Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-781/13-4/MPe
z 23 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.10.2013 r. (data wpływu 11.10.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 03.10.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 08.10.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 09.10.2013 r., złożonym w dniu 10.10.2013 r. (data wpływu 11.10.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 03.10.2013 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Firma Wnioskodawcy jest biurem turystycznym prowadzącym podstawową działalność jako organizator turystyki. Według klasyfikacji PKD w zaświadczeniu o działalności gospodarczej może również prowadzić pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59A, 85.59B). Wnioskodawca podpisał umowę z gminą na usługę przeprowadzenia szkoleń dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską.


Do zadań Wnioskodawcy jako wykonawcy usług należeć będzie w szczególności:


  1. przygotowanie, przeprowadzenie i obsługa szkolenia, zapewnienie materiałów oraz pomocy szkoleniowych, zapewnienie trenera szkolenia oraz osoby będącej kierownikiem-koordynatorem szkolenia;
  2. ubezpieczenie uczestników szkolenia od następstw nieszczęśliwych wypadków od pierwszego do ostatniego dnia szkolenia;
  3. zapewnienie uczestnikom szkolenia warunków zgodnych z przepisami BHP w trakcie trwania szkolenia;
  4. przygotowania list uczestników szkolenia;
  5. wydanie uczestnikom szkolenia świadectw (zaświadczeń), certyfikatów potwierdzających udział w szkoleniu. Zaświadczenia wydawane uczestnikom szkolenia powinny zawierać odpowiednie oznaczenia – logo POKL i UE oraz informację o współfinansowaniu ze środków UE w ramach EFS.
  6. zapewnienie uczestnikom szkolenia opieki medycznej;
  7. zapewnienie bezpłatnego uczestnictwa w szkoleniu opiekunom grupy;
  8. zapewnienia usługi oraz obsługi gastronomicznej podczas trwania szkolenia dla wszystkich uczestników szkolenia;
  9. zapewnienie klimatyzowanego (z TV, DVD, WC) autokaru.


Po zakończeniu usługi firma Wnioskodawcy wystawi fakturę VAT marża.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca przeprowadzi dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych cykl szkoleń związanych z zawodem, między innymi: szkolenia dla Zespołu Szkół Samochodowych z zakresu nowoczesnych rozwiązań technologicznych w branży samochodowej w ramach projektu: „Dobry Zawód — lepsza przyszłość”.

Program szkolenia obejmuje:

  • wykład na temat: Alternatywne napędy w pojazdach samochodowych;
  • warsztaty na temat: przygotowanie indywidualnych projektów wykorzystania napędów alternatywnych w pojazdach samochodowych.


Usługi szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.


Wnioskodawca wskazał, iż zapewnienie autokaru ma ścisły związek z usługą szkolenia, gdyż szkolenia odbywają się w różnych miejscach na terenie Polski. Poniższy przykład szkolenia dla Zespołu Szkół Samochodowych, program szkolenia obejmuje:

  • Zapoznanie z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi - zwiedzanie hali produkcyjnej przyczep firmy W. w W.
  • Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami napędu autobusów - autobusy hybrydowe, elektryczne, gazowe - zwiedzanie fabryki S. w B: hala lakierni i transportu wewnętrznego, hala podmontażu, hala montażu końcowego.
  • Zwiedzanie fabryki V. w P.
  • Zapoznanie z rozwiązaniami technicznymi w silniku spełniającym wymagania normy Euro 6 - zwiedzanie firmy M.


Szkolenie nie będzie prowadzone na zasadach i w formach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji. Szkolenie w całości finansowane jest ze środków publicznych. Wnioskodawca nie będzie świadczył usługi jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wyjaśnienia zostały przygotowane na podstawie programu dla jednej ze Szkół zawodowych, tj. Zespołu Szkół Samochodowych. Pozostałe szkolenia zawodowe miały swój indywidualny program, przygotowany przez pedagogów posiadających wymagane kwalifikacje. W jednej z umów zawartej pomiędzy P.H.U. S. a Gminą Miasta w § l pkt 1 jest informacja odnośnie przyporządkowaniu danej usługi, która mówi: Przedmiotem umowy jest usługa przeprowadzenia szkoleń z zakresu nowoczesnych rozwiązań technologicznych branży samochodowej dla uczniów/uczennic Zespołu Szkół Samochodowych w ramach projektu: „Dobry zawód - lepsza przyszłość; zajęcia dla uczniów/uczennic radomskich szkół zawodowych współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach IX Priorytetu POKL Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, zwanego dalej „projektem”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z wykonywaną usługą i uzyskanym przychodem (marży) usługa ta winna być opodatkowana stawką 23% czy zwolnioną?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W związku z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26. Według Wnioskodawcy uzyskana marża z tytułu wykonania usługi winna być zwolniona od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ustęp 17 tego artykułu stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast ustęp 17a ww. artykułu stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 8. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto § 13 ust. 9 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać trzeba, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, koniecznym jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek, mianowicie świadczący usługi musi być podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a świadczącym usługi w zakresie kształcenia i wychowania lub podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b świadczącym usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Jak podał Wnioskodawca, nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, z wniosku nie wynika również, by posiadał status uczelni, jednostki naukowej PAN, lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie szkolenia na poziomie wyższym.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, nie może więc korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z gminą na usługę przeprowadzenia szkoleń dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. Do zadań Wnioskodawcy jako wykonawcy usług należeć będzie w szczególności: przygotowanie, przeprowadzenie i obsługa szkolenia, zapewnienie materiałów oraz pomocy szkoleniowych, zapewnienie trenera szkolenia oraz osoby będącej kierownikiem-koordynatorem szkolenia; ubezpieczenie uczestników szkolenia od następstw nieszczęśliwych wypadków od pierwszego do ostatniego dnia szkolenia; zapewnienie uczestnikom szkolenia warunków zgodnych z przepisami BHP w trakcie trwania szkolenia; przygotowania list uczestników szkolenia; wydanie uczestnikom szkolenia świadectw (zaświadczeń), certyfikatów potwierdzających udział w szkoleniu; zapewnienie uczestnikom szkolenia opieki medycznej; zapewnienie bezpłatnego uczestnictwa w szkoleniu opiekunom grupy; zapewnienia usługi oraz obsługi gastronomicznej podczas trwania szkolenia dla wszystkich uczestników szkolenia; zapewnienie klimatyzowanego (z TV, DVD, WC) autokaru.

Wnioskodawca przeprowadzi dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych cykl szkoleń związanych z zawodem, między innymi: szkolenia dla Zespołu Szkół Samochodowych z zakresu nowoczesnych rozwiązań technologicznych w branży samochodowej w ramach projektu: „Dobry Zawód — lepsza przyszłość”. Program szkolenia obejmuje: wykład na temat: Alternatywne napędy w pojazdach samochodowych; warsztaty na temat: przygotowanie indywidualnych projektów wykorzystania napędów alternatywnych w pojazdach samochodowych. Usługi szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca wskazał, iż zapewnienie autokaru ma ścisły związek z usługą szkolenia gdyż szkolenia odbywają się w różnych miejscach na terenie Polski. Szkolenie dla Zespołu Szkół Samochodowych obejmuje m.in. zwiedzanie różnych hal produkcyjnych, lakierni, fabryk. Szkolenie w całości finansowane jest ze środków publicznych.

Przedmiotem umowy jest usługa przeprowadzenia szkoleń z zakresu nowoczesnych rozwiązań technologicznych branży samochodowej dla uczniów/uczennic Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu w ramach projektu: „Dobry zawód - lepsza przyszłość; zajęcia dla uczniów/uczennic radomskich szkół zawodowych współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach IX Priorytetu POKL Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

Odnosząc się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia. Rozważając przedmiotową kwestię na wstępie należy zauważyć, że z cytowanej w rozporządzeniu Rady definicji usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania wynika, że obejmuje ona m.in. nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie (…) wiedzy do celów zawodowych.

Mając na względzie powyższą definicję, szkolenia kierowane do uczniów Zespołu Szkół Zawodowych należy uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenie z zakresu nowoczesnych rozwiązań technologicznych branży samochodowej dla uczniów/uczennic Zespołu Szkół Samochodowych ma na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych i jest bezpośrednio związane z określonym zawodem. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe uznać należy za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz usługi ściśle z powyższymi usługami związane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczenia dodatkowe jakie wykonuje Wnioskodawca są ściśle związane i niezbędne do wykonania usługi głównej – szkoleniowej.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w całości finansowane ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c w związku z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj