Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-998/13-2/AI
z 28 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. jako spółka prawa handlowego realizuje zadania własne Gminy polegające na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków na terenie Miasta i Gminy. Spółka prowadzi działalność na podstawie zezwolenia - decyzji Burmistrza z dnia 24 listopada 2005 r. Dążąc do zwiększenia ilości osób korzystających z wiejskiej sieci kanalizacyjnej Zarząd Spółki podjął decyzję o przystąpieniu do programu, który uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej: NFOŚiGW) pn. „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”. Przygotowany przez NFOŚiGW program ma na celu poprawę stanu wód powierzchniowych i podziemnych poprzez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych. Wsparciem finansowym objęte zostało zagospodarowanie ścieków bytowo-gospodarczych powstających w gospodarstwach domowych (w tym również zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe), w gospodarstwach agroturystycznych oraz w obiektach użyteczności publicznej. W zakresie budowy podłączeń do sieci kanalizacyjnej program dotyczy obszarów, na których istnieje możliwość podłączenia się do istniejącego lub będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Według założeń programu, beneficjentami są jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, natomiast odbiorcami pomocy - właściciele posesji, do których wykonano podłączenia do kanalizacji sanitarnej. Beneficjent programu (Spółka, Wnioskodawca) jest odpowiedzialny za wybór właścicieli wskazanych posesji do wykonania podłączenia do kanalizacji sanitarnej. Ponadto Beneficjent przygotowuje przetarg i wyłania wykonawcę robót, sprawuje nadzór inwestorski, dokonuje odbioru wykonanych podłączeń i odpowiada za terminowość prac. Odpowiedzialność i ryzyko spoczywają w całości na Spółce, która oprócz organizacji i nadzoru nad prowadzoną inwestycją rozlicza się finansowo z wykonawcą prowadzonych prac. W dniu 22 maja 2012 r. Spółka zawarła umowę o dofinansowanie w formie dotacji z NFOŚiGW na realizację tego programu, uzyskując w ten sposób środki pieniężne na częściowe pokrycie kosztów wykonania 87 podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane z NFOŚiGW do wysokości 45% kosztów kwalifikowanych w formie bezzwrotnej dotacji. Dotacja w wysokości 84.315 zł została przekazana w dniu 28 czerwca 2013 r. przez NFOŚiGW na rachunek bankowy Spółki, na podstawie przedłożonych faktur VAT z wykonanych robót, jako częściowy zwrot poniesionych kosztów netto:

  1. Faktura VAT z dnia 20 sierpnia 2012 r. za wykonanie podłączeń netto 124.546,35 zł w tym koszty kwalifikowane netto 120.046,35 zł; naliczony podatek VAT 23% w wysokości 28.645,66 zł;
  2. Faktura VAT z dnia 20 sierpnia 2012 r. za pełnienie funkcji inspektora nadzoru netto 3.500 zł - koszty kwalifikowane; naliczony podatek VAT 23% w wysokości 805 zł;
  3. Faktura VAT z dnia 10 października 2012 r. za wykonanie podłączeń netto 60.320,99 zł - koszty kwalifikowane; naliczony podatek VAT 23% w wysokości 13.873,83 zł;
  4. Faktura VAT z dnia 10 października 2012 r. za pełnienie funkcji inspektora nadzoru netto 3.500 zł - koszty kwalifikowane; naliczony podatek VAT 23% w wysokości 805 zł;

Razem koszty kwalifikowane - 187.367,34 zł x 45% = 84.315 zł dotacja z NFOŚiGW, koszty niekwalifikowane - w poz. 1 kwota 4.500 zł za wykonanie tablic informacyjnych oraz naliczony podatek VAT - 44.129,49 zł, który Spółka odliczyła od podatku należnego w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym.

Realizując opisany projekt Spółka pośredniczy w świadczeniu usługi wykonania podłączenia do sieci kanalizacyjnej poszczególnych odbiorców na podstawie zawartych z nimi umów cywilnoprawnych, których przedmiotem jest ustalenie zasad uczestnictwa w programie. Umowy te umożliwiają Spółce reprezentowanie uczestników programu w NFOŚiGW oraz zorganizowanie w ich imieniu przetargu nieograniczonego na podłączenie budynków do kanalizacji sanitarnej. Zobowiązują Spółkę do wyegzekwowania od wykonawcy prac podłączeń budynków do sieci kanalizacyjnej, a uczestnika projektu do podpisania umowy na odprowadzanie ścieków wraz z gwarancją jej nienaruszalności przez okres minimum 5 lat. Umowa zawiera także zasady wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych. Po wykonaniu usługi Spółka wystawiła na uczestników programu faktury VAT o wartości netto 55% poniesionych kosztów z tytułu wybudowania podłączenia doliczając 23% podatku VAT (refakturowanie części kosztów).

Z chwilą otrzymania dotacji przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW (tj. wpływu środków na rachunek bankowy w dniu 28 czerwca 2013 r.) Spółka naliczyła podatek VAT (84.315 zł x 23% = 19.392,45 zł) i ujęła w deklaracji VAT-7 za m-c czerwiec 2013 r.

Spółka przez realizację programu zwiększyła ilość klientów korzystających z jej usług, czego efektem jest zwiększenie sprzedaży usług i jednocześnie przychodów Spółki. Sp. z o.o. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymana przez Spółkę dotacja z NFOŚiGW dotyczy konkretnej usługi i powoduje obniżenie jej ceny. Ma ona zatem związek ze sprzedażą na rzecz uczestników programu. Uzyskana dotacja jest dopłatą do ceny wykonanej usługi. W związku z tym Spółka ma obowiązek wykazania VAT należnego od jej wartości w terminie wpływu dotacji na rachunek bankowy Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje konieczność naliczenia i wykazania VAT należnego od wartości otrzymanej dotacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w konieczności wykazania VAT należnego od wartości otrzymanej dotacji zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Jak z niego wynika, podstawą opodatkowania VAT jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W związku z powyższym, opodatkowaniu VAT podlegają wyłącznie takie dotacje, które w bezpośredni sposób wpływają na cenę sprzedawanych towarów i usług. Otrzymane dofinansowanie związane jest ze świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny netto konkretnego świadczenia z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, sprzedaż taka była zaliczona do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Pozyskana przez Spółkę dotacja ma związek ze sprzedażą, ponieważ wybudowane podłączenia budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego na rzecz uczestników programu stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Uzyskaną dotację należy rozumieć jako dopłatę do ceny netto usługi. W związku z tym Spółka ma obowiązek wykazania VAT należnego od jej wartości w terminach wpływu dotacji na rachunek bankowy Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług - według art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy, stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji (dopłaty) definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja (dopłata) udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje (dopłaty) mające na celu dofinansowanie kosztów działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja (dopłata) jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35) - zwanej dalej ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylony został art. 29 ustawy, co związane było z wprowadzeniem przez art. 1 pkt 24 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług art. 29a zawierającego kompleksowe regulacje dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dodany art. 29a ustawy zawiera przepisy dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług. Uregulowania te zostały zmodyfikowane, aby pełniej odzwierciedlić przepisy Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, a także zmodernizowane, w celu większej przejrzystości i czytelności tych zasad.

I tak, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadania własne Gminy, polegające na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków na terenie miasta i gminy. Spółka prowadzi działalność na podstawie zezwolenia - decyzji Burmistrza z dnia 24 listopada 2005 r. Dążąc do zwiększenia ilości osób korzystających z wiejskiej sieci kanalizacyjnej Zarząd Spółki podjął decyzję o przystąpieniu do programu, który uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”. Przygotowany przez NFOŚiGW program ma na celu poprawę stanu wód powierzchniowych i podziemnych poprzez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych. Wsparciem finansowym objęte zostało zagospodarowanie ścieków bytowo-gospodarczych powstających w gospodarstwach domowych (w tym również zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe), w gospodarstwach agroturystycznych oraz w obiektach użyteczności publicznej. W zakresie budowy podłączeń do sieci kanalizacyjnej program dotyczy obszarów, na których istnieje możliwość podłączenia się do istniejącego lub będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Według założeń programu, beneficjentami są jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, natomiast odbiorcami pomocy - właściciele posesji, do których wykonano podłączenia do kanalizacji sanitarnej. Beneficjent programu (Spółka - Wnioskodawca) jest odpowiedzialny za wybór właścicieli wskazanych posesji do wykonania podłączenia do kanalizacji sanitarnej. Ponadto beneficjent przygotowuje przetarg i wyłania wykonawcę robót, sprawuje nadzór inwestorski, dokonuje odbioru wykonanych podłączeń i odpowiada za terminowość prac. Odpowiedzialność i ryzyko spoczywają w całości na Spółce, która oprócz organizacji i nadzoru nad prowadzoną inwestycją rozlicza się finansowo z wykonawcą prowadzonych prac. W dniu 22 maja 2012 r. Spółka zawarła umowę o dofinansowanie w formie dotacji z NFOŚiGW na realizację tego programu, uzyskując w ten sposób środki pieniężne na częściowe pokrycie kosztów wykonania 87 podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane z NFOŚiGW do wysokości 45% kosztów kwalifikowanych w formie bezzwrotnej dotacji. Dotacja w wysokości 84.315 zł została przekazana w dniu 28 czerwca 2013 r. przez NFOŚiGW na rachunek bankowy Spółki, na podstawie przedłożonych faktur VAT z wykonanych robót, jako częściowy zwrot poniesionych kosztów netto. Realizując opisany projekt Spółka pośredniczy w świadczeniu usługi wykonania podłączenia do sieci kanalizacyjnej poszczególnych odbiorców na podstawie zawartych z nimi umów cywilnoprawnych, których przedmiotem jest ustalenie zasad uczestnictwa w programie. Umowy te umożliwiają Spółce reprezentowanie uczestników programu w NFOŚiGW oraz zorganizowanie w ich imieniu przetargu nieograniczonego na podłączenie budynków do kanalizacji sanitarnej. Zobowiązują Spółkę do wyegzekwowania od wykonawcy prac podłączeń budynków do sieci kanalizacyjnej, a uczestnika projektu do podpisania umowy na odprowadzanie ścieków wraz z gwarancją jej nienaruszalności przez okres minimum 5 lat. Umowa zawiera także zasady wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych. Po wykonaniu usługi Spółka wystawiła na uczestników programu faktury VAT o wartości netto 55% poniesionych kosztów z tytułu wybudowania podłączenia doliczając 23% podatku VAT (refakturowanie części kosztów). Z chwilą otrzymania dotacji przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW (tj. wpływu środków na rachunek bankowy w dniu 28 czerwca 2013 r.) Spółka naliczyła podatek VAT i ujęła w deklaracji VAT-7 za m-c czerwiec 2013 r. Spółka przez realizację programu zwiększyła ilość klientów korzystających z jej usług, czego efektem jest zwiększenie sprzedaży usług i jednocześnie przychodów Spółki. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymana przez Spółkę dotacja z NFOŚiGW dotyczy konkretnej usługi i powoduje obniżenie jej ceny. Ma ona zatem związek ze sprzedażą na rzecz uczestników programu. Uzyskana dotacja jest dopłatą do ceny wykonanej usługi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii konieczności naliczenia i wykazania podatku VAT należnego od wartości otrzymanej dotacji.

Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji (dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Jak wskazano wyżej, otrzymana dotacja (dopłata) niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, przeznaczona na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania), nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że otrzymana przez Spółkę dotacja z NFOŚiGW dotyczy konkretnej usługi i powoduje obniżenie jej ceny. Ma ona związek ze sprzedażą na rzecz uczestników programu. Uzyskana dotacja jest dopłatą do ceny wykonanej usługi.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - otrzymana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonej usługi i zwiększa obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, to tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, będąca przedmiotem wniosku, tj. mająca bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, zwiększa obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym Zainteresowany ma obowiązek naliczenia i wykazania podatku VAT należnego od jej wartości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj