Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-700/11-2/DG
z 7 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-700/11-2/DG
Data
2011.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
aport
powstanie przychodu
skutki podatkowe
udział
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT? Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Celowej w zamian za jej udziały nie prowadzi — na moment aportu — do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych W rozumieniu ustawy o CIT? Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przejęcie zobowiązań Spółki (związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa) przez Spółkę Celową w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Celowej w zamian za wydane udziały nie prowadzi do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych w rozumieniu ustawy o CIT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2011r. (data wpływu 15.07.2011r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kwalifikacji zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego będący przedmiotem aportu oraz jego skutki podatkowejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie:

  • produkcji, dystrybucji oraz wsparcia sprzedaży i marketingu - w odniesieniu do produktów własnych: Produkty Własne (tzn. produktów leczniczych, dermokosmetyków oraz suplementów diety produkowanych przez Spółkę we własnym zakresie lub na zlecenie Spółki);
  • dystrybucji oraz wsparcia sprzedaży marketingu - w odniesieniu do produktów podmiotów trzecich, dalej: Produkty Podmiotów Trzecich (tzn. produktów leczniczych, dermokosmetyków oraz wyrobów medycznych nabywanych przez Spółkę od podmiotów trzecich i dystrybuowanych przez Spółkę na rynku polskim oraz opcjonalnie, również na wybranych rynkach zagranicznych).

W odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich, Spółka świadczy również odpłatnie na rzecz tych podmiotów kompleksowe usługi marketingowe (promocyjno-reklamowe), dotyczące dystrybuowanych Produktów Podmiotów Trzecich. Podstawą współpracy pomiędzy Spółką z zagranicznymi kontrahentami w tym zakresie (tzn. dostawcami Produktów Podmiotów Trzecich będącymi zarazem odbiorcami usług marketingowych świadczonych przez Spółkę) są odpowiednie umowy dystrybucyjno-marketingowe zawarte przez spółkę z tymi podmiotami.

Obecnie, Spółka rozważa przeprowadzenie kompleksowego procesu restrukturyzacyjnego, którego założeniem będzie — w pierwsze kolejności — zrezygnowanie z wykonywania dystrybucji zarówno Produktów Własnych, jak i Produktów Podmiotów Trzecich (wykonywanej obecnie przez Spółkę) oraz jej przeniesienie (w stosunku do Produktów Własnych) do podmiotu trzeciego — a następnie powierzenie wykonywania większości pozostałych funkcji wykonywanych przez Spółkę, tzn. szeroko rozumianą działalność handlowo operacyjną obejmującą funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą/holdingową do wyodrębnionego oraz dedykowanego w tym celu pionu handlowo—operacyjnego (Pion Handlowo-Operacyjny). Natomiast pozostałe funkcje biznesowe Spółki (obejmujące efektywnie — po przeniesieniu funkcji dystrybucyjnej do podmiotu trzeciego — wyłącznie funkcję produkcyjną w odniesieniu do Produktów Własnych, w tym również czynności badawczo-rozwojowe funkcjonalnie związane z produkcją Produktów Własnych) będą nadal wykonywane poza wyodrębnionym Pionem Handlowo-Operacyjnym.

Zgodnie z planowaną restrukturyzacją, Pion Handlowo-Operacyjny będzie odpowiedzialny za szeroko rozumianą działalność handlowo- operacyjną obejmującą funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą i holdingową. W ramach działalności Pionu Handlowo-Operacyjnego będą wykonywane, w szczególności, następujące grupy czynności:

  • marketing (dział marketingu oraz marketingu strategicznego/rozwoju nowych produktów) — tzn. kreowanie odpowiedniego pozytywnego wizerunku Spółki oraz Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich poprzez szeroko rozumiane działania marketingowe, reklamowe, promocyjne, public relations (PR) w odniesieniu do Spółki i jej Produktów Własnych, a także działalność marketingową (reklamową, promocyjną) na rzecz podmiotów trzecich oraz w odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich, jak również działania związane z marketingiem strategicznym w odniesieniu do Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich oraz działania związane z opracowywaniem oraz rozwojem tych produktów, w tym m.in.:
  • bieżące działania marketingowo-promocyjne w odniesieniu do Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
  • kreowanie wizerunku poprzez działania marketingowe, reklamowe, promocyjne, public relations (PR);
  • współpraca z agencjami reklamowymi i PR-owymi;
  • komunikacja marketingowa, planowanie oraz realizacja kampanii reklamowych oraz PR-owych;
  • bieżące monitorowanie rynku oraz pozycji poszczególnych Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich na tym rynku;
  • współpraca oraz wsparcie osób zajmujących się marketingiem strategicznym oraz opracowywaniem i rozwojem Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
  • podejmowanie działań związanych z ustalaniem cen Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
  • działania związane z opracowaniem sposobu prezentacji Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich na rynku, w tym komunikacja marketingowa w tym zakresie;
  • bieżące monitorowanie budżetu przeznaczonego na działania marketingowo-promocyjne Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich (we współpracy z działem wsparcia sprzedaży, w tym działem informacji medycznej);
  • podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia długoterminowego/strategicznego rozwoju Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich istniejących oraz Produktów Własnych i Produktów Podmiotów Trzecich będących w fazie rozwoju;
  • opracowywanie wizji dotyczącej obecności Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich na rynku;
  • bieżąca współpraca z działem wsparcia sprzedaży (w ramach Pionu Handlowo-Operacyjnego) w zakresie opracowywania oraz propagowania odpowiednio wypracowanej wizji w odniesieniu do poszczególnych Produktów Własnych oraz Produktów Podmiotów Trzecich;
  • zlecanie w uzasadnionych przypadkach usług polegających na prowadzeniu czynności i działań marketingowych (promocyjnych, reklamowych) podmiotom zewnętrznym;
  • wszelkie inne działania, których celem jest wypracowanie oraz utrzymanie pozytywnego wizerunku Spółki oraz jej Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich na rynku;
  • wsparcie sprzedaży (dział sprzedaży oraz dział informacji medycznej) — tzn. podejmowanie wszelkich czynności (opracowanych i zatwierdzonych przez dział marketingu) mających na celu zapewnienie dostępności oraz optymalnej pozycji konkurencyjnej Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich na rynku polskim, w tym, w szczególności:
  • inicjowanie oraz prowadzenie współpracy z obecnymi oraz potencjalnymi nabywcami Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich (zgodnie z polityką handlową opracowaną wewnętrznie), tj. w szczególności z hurtowniami farmaceutycznymi, aptekami, sieciami drogerii;
  • prowadzenie współpracy z personelem medycznym (w tym m. in. osobami uprawnionymi do wystawiania recept) przez osoby z działu informacji medycznej (będącego integralną częścią działu wsparcia sprzedaży);
  • prezentacja oferty handlowej oraz przekazywanie materiałów reklamowych Spółki i wydawanie próbek Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich obecnym oraz potencjalnym nabywcom tych produktów;
  • sprawowanie bieżącej kontroli nad akcjami promocyjnymi Spółki;
  • generowanie oraz przekazywanie zamówień na Produkty Własne/Produkty Podmiotów Trzecich;
  • organizowanie oraz nadzorowanie spotkań informacyjno-promocyjnych dla personelu medycznego;
  • utrzymywanie prawidłowych relacji z hurtowniami farmaceutycznymi oraz aptekami/sieciami drogerii (w tym wsparcie w negocjacjach warunków handlowych ww. współpracy);
  • organizacja oraz prowadzenie szkoleń dedykowanych dla przedstawicieli medycznych w zakresie technik sprzedaży oraz wizji Spółki;
  • bieżąca obsługa reklamacji/zwrotów od nabywców Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich;
  • bieżące monitorowanie budżetu przeznaczonego na działania z zakresu wsparcia sprzedaży;
  • funkcja regulacyjna (dział regulacyjny) — tzn. bieżące monitorowanie odpowiednich przepisów prawa mających zastosowanie do poszczególnych Produktów Własnych (ewentualnie również w stosunku do Produktów Podmiotów Trzecich — w sytuacjach, gdyby takie zaangażowanie było wymagane odpowiednimi przepisami prawa, lub na podstawie uzgodnień z odpowiednimi podmiotami trzecimi i w zakresie uzgodnionym z tymi podmiotami) w zależności od ich statusu (produktów leczniczych, kosmetyków, wyrobów medycznych, suplementów diety) oraz wsparcie innych działów w tym zakresie, w tym m.in.:
  • wypełnianie obowiązków związanych z dokonywaniem wymaganych rejestracji poszczególnych Produktów Własnych (oraz Produktów Podmiotów Trzecich — w sytuacjach, gdyby takie zaangażowanie było wymagane odpowiednimi przepisami prawa, lub na podstawie uzgodnień z odpowiednimi podmiotami trzecimi i w zakresie uzgodnionym z tymi podmiotami) zgodnie z odpowiednimi mającymi zastosowanie przepisami prawa, dokonywaniem odpowiednich zawiadomień, notyfikacji, itp. oraz monitorowanie statusu tych produktów, nadzór nad bezpieczeństwem ich stosowania, itp.;
  • monitorowanie zmian w odpowiednich przepisach prawa mających zastosowanie do poszczególnych kategorii Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich oraz komunikowanie tych zmian dla potrzeb wewnętrznych;
  • bieżąca kontrola działalności pod kątem jej zgodności z ww. przepisami prawa;
  • reprezentowanie interesów Spółki przed odpowiednimi organami oraz prowadzenie i utrzymywanie bieżącej korespondencji i kontaktów z tymi organami;
  • funkcja zarządcza/holdingowa (zarząd oraz dział operacji międzynarodowych) — tzn. operacyjne oraz strategiczne zarządzanie Spółką oraz jej działalnością w Polsce oraz za granicą, jak również zarządzanie prawami ochronnymi wynikającymi z dokonanych przez Spółkę rejestracji (krajowych i zagranicznych) znaków towarowych Produktów Własnych, znakiem firmowym oraz prawami autorskimi związanymi z tymi znakami (dalej: „Znaki Towarowe”), w tym m.in.:
  • podejmowanie kluczowych decyzji zarządczych;
  • podejmowanie kluczowych decyzji zarządczych w odniesieniu do działalności holdingowej Spółki;
  • budowa strategii przewagi konkurencyjnej Spółki;
  • strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi Spółki;
  • strategiczne zarządzanie relacjami z klientami;
    • budowa strategii pozyskiwania nowych klientów;
  • działania zmierzające do analizy biznesowej nowych potencjalnych obszarów działalności Spółki;
  • bieżąca i strategiczna analiza krajowych i zagranicznych rynków zbytu i kanałów sprzedaży;
  • zarządzanie strategicznymi aspektami finansowania działalności Spółki;
  • planowanie strategii rozwoju Spółki na rynkach krajowym i zagranicznych;
  • opracowywanie wizji Spółki odnośnie jej krótko- i długoterminowej działalności gospodarczej;
  • negocjowanie oraz podpisywanie umów z podmiotami trzecimi w zakresie bieżącej działalności Spółki;
  • prowadzenie I nadzór nad marketingiem i wsparciem sprzedaży Produktów Własnych za granicą, wykonywanymi przez lokalne podmioty zależne lub niezależnych lokalnych dystrybutorów;
  • działania zmierzające do zapewnienia jednolitego wizerunku Spółki oraz Produktów Własnych na rynkach zagranicznych;
  • pośredniczenie w kontaktach Spółki z jego przedstawicielami/dystrybutorami zagranicznymi (w zakresie marketingu i wsparcia sprzedaży);
  • podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia optymalnych warunków handlowych oraz cen Produktów Własnych za granicą;
  • udzielanie wsparcia zagranicznym spółkom zależnym/dystrybutorom Produktów Własnych w zakresie opracowania planów marketingowo-dystrybucyjnych, warunków handlowych oraz wszelkich innych informacji niezbędnych w celu dystrybucji Produktów Własnych;
  • zarządzanie kwestiami związanymi z procedurą rejestrowania nowych Znaków Towarowych oraz odnawiania ochrony istniejących;
  • zarządzanie kwestiami związanymi z przedłużaniem okresów ochronnych Znaków Towarowych w każdej jurysdykcji, gdzie są zarejestrowane;
  • podejmowanie kluczowych decyzji związanych z rejestracją (krajową i zagraniczną) Znaków Towarowych; podejmowanie kluczowych decyzji odnośnie przeciwdziałania wypadkom nieuprawnionego użycia Znaków Towarowych;
  • nadzór nad realizacją programów i planów dotyczących ochrony wykorzystywania Znaków Towarowych; podejmowanie kluczowych decyzji odnośnie działań ochronnych w przypadku naruszenia praw ochronnych do Znaków Towarowych;
  • nadzór oraz współpraca z podmiotami trzecimi dokonującymi rejestracji Znaków Towarowych;
  • podejmowanie kluczowych decyzji odnośnie uzgodnień umownych z wykorzystaniem Znaków Towarowych.

W zakresie, w jakim zostałoby to ewentualnie uzgodnione z podmiotami trzecimi, poszczególne ww. czynności mogłyby być wykonywane przez Pion Handlowo-Operacyjny również w stosunku do Produktów Podmiotów Trzecich.

Dodatkowo, do Pionu Handlowo-Operacyjnego przypisane zostaną wszelkie funkcje wsparcia administracyjnego gwarantujące samodzielnie funkcjonowanie Pionu Handlowo-Operacyjnego), w tym m.in.:

  • dział personalny (HR), dedykowany do prowadzenia bieżących spraw Spółki w zakresie jej działalności wykonywanej przez Pion Handlowo-Operacyjny;
  • dział księgowości oraz kontrolingu, dedykowany do prowadzenia bieżących rozliczeń Spółki w zakresie jej działalności wykonywanej przez Pion Handlowo-Operacyjny;
  • dział administracyjny, dedykowany do bieżących kwestii związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • dział zakupów, dedykowany do bieżących kwestii związanych z działalności Pionu Handlowo-Operacyjnego, oraz
  • dział medyczny, stanowiący wsparcie pozostałych działów Spółki (funkcjonujących w ramach Pionu Handlowo- Operacyjnego) w zakresie wiedzy na temat procedur oraz regulacji prawnych mających zastosowanie w działalności Pionu Handlowo-Operacyjnego, w tym organizowanie szkoleń wewnętrznych w tym zakresie.

W zakresie, w jakim będzie to niezbędne, funkcje wsparcia administracyjnego będą wykonywane przez Pion Handlowo-Operacyjny w odniesieniu cło pozostałej działalności Spółki (tzn. w praktyce, funkcji produkcyjnej w odniesieniu do Produktów Własnych, w tym również czynności badawczo-rozwojowych związanych funkcjonalnie z produkcją tych produktów), wykonywanej nadal przez Spółkę poza Pionem Handlowo-Operacyjnym.

Za wykonanie ww. zadań odpowiedzialne będą osoby przypisane do Pionu Handlowo-Operacyjnego na podstawie odpowiednich dokumentów zarządczych, w tym m.in. Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej, menedżerowie i członkowie kadry zarządzającej, dyrektor działu marketingu, dyrektor do spraw marketingu strategicznego oraz nowych Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich, menedżerowie przypisani do poszczególnych linii produktowych oraz specjaliści do spraw public relations w odniesieniu do Produktów Własnych/Produktów Podmiotów Trzecich, dyrektor działu sprzedaży, dyrektor do spraw informacji medycznej, przedstawiciele medyczni, dyrektor nadzorujący działalność promocyjną Spółki wraz z osobami prowadzącymi akcje promocyjne, dyrektor nadzorujący poszczególne kanały sprzedaży produktów Spółki, menedżer do spraw regulacyjnych, dyrektor do spraw medycznych, dyrektor nadzorujący działalność Spółki za granicą - wraz z podległymi pracownikami, jak również personel pomocniczy (w zakresie administracji, księgowości, kontrolingu, HR oraz zakupów).

Pion Handlowo-Operacyjny będzie miał wewnętrzną hierarchiczną strukturę organizacyjną (w oparciu o działy), określoną w odpowiednich dokumentach korporacyjnych.

Do Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie przyporządkowany odrębny zespół materialnych i niematerialnych składników majątkowych (stanowiący całościowy zespół/agregat praw i obowiązków przedmiotowego pionu), organizacyjnie i funkcjonalnie związany z zadaniami wykonywanymi przez Pion Handlowo-Operacyjny, tj.:

  • wszystkie aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji funkcji marketingowej, wsparcia sprzedaży, regulacyjnej oraz zarządczej/holdingowej, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, samochody służbowe oraz telefony, itp.;
  • zapasy aktywów obrotowych, np. m.in. artykuły biurowe i materiały reklamowe;
  • prawa do samodzielnego korzystania z odpowiedniej powierzchni biurowej przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu tej powierzchni);
  • prawa własności budynków/gruntów związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • prawa własności przemysłowej, w szczególności prawa związane ze Znakami Towarowymi, wytworzonymi we własnym zakresie, jak również nabytymi przez Spółkę;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne związane z działalnością Pionu Handlowo- Operacyjnego;
  • wszystkie prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów zawartych przez Spółkę oraz funkcjonalnie związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego (przy założeniu spełnienia odpowiednich wymogów formalno-prawnych związanych z przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z tych umów), w tym:
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. m. in. usług marketingowych promocyjnych, reklamowych) wykonywanych przez Pion Handlowo-Operacyjny na rzecz podmiotów trzecich, w odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich;
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań zleconych przez Pion Handlowo-Operacyjny podmiotom zewnętrznym;
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do Pionu Handlowo- Operacyjnego (m. in. ze zleconych przez Pion Handlowo-Operacyjny prac wspierających działalność marketingową/wsparcia sprzedaży);
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi przez Pion Handlowo-Operacyjny na podstawie umów cywilnoprawnych (tzn. w szczególności umów zawartych z przedstawicielami medycznymi oraz osobami wykonującymi działalność promocyjną);
  • zobowiązania wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Spółce w ramach Pionu Handlowo- Operacyjnego;
  • prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Pionu Handlowo-Operacyjnego (w tym środki zgromadzone na tym rachunku);
  • odpowiednie prawa i obowiązki wynikające dla Spółki z odrębnych przepisów prawa (w tym m. in. ustawy z dnia 6 września 2001 r. — Prawo Farmaceutyczne, Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm., ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679 z późn. zm., ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach, Dz.U. z 2001 r. Nr 42, poz. 473 z późn. zm. oraz ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, Dz.U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914 z późn. zm.) — dotyczące w szczególności formalnych aspektów prowadzenia obrotu produktami, wynikające z odpowiednich pozwoleń, zawiadomień, rejestracji, itp.;
  • udziały w innych podmiotach (w tym podmiotach zagranicznych) posiadane przez Spółkę;
  • księgi i dokumenty związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego.

Ze względu na to, że Pion Handlowo-Operacyjny będzie funkcjonował w ramach jednego podmiotu prawnego, nie można wykluczyć trudności w bezpośrednim przypisaniem — w całości lub w określonej części — praw i obowiązków wynikających z niektórych umów zawartych przez Spółkę do Pionu Handlowo-Operacyjnego. W takich przypadkach (w zależności od konkretnych okoliczności) w celu prawidłowego uregulowania sytuacji prawnej, mogą być zawierane umowy dodatkowe, albo stosowane aneksy do umów już obowiązujących. Pozostanie to jednak bez uszczerbku dla możliwości realizowania funkcji przez Pion Handlowo-Operacyjny.

Spółka w swoim systemie finansowo-księgowym przyporządkuje do Pionu Handlowo-Operacyjnego aktywa i pasywa oraz należności i zobowiązania związane z jego działalnością. Zostanie również przeprowadzone przypisanie/alokowanie do Pionu Handlowo-Operacyjnego — w ramach wewnętrznej sprawozdawczości zarządczej — poszczególnych kosztów/wydatków oraz przychodów ponoszonych/generowanych specyficznie przez Pion Handlowo- Operacyjny. W ramach wyodrębnienia Pionu Handlowo-Operacyjnego, dla celów wewnętrznych sporządzany będzie odrębny bilans (w formie uproszczonej) oraz odrębny rachunek zysków i strat tego pionu.

Dla celów rachunkowości zarządczej kontrolowane będą przychody i koszty realizowane przez Pion Handlowo- Operacyjny. Działalność Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu ustalanego dla Pionu Handlowo-Operacyjnego, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Pion Handlowo-Operacyjny będzie ponadto posiadał odrębny rachunek bankowy przypisany do jego działalności.

W ramach dalszego etapu restrukturyzacji, po przeprowadzeniu wszelkich koniecznych działań mających na celu organizacyjne, funkcjonalne oraz finansowe wyodrębnienie Pionu Handlowo-Operacyjnego, funkcjonujący już w strukturach Spółki Pion Handlowo-Operacyjny zostanie wniesiony przez Spółkę w drodze aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka Celowa”) w zamian za jej udziały.

Spółka Celowa będzie kontynuowała dotychczasową działalność/funkcje Pionu Handlowo-Operacyjnego, wykorzystując przejęty od Spółki (oraz przypisany uprzednio do działalności Pionu Handlowo-Operacyjnego) zespół składników materialnych i niematerialnych, umowy oraz prawa i obowiązki z nich wynikające (w tym zobowiązania) oraz pracowników (którzy staną się pracownikami Spółki Celowej w ramach przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 23¹ Kodeksu pracy).

Do rozpoczęcia i prowadzenia działalności Spółki Celowej nie będzie konieczne nabycie dodatkowych aktywów. Spółka Celowa będzie realizowała przychody generowane dotychczas przez Pion Handlowo-Operacyjny (w ramach przeniesionych umów) oraz dodatkowo przychody z umów zawieranych w przyszłości. Spółka Celowa dopełni również wszelkich formalności — wynikających z odrębnych regulacji prawa — dotyczących obrotu produktami leczniczymi, dermokosmetykami, suplementami diety oraz wyrobami medycznymi.

Pytania Spółki:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Celowej w zamian za jej udziały nie prowadzi — na moment aportu — do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych W rozumieniu ustawy o CIT...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przejęcie zobowiązań Spółki (związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa) przez Spółkę Celową w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Celowej w zamian za wydane udziały nie prowadzi do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych w rozumieniu ustawy o CIT...

Ad. 1)

Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Pion Handlowo-Operacyjny, obejmujący wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) i zdolny do oddzielnego funkcjonowania, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: „ustawy o CIT”).

Uzasadnienie

Zgodnie z treścią art. 4a pkt 4 ustawy o CIT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się: „(...) organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”

Z powyższej definicji wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  4. jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie),
  5. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki opisany w zdarzeniu przyszłym Pion Handlowo-Operacyjny spełni wszystkie ww. przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań), wyodrębnionym w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze — wobec tego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Za potwierdzeniem powyższego przemawiają następujące okoliczności:

Zespół składników majątkowych

Zgodnie z praktyką stosowania prawa (potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje pełne wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa majątku (praw i zobowiązań), który ma dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości.

Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie wskazać, iż w związku z rozważaną obecnie restrukturyzacją, w strukturze działalności biznesowej Spółki zostanie wyodrębniona szeroko rozumiana działalność handlowo-operacyjna obejmującą funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą/holdingową — Pion Handlowo-Operacyjny. Pion ten będący przedmiotem planowanego aportu będzie obejmował wszystkie (tj. bez jakichkolwiek wyłączeń) składniki majątku (całościowy zespół/agregat praw i obowiązków, w tym zobowiązania) przypisane do Pionu Handlowo-Operacyjnego z racji pełnionych funkcji, tj.:

  • wszystkie aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji funkcji marketingowej, wsparcia sprzedaży, regulacyjnej oraz zarządczej i holdingowej, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, samochody służbowe oraz telefony, itp.;
  • zapasy aktywów obrotowych, np. m.. in. artykuły biurowe i materiały reklamowe;
  • prawa do samodzielnego korzystania z odpowiedniej powierzchni biurowej przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu tej powierzchni);
  • prawa własności budynków/gruntów związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • prawa własności przemysłowej, w szczególności prawa związane ze Znakami Towarowymi, wytworzonymi we własnym zakresie, jak również nabytymi przez Spółkę;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne związane z działalnością Pionu Handlowo- Operacyjnego;
  • wszystkie prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów zawartych przez Spółkę oraz funkcjonalnie związanych z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego (przy założeniu spe4nienia odpowiednich wymogów formalno-prawnych związanych z przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z tych umów), w tym:
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań przez Pion Handlowo-Operacyjny (tj. usług marketingowych, promocyjnych, reklamowych) wykonywanych przez Pion Handlowo- Operacyjny na rzecz podmiotów trzecich, w odniesieniu do Produktów Podmiotów Trzecich;
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług/wykonywanie zadań zleconych przez Pion Handlowo-Operacyjny podmiotom zewnętrznym;
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do Pionu Handlowo-Operacyjnego (m.in. ze zleconych przez Pion Handlowo-Operacyjny prac wspierających działalność marketingową/wsparcia sprzedaży),
  • wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi przez Pion Handlowo- Operacyjny na podstawie umów cywilnoprawnych (tzn. w szczególności umów zawartych z przedstawicielami medycznymi oraz osobami wykonującymi działalność promocyjną);
  • zobowiązania wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Spółce w ramach Pionu Handlowo-Operacyjnego;
  • prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Pionu Handlowo-Operacyjnego (w tym środki zgromadzone na tym rachunku);
  • odpowiednie prawa i obowiązki wynikające dla Spółki z odrębnych przepisów prawa (w tym m. in. ustawy z dnia 6 września 2001 r. — Prawo Farmaceutyczne, Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm., ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679 z późn. zm., ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach, Dz.U. z 2001 r. Nr 42, poz. 473 z późn. zm. oraz ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, Dz.U. z 2010 r., Nr 136, poz. 914 z późn. zm.) — dotyczące w szczególności formalnych aspektów prowadzenia obrotu produktami, wynikające z odpowiednich pozwoleń zawiadomień, rejestracji, itp.;
  • udziały w innych podmiotach (w tym podmiotach zagranicznych) posiadane przez Spółkę;
  • księgi i dokumenty związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego.

Powyższe oznacza zatem, iż Pion Handlowo-Operacyjny będą tworzyć nie przypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do tego Pionu) składniki majątku — punktem odniesienia w powyższym doborze będzie rola jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych Pionowi Handlowo-Operacyjnemu funkcji/zadań. W konsekwencji, wchodzące w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego składniki majątkowe, pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez ten Pion funkcji, będą tworzyły wyodrębnioną całość/zespół majątku. Tym samym, wskazany wyżej zespół składników majątkowych, połączony węzłem organizacyjnym funkcji sprawowanych przez Pion Handlowo-Operacyjny, pozwoli na samodzielną i efektywną realizację powierzonych temu Pionowi funkcji.

W konsekwencji, pierwsza przesłanka zostanie spełniona.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż Pion Handlowo-Operacyjny stanowić będzie po przeprowadzeniu planowanej reorganizacji opisanej przez Spółkę odrębną jednostkę organizacyjną Spółki. Zgodnie z zasadami budowy struktury organizacyjnej, Pion Handlowo-Operacyjny będzie miał hierarchiczną strukturę organizacyjną (w oparciu o działy), określoną w odpowiednich dokumentach korporacyjnych, w skład której wejdą pracownicy różnych szczebli, podlegli organizacyjnie dyrektorom i menedżerom poszczególnych działów wyodrębnionych w ramach Pionu Handlowo-Operacyjnego.

Przedmiotowe wyodrębnienie organizacyjne Pionu Handlowo-Operacyjnego nastąpi od strony formalnej na mocy odpowiednich dokumentów korporacyjnych Spółki niezbędnych do pełnego wyodrębnienia Pionu Handlowo- Operacyjnego od strony formalnej.

Należy przy tym wskazać, iż Pion Handlowo-Operacyjny (dedykowany do szeroko rozumianej działalności handlowo-operacyjnej, obejmującej funkcję marketingową, wsparcia sprzedaży, regulacyjną oraz zarządczą/holdingową), oparty o własną strukturę organizacyjną, będzie wyodrębniony od pozostałej działalności Spółki (obejmującej efektywnie wyłącznie działalność produkcyjną Spółki oraz czynności badawczo-rozwojowe funkcjonalnie związane z produkcją Produktów Własnych). W Pionie Handlowo-Operacyjnym zatrudnione będą osoby dedykowane do prac związanych z szeroko pojętą działalnością handlowo-operacyjną (tj. z działaniami marketingowymi, wsparcia sprzedaży, regulacyjnymi oraz zarządczymi/holdingowymi). W działalności operacyjnej pracownicy Pionu Handlowo- Operacyjnego wykorzystywać będą składniki majątkowe dedykowane wyłącznie do ich działalności. Zestawienie pracowników dedykowanych do zadań Pionu Handlowo-Operacyjnego oraz wykaz materialnych i niematerialnych składników majątkowych (w tym zobowiązań) przyporządkowanych do Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie odzwierciedlone w dokumentach korporacyjnych.

Powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób udokumentowany stosownymi aktami korporacyjnymi Spółki), Pion Handlowo-Operacyjny będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość, dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Pion Handlowo-Operacyjny będzie spełniał także drugą ze wskazanych wyżej przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, niezbędną dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o CIT.

Wyodrębnienie finansowe

Ustawa o CIT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej jednak w praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż jej system księgowy umożliwi identyfikację przychodów i kosztów/wydatków oraz odrębnego zespołu/agregatu aktywów i zobowiązań, związanych z zespołem składników alokowanych do Pionu Handlowo-Operacyjnego. Pion Handlowo-Operacyjny będzie posiadał także własną wewnętrzną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Działalność Pionu Handlowo- Operacyjnego będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu dedykowanego dla tego Pionu, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Przy wykorzystaniu posiadanego przez Spółkę systemu księgowego będzie możliwe przygotowanie — dla potrzeb wewnętrznych bilansu, w formie uproszczonej oraz rachunku zysków i strat dla Pionu Handlowo-Operacyjnego. Dodatkowo, Pion ten będzie posiadał odrębny rachunek bankowy.

Powyższe oznacza, iż sposób prowadzenia ewidencji księgowej Spółki pozwoli na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Pionu Handlowo-Operacyjnego, a ściślej do realizowanych przez niego zadań.

W konsekwencji, zdaniem Spółki opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Pion Handlowo-Operacyjny spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Ustawa o CIT nie zawiera także definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak przesłankę tę — w praktyce potwierdzonej interpretacjami prawa podatkowego — należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa ma bowiem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. ma obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz określenie funkcji i zakresu działań Pionu Handlowo- Operacyjnego nie ulega wątpliwości, iż będzie on stanowił zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych Spółki. Mianowicie, działalność Pionu Handlowo-Operacyjnego będzie polegała na realizowaniu szeroko pojętej działalności handlowo-operacyjnej (w tym funkcji marketingowej, wsparcia sprzedaży, regulacyjnej oraz zarządczej/holdingowej), co zostało wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Do Pionu Handlowo-Operacyjnego przydzielone zostaną wszystkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) umożliwiające wykonywanie ww. funkcji (całościowy zespół/agregat praw i obowiązków) — składniki majątkowe zostały wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji.

Powyższe oznacza, iż Pion Handlowo-Operacyjny będzie stanowił funkcjonalnie odrębną całość, przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań.

Należy więc uznać, iż spełniony został kolejny warunek niezbędny dla uznania Pionu Handlowo-Operacyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.

Zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem

Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się (zgodnie z praktyką stosowania prawa, potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych), iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Pionu Handlowo-Operacyjnego, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (co zostało dowiedzione powyżej), wskazuje na wystąpienie możliwości podjęcia przez ewentualnego nabywcę Pionu Handlowo-Operacyjnego prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątku Pionu Handlowo-Operacyjnego.

Spółka pragnie bowiem podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, przedmiotem aportu do Spółki Celowej będą wszystkie aktywa i pasywa związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego (szczegółową listę aktywów i pasywów Spółka przedstawiła w opisie zdarzenia przyszłego). W konsekwencji, w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze struktury Spółki, wchodzić będą wszystkie aktywa i pasywa niezbędne do wykonywania przypisanych temu Pionowi funkcji, w tym prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych oraz należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Pionu Handlowo-Operacyjnego.

W konsekwencji, przed dniem dokonania planowanego aportu do Spółki Celowej (tj. w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki), Pion Handlowo-Operacyjny będzie zdolny do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz wykwalifikowanego personelu przypisanego do tego Pionu. Z kolei po otrzymaniu planowanego aportu, Spółka Celowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Pionu Handlowo-Operacyjnego wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół/agregat składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie.

Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Pionu Handlowo-Operacyjnego posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, Spółka pragnie podkreślić, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Pion Handlowo-Operacyjny, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowemu wzorcowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na:

  1. wyodrębnienie organizacyjne,
  2. wyodrębnienie finansowe,
  3. wyodrębnienie funkcjonalne, oraz
  4. zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Powyższe oznacza, iż spełnione zostaną łącznie wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Pionu Handlowo- Operacyjnego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Ad. 2)

Zdaniem Spółki w wyniku wniesienia do Spółki Celowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w zamian za udziału w Spółce Celowej, po stronie Spółki nie wystąpi przychód podatkowy w rozumieniu ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem w rozumieniu tej ustawy jest nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej, które zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Zgodnie natomiast z treścią art. 15 ust. 1k pkt 2 ustawy o CIT, w przypadku odpłatnego zbycia udziałów w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, na dzień zbycia tych udziałów ustala się koszt uzyskania przychodów w wysokości wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych udziałów, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, iż objęcie udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny będzie skutkowało dla podmiotu obejmującego te udziały powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie objęcia udziałów tylko w przypadku, gdy udziały te są obejmowane w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Wnioskując a contrario na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT w przypadku, gdy przedmiotem wkładu wnoszonego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatnik dokonujący aportu na moment dokonywania aportu i obejmowania udziałów nie uzyskuje przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT. Analiza art. 15 ust. 1k ustawy o CIT wskazuje, iż podatnik taki uzyska przychód i rozpozna koszt podatkowy wyłącznie w przypadku późniejszego zbycia udziałów objętych w zamian za aport przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze to, że planowany przez Spółkę aport Pionu Handlowo-Operacyjnego należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT (co zostało przez Spółkę wykazane w uzasadnieniu odnośnie pytania pierwszego), w przypadku wniesienia przez Spółkę aportem Pionu Handlowo- Operacyjnego do spółki kapitałowej (Spółki Celowej) w celu pokrycia objętych w tej spółce udziałów, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy.

Ad. 3)

W ocenie Spółki, przejęcie przez spółkę kapitałową zobowiązań związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wyniku aportu, nie wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na gruncie ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Z definicji zawartej w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT wynika, że zobowiązania stanowią konieczny składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. W konsekwencji, wszelkie skutki podatkowe transakcji, których przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinny być określane w odniesieniu do zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości, bez ustalania odrębnych konsekwencji takiej transakcji dla poszczególnych elementów wchodzących w jego skład (w tym zobowiązań).

Powyższa zasada została odzwierciedlona przez ustawodawcę między innymi w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, który wprowadza wyraźne rozróżnienie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej w zależności od przedmiotu takiego wkładu. Zgodnie z powołanym przepisem, do przychodów dla celów podatkowych zalicza się jedynie nominalną wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W świetle powyższego Spółka pragnie wskazać, iż w momencie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały Spółki Celowej nie powstanie z tego tytułu przychód podatkowy u Wnioskodawcy, na co Spółka wskazała w uzasadnieniu odnośnie pytania drugiego (przychód należy ustalić dopiero w momencie sprzedaży udziałów objętych w zamian za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa — kosztem uzyskania tego przychodu będzie wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikająca z ksiąg i uwzględniająca zobowiązania przeniesione na Spółkę Celową).

W związku z przeniesieniem zobowiązań do Spółki Celowej, nie powstanie również przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT (wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań). W analizowanej sytuacji nie dochodzi bowiem do umorzenia bądź przedawnienia zobowiązań przejmowanych przez Spółkę Celową — zgodnie z terminologią cywilnoprawną, przeniesienie zobowiązań w ramach transakcji aportowej nie prowadzi do umorzenia zobowiązań, lecz do przejęcia długu (tj. dochodzi do zmiany osoby dłużnika, same zobowiązania zaś nie wygasają). Powyższe oznacza, iż nie zostaną wypełnione przesłanki z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT — w przedmiotowej sprawie nie dojdzie ani do umorzenia zobowiązań Spółki, ani zobowiązania te nie ulegną przedawnieniu. W konsekwencji zdaniem Spółki, w przypadku przekazania aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa wraz z zobowiązaniami nie powstanie po stronie Spółki przychód podatkowy z tytułu umorzenia lub przedawnienia zobowiązań, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT

Zdaniem Spółki nie powstanie również przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). W omawianym przypadku występuje bowiem ekwiwalentność świadczeń dokonanych pomiędzy Spółką a Spółką Celową. W zamian za przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwzględnieniem jej długów, Spółka otrzyma od Spółki Celowej jej udziały. Wartość udziałów otrzymanych od Spółki Celowej będzie skalkulowana w oparciu o wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa pomniejszoną o wartość zobowiązań obciążających wnoszoną zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że przejęcie odpowiedzialności za zobowiązania będzie w pełni odpłatne z punktu widzenia Spółki Celowej. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie powstanie po stronie Spółki przychód z tytułu nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie otrzymanych rzeczy, praw lub świadczeń, o którym w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Podsumowując, w ocenie Spółki przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy o CIT wyklucza ustalenie po stronie Spółki przychodu z tytułu przejęcia przez Spółkę Celową w wyniku aportu zobowiązań związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj