Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1340/13/MS
z 14 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 17 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 89b ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 marca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 89b ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od dnia 4 marca 2006 r., prowadzi Pan działalność gospodarczą (rozliczaną na podstawie „książki przychodów i rozchodów”) i jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Dotychczas głównym rodzajem działalności była działalność pogotowia ratunkowego (86.90.B eg PKD z 2007). Od 1 października 2013 r. rozszerzył Pan prowadzoną działalność o transport drogowy towarów - krajowy i zagraniczny. W związku z poszerzeniem działalności - w dniu 17 października 2013 r. - zakupił Pan naczepę ciężarową za kwotę … zł brutto (tj. … zł netto i … zł VAT). Płatność za zakupioną naczepę została ustalona na 24 października 2013 r. (przelew 7 dni). W celu uregulowania zobowiązania zaciągnął Pan długoterminowy kredyt z przeznaczeniem na sfinansowanie zakupu przyczepy. Zabezpieczeniem spłaty kredytu jest umowa przewłaszczenia powyższego pojazdu przez bank oraz cesja praw z umowy ubezpieczenia AC tegoż pojazdu. Na podstawie złożonej przez Pana dyspozycji przelewu środków kwota kredytu została przekazana sprzedawcy naczepy, a zatem zobowiązanie wobec sprzedawcy zostało w całości uregulowane w wyznaczonym terminie.

Wskazał Pan, że wydatek ten dotyczył wyłącznie działalności opodatkowanej i ma Pan prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy ciąży na Panu obowiązek pomniejszenia podatku naliczonego, wynikający z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy płatność za zakupiona naczepę została zrealizowana z kredytu bankowego - długoterminowego, który będzie Pan spłacać w 96 ratach?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy roszczenie sprzedawcy zostało zaspokojone, tj. należność wynikająca z faktury dokumentującej dostawę towarów została uregulowana w wymaganym terminie, a zatem Pana zobowiązanie wobec sprzedawcy zostało spełnione (nie ciąży na Panu zadłużenie wobec sprzedawcy - sprzedawca otrzymał całość należnej mu kwoty za naczepę wraz z podatkiem VAT), to nie ma Pan obowiązku korekty tj. pomniejszenia podatku naliczonego po upływie 150 dni od dnia upływu terminu płatności faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z poźn. zm.) w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności (art. 89b ust. 1a ustawy).

Natomiast w myśl art. 89b ust. 2 ustawy, w przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.

Wyżej wymienione uregulowania w przywołanym brzmieniu obowiązują od dnia 1 stycznia 2013 r. na skutek zmian w ustawie o podatku od towarów i usług wprowadzonych ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342).

Niemniej jednak zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy, do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 89a i art. 89b ustawy zmienianej w art. 11 (t.j. ustawy o podatku od towarów i usług), w brzmieniu dotychczasowym, z zastrzeżeniem ust. 2.

W świetle art. 23 ust. 2 ww. ustawy, przepisy art. 89a i art. 89b ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się również do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, których nieściągalność została, zgodnie z art. 89a ust. 1a ustawy zmienianej w art. 11, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uprawdopodobniona po dniu 31 grudnia 2012 r.

Nowe zasady stosowania tzw. ulgi za złe długi mają zastosowanie do wierzytelności, które powstały od dnia 1 stycznia 2013 r. oraz wierzytelności powstałych przed tą datą, których nieściągalność została uprawdopodobniona (zgodnie z nowymi zasadami) już w 2013 r. tj. w 2013 r. upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu ich płatności. Oznacza to, że tylko w takich sytuacjach dłużnik jest zobowiązany do dokonania obowiązkowej korekty podatku naliczonego niezależnie od zachowania wierzyciela, a więc obowiązek dokonania korekty ciąży na dłużniku niezależnie od faktu, czy jego wierzyciel skorzystał z ulgi za złe długi, o których mowa w art. 89a ustawy, czy też nie.

W przypadku stwierdzenia, że podatnik naruszył obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku wynikającego z nieuregulowanych faktur, który nie został skorygowany zgodnie z ust. 1. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się (art. 89b ust. 6 ustawy).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż w dniu 17 października 2013 r. zakupił Pan naczepę ciężarową, z przeznaczeniem do wykorzystywania jej wyłącznie do działalności opodatkowanej. Termin płatności za zakupioną naczepę został ustalony na dzień 24 października 2013 r. (przelew 7 dni). Na sfinansowanie przedmiotowego zakupu zaciągnął Pan kredyt długoterminowy (który będzie Pan spłacać w 96 ratach). Zobowiązanie wobec sprzedawcy zostało w całości uregulowane w wyznaczonym terminie, bowiem na podstawie złożonej przez Pana dyspozycji przelewu środków kwota kredytu została przekazana sprzedawcy naczepy.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro zobowiązanie wobec kontrahenta zostało uregulowane (tj. należność wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta) przez Wnioskodawcę w terminie, to fakt, iż zapłata została dokonana ze środków pozyskanych w drodze długoterminowego kredytu bankowego nie spowoduje wystąpienia obowiązku skorygowania przez Wnioskodawcę podatku naliczonego na podstawie przepisów art. 89b ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj