Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-69/13-2/BJ
z 18 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2013r. (data wpływu 22 listopada 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

1.1. Działalność Spółki

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja szkła płaskiego oraz laminowanego, która jest realizowana przez zakład produkcyjny w A. W ramach tej działalności Spółka nabywa oraz wykorzystuje znaczące ilości gazu ziemnego (CN 2711 21 00) od zewnętrznego dostawcy.

Większość nabywanego gazu Spółka zużywa w ramach prowadzonej działalności, a nieznaczną część odsprzedaje do innego podmiotu. W związku ze sprzedażą gazu Spółka dokonała pisemnego powiadomienia do właściwego dla niej naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy („PPG").

1.2. Zużycie gazu w zakładzie Spółki

Zużywany przez Spółkę gaz w zdecydowanej większości wykorzystywany jest do celów technologicznych, tj. procesów mineralogicznych wymienionych w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych“ w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.; dalej: „rozp. w/s klasyfikacji UE“).

Załącznik do rozp. ws. Klasyfikacji UE w sekcji DI 26 wymienia katalog procesów uznawanych za procesy mineralogiczne, w tym podsekcja DI 26.1 odnosi się do produkcji szkła i wyrobów ze szkła, obejmując m.in. produkcję szkła płaskiego (DI 26.11), produkcję szkła gospodarczego (DI 26.13) oraz zbiorczą kategorię produkcji i przetwarzania innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym (DI 26.15).

Nieznaczna część gazu jest używana przez Spółkę do celów grzewczych, tj. ogrzania hal produkcyjnych i pomieszczeń administracyjnych.

1.3. Udział zakupu gazu w wartości produkcji sprzedanej

Udział zakupu gazu w wartości produkcji sprzedanej u Spółki zdecydowanie przekracza 5% (tj. wynosi on średniorocznie od kilkunastu do kilkudziesięciu procent - przykładowo za rok 2012 wyniósł on ok. 20%).

1.4. Objęcie Spółki systemem EU ETS

Spółka jest objęta systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (dalej jako: „EU ETS“), co potwierdza wymienienie wykorzystywanych przez Spółkę instalacji do produkcji szkła w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2012 r, zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008 - 2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. z 2012 r., poz. 1264, dalej również jako „rozp. ws. KPRU“) wydanym na podstawie ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2011 r., Nr 122, poz. 695).

1.5. Wdrożenie normy ISO 14001:2005 w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania

Jako wiodący producent wyrobów ze szkła, Spółka podejmuje również działania mające na celu realizację szeregu celów o charakterze zarządczym, związanych z głównym przedmiotem jej działalności. Wśród celów tych można wyróżnić m.in. cele związane z zarządzaniem jakością, zarządzaniem bezpieczeństwem pracy oraz zarządzaniem środowiskowym.

W ramach każdego z tych obszarów działania Spółki opierają się na międzynarodowych normach, a na potwierdzenie dopełnienia przewidzianych w nich kryteriów, Spółka uzyskała odpowiednie Certyfikaty od jednostek posiadających uprawnienia akredytacyjne. W odniesieniu do zarządzania jakością – działania Spółki oparte są o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009; w odniesieniu do zarządzania bezpieczeństwem pracy - o wewnętrzny system funkcjonujący w oparciu o wybrane wymagania normy PN- N 18001:2004 oraz wytyczne grupy, w ramach której działa Spółka, a w odniesieniu do zarządzania środowiskowego, działania Spółki oparte są o wymagania normy PN-EN ISO 14001:2005.

W ramach każdego z powyższych obszarów, w Spółce podjęte zostały określone działania, składające się na system zarządzania danym obszarem, a łącznie wszystkie te systemy tworzą tzw. Zintegrowany System Zarządzania stanowiący podstawę prowadzenia działalności przez Spółkę. W uproszczeniu obrazuje to poniższy diagram:

Schemat dostępny we wniosku ORD-IN str. 4

Poniżej Spółka przedstawia opis wytycznych ujętych w normie PN - EN ISO 14001:2005 oraz zrealizowane przez nią działania i przyjęte procedury w ramach wdrożenia tejże normy w jej zakładzie.

1.6. Wytyczne wynikające z normy PN-EN ISO 14001:2005

Polska Norma EN ISO 14001:2005 ma na celu umożliwienie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą osiąganie efektów działalności środowiskowej poprzez nadzorowanie wpływu ich działań i wyrobów na środowisko zgodnie z przyjętą polityką środowiskową i celami środowiskowymi. Jak wskazuje się w treści ISO 14001:2005: „W niniejszej normie międzynarodowej podano wymagania dotyczące systemu zarządzania środowiskowego, aby umożliwić organizacji opracowanie i wdrożenie polityki i celów, które uwzględniają wymagania prawne i informacje o znaczących aspektach środowiskowych“. I dalej „System taki umożliwia organizacji opracowanie polityki środowiskowej, ustanowienie celów i procesów po to, aby zrealizować zobowiązania wynikające z polityki, podejmowanie działań koniecznych do poprawy wyników oraz wykazanie zgodności systemu z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej. Podstawowym zadaniem niniejszej normy międzynarodowej jest wspomaganie ochrony środowiska i zapobieganie zanieczyszczeniom w sposób uwzględniający potrzeby społeczno-ekonomiczne.“

Co przy tym istotne - w samej normie ISO 14001:2005 wskazuje się, że: „Wykazanie zakończonego sukcesem wdrożenia niniejszej normy międzynarodowej może być wykorzystane przez organizację do zapewnienia zainteresowanych stron, że właściwy system zarządzania środowiskowego został wdrożony“.

Norma ta wymaga zatem podjęcia szeregu działań, aby możliwe było uznanie, iż w danej organizacji funkcjonuje system zarządzania środowiskowego.

W pierwszej kolejności jest to określenie polityki środowiskowej danej organizacji, która to polityka powinna spełniać wskazane w normie wymagania (być odpowiednia do charakteru, skali oraz wpływów na środowisko działań danej organizacji, jej wyrobów i usług, zawierać zobowiązanie do ciągłego doskonalenia oraz zapobiegania zanieczyszczeniom, zobowiązanie do spełniania mających zastosowanie wymagań prawnych i innych wymagań, do których spełnienia organizacja się zobowiązuje i które dotyczą jej aspektów środowiskowych, stanowić ramy do ustalenia i przeglądu celów oraz zadań środowiskowych itp.).

Po drugie, zgodnie z ISO 14001:2005 dana organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymywać procedury identyfikowania aspektów środowiskowych - związanych z jej działaniami, wyrobami i usługami w ramach określonego zakresu systemu zarządzania środowiskowego oraz określenia tych aspektów środowiskowych, które mają znaczący wpływ na środowisko. Organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymywać udokumentowane cele i zadania środowiskowe dla odpowiednich służb oraz na odpowiednich szczeblach organizacji.

Po trzecie, kierownictwo danej organizacji odpowiedzialne jest za wdrożenie takiego systemu, co wiąże się m.in. z zapewnieniem zasobów ludzkich, infrastruktury organizacyjnej, technologii i zasobów finansowych. Kierownictwo organizacji powinno m.in. wyznaczyć swojego specjalnego przedstawiciela, do zakresu kompetencji którego należeć będzie zapewnienie, że system zarządzania środowiskowego jest ustanowiony, wdrożony i utrzymywany zgodnie z wymaganiami tej normy. Dalsze obszary wdrożeniowe obejmują ustanowienie wewnętrznej komunikacji, wymogi pod adresem dokumentacji systemu zarządzania środowiskowego, nadzór nad dokumentami, sterowanie operacyjne oraz gotowość i reagowanie na awarie.

Po czwarte norma wymaga, aby ustanowić, wdrożyć i utrzymywać procedury w celu monitorowania i wykonywania pomiarów kluczowych charakterystyk operacji, które mogą mieć znaczący wpływ na środowisko.

Po piąte wreszcie, w świetle normy ISO 14001:2005 system zarządzania środowiskowego powinien być poddany przeglądom, w zaplanowanych odstępach czasu, w celu potwierdzenia jego przydatności, adekwatności i skuteczności.

W uproszczeniu działania, których wymaga opisana norma można ująć następująco


Schemat dostępny we wniosku ORD-IN str. 6

1.7. Podjęte działania i wdrożone procedury w Spółce

W związku z procesem wdrożenia normy PN - EN ISO 14001:2005 w swoim zakładzie, Spółka zrealizowała działania, do których norma ta zobowiązuje - na potwierdzenie czego otrzymała ona stosowny Certyfikat wystawiony przez posiadającą uprawnienia jednostkę certyfikującą (certyfikat nr GB04/61908 - wystawiony przez SGS United Kmgdom Ltd. Systems and Services Cerification).

Po pierwsze, Spółka przyjęła Politykę Środowiskową (deklaracją zarządu Spółki), w której potwierdziła, iż priorytetem dla Spółki jest zaangażowanie się w ochronę środowiska, czego wyrazem ma być stosowanie Systemu Zarządzania Środowiskowego, jako podstawowego narzędzia do planowania i koordynacji wszelkich działań na rzecz ochrony środowiska. W dokumencie tym Spółka zobowiązała się do prowadzenia działalności w sposób przyjazny dla środowiska, stopniowo ograniczając i eliminując niekorzystne oddziaływania na środowisko, dążenia do poprawy procesów, wykorzystując regularne monitorowanie prowadzonych działań, ograniczania niekorzystnego oddziaływania na środowisko, szczególnie poprzez: efektywne wykorzystanie zasobów naturalnych, zmniejszenie emisji do atmosfery, racjonalną gospodarkę wodno - ściekową oraz poprawę gospodarki odpadami.

Spółka zobowiązała się również współpracować z odbiorcami swoich wyrobów oraz dostawcami surowców i materiałów, dla efektywnego ich użycia, powtórnego wykorzystania lub odzysku odpadów, recyklingu szkła i innych materiałów stosowanych w produkcji i przetwarzaniu szkła.

Ponadto, zobowiązała się do spełniania mających zastosowanie wymagań prawnych i innych.

Po drugie Spółka przyjmuje na każdy rok (i tak też przyjęła na rok 2013/2014) Rejestr Celów, Zadań i Programów Środowiskowych w ramach Systemu Zarządzania Środowiskowego. Każdy z celów został precyzyjnie określony (poprzez referencję do zobowiązania z Polityki Środowiskowej, realizowany cel, realizowane zadanie, referencję do programu środowiskowego oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za jego realizację). Przykładowe cele środowiskowe ujęte w Rejestrze to:

  • recykling odrzuconego zestawu i pyłów z czyszczenia,
  • recykling stłuczki ciemnozielonej,
  • zmniejszenie zużycia surowców szklarskich,
  • recykling specyficznych odpadów papierowych i opakowaniowych
  • podnoszenie świadomości pracowników Spółki w zakresie ekologii i potrzeby ochrony środowiska naturalnego poprzez działania edukacyjno - informacyjne,
  • dbałość o utrzymanie i rozwój drzewostanu oraz terenów zielonych, a tym samym oddziaływanie na zmniejszenie emisji i hałasu,
  • ograniczanie ilości powstających odpadów papierowych z biur i działalności administracyjnej,
  • recykling ścinków foli PVB.

Łącznie rejestr zawiera kilkanaście szczegółowo opisanych celów z zakresu ochrony środowiska.

Wreszcie w ramach wdrożenia systemu Spółka przyjęła szereg procedur wewnętrznych.

Każda z nich opracowana została przez pełnomocnika zarządu Spółki do spraw systemów zarządzania oraz osoby odpowiedzialne w Spółce za bezpieczeństwo i higienę pracy oraz ochronę środowiska. Procedury te określają ogólne oraz szczegółowe cele ich opracowania i wdrożenia, metody realizacji tych celów, zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników Spółki, w zakresie kompetencji których leży realizacja poszczególnych celów przewidzianych w procedurach.

I tak wśród przyjętych przez Spółkę procedur należy wskazać:

  • Procedurę Systemową - Planowanie celów jakości, środowiskowych i BHP. Celem procedury jest zapewnienie planowania działań optymalnych dla funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania w Spółce, a w szczególności: określania i ustanawiania celów dotyczących jakości, celów i zadań środowiskowych oraz celów ogólnych i szczegółowych BHP, jak również opracowywania planów i programów do realizacji powyższych celów i zadań. Procedura obejmuje wszystkie działania niezbędne do ustanowienia i utrzymywania, na rok budżetowy, celów jakości, celów, zadań i programów środowiskowych oraz celów i planów BHP. Wskazuje ona jakiego rodzaju cele (kryteria najczęściej jakościowe) oraz jakie zadania (kryteria najczęściej ilościowe) mają być zrealizowane w danym roku. Za poszczególne działania w ramach realizacji tej procedury odpowiedzialni są m.in. Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska, Kierownicy bezpośrednio nadzorujący procesy (kierownicy komórek organizacyjnych), Koordynator ds. Systemów Zarządzania i Pełnomocnik ds. Systemów Zarządzania.
  • Procedurę środowiskową – Identyfikacja i Ocena Aspektów Środowiskowych. Celem procedury jest zapewnienie prawidłowej identyfikacji aspektów środowiskowych, które mają lub mogą mieć znaczący wpływ na środowisko. Ma ona zastosowanie do wszystkich aspektów środowiskowych działalności, wyrobów i usług w Spółce, które może ona nadzorować i na które może wpływać. Przewiduje ona m.in. stworzenie mapy obszarów funkcjonalnych i określenie odpowiedzialności osób i służb ze względu na korzystanie ze środowiska (np. strefa spedycji wyrobów, strefa produkcji, składowanie na zewnątrz odpadów, składowanie odpadów niebezpiecznych, strefa ruchu samochodowego, strefa parkingu itp.). W ten sposób obszar Spółki obejmuje kilka obszarów funkcjonalnych, takich jak Wydział Szkła Float – Zestawiarnia i Topienie, Wydział Szkła Float - Formowanie i Rozkrój, Wydział Szkła Laminowanego, Dział Wspomagania Produkcji, Wydział Utrzymania Ruchu, Budynki Administracji oraz firmy obce działające w obszarze funkcjonalnym Spółki i Laboratorium. W każdym z obszarów zidentyfikowano różnego rodzaju aspekty środowiskowe zgodnie z ustanowioną w procedurze metodologią, tj. pierwszym etapem jest określenie operacji i działań występujących w poszczególnych obszarach funkcjonalnych. Etap ten obejmuje również identyfikację wszystkich aspektów środowiskowych, związanych z wyszczególnionymi operacjami i działaniami, które przedsiębiorstwo może nadzorować i na które może wpływać (m.in. gospodarkę surowcami, mediami, produkcję, gospodarkę odpadami, ściekami oraz materiałami pomocniczymi i produktami) przy prowadzeniu działalności w warunkach normalnych i nietypowych (rozruchach, zatrzymaniach, remontach, sytuacjach awaryjnych). Drugi etap obejmuje przypisanie poszczególnym zidentyfikowanym aspektom rodzaju wpływu na środowisko, biorąc pod uwagę negatywne i pozytywne ich oddziaływania, z uwzględnieniem: emisji do powietrza (zanieczyszczenia, nadmierny hałas), zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenia gruntu, obciążenia środowiska odpadami, zużycia zasobów naturalnych oraz nadzwyczajnego zagrożenia środowiska. Trzeci etap obejmuje ocenę istotności wpływów poszczególnych aspektów na środowisko, przy czym dla oceny tej opracowano dodatkową metodykę stanowiącą załącznik do procedury. Czwartym etapem jest identyfikacja znaczących aspektów środowiskowych (ZAŚ) oraz istotnych aspektów środowiskowych (IAŚ), które zostały wybrane w wyniku działań doskonalących zarządzanie środowiskowe w Spółce. Dla znaczących aspektów środowiskowych (ZAŚ) opracowano kryteria operacyjne nadzoru nad nimi. W oparciu o powyższą procedurę, w Spółce przeprowadzono proces identyfikacji aspektów środowiskowych. Każdemu działaniu realizowanemu w poszczególnych obszarach funkcjonalnych przyporządkowano jeden lub więcej aspektów środowiskowych, oceniono jego wpływ na środowisko - w ten sposób powstała matryca licząca kilkaset pozycji (np. jedną z pozycji jest identyfikacja w obszarze funkcjonalnym - Wydział Produkcji Szkła Float - Zestawiarnia i Topienie, działania w postaci rozładunku surowca jakim jest tlenek żelaza, który może powodować emisję pyłów, powstawanie odpadów (worki, papier i palety drewniane). Kolejnym krokiem wdrożeniowym była przeprowadzona w oparciu o omawianą procedurę ocena istotności wpływu na środowisko poszczególnych aspektów, w ramach której Spółka skwantyfikowała istotność tego wpływu dla wszystkich zidentyfikowanych zagadnień. Za poszczególne działania w ramach realizacji tej procedury odpowiedzialni są m.in. Kierownicy wydziałów produkcyjnych i pomocniczo produkcyjnych, Koordynator ds. Administracji, Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska, Koordynator ds. Systemów Zarządzania, Pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Zarządzania.
  • Procedurę środowiskową - Sterowanie operacyjne i gospodarka środowiskowa. Celem tej procedury jest nadzorowane wszystkich operacji związanych ze zidentyfikowanymi aspektami środowiskowymi, dla których brak nadzoru mógłby doprowadzić do odchyleń od Polityki Środowiskowej i realizacji celów i zadań środowiskowych. Dzięki tej procedurze operacje prowadzone są w ustalonych warunkach w sposób zmniejszający lub monitorujący związane z nimi ewentualne niekorzystne skutki dla środowiska - dzięki czemu Spółka spełnia wymagania przyjętej Polityki Środowiskowej, jak również realizuje cele i zadania środowiskowe. Gospodarka środowiskowa, zgodnie z procedurą, obejmuje sterowanie operacyjne: odpadami, emisjami do powietrza, gospodarkę wodno - ściekową oraz postępowanie z substancjami niebezpiecznymi. W świetle tej procedury, wszystkie procesy, w wyniku których występuje znacząca emisja substancji do powietrza, wody, gleby lub ziemi - posiadają „Mapy środowiskowe procesów“, stanowiące załączniki do poszczególnych procedur procesowych. Na mapach przedstawione zostały wszystkie zidentyfikowane dla obszaru, w którym prowadzony jest proces, aspekty środowiskowe, związane ze zużyciem zasobów naturalnych, emisją zanieczyszczeń do atmosfery, zanieczyszczeniem gruntu i wód, obciążeniem środowiska odpadami. Ponadto na „wyjściu“ z procesów przedstawiono rodzaje wytwarzanych odpadów, zgodnie z „Planami postępowania z odpadami“ - opracowanymi dla każdego wydziału Spółki. Aby zapewnić nadzór nad zidentyfikowanymi aspektami środowiskowymi, dla punktów procesów, ustalane są kryteria operacyjne w celu regularnego monitorowania i wykonywania pomiarów dla tych miejsc. Przestrzeganie powyższego, gwarantuje utrzymanie ciągłej zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi dotyczącymi środowiska. Dla części obszarów sterowania operacyjnego, tworzącego tzw. gospodarkę środowiskową, operacje i działania, związane z tymi obszarami, zostały zaplanowane w sposób pozwalający na przestrzeganie wymagań prawnych oraz w sposób powodujący jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska. Kryteria operacyjne i opis postępowania zostały zawarte w czterech instrukcjach systemowych środowiskowych - będących załącznikami do omawianej procedury. Dodatkowo Spółka opracowała zasady dotyczące gospodarki odpadami powstającymi podczas wykonywania prac i usług przez firmy obce na terenie Spółki. Usługodawca zobowiązany jest do wypełniania stosownego formularza przed przestąpieniem do wykonywania pracy. Kryteria operacyjne i zakres ich pomiarów są określane również w dokumentacji Spółki, tj.: instrukcjach pracy, technologicznych, bhp, planach kontroli i badań, rejestrach rutyn dla konserwacji i remontów, itp.

Załącznikami do procedury są

  • instrukcja środowiskowa „Zasady prowadzenia gospodarki odpadami,
  • instrukcja środowiskowa „Zasady prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej“,
  • instrukcja środowiskowa „Postępowanie z substancjami i preparatami chemicznymi“,
  • instrukcja środowiskowa „Monitorowanie emisji C02 w ramach wspólnotowego handlu
    • uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla“,
  • wytyczne dotyczące prowadzenia gospodarki wodno - ściekowej oraz korzystania
    • z sieci wodno - kanalizacyjnej,
  • wytyczne: Zasady prowadzenia eksploatacji tymczasowego magazynu „składowiska“
    • odpadów nieużytecznych oraz złomu.

Za poszczególne działania w ramach realizacji tej procedury odpowiedzialni są m.in. Kierownicy obszarów funkcjonalnych, w których występują aspekty środowiskowe, Koordynator ds. Administracji, Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska, Koordynator ds. Systemów Zarządzania, Pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Zarządzania. Warto przy tym podkreślić, iż zakres działań i procedur wdrożonych przez Spółkę w związku z wprowadzaniem normy ISO 14001:2005 ma kompleksowy i różnorodny charakter. Przykładowo działania związane z objęciem Spółki systemem EU ETS – ujęte we wspomnianej powyżej instrukcji środowiskowej „Monitorowanie emisji C02 w ramach wspólnotowego handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla“ stanowią jeden z wielu elementów składających się na wprowadzony w Spółce System Zarządzania Środowiskowego.

  • Procedurę środowiskową - Monitorowanie i pomiary środowiskowe. Celem procedury jest zapewnienie regularnego monitorowania i wykonywania pomiarów realizowanych operacji mających znaczący wpływ na środowisko, zapewnienie oceny zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi dotyczącymi środowiska oraz zapewnienie oceny efektów realizowanych celów i zadań środowiskowych. Procedura ta ma zastosowanie do wszystkich pomiarów wykonywanych przez Spółkę, które mają związek z szeroko pojętym zarządzaniem środowiskowym. Na podstawie zakresu monitorowania i pomiarów sporządzany jest „Plan monitorowania i pomiarow środowiskowych“, w który wpisuje się: podstawę pomiarów (dokument, z którego wynika potrzeba pomiaru), rodzaj parametru objętego pomiarem, miejsce - obszar, operację, gdzie dokonywany będzie pomiar, częstotliwość pomiarów, wykonawcę pomiarów, metodę lub urządzenie pomiarowe, zapisy oraz inne istotne informacje. Plany monitorowania i pomiarów są na bieżąco aktualizowane w zależności od potrzeb, a dodatkowo przegląd planów dokonywany jest raz w roku. „Plany monitorowania i pomiarów środowiskowych“ oraz „Rejestry wyników badań środowiskowych“ są dostępne w intranecie w Zintegrowanym Systemie Zarządzania. Zgodnie z procedurą, przy wyborze wykonawcy pomiarów uwzględnia się wymóg posiadania niezbędnych akredytacji, a przy akceptacji harmonogramu badań weryfikuje się, czy badania zlecone zostają firmie z odpowiednimi uprawnieniami. Monitorowanie zużycia energii elektrycznej i gazu prowadzone jest w układzie miesięcznym, w oparciu o stosowną ewidencję zużycia energii elektrycznej i gazu przez poszczególne wydziały produkcyjne, liczoną jako wskaźniki: zużycia energii elektrycznej na jednostkę produkcji oraz zużycia gazu na jednostkę produkcji. W odniesieniu do monitorowania zużycia wody i odprowadzonych ścieków reguluje ustanowiono odrębną instrukcję, podobnie jak w stosunku do monitorowania powstających odpadów. Za poszczególne działania w ramach realizacji tej procedury odpowiedzialni są m.in. Kierownicy obszarów funkcjonalnych, w których występują aspekty środowiskowe, Koordynator ds. Administracji, Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska, Koordynator ds. Systemów Zarządzania, Pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Zarządzania.
  • Procedurę środowiskową – Gotowość na awarie i reagowanie na awarie. Celem procedury jest zapewnienie identyfikacji potencjalnych sytuacji awaryjnych w Spółce, podjęcie działań dla zapobiegania awariom oraz zapewnienie reagowania na awarie w celu minimalizowania ich wpływu na środowisko. Procedura obejmuje awarie mogące wystąpić na urządzeniach i instalacjach technologicznych i pomocniczych oraz zagrożenia wystąpienia pożaru i powodzi w Spółce. Procedura obejmuje opracowanie i aktualizację dokumentacji opisującej sposób postępowania podczas zapobiegania i reagowania na awarie, nadzór nad usuwaniem skutków awarii, podnoszenie świadomości pracowników w zakresie prewencji i reagowania na awarie. Wskazuje ona na osoby odpowiedzialne za realizację postanowień „Regulaminu ochrony przeciwpowodziowej“, opracowanie i aktualizację „Wykazu potencjalnych sytuacji awaryjnych – pozawydziałowych“ oraz „Rejestru zaistniałych sytuacji awaryjnych – pozawydziałowych“. Dokumenty te dostępne są w Zintegrowanym Systemie Zarządzania. Procedura wskazuje również na zasady współpracy w zakresie prewencji z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej. Zgodnie z procedurą, potencjalne sytuacje awaryjne identyfikowane są również podczas identyfikacji aspektów środowiskowych. W celu przygotowania i zabezpieczenia Spółki przez ewentualnym wystąpieniem powodzi dyrekcja firmy wydała stosowne zarządzenie wewnętrzne. Procedura przewiduje, iż sposób postępowania na wypadek wystąpienia awarii i usuwania skutków awarii, występujących w procesach technologicznych - powinien zostać ujęty w instrukcjach pracy lub innych dokumentach, opracowanych w oparciu o wytyczne zawarte w instrukcjach przeciwpożarowych oraz dostępną dokumentację techniczno - technologiczną. Na jej podstawie opracowano również instrukcję przeciwpożarową ogólną“, „Instrukcję postępowania na wypadek pożaru“ oraz „Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego dla obiektu“. Zgodnie z procedurą, po każdej awarii podejmowane są działania korygujące i zapobiegawcze ujmowane w „Rejestrze sytuacji awaryjnych“. Dodatkowo, po każdej awarii należy zweryfikować dokumentację systemową celem ewentualnej aktualizacji. Procedura przewiduje również proces rozbudowanych szkoleń związanych z tematyką zapobiegania i minimalizowania skutków awarii. Ponadto, dla poszczególnych obszarów funkcjonalnych opracowano dodatkowe procedury i instrukcje awaryjne.Za poszczególne działania w ramach realizacji tej procedury odpowiedzialni są m.in. Kierownicy obszarów funkcjonalnych, Kierownik Wydziału Utrzymania Ruchu, Koordynator ds. Administracji, Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska, Koordynator ds. Systemów Zarządzania, Pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Zarządzania.
  • Procedurę środowiskową - Postępowanie w przypadku ewakuacji. Celem procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa, możliwości ewakuacji oraz zabezpieczenia mienia Spółki. Ma ona na celu wdrożenie systemu sprawnej ewakuacji pracowników, klientów, gości i innych osób przebywających na obszarze zakładu na wypadek bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia.Procedura przewiduje szczegółowe zasady ewakuacji zakładu Spółki, w tym zasady podejmowania decyzji o rozpoczęciu i odwołaniu ewakuacji, osobach kierujących ewakuacją, wyłączeniu urządzeń produkcyjnych, zabezpieczeniu doraźnej pomocy medycznej, działaniach informacyjnych, zawiadomieniu o zagrożeniu zewnętrznych służb ratowniczych, zorganizowaniu pomocy przedlekarskiej osobom rannym i niemogącym poruszać się samodzielnie itp. Procedura dzieli również zakład Spółki na sześć stref, w ramach których ustala opiekunów odpowiedzialnych za koordynowanie działań ewakuacyjnych.Załącznikami do procedury są plan ewakuacyjny oraz wykaz osób odpowiedzialnych za ewakuację.
  • W Spółce wprowadzono również szereg dalszych procedur mających na celu osiąganie celów związanych z ochroną środowiska - w tym procedurę systemową - Identyfikacja wymagań prawnych i innych - ocena zgodności. Jej celem jest zapewnienie zgodności podejmowanych przez Spółkę działań z wymaganiami prawnymi oraz innymi wymogami, w tym dotyczącymi sprzedawanych wyrobów, aspektów środowiskowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z procedurą, dyrektorzy poszczególnych pionów sprawują nadzór nad identyfikowaniem i wdrażaniem wymagań prawnych i innych związanych z przypisanym obszarem działalności - m.in. dyrektor ds. personalnych w zakresie: prawa pracy, bhp, ochrony środowiska oraz systemów zarządzania. Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska odpowiada za identyfikację wymagań prawnych dotyczących środowiska, w szczególności stosujących się do aspektów środowiskowych, zidentyfikowanych w Spółce. Z kolei inni Kierownicy, w których obszarach działania występują lub mogą wystąpić związki z aspektami środowiskowymi zobowiązani są do bieżącego przekazywania do Kierownika ds. BHP i Ochrony Środowiska informacji o wszystkich planowanych zmianach w działalności przedsiębiorstwa, mogących mieć wpływ na środowisko oraz o obowiązku stosowania specyficznych przepisów branżowych i innych w prowadzonej działalności, mających zastosowanie do aspektów środowiskowych.

Podsumowując zatem, należy stwierdzić, iż Spółka spełniła wymogi wynikające z normy PN-EN ISO 14001:2005 poprzez realizację działań i przyjęcie procedur składających się na obowiązujący w jej zakładzie System Zarządzania Środowiskowego. W uproszczeniu wymogi i podjęte przez Spółkę działania można przedstawić następująco:

tabela dostępna we wniosku ORD-IN str. 13

Potwierdzeniem spełnienia wymogów wynikających z normy PN - EN ISO 14001:2005 jest Certyfikat wystawiony przez posiadającą uprawnienia jednostkę certyfikującą (certyfikat nr GB04/61908 - wystawiony przez SGS United Kingdom Ltd. Systems and Services Cerification).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 31 b ust. 1 pkt 5 oraz art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej (w stanie prawnym po 1 listopada 2013 r.), podjęte przez Spółkę działania i przyjęte procedury związane z wdrożeniem w jej zakładzie normy ISO 14001:2005, składające się na funkcjonujący w Spółce System Zarządzania Środowiskowego - spełniają wymóg uznania ich za „system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej”, a tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do całości używanego gazu ziemnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 31b ust. 1 pkt 5 oraz art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej (w stanie prawnym po 1 listopada 2013 r.) podjęte przez Spółkę działania i przyjęte procedury związane z wdrożeniem w jej zakładzie normy ISO 14001:2005, składające się na funkcjonujący w Spółce System Zarządzania Środowiskowego - spełniają wymóg uznania ich za „system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska łub do podwyższenia efektywności energetycznej”, a tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do całości używanego gazu ziemnego.

Uzasadnienie.

Spółka jako pośredniczący podmiot gazowy sprzedaje i używa gaz ziemny, który stanowi wyrób gazowy w rozumieniu nowych regulacji. Co do zasady więc, każde użycie gazu przez Spółkę będzie przedmiotem opodatkowania, w związku z czym Spółka zwraca się z niniejszym wnioskiem o potwierdzenie, iż przysługuje jej zwolnienie w zakresie całości używanego gazu.

W przypadku Spółki można wskazać kilka niezależnych i wystarczających argumentów, uzasadniających jej prawo do zwolnienia całości używanego gazu ziemnego, tj. wprowadzenia u niej systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej (przy spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w ustawie akcyzowej). Dotyczy to objęcia Spółki systemem EU ETS oraz działań podjętych przez Spółkę w związku z wdrożeniem u niej norm ISO 14001:2005, które również składają się na taki system.

Niniejszy wniosek dotyczy zwolnienia z akcyzy w oparciu o funkcjonujący w Spółce System Zarządzania Środowiskowego - oparty o procedury i działania zrealizowane w związku z wdrożeniem normy ISO 14001 - w zakresie zwolnienia wynikającego z objęcia Spółki systemem EU ETS wystąpiła ona z odrębnym zapytaniem.

Katalog zwolnień zawarty w art. 3lb ust. 1-4 ustawy akcyzowej

Z dniem 31 października 2013 r. przestało obowiązywać „generalne” zwolnienie od akcyzy dla gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych, uregulowane w art. 163 ustawy akcyzowej. W związku z powyższym krajowy ustawodawca dokonał implementacji przepisów unijnych w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych wynikających z tzw. dyrektywy energetycznej (Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, Dz. U. UE. L 283 z 31.10.2003, str. 51, z późn. zm., dalej jako: „dyrektywa energetyczna”).

Należy przy tym podkreślić, iż intencją polskiego prawodawcy przy implementacji dyrektywy energetycznej było możliwie szerokie zastosowanie zwolnień z akcyzy (podobnie jak w 2012 r. przy wprowadzaniu akcyzy od wyrobów węglowych), czego wyrazem jest uwzględnienie w nowelizacji wszystkich przewidzianych w dyrektywie zwolnień z akcyzy - zarówno obligatoryjnych, jak i fakultatywnych (por. uzasadnienie do projektu nowelizacji „Zwolnienia uregulowane w projekcie zawierają unijne zwolnienia obligatoryjne oraz wszystkie fakultatywne.” - Druk Sejmowy nr 1627 z dnia 21 sierpnia 2013 r., RM 10-59-13; str. 8).

Wyrazem powyższego jest również stanowisko rządowe przedstawione w uzasadnieniu do nowelizacji, w którym wskazano, iż „Wejście w życie ustawy nie będzie miało negatywnego wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw, gdyż zdecydowana większość tych przedsiębiorstw bedzie korzystała ze zwolnień fakultatywnych lub obligatoryjnych z podatku akcyzowego dla wyrobów gazowych.” (cytowane uzasadnienie - str. 24), a jednocześnie nie przewiduje się istotnych wpływów budżetowych, a jedynie z obowiązku wypełnienia przez Polskę obowiązków implementacyjnych wynikających z prawa UE.

Potwierdzeniem powyższego jest szeroki katalog różnego rodzaju zwolnień ujętych w art. 31b ust. 1-4 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym:

  1. Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:
    1. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
    2. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
    3. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;
    4. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
    5. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
  1. Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:
    1. gospodarstwa domowe;
    2. organy administracji publicznej;
    3. jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
    4. podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
    5. żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
    6. podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
    7. jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
    8. organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  1. Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do:
    1. napędu:
      • statków powietrznych,
      • w żegludze, włączając rejsy rybackie
    2. - z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, o których mowa w art. 32 ust. 2;
    3. statków powietrznych,
    4. w żegludze, włączając rejsy rybackie
  1. Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:
    1. w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub
    2. na potrzeby przesyłania, dystrybucji łub magazynowania tych wyrobów.


Spółka jako zakład energochłonny

Zwolnienia zawarte w powyższym artykule mają zróżnicowany charakter - są to zarówno zwolnienia podmiotowe (zwolnione są podmioty spełniające określone kryteria lub posiadające określone cechy wskazane w ustawie akcyzowej, przykładowo zwolnienie określone w art. 31b ust. 2 pkt 2 i 3 uprawniającym do zwolnienia organy administracji i jednostki Sil Zbrojnych RP) oraz zwolnienia przedmiotowe (zwolnieniem są objęte konkretne czynności wskazane w ustawie akcyzowej, przykładowo zwolnienie, z którego Spółka również może korzystać, tj. zwolnienie gazu używanego do celów opałowych w procesach mineralogicznych określone w art. 3 lb ust. 1 pkt 4 ustawy).

Zapytanie ujęte w niniejszym wniosku dotyczy zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, tj. zwolnienia dla tzw. zakładów energochłonnych, zgodnie z którym: Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Rozwinięcie wymogów, jakie powinien spełnić zakład energochłonny zawarto w ust. 10, stanowiącym, iż: Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych., który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zwolnienie przewidziane w powyższej regulacji ma charakter jednoznacznie podmiotowy, tj. ustawa wskazuje cechy, jakie musi posiadać (warunki, jakie musi spełnić) podmiot, aby skorzystać ze zwolnienia.

Warunki te to:

  • kryterium „energochłonności”, polegające na udziale zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej na poziomie przynajmniej 5% (w przypadku Spółki relacja ta kształtuje się na poziomie zdecydowanie wyższym niż 5%, wynoszącym od kilkunastu do kilkudziesięciu procent, w związku z czym nie wymaga ona szerszego komentarza); oraz
  • kryterium wprowadzenia u danego podmiotu jednego z tzw. systemów „pro-środowiskowych” lub „pro-energetycznych”.

System Zarządzania Środowiskowego jako system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W zakresie drugiego z warunków, ustawa akcyzowa nie precyzuje, jak dokładnie należy rozumieć pojęcie „systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej”, ani nawet nie wymienia przykładów takich systemów.

Przykładowe wskazanie takich systemów ujęto natomiast w uzasadnieniu do nowelizacji, gdzie wskazano (cytowane uzasadnienie - str. 7), iż: „Zwolnieniu podlegać będzie także użycie ww. wyrobów w celach opałowych przez zakłady energochłonne, w których wprowadzony został wżycie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za system taki uważa się m.in. system ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.”

Należy przy tym zwrócić uwagę, iż system EU ETS (którym Spółka również jest objęta) oraz system EMAS nie są i nie mogą być jedynymi rodzajami systemów „pro-środowiskowych”, których wdrożenie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy. Gdyby intencją ustawodawcy było ograniczenie prawa do zwolnienia wyłącznie do wspomnianych dwóch systemów - z pewnością dałby temu wyraz w treści przepisu. Tymczasem dla zwolnienia z akcyzy wystarczające jest wprowadzenie jakiegokolwiek systemu, o ile może być on uznany za „system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej”.

Nie ma zatem żadnych przeszkód, aby za taki system uznać również System Zarządzania Środowiskowego wprowadzony w Spółce, a oparty na normie ISO 14001:2005. W szczególności zarówno podstawowym celem wspomnianej normy, jak i wszystkich przyjętych przez Spółkę procedur w związku z jej realizacją, jest przyczynianie się do spełniania celów z zakresu ochrony środowiska. Jednocześnie nie powinno budzić wątpliwości, iż całokształt działań i procedur składa się na „system” w rozumieniu analizowanego przepisu.

Stanowisko takie wielokrotnie potwierdziły już organy podatkowe w odniesieniu do analogicznej regulacji zwolnienia z akcyzy dotyczącego wyrobów węglowych (tj. art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej – w stanie prawnym przed 20 września 2013 r. oraz odpowiadającym mu art. 3la ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej - w stanie prawnym od 20 września 2013 r.).

Przykładowo dotyczy to:

  • interpretacji Dyrektora IS w Bydgoszczy z dnia 8 lipca 2013 r. (ITPP3/443-161/13/MD), w której potwierdzono, iż podatnik mimo wystąpienia przez niego z systemu EU ETS może zachować prawo do zwolnienia z akcyzy ze względu na wdrożenie u niego właśnie normy ISO 14001:2004. W interpretacji tej potwierdzono, iż: „Po wystąpieniu przez Spółkę z systemu EU ETS, w dalszym ciągu będzie ona korzystała ze zwolnienia od podatku akcyzowego, ze względu na posiadanie sytemu ISO 14001 funkcjonującego według normy EN ISO 14001:2004. Powyższy system potwierdzony został przez niezależną jednostkę certyfikującą X wskazującą, iż zarządzanie środowiskowe w Spółce odbywa się na wysokim poziomie, spełniając wymagania prawne w tym zakresie, na dowód czego Spółka uzyskała stosowny certyfikat z datą ważności do 18 października 2015 r. „Spółka wprowadziła system ISO 14001, który jest międzynarodową normą zarządzania środowiskowego. Polska wersja tej normy została wydana przez Polski Komitet
    Normalizacyjny. Podmiot uzyskujący certyfikat jest zobowiązany do ustanowienia, wdrożenia, sprawdzenia, utrzymywania oraz ciągłego doskonalenia systemu oraz określenia sposobu spełnienia tych wymagań i celów. System ten jest jednym ze standardów zarządzania środowiskowego, mającym na celu zmniejszenie negatywnego oddziałania na środowisko poprzez usprawnienie zarządzania w danym podmiocie, czyli stworzenie warunków do funkcjonowania przedsiębiorstwa, aby zmniejszać negatywny wpływ jego działalności na środowisko naturalne. Wprowadzenie samego systemu jest związane z kilkumiesięcznymi przygotowaniami mającymi na celu ustalenie m. in. zadań oraz programów, które mogą się przyczynić do ograniczenia ujemnego wpływu działalności Spółki na środowisko naturalne, a następnie także ich wdrożenie oraz późniejsze monitorowanie kluczowych operacji.Również po uzyskaniu certyfikatu władze Spółki są zobowiązane do przeprowadzania przeglądu systemu zarządzania środowiskowego w celu zapewnienia m. in. jego skuteczności.Zdaniem Spółki, normy ISO serii 14001 definiują podstawowe wymagania w odniesieniu do systemu zarządzania środowiskowego i są instrumentem wspomagającym świadome oddziaływanie ekologiczne przedsiębiorstwa z korzyścią dla środowiska. Wskazana norma ISO określa wymagania umożliwiające sformułowanie polityki i celów z uwzględnieniem wymogów prawnych i informacji o aspektach środowiskowych. System Zarządzania Środowiskowego ma na celu głównie uporządkowanie i ujednolicenie działań na rzecz ochrony środowiska.Powyższe oznacza, że system ISO 14001 ma na celu wprowadzanie takich rozwiązań w danym podmiocie, aby ograniczyć negatywne oddziaływanie na środowisko. (...)”
  • „Mając na uwadze, że w art. 3la ust. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej ustawodawca odniósł się do systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższania efektywności energetycznej, w opinii Spółki system ISO 14001 spełnia tę przesłankę. Skoro bowiem jego głównym celem jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne, to również jest to cel dotyczący ochrony środowiska. W konsekwencji, zdaniem Spółki, system ISO 14001 należy uznać za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższania efektywności energetycznej. o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej.”

Powyższe stanowisko Spółka w pełni podziela. Wpisuje się ono również we wcześniejszą linię rozstrzygnięć Ministra Finansów, gdzie przytoczyć wypada:

  • interpretację Dyrektora IS w Bydgoszczy z dnia 20 czerwca 2013 r. (ITPP3/4441-4/13/AF), zgodnie z którą „miał węglowy zużywany przez Spółkę do własnych celów opałowych korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, o ile wprowadzony przez Spółkę System Środowiskowy (spełniający wymagania ISO 14001:2004. równoznaczne ze spełnieniem wymagań PN-EN ISO 14001:2005) jest „audytowany” przez akredytowaną i certyfikowaną jednostkę, a Spółka prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 3la ust. 4 ww. ustawy.”
  • interpretację Dyrektora IS w Bydgoszczy z dnia 4 kwietnia 2013 r. (ITPP3/443-66a/12/13-S/JK), zgodnie z którą „W ocenie tutejszego organu za przesłankę do stosowania zwolnienia określonego w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, może zostać uznane wdrożenie akredytowanego systemu środowiskowego opartego o normę ISO 14001:2004. Uzyskanie certyfikatu, przyznanego przez uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą, stanowi potwierdzenie wdrożenia i funkcjonowania systemu, a także osiągania w jego ramach celów środowiskowych. [...] Zatem stwierdzić należy, że wyroby węglowe zużywane przez Spółkę do celów opałowych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 3la ust. 2 pkt 9 ustawy, w związku z wdrożeniem akredytowanego Systemu Zarządzania Środowiskowego w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania (EMS) funkcjonującego w całym przedsiębiorstwie według normy ISO 14001:2004.”

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż funkcjonujący w jej zakładzie System Zarządzania Środowiskowego oparty o normę PN-EN ISO 14001:2005 (na potwierdzenie czego uzyskała ona stosowny Certyfikat wystawiony przez posiadającą uprawnienia jednostkę certyfikującą (certyfikat nr GB04/61908 - wystawiony przez SGS United Kingdom Ltd. Systems and Services Cerification) stanowi „system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej”, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, a zatem jest ona uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do używanego przez nią gazu ziemnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust.1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono:

  • pod pozycją 22, z kodem CN 2705 00 00 - gaz węglowy, gaz wodny, gaz generatorowy i podobne gazy, inne niż gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe;
  • pod pozycją 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe;
  • pod pozycją 34, z kodem CN 2901 - węglowodory alifatyczne;
  • pod pozycją 35, z kodem CN 2902 - węglowodory cykliczne.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


Zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy, za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.

Stosownie do art. 9c ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Stosownie do art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na wyroby gazowe zostały określone w art. 89 ust. 1 i 2 ustawy. Dla gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00, przeznaczonego do celów opałowych, stawka akcyzy wynosi - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ) (art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy).

Zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi, tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu tymi wyrobami.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31b ust. 10 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca - pośredniczący podmiot gazowy nabywa i zużywa gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00. Spółka wdrożyła działania związane z wprowadzeniem normy PN – ISO 14001:2005 w swoim zakładzie; na potwierdzenie tego otrzymała Certyfikat wystawiony przez uprawnioną jednostkę certyfikującą.

Zdaniem Wnioskodawcy, podjęte przez Spółkę działania i przyjęte procedury związane z wdrożeniem w zakładzie normy ISO 14001:2005, składające się na funkcjonujący w Spółce System Zarządzania Środowiskowego - spełniają wymóg uznania ich za system, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

Istotą zagadnienia w kontekście opisu sprawy przedstawionego przez Spółkę, jest ustalenie czy System Zarządzania Środowiskowego, zgodny z normą PN – ISO 14001:2005 i potwierdzony certyfikatem wystawionym przez uprawnioną jednostkę certyfikującą, wypełnia przesłankę z art. 31 b ust. 1 pkt 5 ustawy - „systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska”, a co za tym idzie, czy Spółka jako zakład energochłonny, który wprowadził w życie ww. system, jest uprawniona do zwolnienia od akcyzy na podstawie ww. przepisu.

Podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, powinien spełniać kumulatywnie obie przesłanki wynikające z ww. przepisu, to jest:

  1. winien to być podmiot, który jest zakładem energochłonnym w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31b ust. 10 ustawy oraz
  2. w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie co najmniej jeden z następujących systemów:
    1. system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub
    2. do podwyższenia efektywności energetycznej.


Ustawodawca nie sprecyzował, jakie systemy obowiązujące w polskim systemie prawnym spełniają wymagania systemów, o których mowa w art. 31b ust.1 pkt 5 ustawy, to jest jakie systemy prowadzą do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższania efektywności energetycznej.

Zgodnie ze stosowaną w pierwszej kolejności wykładnią językową, treść normy prawnej należy ustalić na podstawie możliwego sensu słów, za pomocą których sformułowano dany przepis. Proces ten nie może jednak ograniczać się jedynie do semantycznych czy syntaktycznych reguł języka. Konieczne jest także odwołanie się do tego, co prawodawca przez dane słowa chce osiągnąć. Jeżeli w wyniku zastosowania tej wykładni „odkodowana” zostanie norma prawna, nie jest konieczne sięganie do pozostałych reguł interpretacji (clara non sunt interpretanda).

W przedmiotowej sprawie, zastosowanie wykładni językowej do powołanych przepisów prawa nie daje jednoznacznej odpowiedzi na podstawowe pytanie: jaki jest zakres omawianego zwolnienia od podatku. Niewątpliwie jest to zwolnienie, z którego może skorzystać podmiot będący zakładem energochłonnym w rozumieniu ustawy, który przeznacza wyroby gazowe do celów opałowych, przy czym w tym zakładzie energochłonnym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przez system należy rozumieć uporządkowany układ elementów, pomiędzy którymi zachodzą określone relacje, tworzące pewną całość (Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. Bogusław Dunaj, Warszawa 2007, t. 2, s. 1757). Nie każdy tego typu układ elementów może być systemem w rozumieniu analizowanego przepisu. Musi on, co wynika wprost z brzmienia przepisu, prowadzić do osiągania jasno sprecyzowanych celów. Jak wskazano wcześniej, przy interpretowaniu danego przepisu prawa, należy mieć na względzie to, co ustawodawca chciał przez dane stwierdzenia osiągnąć. Pomocne w tym względzie jest odwołanie się do regulacji funkcjonujących w Unii Europejskiej, które zostały implementowane do krajowego porządku prawnego, w tym m. in. w postaci omawianego przepisu.

Na szczeblu unijnym reguły opodatkowania wyrobów gazowych określa dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 ze zm.; Dz. U. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405). Regulacja ta określa zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym wszystkich wyrobów energetycznych. Pozostawiając poszczególnym państwom margines swobody, dyrektywa energetyczna ustala zakres wyrobów opodatkowanych, minimalne stawki podatku, zwolnienia od podatku oraz mechanizmy jego pobierania.

Zgodnie z art. 2 dyrektywy, energia elektryczna, węgiel kamienny, węgiel brunatny, koks oraz gaz ziemny stanowią „wyroby energetyczne” podlegające tej regulacji. Poszczególne państwa Unii Europejskiej (zgodnie z zasadą lojalności), zobligowane zostały do opodatkowania określonych zastosowań ww. wyrobów.

Przy czym istotne jest to, że zasadą nadrzędną jest opodatkowanie tych produktów, przy wyraźnie ograniczonej możliwości stosowania zwolnień. W związku z powyższym wszystkie przepisy dotyczące zwolnień od podatku, muszą być interpretowane ściśle.

Stosownie do treści art. 17 ww. dyrektywy, możliwe jest stosowanie zwolnienia od podatku, „w przypadku gdy wprowadzone zostały w życie systemy zezwoleń handlowych lub równoważne uzgodnienia, o ile prowadzą one do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej”. Analiza powyższego zapisu prowadzi wprost do wniosku, iż podmioty zamierzające korzystać z powyższego zwolnienia, muszą uzyskać odpowiednie zezwolenie lub też dokonać określonych uzgodnień. Każda z tych sytuacji zakłada istnienie zewnętrznego podmiotu posiadającego uprawnienia kontrolne.

Podobnie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-185/00, gdzie wskazał wyraźnie, że zwolnienie od podatku akcyzowego powinno być uzależnione od wykonywania przez państwo kontroli nad zużywaniem wyrobów akcyzowych (zgodnie z przeznaczeniem), aby nie prowadziło to do pogorszenia warunków konkurencji.

Podsumowując powyższe stwierdzić należy, że zwolnienie określone w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, jest zwolnieniem udzielanym podmiotom ze względu na przeznaczenie – tj. takim podmiotom, które wykorzystują wyrób akcyzowy w przypadku, gdy w ich przedsiębiorstwie będącym zakładem energochłonnym lub w zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej zakładem energochłonnym (zgodnie z art. 31b ust.10 ustawy), wprowadzone zostały w życie systemy zezwoleń handlowych lub równoważne uzgodnienia, prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Analiza ww. przepisu, uwzględniająca postanowienia dyrektywy Rady 2003/96/WE, prowadzi do wniosku, że zwolnienie to podlega kontroli państwowej, mającej na celu przede wszystkim wyeliminowanie ewentualnych nadużyć, aby nie doprowadziły one do naruszenia konkurencji.

Ministerstwo Gospodarki powołało na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935 ze zm.) państwową osobę prawną - Polskie Centrum Akredytacji (PCA) - upoważnioną do akredytacji jednostek oceniających zgodność oraz sprawującą nadzór nad akredytowanymi jednostkami, włączając w to nadzór nad audytami przeprowadzanymi przez te jednostki. Zakres działalności akredytacyjnej obejmuje m. in. certyfikację systemów zarządzania środowiskowego wg normy PN-EN ISO 14001.

Mając na uwadze opis sprawy zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że użycie przez Wnioskodawcę gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 do celów opałowych korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 w związku z art. 9c ust. 1 pkt 4 i art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - Spółka wprowadziła w życie System Zarządzania Środowiskowego w oparciu o normę PN-EN ISO 14001:2005 i fakt ten jest potwierdzony (audytowany) przez uprawnioną i akredytowaną jednostkę certyfikującą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj