Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-423/12/KT
Data
2012.06.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz unijny
odliczenie podatku
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
świadczenie nieodpłatne
wspólnota mieszkaniowa
Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego modernizacji dźwigów osobowych.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniach: 7 maja i 14 czerwca 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „M.” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach: 7 maja i 14 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „M.”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wspólnota zawarła z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pn. „M.”, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach Osi priorytetowej 4 „Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast”, Działania 4.1 „Humanizacja blokowisk”, Poddziałania 4.1.1 „Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty”. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa oraz atrakcyjności zamieszkania mieszkańców bloków przy ulicach B i W..
Cel główny realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe:
- poprawę warunków i jakości życia mieszkańców obszaru rewitalizowanego,
- wzrost atrakcyjności miasta,
- poprawę estetyki obszaru rewitalizowanego,
- zmniejszenie wykorzystania energii elektrycznej dzięki zastosowaniu energooszczędnych rozwiązań.
W wykonaniu powyższej umowy, w latach 2011-2012, Wspólnota poniosła wydatki w wysokości 579.169,80 zł. Podatku od towarów i usług nie odliczyła w deklaracjach. Wykonane w ramach projektu prace budowlane będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Wspólnota nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wspólnota (Lider projektu) posiada możliwość obniżenia podatku należnego o część podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji ww. projektu, gdy nie wykonuje czynności opodatkowanych i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, odwołującego się do treści art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do dokonania obniżenia podatku należnego o część podatku naliczonego. Uzasadniając swoje stanowisko Wspólnota wskazała, iż podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących ww. wydatki nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi (modernizacja dźwigów osobowych nie wiąże się z odpłatnym świadczeniem usług), a Wspólnota nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|