Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-738/13/KO
z 12 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu odprowadzonego podatku VAT z tytułu dostawy niezabudowanej nieruchomości gruntowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu odprowadzonego podatku VAT z tytułu dostawy niezabudowanej nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 25 lutego 2013 r. Gmina ogłosiła drugi przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w L (symbol użytku według ewidencji gruntów B). Przetarg ogłoszony został zgodnie z wymogami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości, tj. co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu.

Przedmiotowa działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta. Zgodnie ze „...” działka położona jest na obszarze oznaczonym jako tereny mieszkaniowo-usługowe o niskiej intensywności zabudowy - do adaptacji.

W momencie ogłaszania przetargu - dla powyższej nieruchomości nie została wydana decyzja ustalająca warunki zabudowy, a stosowny zapis w tej kwestii został zawarty w treści ogłoszenia o przetargu.

Cena wywoławcza nieruchomości została ustalona na kwotę 34.500,00 złotych netto, w oparciu o sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego operat szacunkowy określający wartość przedmiotowej nieruchomości. W treści ogłoszenia został zawarty zapis informujący, iż sprzedaż nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23% na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Do przetargu zgłosił się jeden oferent, który dokonał wpłaty wadium oraz przedłożył wymagane dokumenty. Przetarg został przeprowadzony w dniu 29 marca 2013 r. Kwota zaoferowana przez osobę uczestniczącą w przetargu wyniosła 34 850,00 złotych i została powiększona o podatek VAT według stawki 23%. W konsekwencji cena sprzedaży działki została ustalona na kwotę 42.865,50 złotych brutto. W dniu przetargu podpisany został Protokół przeprowadzonego przetargu oraz Protokół ustalający nabywcę nieruchomości, w których cena sprzedaży przedmiotowej nieruchomości określona została na kwotę 42 865,50 złotych brutto. Zapłata za nieruchomość dokonana została przelewem bankowym dnia 4 kwietnia 2013 r.

Dnia 15 kwietnia 2013 r. została zawarta notarialna umowa sprzedaży opisanej powyżej nieruchomości za cenę brutto 42 865,50 zł, która obejmuje cenę netto w kwocie 34.850,00 zł oraz należny podatek od towarów i usług, według stawki 23% w kwocie 8.015,50 zł. Nabywca oświadczył, iż powyższą nieruchomość za podaną cenę brutto 42.865,50 złotych kupuje.

Wydanie nieruchomości nastąpiło w dniu przeniesienia własności nieruchomości w formie aktu notarialnego i wówczas powstał obowiązek podatkowy.

Podatek VAT w kwocie 8.015,50 zł został rozliczony przez Gminę w deklaracji za miesiąc kwiecień 2013 r. i odprowadzony do Urzędu Skarbowego.

W lipcu 2013 r. nabywca nieruchomości zwrócił się z wnioskiem o wyjaśnienie kwestii niesłusznie naliczonego podatku VAT do zbytej przez Gminę nieruchomości oraz żądaniem zwrotu zapłaconego Gminie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy Gminie przysługuje zwrot odprowadzonego podatku VAT ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. - od podatku od towarów i usług była zwolniona dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W celu prawidłowej kwalifikacji terenu niezabudowanego dla potrzeb zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy, wiążące były zapisy ewidencji gruntów i budynków.

Działka będąca przedmiotem sprzedaży według zapisów ewidencji gruntów stanowiła grunt budowlany i podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23 %.

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2013 r. w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT wprowadzono definicję terenu budowlanego, zgodnie z którą przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Od dnia 1 kwietnia 2013 r. obowiązuje również nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT przewidujące zwolnienie od podatku w przypadku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W ocenie Urzędu Miasta, w przytoczonym przypadku cena sprzedaży nieruchomości stanowiąca kwotę 42.865,50 złotych brutto (obejmująca należny podatek VAT 23%) stanowi kwotę, którą podał w trakcie przeprowadzonego przetargu oferent i którą zaakceptował w momencie podpisywania protokołów, a następnie aktu notarialnego. Należność za działkę wpłynęła po dacie 31 marca 2013 r., wówczas cena sprzedaży nieruchomości w całości jest należna Gminie, bez konieczności odprowadzania podatku VAT według stawki 23% do Urzędu Skarbowego.

Gmina ma zatem możliwość złożenia wniosku do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot odprowadzonego podatku VAT, za miesiąc kwiecień 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w kwestii objętej pytaniem nr 1, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, iż zwolnieniu od podatku podlega dostawa terenu niezabudowanego nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

W opisie zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że w dniu 25 lutego 2013 r. ogłosił przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości gruntowej. Przedmiotowa działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W momencie ogłaszania przetargu dla ww. nieruchomości nie została wydana decyzja ustalająca warunki zabudowy. Cena wywoławcza nieruchomości została ustalona na kwotę 34.500,00 złotych netto, w oparciu o sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego operat szacunkowy określający wartość przedmiotowej nieruchomości. W treści ogłoszenia został zawarty zapis informujący, iż sprzedaż nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23%. Przetarg został przeprowadzony w dniu 29 marca 2013 r. Kwota zaoferowana przez osobę uczestniczącą w przetargu wyniosła 34 850,00 złotych i została powiększona o podatek VAT według stawki 23%. Cena sprzedaży działki została ustalona na kwotę 42.865,50 złotych brutto. W dniu przetargu podpisany został Protokół przeprowadzonego przetargu oraz Protokół ustalający nabywcę nieruchomości. Zapłata za nieruchomość dokonana została przelewem bankowym dnia 4 kwietnia 2013 r. W dniu 15 kwietnia 2013 r. została zawarta notarialna umowa sprzedaży ww. nieruchomości za cenę brutto 42.865,50 zł, która obejmuje cenę netto w kwocie 34.850,00 zł oraz należny podatek od towarów i usług, według stawki 23% w kwocie 8.015,50 zł. Wydanie nieruchomości nastąpiło w dniu przeniesienia własności nieruchomości w formie aktu notarialnego. Podatek VAT w kwocie 8.015,50 zł został rozliczony przez Gminę w deklaracji za miesiąc kwiecień 2013 r. i odprowadzony do Urzędu Skarbowego. W lipcu 2013 r. nabywca nieruchomości zwrócił się z wnioskiem o wyjaśnienie kwestii niesłusznie naliczonego podatku VAT do zbytej przez Gminę nieruchomości oraz żądaniem zwrotu zapłaconego Gminie podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny należy zauważyć, iż dostawa niezabudowanej nieruchomości gruntowej w miesiącu kwietniu 2013 r. winna być zwolniona od podatku. Natomiast w przedstawionej sytuacji nastąpiła pomyłka w stawce podatku i czynność ta została opodatkowana stawką podatku w wysokości 23% zamiast zostać zwolniona od podatku. W związku z tym Wnioskodawca w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2013 r. ujął dostawę niezabudowanej nieruchomości gruntowej jako opodatkowaną stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie o VAT.

Zgodnie z art. 81 § 1 jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji Podatkowej).

Wskazane przepisy regulują w sposób ogólny prawo do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np.: określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej już deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

W świetle powyższego Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2013 r. poprzez wykazanie w prawidłowych wartościach opisanej dostawy niezabudowanej nieruchomości gruntowej.

Przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.

I tak, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 87 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu (…).

W świetle powyższego Wnioskodawcy będzie przysługiwał zwrot różnicy podatku, jeżeli w okresie rozliczeniowym tj. w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2013 r. kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w kwestii objętej pytaniem nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca pytania oznaczonego nr 2 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj