. kierunek głównej kalenicy: dowolny; dopuszcza się dach dwuspadowy, w tym krzyżujący się, zgodny z tradycyjnymi formami historycznej zabudowy zlokalizowanej w sąsiedztwie, oraz dach wielobryłowy bądź wielopołaciowy,
      2. możliwe jest zastosowanie okien połaciowych oraz wystawek dachowych (§ 5 pkt 5); wysokość wystawek dachowych nie może przekroczyć 75% wysokości dachu,
      3. kąt nachylenia połaci: 30-45 stopni,
      4. pokrycie dachówką w kolorze jasnoczerwonej cegły;


    5. szczególne warunki zagospodarowania:



      1. dojazd z ulicy 1/3KDW bądź z ulicy 1/1 KDW;
      2. wskaźnik ilości miejsc parkingowych:



        1. dla indywidualnej zabudowy rekreacyjnej: co najmniej 2 miejsca parkingowe na jedną działkę budowlaną,
        2. dla zabudowy usługowej: co najmniej 1 miejsce parkingowe na 1 pokój hotelowy,
        3. usytuowanie miejsc do parkowania: na działce budowlanej będącej w dyspozycji inwestora;


      3. usytuowanie garażu: dowolne;
      4. wymagany jest znaczący udział zieleni urządzonej w zagospodarowaniu działki budowlanej, wynoszący:


      1. dla indywidualnej zabudowy rekreacyjnej co najmniej 50% powierzchni działki budowlanej, z zielenią wysoką w postaci co najmniej 3 drzew,
      2. dla zabudowy usługowej co najmniej 30 % powierzchni działki, z zielenią wysoką w postaci komponowanej grupy drzew,
      3. dopuszcza się zamianę zakrzaczeń - dziko wyrosłych na terenach tymczasowo nie użytkowanych - na zieleń urządzoną towarzyszącą planowanej zabudowie.


  6. Pozostałe ustalenia: obowiązują ustalenia od § 5 do § 14, w zakresie odnoszącym się do specyfiki danego terenu, w tym szczególnie:



    1. pojęcia planistyczne (§ 5): linia rozgraniczająca, nieprzekraczalna linia zabudowy, kalenica dachu, wystawka dachowa, wjazd;
    2. dziedzictwo kulturowe (§ 7): obserwacja archeologiczna OW;
    3. zasady dotyczące ochrony środowiska (§ 6), ładu przestrzennego (§ 10), infrastruktury technicznej (§ 12);
    4. stawka procentowa (§ 14)”.


Zgodnie z w/w operatem szacunkowym:


  • nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków,
  • na terenie nieruchomości nie ma pomników przyrody,
  • nieruchomość nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody,
  • nieruchomość nie jest położona na obszarach: terenów górniczych; parków narodowych; graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa; morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego); morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich; na terenie zamkniętym.


Mając na uwadze powyższe, przedmiotowa działka jest terenem budowlanym tj. gruntem przeznaczonym pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i spełnia warunki określone w § 18 ww. planu. W momencie sprzedaży działka nr ……. będzie nadal niezabudowana.

Wnioskodawca zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość położoną w miejscowości G., oznaczoną jako działka nr …….


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej położonej w miejscowości G., gmina P., obręb ewidencyjny G., oznaczonej jako działka nr …. o pow. ……. ha nie będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23%-zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 w/w ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według Wnioskodawcy dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej położonej w miejscowości G., oznaczonej jako działka nr 174/25, nie będzie podlegała zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Z kolei stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla terenu, na którym znajduje się ww. działka, został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony Uchwałą nr …….. Rady M. i G. P. z dnia …… r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „……….-…………..” obręb G. w gminie P. Z zapisów tego planu wynika, iż przedmiotowa działka położona jest w strefie 2/1 ML, UU - teren indywidualnej zabudowy rekreacyjnej, teren zabudowy usługowej związanej z obsługą rekreacji oraz w strefie 1/3 KDW - teren komunikacji (droga wewnętrzna).

Zatem aby uznać ww. działkę za przeznaczoną pod zabudowę należy ustalić w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czy zgodnie z jego postanowieniami na danej działce została dopuszczona zabudowa i co najważniejsze czy jest ona możliwa do zrealizowania.

Z ww. planu wynika, iż przedmiotowa działka przeznaczona jest pod zabudowę i spełnia warunki określone dla terenu 2/1 ML, UU zawarte w § 18 przedmiotowego planu. Z kolei dla części działki położonej na terenie oznaczonym 1/3KDW, w przypadku zabudowy usługowej dopuszcza się przejęcie przez jednego inwestora całego terenu 2/1 ML, UU łącznie z terenem ulicy 1 /3KDW (§ 18 ust. 2 pkt 4 planu).

W związku z powyższym, działka nr 174/25 jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jako terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj