Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-855/12/ESZ
z 27 lipca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-855/12/ESZ
Data
2012.07.27
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
działalność gospodarcza
kapitał ludzki
zwolnienie
Istota interpretacji
możliwość zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu pt. „” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za lata 2008, 2009 i wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku
Wniosek ORD-IN 6 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 19 kwietnia 2012r.), uzupełnionym w dniach 05 i 06 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu pt. „” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 6.1. Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekt deklaracji podatkowych złożonych za lata 2010 - 2011, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją m.in. projektu pt. „” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 6.1. Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekt deklaracji podatkowych złożonych za lata 2010 - 2011, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 27 czerwca 2012r. Znak: IBPBI/1/415-466/12/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 05 i 06 lipca 2012r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej, opodatkowanym tzw. podatkiem liniowym. Prowadzi działalność gospodarczą, dotyczącą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, świadczy usługi szkoleniowe i jest czynnym podatnikiem VAT. Od 01 lipca 2008 roku, w ramach zawieranych przez Wnioskodawcę umów z: Wojewódzkimi Urzędami Pracy, Urzędem Marszałkowskim oraz (...) Biurem Rozwoju Regionalnego realizował i nadal realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w tym m.in. projekt „”, zrealizowany w okresie 01 lutego 2010r. – 30 sierpnia 2011r. Ww. projekt finansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. Wnioskodawca jest beneficjentem otrzymywanych środków oraz bezpośrednio realizuje cele projektów. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Wnioskodawca zobligowany był do otwarcia wyodrębnionych rachunków bankowych, na które były lub są przekazywane środki stanowiące dofinansowanie w ramach realizowanych projektów. Wnioskodawca zobligowany był i obecnie jest również do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków na rzecz projektów zgodnie z "Zasadami finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki". Realizowane projekty, co do zasady nie przynoszą zysku. Oznacza to, że Wnioskodawca, jako beneficjent projektów otrzymuje środki finansowe na finansowanie ściśle określonych i zaakceptowanych przez właściwą Instytucję Pośredniczącą kosztów. Koszty służą w całości realizacji założonych celów projektów i nie są związane z komercyjną działalnością spółki prowadzonej przez Wnioskodawcę. Poniesione koszty podlegają szczegółowemu rozliczeniu i są ponoszone do wysokości przyznanego dofinansowania. Niewydatkowana kwota w całości podlega zwrotowi na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie. Wydatki ponoszone w ramach realizowanych projektów są ściśle określone w budżetach projektów i podlegają zatwierdzeniu przez właściwą Instytucję Pośredniczącą. Wszelkie zmiany w budżecie projektu wymagają uprzedniej zgody właściwej Instytucji Pośredniczącej. W ramach projektów Wnioskodawca realizował i nadal realizuje zadania przewidziane w budżetach projektów, jako kierownik projektów lub zarządzający projektami, członek komisji oceny biznes - planów, członek komisji rekrutacyjnych, członek oceny wniosków. Z tego tytułu otrzymywał wynagrodzenia, na podstawie wystawianych not księgowych - obciążających poszczególne projekty. Wynagrodzenia te ujęte są w budżetach projektów, jako koszty kwalifikowane i wypłacane są z rachunków bankowych przeznaczonych do obsługi projektów. Wynagrodzenia traktowane były i nadal są jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, od którego odprowadzony był podatek, a aktualnie zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych. W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 05 lipca 2012r., Wnioskodawca wskazał, m.in. iż projekt „” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego:
W związku z powyższym zadano następujące pytania: Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu, podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Czy Wnioskodawca może dokonać korekty złożonych zeznań podatkowych i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot nienależnie zapłaconego podatku za te lata... (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedzi na obydwa pytania są twierdzące. Odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Niego, jako wspólnika spółki cywilnej, w związku z realizacją ww. projektu, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektu. Wnioskodawca w ramach realizowanych projektów pełnił i pełni obecnie funkcje: kierownika projektów lub zarządzającego projektami, członka komisji oceny biznes - planów, członka komisji rekrutacyjnej, członka oceny wniosków. Jednakże działalność wykonywana w związku z realizacją projektów nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę. Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskujący wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie ze wskazanego powyżej tytułu nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wskazał Wnioskodawca, w związku z tym, że złożony wniosek dotyczy zaistniałego w latach 2010-2011 stanu faktycznego, Wnioskodawca rozpatrywał go na gruncie stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, t.j. wskazując przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 póz. 1240 z późn. zm.). Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana na realizację projektów w latach 2010-2012, w tym także wypłacane w ramach projektu wynagrodzenie dla Wnioskodawcy (związane z realizacją zadań w projekcie) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Dofinansowanie ze środków europejskich, stosownie do art. 184 i nast. ustawy o finansach publicznych, realizowane jest w formie płatności. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy płatności otrzymane na realizację projektów w ramach POKL, w tym także wypłacane w ramach projektów wynagrodzenie dla beneficjenta - związane z realizacją zadań w projekcie są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwolnienie na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wprowadzone przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych i obowiązuje od 1 stycznia 2010 r. Tym samym, środki otrzymane w latach 2010-2012 z Europejskiego Funduszu Społecznego, a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, są wolne od podatku na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są m.in. środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:
Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zdaniem Wnioskodawcy, od 01 stycznia 2010r.:
Odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) może skorygować złożone deklaracje roczne za lata 2008-2012 i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty oraz dokonanie zwrotu nienależnie zapłaconego podatku zgodnie z art. 75 § 2 pkt 2a cyt. ustawy. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 05 lipca 2012r., Wnioskodawca sprecyzował swoje stanowisko dotyczące projektu „”, wskazując, iż Jego zdaniem, przychody uzyskiwane przez Niego, jako wspólnika spółki cywilnej, w związku z realizacją projektu, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy, wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektu, a działalność wykonywana w związku z realizacją projektu nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę. Zdaniem Wnioskodawcy, środki otrzymywane z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a środki otrzymane z budżetu państwa w formie dotacji celowej, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Na wstępie zaznaczyć należy, że z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały w latach 2010 - 2011 stan faktyczny, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w tym okresie. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca, jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której w 2009r., zawarł umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w okresie od 01 lutego 2010 do 30 sierpnia 2011r., w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach tej umowy, Wnioskodawca pełnił funkcję zarządzającego w projekcie oraz kierownika projektu i jako beneficjent otrzymał m.in. kwoty określone, jako wynagrodzenie. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:
Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W budżecie środków europejskich ujmuje się:
Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:
Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodane zostały pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010r. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków, europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania, która pochodziła ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej, stanowiła dla Wnioskodawcy, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bowiem jak wskazano we wniosku Wnioskodawca, był beneficjentem środków pochodzących z Unii Europejskiej, co tym samym wyłącza możliwość zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, dotyczącego wyłącznie uczestników projektów realizowanych z ww. środków. Zatem środki, otrzymane w latach 2010 - 2011 z Europejskiego Funduszu Społecznego a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki, otrzymane w roku 2010 i 2011, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zauważyć jednakże należy, iż jeżeli otrzymane środki finansowe Wnioskodawca przeznaczył na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie stanowiły przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z powyższym zauważyć należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe związane z realizacją wskazanych we wniosku projektów, w tym również wynagrodzenie Wnioskodawcy otrzymane w związku z pełnieniem funkcji zarządzającego oraz kierownika projektu, wskazanego we wniosku projektu, stanowiły dla Niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (a nie wynagrodzenie), zwolniony z opodatkowania (z ww. zastrzeżeniem dot. wydatków inwestycyjnych) na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Praca wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz projektu była pracą wykonywaną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowiło przychód (dochód) z działalności gospodarczej, od którego jako zwolnionego od opodatkowania, Wnioskodawca nie miał obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegały również ujęciu w prowadzonej przez spółkę, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, ewidencji księgowej. Odnosząc się natomiast do możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowych za lata 2010 i 2011, zauważyć należy, iż zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji Podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. W przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 1 i § 3 Ordynacji podatkowej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty). Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a Ordynacji podatkowej. Jeżeli zatem uzyskane przez Wnioskodawcę w latach 2010-2011 środki finansowe, o których mowa we wniosku (lub ich część) zostały wykazane w złożonych za te lata zeznaniach podatkowych, jako dochód do opodatkowania, a w związku z tym Wnioskodawca wykazał kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do dochodzenia zwrotu nadpłaconego podatku. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Nadmienia się, iż w zakresie pozostałych projektów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.