Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-688/13-4/KS
z 28 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2013 r. (data wpływu: 2.09.2013 r.) oraz w piśmie z dnia 20.11.2013 r. (data nadania: 20.11.2013 r., data wpływu: 25.11.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie organu nr IPPB5/423-688/13-2/KS z dnia 15.11.2013 r. (data nadania: 15.11.2013 r., data doręczenia: 18.11.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:


  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu przychodów z lokat netto Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu zrealizowanego zysku ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (pytanie nr 2) – jest prawidłowe,
  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (pytanie nr 3) – jest prawidłowe,
  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwzględnieniem polsko-luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3 (pytanie nr 4) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2.09.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia przychodu Spółki w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz z uwzględnieniem polsko-luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką prawa luksemburskiego określoną jako Société à responsabilité limitée będącą rezydentem podatkowym w Luksemburgu (dalej: Spółka, Wnioskodawca). Spółka nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 UPO.


Wnioskodawca zamierza objąć certyfikaty inwestycyjne w funduszu inwestycyjnym zamkniętym z siedzibą na terytorium Polski (dalej: Fundusz), działającym na podstawie przepisów ustawy z 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: „UFI”). Spółka będzie zatem uczestnikiem Funduszu. Fundusz będzie funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych.


Zgodnie ze statutem Funduszu, Fundusz, poza wykupem certyfikatów, będzie mógł dokonywać na rzecz uczestników wypłat m.in. z następujących tytułów:


  1. dochodów Funduszu, na które składają się:
    • przychody z lokat netto Funduszu,
    • zrealizowany zysk (strata) ze zbycia lokat,
  2. przychodów ze zbycia lokat Funduszu, pomniejszonych o:
    • koszty działania Funduszu związane wyłącznie ze zbytymi lokatami, które w chwili wypłaty przychodów jeszcze nie zostały pokryte oraz
    • część kosztów działania Funduszu przypadającą na takie lokaty proporcjonalnie do ich wartości w stosunku do wartości portfela inwestycyjnego Funduszu, które w chwili wypłaty przychodów jeszcze nie zostały pokryte (dalej: „przychód ze zbycia lokat funduszu”).


Zgodnie ze statutem Funduszu, wypłata z wymienionych wyżej tytułów nie będzie wymagała wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Spółka będzie mogła zatem otrzymywać powyższe wypłaty bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz dochodów Funduszu z tytułu przychodów z lokat netto Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i nie stanowi tym samym dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP?
  2. Czy przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz dochodów Funduszu z tytułu zrealizowanego zysku ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i nie stanowi tym samym dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP?
  3. Czy przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz przychodów ze zbycia lokat funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i nie stanowi tym samym dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP?
  4. Czy przychód Spółki z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3, stanowi przychód, który nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz dochodów Funduszu z tytułu przychodów z lokat netto Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i nie stanowi dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm. dalej UPDOP).


Uzasadnienie:


Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 UFI fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.


Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI statut funduszu inwestycyjnego może przewidywać wypłacanie przez fundusz inwestycyjny zamknięty dochodów funduszu.


W przedmiotowej sprawie, statut Funduszu przewiduje wypłacanie dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Zgodnie z art. 21 UFI dochodami funduszu inwestycyjnego są w szczególności przychody z lokat netto funduszu inwestycyjnego.


W opinii Wnioskodawcy, przychód osiągnięty z tytułu wypłat powyższych dochodów przez Fundusz, w świetle UPDOP stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych.


Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a UPDOP przychodem dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 1 UPDOP dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b UPDOP, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Zastosowane przez Ustawodawcę wyłączenie spod zakresu art. 10 ust. 1 UPDOP kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 4a UPDOP jednoznacznie wskazuje na wykluczenie z kategorii dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego dochodów funduszu wypłacanych bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie ma podstaw do uznania przychodu z tytułu wypłat dochodów przez Fundusz za przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z art. 10 ust. 1 UPDOP.


Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego m.in.:


  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-936/09-2/PD z dnia 5 marca 2010 r. w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym „(...) dochody wskazane w art. 12 ust 1 pkt 4a updop nie stanowią dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu przepisów updop(...).”
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-568/09/PD z dnia 19 listopada 2009 r. w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym „przychód z tytułu wypłat w świetle UPDOP stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W szczególności zdaniem Funduszu, przychód z tytułu wypłat nie stanowi przychodu (dochodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określonego w art. 10 ust. 1 UPDOP.”
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3-423-872/08-2/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika zgodnie, z którym „nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu wykupu certyfikatów przez Fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych in principio).”


Ad. 2


Przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz dochodów Funduszu z tytułu zrealizowanego zysku ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i nie stanowi dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP.


Uzasadnienie:


Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 UFI fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.


Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI statut funduszu inwestycyjnego może przewidywać wypłacanie przez fundusz inwestycyjny zamknięty dochodów funduszu.


W przedmiotowej sprawie, statut Funduszu przewiduje wypłacanie dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Zgodnie z art. 21 UFI dochodami funduszu inwestycyjnego jest m.in. zrealizowany zysk (strata) ze zbycia lokat.


W opinii Wnioskodawcy, przychód osiągnięty z tytułu wypłat powyższych dochodów przez Fundusz, w świetle UPDOP stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a UPDOF przychodem dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 1 UPDOP dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b UPDOP, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Zastosowane przez Ustawodawcę wyłączenie spod zakresu art. 10 ust. 1 UPDOP kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust 1 pkt 4a UPDOP jednoznacznie wskazuje na wykluczenie z kategorii dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego dochodów funduszu wypłacanych bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie ma podstaw do uznania przychodu z tytułu wypłat dochodów przez Fundusz za przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z art. 10 ust. 1 UPDOP.


Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego m.in.:


  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-936/09-2/PD z dnia 5 marca 2010 r. w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym „(…) dochody wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 4a updop nie stanowią dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu przepisów updop (...)”
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-568/09-2/PD z dnia 19 listopada 2009 r. w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym „przychód z tytułu wypłat w świetle UPDOP stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W szczególności zdaniem Funduszu, przychód z tytułu wypłat nie stanowi przychodu (dochodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określonego w art. 10 ust. 1 UPDOP.”
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3-423-872/08-2/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika zgodnie, z którym „nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu wykupu certyfikatów przez Fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych in principio).”


Ad. 3


Przychód Spółki z tytułu wypłaty przez Fundusz przychodów ze zbycia lokat funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 12 UPDOP i nie stanowi dochodu (przychodu), o którym mowa w art. 10 ust. 1 UPDOP.


Uzasadnienie:


Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 UFI fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.


Ponadto, zgodnie z art. 198 ust. 1 UFI statut funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych może przewidywać wypłacanie na rzecz uczestników funduszu przychodów ze zbycia lokat funduszu, pomniejszonych o koszty działania funduszu związane bezpośrednio ze zbytymi lokatami oraz o część kosztów działania funduszu przypadające na takie lokaty proporcjonalnie do ich wartości w stosunku do wartości portfela inwestycyjnego funduszu.


W przedmiotowej sprawie, statut Funduszu przewiduje wypłacanie przedmiotowych przychodów Funduszu pomniejszonych o odpowiednie koszty bez konieczności wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


W opinii Wnioskodawcy, przychód osiągnięty z tytułu wypłat przychodów ze zbycia lokat przez Fundusz, w świetle UPDOP stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych. Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a UPOOP przychodem dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku, gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Zdaniem Wnioskodawcy wypłacanie na rzecz uczestników funduszu, bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, przychodów ze zbycia lokat funduszu, pomniejszonych o odpowiednie koszty działania funduszu powinno być opodatkowane analogicznie. Nie ma bowiem powodu aby różnicować traktowanie tego rodzaju wypłat od innych wypłat (w tym będących przedmiotem pytania 1 i 2 dokonywanych przez fundusz inwestycyjny bez wykupywania certyfikatów.


Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 1 UPDOP dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b UPDOP, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Zastosowane przez Ustawodawcę wyłączenie spod zakresu art. 10 ust. 1 UPDOP kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 4a UPDOP oraz fakt że certyfikaty inwestycyjne nie stanowią udziałów (akcji) jednoznacznie wskazują na wykluczenie z kategorii dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych uzyskanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego przychodów ze zbycia lokat funduszu wypłacanych bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie ma podstaw do uznania przychodu z tytułu wypłaty przez Fundusz przychodów ze zbycia lokat funduszu za przychód (dochód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z art. 10 ust. 1 UPDOP.


Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego m.in.:


  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-482/10-2/AJ z dnia 12 października 2010 r. w której organ podatkowy stwierdził, iż „... przedmiotowe dochody nie mieszczą się w dyspozycji normy prawnej wyrażonej w art. 10 ust. 1 ww. ustawy” oraz „... dochody spółki objętej ograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce, która objęła certyfikaty polskiego Zamkniętego Funduszu Inwestycyjnego z tytułu zbycia na rzecz funduszu i umorzenia jednostek uczestnictwa w polskim funduszu inwestycyjnym lub też uzyskane bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych podlegają co do zasady opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 7 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 2, 19 ust. 1, 14 ust. 1, art. 12 ust. 1 i 3 oraz art. 16 ust. 1 pkt 8 updop”.
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IBPBI/2/423-542/10/JD z dnia 2 lipca 2010 r. której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym zasadna jest kwalifikacja przychodu ze zbycia lokat bez wykupienia certyfikatów inwestycyjnych oraz bez ich umorzenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4a updop”.
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3-423-872/08-2/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., w którym organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika zgodnie z którym „nie jest możliwe zaliczenie kwot uzyskanych z tytułu wykupu certyfikatów przez Fundusz, jak i bez ich wykupu do kategorii przychodów (dochodów) mieszczących się w katalogu przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych in principio).”


Ad. 4


Przychód osiągnięty przez Spółkę z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3 bez wykupu certyfikatów podlega na mocy UPO opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu i nie podlega opodatkowaniu w Polsce.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 3 ust. 2 PDOP Spółka może podlegać w Polsce opodatkowaniu wyłącznie od dochodów uzyskiwanych na terytorium Polski. Równocześnie zakres dochodów Spółki, jakie mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce określony jest w UPO. Ustalenie zakresu dochodów, jakie mogą podlegać opodatkowaniu w poszczególnych państwach - stronach UFO, wymaga prawidłowej kwalifikacji uzyskanego przez Spółkę dochodu do odpowiedniej kategorii określonej w UFO.


Regulacja zawarta w UFO nie wskazuje wprost, w jaki sposób należy klasyfikować wypłaty dokonywane przez Fundusz bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych.


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż:


  • osiągnięty przez Spółkę przychód z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3, stanowi przychód opodatkowany na zasadach ogólnych, oraz
  • UFO nie zawiera żadnych specyficznych postanowień odnośnie klasyfikacji takich przychodów (w szczególności nie zostały one ujęte w definicji dywidend określonej w art. 10 ust. 3 UPO),


przedmiotowe przychody powinny zostać zakwalifikowane, jako przychód ze źródła, o którym mowa w art. 7 (zyski przedsiębiorstw) lub ewentualnie art. 22 UFO (inne dochody). Biorąc pod uwagę treść wskazanych powyżej przepisów, oraz w związku z okolicznością, iż Spółka nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu UFO należy uznać, iż zyski osiągnięte przez Spółkę z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3 bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez Fundusz będą opodatkowane wyłącznie na terytorium Luksemburga.


Powyższy pogląd został potwierdzony w interpretacjach prawa podatkowego m.in.:


  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-936/09-2/PD z dnia 5 marca 2010 r. gdzie organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym: „… ponieważ Spółka nie posiada na terytorium RP zakładu w rozumieniu art. 5 Konwencji, (...) analizowane dochody Spółki nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, albowiem w świetle przepisów art. 7 i 22 Konwencji dochody te mogą być opodatkowane wyłącznie w Luksemburgu jako państwie siedziby Spółki.”
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IP-PB3-423-872/08-2/JB z dnia 29 sierpnia 2008 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym: „przedmiotowe wypłaty [w tym wypłaty dochodów funduszu - przyp. Wnioskodawcy] stanowią, w opinii, funduszu, przychody uczestnika opodatkowane na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, iż biorąc pod uwagę, że uczestnik nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu konwencji, jak również mając na względzie przepisy konwencji, przedmiotowe wypłaty mogą zostać zakwalifikowane jako kategoria uregulowana w art. 7 lub art. 13 ust. 4 konwencji. Zdaniem funduszu, w żadnym ze wskazanych wypadków, wypłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, w szczególności nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła”.
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB3/423-566/09-2/PD z dnia 19 listopada 2009 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko przedstawione przez podatnika, zgodnie z którym: „(1) przychód z tytułu otrzymania wypłat (dochodów funduszu inwestycyjnego zamkniętego dokonanych bez wykupienia certyfikatów –przyp. Wnioskodawcy) w świetle UPDOP stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, (2) przychód tan nie podlega opodatkowaniu w Polsce na mocy UPO (pomiędzy Polską i Holandią - przyp. Wnioskodawcy)”.
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-50/12-4/IŚ z dnia 25 kwietnia 2012 r., w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym na podstawie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie, unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku przychód z wypłaty bez wykupywania certyfikatów będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej osiągającego ten przychód (podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej sygn. IPPB5/423-31/12-2/AM z dnia 22 marca 2012 r. oraz interpretacji indywidualnej sygn. IPPB5/423-43/12-4/IŚ z dnia 24 kwietnia 2012 r.).


Podkreślić należy, iż pomimo że niektóre wskazane powyżej interpretacje dotyczyły polsko- holenderskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz umowy polsko- cypryjskiej, to w związku z analogicznym brzmieniem odpowiednich artykułów polsko-luksemburskiej UPO, w opinii Wnioskodawcy, stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie może być przywołane również i w niniejszej sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:


  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu przychodów z lokat netto Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (pytanie nr 1) – za prawidłowe,
  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu zrealizowanego zysku ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (pytanie nr 2) – za prawidłowe,
  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu przychodów ze zbycia lokat Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (pytanie nr 3) – za prawidłowe,
  • określenia przychodu Spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwzględnieniem polsko-luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, z tytułu dokonywanych przez Fundusz wypłat, o których mowa w pytaniach 1-3 (pytanie nr 4) – za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ww. pytań.


Należy poinformować, że w dniu 7 czerwca 2012 r. w Luksemburgu został podpisany Protokół między Rzecząpospolitą Polską a wielkim Księstwem Luksemburga zmieniający Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14.06.1995 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 964). Zgodnie z art. 9 ust. 2 niniejszy protokół wszedł w życie dnia 25 lipca 2013 r.


Postanowienia ww. Protokołu, w myśl wymienionego wyżej ust. 2, będą miały zastosowanie w obu Umawiających się Państwach:


  1. w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła, do dochodu osiąganego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której niniejszy protokół wejdzie w życie (tj. od 01.09.2013 r.); oraz
  2. w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu oraz podatków od majątku do podatków pobieranych za jakikolwiek rok podatkowy rozpoczynający się w dnu 1 stycznia lub po tym dniu, w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym niniejszy Protokół wejdzie w życie (tj. od 01.01.2014 r.).


Zgodnie z niniejszym Protokołem z dniem 01.01.2014 r. ust. 4 art. 13 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga nadano nowe brzmienie w myśl którego: „Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), których wartość w więcej niż 50 procentach pochodzi bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”. Ponadto do art. 13 dodano ust. 5 w świetle którego: „Zyski z tytułu przeniesienia własności jakiegokolwiek innego majątku, niż wymieniony w ustępach 1, 2, 3 i 4 podlegają opodatkowaniu wyłącznie w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę”.


Końcowo w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj