Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-427/12-2/IG
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-427/12-2/IG
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dostawa towarów
obrót
podstawa opodatkowania
rabaty


Istota interpretacji
1. Czy opisany sposób rozliczenia z klientem, w wyniku którego następuje przekazanie klientowi kwoty na elektroniczną kartę promocyjną oznacza że Spółka udziela rabatu klientom w rozumieniu art. 29 ust 4 ustawy o VAT?2. Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest pozytywna to czy Spółka powinna pomniejszać podstawę opodatkowania podatkiem VAT, o której mowa w art. 29 ustawy o PTU w miesiącu, w którym ma miejsce sprzedaż towarów uprawniająca klienta do otrzymania rabatu oraz „naładowanie” karty promocyjnej czy też w kolejnych miesiącach przy kolejnych zakupach dokonywanych przez klienta, podczas których klient uiszcza płatność elektroniczną kartą promocyjną?



Wniosek ORD-IN 341 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2012 r. (data wpływu 30.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z uwzględnieniem rabatu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.04.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z uwzględnieniem rabatu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

H. z o.o. (dalej: Spółka) jest osobą prawną, podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej także PTU). Spółka prowadzi działalność handlową poprzez sieć sklepów (obecnie około 80 sklepów) zlokalizowanych w centrach handlowych i innych budynkach handlowych sprzedając odzież, akcesoria oraz kosmetyki.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej H prowadzi rozmaite akcje promocyjne zachęcające klientów do zakupów towarów w sklepach H w Polsce. Jedną z typowych akcji jest udzielanie rabatów od cen zakupionych towarów.

Zgodnie z regulaminem promocji klientom, którzy dokonali zakupów w sklepie H na określoną wartość przysługuje rabat kwotowy w pewnej wysokości. Klient otrzymuje przyznany rabat w formie „doładowania” elektronicznej karty promocyjnej H. Kartą klient może zapłacić za towar przy następnych zakupach (jeszcze tego samego dnia lub każdego następnego dnia w ciągu dwóch lat). Klient powinien dokonać zakupów w ciągu dwóch lat od dnia, w którym nastąpiło „doładowanie” karty. Płatność kartą stanowi wyłącznie formę płatności do zrealizowania w sklepach H w Polsce i nie uprawnia do jakiegokolwiek rabatu.

Przykład promocji: klient dokonując zakupów na kwotę 150 złotych otrzymuje 30 złotych rabatu do zrealizowania przy następnych zakupach. Klient uiszcza płatność w wysokości 150 złotych jednakże równocześnie, zgodnie z regulaminem nabywa roszczenie od Spółki na kwotę rabatu w wysokości 30 złotych. Kwota ta jest przekazywana klientowi poprzez „doładowanie” elektronicznej karty promocyjnej H natychmiast po dokonaniu przez niego płatności.

Równocześnie wartość każdego ”doładowania” elektronicznej karty promocyjnej H jest ewidencjonowana przez sprzedawcę w sklepie H w Polsce na kasie fiskalnej (poza VAT.) i zatwierdzana zbiorczo przez kierownika sklepu jako „wypłata z kasy fiskalnej”. Wartość rabatu przekazywana jest zatem klientom w formie bezgotówkowej, poprzez wydanie elektronicznej karty promocyjnej H, która jest wykorzystywana przez klientów do zapłaty za kolejne zakupy. Gdy następnie płatność dokonywana jest przez klienta elektroniczną kartą promocyjną H kwota należności odpowiada wartości sprzedaży ewidencjonowanej dla celów PTU (nie zostaje pomniejszona w żaden sposób).

Spółka oblicza i wpłaca podatek VAT za okresy miesięczne. Sprzedaż ewidencjonowana jest przy pomocy kas fiskalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy opisany sposób rozliczenia z klientem, w wyniku którego następuje przekazanie klientowi kwoty na elektroniczną kartę promocyjną oznacza że Spółka udziela rabatu klientom w rozumieniu art. 29 ust 4 ustawy o VAT...
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest pozytywna to czy Spółka powinna pomniejszać podstawę opodatkowania podatkiem VAT, o której mowa w art. 29 ustawy o PTU w miesiącu, w którym ma miejsce sprzedaż towarów uprawniająca klienta do otrzymania rabatu oraz „naładowanie” karty promocyjnej H czy też w kolejnych miesiącach przy kolejnych zakupach dokonywanych przez klienta, podczas których klient uiszcza płatność elektroniczną kartą promocyjną H...

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Na podstawie art. 29 ustawy o PTU podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b. W ust. 4a i 4b ustawodawca uregulował sytuację kiedy sprzedaży towarzyszy faktura - w takiej sytuacji obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, do którego wystawiono fakturę.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że udzielone rabaty pomniejszają podstawę opodatkowania pod warunkiem ich odpowiedniego udokumentowania.

„Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). Rabat może być procentowy lub kwotowy. W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny sprzedaży usług lub towarów. W przypadku promocji organizowanej przez Spółkę, klient kupując towar o określonej wartości otrzymuje prawo do zwrotu pewnej kwoty pieniężnej (rabat kwotowy) do wykorzystania przy kolejnych zakupach. Przyznanie klientowi owej kwoty (rabatu) jest nierozłącznie związane z konkretnym zakupem towaru i uwarunkowane wielkością zakupów. Zgodnie z regulaminem promocji prawo do zwrotu pewnej kwoty pieniężnej (rabat kwotowy) zostaje przyznany klientowi w momencie zakupu towarów.

Co prawda klient pierwotnie uiszcza płatność odpowiadającą pełnej cenie towaru ale równocześnie nabywa prawo do zwrotu określonej kwoty, która jest mu zwracana w formie „doładowania” elektronicznej karty promocyjnej.

Dlatego zdaniem Spółki przyznanie powyższej kwoty stanowi w istocie formę rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o PTU pomniejszającego podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29 ustawy o PTU.

Podobne stanowisko można znaleźć w uzasadnieniach do wyroków sądów administracyjnych wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie o sygnaturze akt III SA/GL 1491/08, stwierdził „w przypadku, kiedy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą towaru to mamy do czynienia z rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT”.

Najczęściej klient dokonuje płatności za kolejne zakupy kartą promocyjną H jeszcze w tym samym miesiącu, w którym skorzystał z promocji i nastąpiło „doładowanie” karty promocyjnej H. Zdarza się jednak, że opłacenie zakupów towarów, kartą promocyjną H następuje w innym miesiącu niż zakup towaru, który uprawniał do skorzystania z promocji. („doładowania” karty promocyjnej H). Zdaniem Spółki późniejsza płatność kartą promocyjną H nie ma wpływu na ustalenie podstawy opodatkowania dla celów podatku od towarów i usług. Kwota rabatu zostaje bowiem klientowi przekazana już w momencie zakupu towaru: to wówczas klient otrzymuje prawo do skorzystania z promocji i następuje „doładowanie” elektronicznej karty promocyjnej H. Od tego momentu klient ma możliwość zapłaty za kolejne zakupy wspomnianą kartą. Późniejsze skorzystanie z karty promocyjnej H nosi jedynie znamiona zapłaty. Dlatego, na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o PTU Spółka powinna pomniejszać podstawę opodatkowania podatkiem VAT, o której mowa w art. 29 ustawy o PTU w miesiącu, w którym ma miejsce sprzedaż towarów uprawniająca do skorzystania z promocji (otrzymania rabatu) oraz „naładowanie” karty promocyjnej H.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj