Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-505/13-2/LK
z 2 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03.06.2013 r. (data wpływu 05.06.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy fosforanów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) podmiot prawa cypryjskiego zarejestrowany dla celów podatku VAT prowadzi na terytorium RP działalność w zakresie dystrybucji fosforanu jednowapniowego (MCP). Wnioskodawca importuje wymieniony produkt od kontrahenta z siedzibą w Rosji, a następnie dokonuje jego odsprzedaży na rzecz kontrahentów z siedzibą w Polsce i Unii Europejskiej.

Fosforan jednowapniowy, w karcie produktu oznaczany jest jako materiał paszowy, służy do produkcji zarówno pasz mineralnych jak i przemysłowych mieszanek paszowych w premiksach i koncentratach oraz paszach pełnoporcjowych i uzupełniających. Odpowiednia dawka fosforanu jednowapniowego w mieszankach paszowych pełni istotną rolę w prawidłowym rozwoju trzody chlewnej.


Fosforan jednowapniowy (dalej: Fosforan) jest wykorzystywany do mieszanek paszowych:

  • bezpośrednio co oznacza, że stają się składnikiem pełnoporcjowej mieszanki paszowej sprzedawanej przez nabywców;
  • pośrednio co oznacza, że fosforany są wstępnie wykorzystywane do produkcji tzw. premiksów i koncentratów, które dopiero w dalszych procesach produkcyjnych (mieszanie) stają się składnikiem mieszanek paszowych pełnoporcjowych.

Z uwagi na deklarowane przez Spółkę w karcie produktu zastosowanie Fosforanów ich nabywcami będą:

  • producenci mieszanek paszowych, premiksów i koncentratów paszowych;
  • dystrybutorzy materiałów paszowych.


W celu uniknięcia wątpliwości Spółka wystąpiła z wnioskiem o interpretację statystyczną w zakresie sprzedawanych Fosforanów. Dystrybuowane przez Spółkę Fosforany zostały zakwalifikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do grupowania PKWiU 20.13.42.0, tj. „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu” (opinia z dn. 13.05.2013 r.,)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę podatku od towarów i usług (VAT) winna zastosować Spółka przy sprzedaży fosforanu jednowapniowego na rzecz wskazanych w stanie faktycznym kategorii nabywców?


Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 55 do ustawy o VAT i w związku z brzmieniem art. 146a tej ustawy, przy sprzedaży opisanych w stanie faktycznym Fosforanów, oznaczonych w kartach produktu jako materiał paszowy, należy zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8 %.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jednocześnie, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od I stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%. Wśród towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. podlegających opodatkowaniu według stawki obniżonej 8% do 31.12.2013 r. w pozycji 55 znajdują się „podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu - wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych.”

Według obniżonej stawki opodatkowane są więc towary podlegające grupowaniu ex 20.13.42.0 (symbol PKWiU 2008), o ile są one przeznaczone do mieszanek paszowych.


Spółka stoi na stanowisku, iż dystrybuowane przez nią fosforany podlegają ww. stawce preferencyjnej jako że są to związki fosforowe przeznaczone wyłącznie do mieszanek paszowych, przy czym oceny tej nie zmienia fakt ich wykorzystywania do mieszanek paszowych w sposób niebezpośredni.


Jak wskazano w stanie faktycznym fosforany są wykorzystywane do mieszanek paszowych:

  • bezpośrednio co oznacza, że stają się składnikiem pełnoporcjowej mieszanki paszowej sprzedawanej przez nabywców;
  • pośrednio co oznacza, że fosforany są wstępnie wykorzystywane do produkcji tzw. premiksów / koncentratów, które dopiero w dalszych procesach produkcyjnych (mieszanie), stają się składnikiem mieszanek paszowych pełnoporcjowych.

„Mieszkanką paszową” jest natomiast mieszanina złożona z co najmniej dwóch materiałów paszowych, zawierająca dodatki paszowe lub ich niezawierająca, przeznaczona do doustnego karmienia zwierząt, w postaci mieszanek paszowych pełnoporcjowych lub uzupełniających (na podstawie art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach w związku z art. 3 ust. 2 lit. h Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 76 7/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz).


Spółka pragnie zwrócić uwagę, że polski ustawodawca, kwalifikując towary podlegające grupowaniu ex 20.13.42.0 (symbol PKWiU 2008), do 8% stawki VAT nie nałożył na podatników obowiązku bezpośredniego przeznaczenia wymienionych w tym grupowaniu związków chemicznych do mieszanek paszowych. Tym samym należy uznać, że do zastosowania 8% stawki VAT uprawniać będzie również wykorzystywanie tychże związków do produkcji mieszanek paszowych w sposób niebezpośredni. Sytuacja taka wystąpi wówczas gdy Spółka dokona sprzedaży fosforanu jednowapniowego na rzecz polskiego kontrahenta, który wykorzysta ten związek chemiczny do produkcji tzw. premiksów.

„Premiksy” to mieszanki dodatków paszowych lub mieszanki jednego lub więcej dodatków paszowych z materiałami paszowymi lub wodą stosowanymi jako nośniki, nieprzeznaczone do bezpośredniego żywienia zwierząt (na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach w związku z art. 2 ust. 2 lit. e Rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego / Rady z dnia 22 sierpnia 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt).

Konsekwentnie należy stwierdzić, iż w obu opisywanych przypadkach Fosforany dystrybuowane przez Wnioskodawcę są przeznaczone do mieszanek paszowych. Podsumowując, z brzmienia załącznika nr 3 do ustawy wynika, że dla zastosowania stawki 8% kluczowe jest paszowe przeznaczenie fosforanów (co deklaruje Spółka w kartach produktu), bez względu na to na którym z etapów sprzedaży tego produktu jest on wykorzystywany do produkcji mieszanki paszowej. Zdaniem Spółki formułowanie dodatkowego wymogu bezpośredniości przeznaczenia to waru stałoby w jawnej sprzeczności z literalnym brzmieniem powyższej regulacji. Za taką interpretacją wskazanych przepisów przemawia również wyinterpretowana przez Trybunał Konstytucyjny z art. 2 Konstytucji RP zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika/płatnika (in dubio pro tributario). Podatnik nie może być obciążany obowiązkiem podatkowym, który nie jest możliwy do przewidzenia na podstawie przepisów prawa podatkowego (wyrok NSA z 24.11.1999 r. I SA/Wr 1093/98, niepubl.).

W związku z powyższym uznać należy, że obniżona stawka podatku VAT wysokości 8% powinna mieć zastosowanie do wszystkich wymienionych w stanie faktycznym Fosforanów, które bezpośrednio jak i pośrednio trafiają do mieszanek paszowych.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w odniesieniu do analogicznych stanów faktycznych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dn. 11.09.2011 r., znak: IPPP2/443-661/12-2/KOM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził prawidłowość stanowiska Spółki, która wskazywała w stanie faktycznym, że dystrybuowane przez nią fosforany nabywcy wykorzystują zarówno do produkcji mieszanek paszowych jak i produkcji premiksów i koncentratów, które stanowią następnie składnik tych mieszanek. W interpretacji stwierdzono, iż: z uwagi na powołane uregulowania oraz opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca jest dostawcą produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 - „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu” uznać należy, że ich dostawa jest opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług” Identyczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dn. 2.10.2012 (IPPP1/443-597/12-2/PR) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dn. 6.02.2012 (ILPP2/443-1533/11-2/Akr).

Mając na uwadze utrwaloną linię interpretacyjną dotyczącą przedstawionego w stanie faktycznym zagadnienia Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).


Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.


Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), ustawodawca zawarł w poz. 55 produkty objęte symbolem PKWiU ex 20.13.42.0 o nazwie „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu – wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych”.

Zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Przez PKWiU ex – zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Ponadto zgodnie z treścią § 7 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2013, poz. 247), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu, związków fosforowych do mieszanek paszowych (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN 2835) (…) - wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Przepis ust. 4 stosuje się do dostawy – pod warunkiem, że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (§ 7 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia).


Na podstawie § 7 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

  1. imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca podmiot prawa cypryjskiego zarejestrowany dla celów podatku VAT prowadzi na terytorium RP działalność w zakresie dystrybucji fosforanu jednowapniowego (MCP). Wnioskodawca importuje wymieniony produkt od kontrahenta z siedzibą w Rosji, a następnie dokonuje jego odsprzedaży na rzecz kontrahentów z siedzibą w Polsce i Unii Europejskiej. Fosforan jednowapniowy, w karcie produktu oznaczany jest jako materiał paszowy, służy do produkcji zarówno pasz mineralnych jak i przemysłowych mieszanek paszowych w premiksach i koncentratach oraz paszach pełnoporcjowych i uzupełniających. Nabywcami fosforanów będą producenci mieszanek paszowych, premiksów i koncentratów paszowych oraz dystrybutorzy materiałów paszowych. Dystrybuowane przez Spółkę Fosforany zostały zakwalifikowane do grupowania PKWiU 20.13.42.0, tj. „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu”

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku jaką należy zastosować dla dostawy fosforanu jednowapniowego.


Z uwagi na fakt, że obniżona stawka podatku na dostawę produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 20.13.42.0 została w przepisach podatkowych wymieniona w dwóch aktach prawnych, tj. w ustawie oraz rozporządzeniu, należy przyjąć, iż dostawa związków fosforanowych podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką VAT na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z rozporządzenia, tj. bez względu na nabywcę oraz na przeznaczenie.

Reasumując, z uwagi na powołane uregulowania oraz opis stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca jest dostawcą produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 – „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu” uznać należy, że ich dostawa jest opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj