Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1458/13/MO
z 12 listopada 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 31 lipca 2013 r.), uzupełnionym 26 września i 3 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka prawidłowo klasyfikuje opisaną transakcję jako nieobjętą zwolnieniem strefowym (część pytania oznaczonego we wniosku nr 2 w zakresie zdarzenia przyszłego) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka prawidłowo klasyfikuje opisaną transakcję jako nieobjętą zwolnieniem strefowym. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 20 września 2013 r. Znak IBPP4/443-359/LG, IBPP4/443-417/LG, IBPBI/2/423-970/13/MO, IBPBI/2/423-971/13/MO, IBPBI/2/423-972/13/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 26 września i 3 października 2013 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym. Spółka prowadzi pełną księgowość i w 2013 r. podlega obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta. Spółka zajmuje się produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka będzie nabywać i używać oleje do maszyn i urządzeń o klasyfikacji CN: 27101983, 27101999, 27101987.
Spółka - jako podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - zobowiązana jest i będzie prowadzić w myśl art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, ewidencję wyrobów objętych zwolnieniem.
Po zużyciu oleju będzie następowała jego sprzedaż w cenie uzgodnionej z klientem. Olej przepracowany ma kod PKWIU 130113* (w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 września 2013 r. Spółka wskazała, iż numer 130113 jest numerem klasyfikacji odpadów KO).
Spółka prowadzi działalność w oparciu o Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, którym są objęte następujące kody PKWiU:
16.24.13 - Pozostałe opakowania drewniane i ich części;
16.29.14 - Ramy do obrazów, fotografii, luster lub podobnych przedmiotów oraz pozostałe wyroby, z drewna;
17.21.15 - segregatory, pudełka na listy i do przechowywania dokumentów oraz podobne wyroby w rodzaju stosowanych w biurach, sklepach itp., z papieru lub tektury;
18.1 - usługi poligraficzne i usługi pokrewne związane z drukowaniem;
22.19.7 - wyroby z gumy, gdzie indziej niesklasyfikowane; ebonit; wyroby z ebonitu;
22.2 - wyroby z tworzyw sztucznych;
25.9 - pozostałe gotowe wyroby metalowe;
31.01 - meble biurowe i sklepowe;
31.09 - pozostałe meble;
32.99 - pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane;
58.19.15 - reklamy handlowe, katalogi handlowe i podobne wyroby drukowane.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy Spółka słusznie klasyfikuje tą transakcję jako nieobjętą zwolnieniem SSE? (część pytania oznaczonego we wniosku nr 2 w zakresie zdarzenia przyszłego)
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przepracowanego oleju nie będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego z racji nie objęcia PKWiU Zezwoleniem.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej: „ustawy o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.
Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Przystępując do analizy ww. przepisów zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.
Z powyższego wynika, iż dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, konieczne jest łączne spełnienie dwóch warunków, a mianowicie działalność gospodarcza musi być prowadzona:
- na podstawie uzyskanego zezwolenia,
- na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Oznacza to, że dochód osiągnięty z działalności gospodarczej prowadzonej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, chociażby jej zakres wynikał z uzyskanego zezwolenia, będzie opodatkowany na zasadach ogólnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka będzie nabywać i używać oleje do maszyn i urządzeń; następnie po ich zużyciu będzie jej sprzedawać w cenie uzgodnionej z klientem.
Jak wskazała sama Spółka we własnym stanowisku sprzedaż przepracowanego oleju nie jest wykazana w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Tym samym dochód ze sprzedaży oleju przepracowanego nie będzie stanowił dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż dochód ze sprzedaż oleju przepracowanego, nie będzie mógł być zakwalifikowany jako dochód strefowy podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego na postawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop.
Tym samym stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i części pytania nr 2 oraz w zakresie pytań dotyczących stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.