Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-399/12-2/DG
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-399/12-2/DG
Data
2012.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
podatnik
rachunki
rejestracja
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
W zakresie możliwości skorygowania rachunków i wystawienia faktur VAT.



Wniosek ORD-IN 299 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2012r. (data wpływu 23.04.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania rachunków i wystawienia faktur VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.04.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania rachunków i wystawienia faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w lipcu 2010r. zajmując się usługami budowlanymi i skorzystał z dotacji unijnej na jej rozpoczęcie. W wyniku kontroli skarbowej przeprowadzonej 24.10.2011r. okazało się, że Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z podatku VAT od miesiąca listopada 2010r., ponieważ przekroczył limit zwolnienia z VAT (pismo z kontroli skarbowej w załączeniu). Wykonane usługi w terminie od listopada 2010r. do sierpnia 2011r. dokumentowane były rachunkami uproszczonymi, w których wykazywano nieświadomie kwotę brutto bez należnego podatku VAT. Zgodnie ze wskazaniami kontroli Strona dokonała rejestracji w dniu 15.11.2011r. wykazując datę przystąpienia do VAT na miesiąc utraty zwolnienia (czyli listopad 2010r.) - tym samym Wnioskodawca stał się czynnym podatnikiem VAT w chwili przekroczenia limitu - czyli od listopada 2010r. Wnioskodawca złożył również w Urzędzie Skarbowym wszystkie zaległe deklaracje VAT-7 za miesiące od listopada 2010r. do grudnia 2010r. (zgodnie z wnioskami z kontroli) oraz za kolejne miesiące od stycznia 2011r. do września 2011r., kiedy to nadal dokumentował swoje przychody rachunkami uproszczonymi bez naliczanego podatku VAT - nieświadomie robił błąd, ponieważ powinien już wystawiać faktury VAT a nie rachunki.

Usługi świadczone były firmie developerskiej, osobie prywatnej i firmie działającej komercyjnie i polegały na wznoszeniu budynków, remoncie lub pracach ziemnych. Żaden z poszukiwanych przez Stronę przepisów nie nadmienia, że nabywca towarów i usług traci prawo do odliczenia podatku VAT gdy wystawca rachunku nie dopełnił obowiązku rejestracji a niedopełnienie tego obowiązku nie pozbawia go statusu podatnika VAT.

Wnioskodawca nadmienia, że nie posiadając tak dużych środków finansowych żeby zapłacić łączną kwotę zaległego VAT w wysokości 7.815 zł (listopad 2010r. – 2.043 zł; styczeń 2011r. - 2.963 zł; marzec 2011r. – 2.809 zł) wystąpił do Urzędu Skarbowego z prośbą o rozłożenie na raty (jedną najniższą kwotę za sierpień 2011r. w wysokości 111 zł +odsetki zapłacił w Urzędzie). Prośba w dniu 28.03.2012r. została rozpatrzona pozytywnie i zaległość została rozłożona na 18 rat po ok. 505-531 zł. Jednak po doliczeniu kwoty odsetek oraz opłaty prolongacyjnej daje łączną kwotę 9.307 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy już jako podatnik zarejestrowany VAT Wnioskodawca może wystawić korekty rachunków do rachunków uproszczonych dokumentujących świadczenie usług sprzed rejestracji podatku VAT (skorygowanie rachunku drugim rachunkiem do kwoty „zero”) i wystawić w jego miejsce faktury VAT z uwzględnieniem podatku należnego za okres listopad - grudzień 2010r (objęty kontrolą) oraz styczeń-sierpień 2011r. (bez kontroli)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nabywca usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług jako płatnika podatku VAT nie powinien być pozbawiony możliwości odliczenia podatku VAT, skoro Strona sporządziła zaległe deklaracje VAT-7 (od listopada 2010r. do sierpnia 2011r.) i częściowo zapłaciła należny podatek VAT oraz dostała zgodę na zapłatę podatku na raty. Wnioskodawca nadmienia, iż według jego wiedzy, żaden przepis dyrektywy nie określa, że nabywca towarów i usług traci prawo do odliczenia VAT gdy wystawca rachunku nie dopełnił obowiązku rejestracji a niedopełnienie tego obowiązku nie pozbawia go statusu podatnika VAT. Dodatkowo tak jak każdy inny podatnik VAT złożył i składa zaległe deklaracje za cały wymieniony okres.

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe będzie skorygowanie wystawionego rachunku drugim rachunkiem do kwoty „zero” i wystawienie w jego miejsce faktury VAT z uwzględnieniem podatku VAT należnego lub też wystawienie kontrahentowi zmniejszającej noty do rachunku i odebranie od kontrahenta oryginału rachunku oraz ponowne wystawienie mu faktury VAT na wykonaną usługę.

Reasumując, Wnioskodawca prosi o zgodę na skorygowanie wystawionych za ww. okres rachunków i zastąpienie ich fakturami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2010r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz.U. Nr 177, poz. 1054) w brzmieniu obowiązującym w 2012r. stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z delegacją zawartą w art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, dnia 2803.2011r. wydał rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Stosownie do treści § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 17 pkt 5 cyt. wyżej rozporządzenia za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 23.

Zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

W wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej m.in. w art. 87 § 5 Ordynacji podatkowej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373 ze zm.) w § 14 zostały uregulowane kwestie dotyczące informacji, które w swojej treści winny zawierać rachunki potwierdzające dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w lipcu 2010r. w zakresie usług budowlanych. W wyniku kontroli skarbowej przeprowadzonej 24.10.2011r. okazało się, że Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z podatku VAT od miesiąca listopada 2010r., ponieważ przekroczył limit zwolnienia z VAT. Wykonane usługi w terminie od listopada 2010r. do sierpnia 2011r. dokumentowane były rachunkami uproszczonymi, w których wykazywano kwotę brutto bez należnego podatku VAT. Zgodnie ze wskazaniami kontroli Strona dokonała rejestracji w dniu 15.11.2011r. wskazując miesiąc utraty zwolnienia listopad 2010r. - tym samym Wnioskodawca stał się czynnym podatnikiem VAT w chwili przekroczenia limitu - czyli od listopada 2010r. Wnioskodawca złożył również w Urzędzie Skarbowym wszystkie zaległe deklaracje VAT-7 za miesiące od listopada 2010r. do grudnia 2010r. (zgodnie z wnioskami z kontroli) oraz za kolejne miesiące od stycznia 2011 do września 2011r., kiedy to nadal dokumentował swoje przychody rachunkami uproszczonymi bez naliczanego podatku VAT.

Należy zauważyć, iż żaden ze wskazanych powyżej aktów prawnych nie zawiera regulacji prawnych w zakresie korygowania rachunków potwierdzających dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Podkreślić jednakże należy, iż w aktach tych brak jest jednocześnie uregulowań, które zabraniałyby dokonywania takich korekt.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca po dokonaniu rejestracji dla podatku od towarów i usług jest podmiotem uprawnionym do wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonane usługi.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie dopuszczalne jest dokonanie korekty wystawionych rachunków drugim rachunkiem do kwoty „0 zł” i wystawienie w ich miejsce faktur VAT. Należy jednakże zauważyć, iż wystawione faktury powinny w swojej treści zawierać jako wartość sprzedaży brutto /inaczej kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem/ kwotę wykazaną w wystawionym uprzednio rachunku jak również powinny spełniać pozostałe wymogi dotyczące wystawiania faktur VAT uregulowane przepisami ww. rozporządzenia. Ponadto należy wskazać, iż w przedmiotowych fakturach powinny być ujęte rzeczywiste daty sprzedaży usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie możliwości skorygowania wystawionych rachunków za okres listopad 2010r. – sierpień 2011r. / tj. od daty utraty prawa do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT/ i wystawienia w ich miejsce faktur VAT należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do prośby Wnioskodawcy o wyrażenie zgody na korektę wystawionych rachunków i wystawienie w ich miejsce faktur VAT, tut. Organ stwierdza, iż wydając interpretację indywidualną nie udziela zgody na dokonanie przez Podatnika jakiejkolwiek czynności, lecz dokonuje wykładni przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie do stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku. Tym samym tut. Organ nie jest władny zrealizować prośby Wnioskodawcy.

Tut. Organ zaznacza, iż nie odnosił się do kwestii odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur przez kontrahentów Wnioskodawcy. Jeżeli kontrahenci Wnioskodawcy chcą uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w dotyczącym ich zakresie, mogą wystąpić ze stosownym wnioskiem do właściwego dla nich organu podatkowego.

Nadmienia się również, że przedmiotem analizy nie były załączone do wniosku dokumenty, a interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj