IPTPP3/443A-85/12-5/KK, Dyrektor - IPTPP3/443A-85/12-4/KK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-85/12-4/KK
z 1 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-85/12-4/KK
Data
2012.08.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
węgiel
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Miejscem odbioru wyrobów węglowych jest miejsce wydania tych wyrobów do przemieszczenia. W przypadku przemieszczenia wyrobów węglowych objętych zwolnieniem bezpośrednio z kopalni do odbiorcy finalnego ma zastosowanie jeden dokument dostawy z zachowaniem wytycznych, o których mowa w przepisach. Istotą dokumentu dostawy jest to, iż towarzyszy on przemieszczeniu wyrobów węglowych objętych zwolnieniem. Natomiast bez znaczenia jest, czy dokument dostawy będzie zawarty na jednej czy też na kilku stronach, ważne by zawierał wszystkie elementy określone we wzorze dokumentu dostawy, był przejrzysty i czytelny. W przypadku popełnienia błędu na dokumencie dostawy, błąd w momencie wystawiania korygujemy poprzez wystawienie nowego dokumentu dostawy potwierdzającego przemieszczenie danych wyrobów węglowych.



Wniosek ORD-IN 591 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 06 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  1. obrotu wyrobami węglowymi z uwzględnieniem podmiotów pośredniczących dla których nie występuje przemieszczenie wyrobów węglowych oraz wystawienia dokumentu dostawy dla przemieszczanych wyrobów bezpośrednio z kopalni do odbiorcy finalnego,
  2. powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o punktach rozładunkowych wyrobów węglowych,
  3. prowadzenia ewidencji zużycia wyrobów węglowych na cele zwolnione przez pośredniczący podmiot węglowy,
  4. wystawienia dokumentu dostawy lub faktury VAT dla wyrobów węglowych zużywanych przez gospodarstwa domowe na cele zwolnione, dodatkowego oświadczenia o sposobie wykorzystania nabywanych wyrobów węglowych, podpisu wystawcy i odbierającego wyroby węglowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 06 lipca 2012, (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami węglowymi z uwzględnieniem podmiotów pośredniczących dla których nie występuje przemieszczenie wyrobów węglowych oraz wystawienia dokumentu dostawy dla przemieszczanych wyrobów bezpośrednio z kopalni do odbiorcy finalnego, powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o punktach rozładunkowych wyrobów węglowych, prowadzenia ewidencji zużycia wyrobów węglowych na cele zwolnione przez pośredniczący podmiot węglowy oraz wystawienia dokumentu dostawy lub faktury VAT dla wyrobów węglowych zużywanych przez gospodarstwa domowe na cele zwolnione, dodatkowego oświadczenia o sposobie wykorzystania nabywanych wyrobów węglowych, podpisu wystawcy i odbierającego wyroby węglowe.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku.

Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z KRS jest sprzedaż detaliczna i hurtowa wyrobów węglowych. Firma sprzedaje opał - kod CN 2701 zarówno do podmiotów zwolnionych z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego tj. innych PPW, gospodarstw domowych itp., jak i podmiotom, którym nie przysługuje zwolnienie z podatku akcyzowego. Spółka poinformowała Urząd Celny o miejscach prowadzenia działalności zwolnionej i opodatkowanej podatkiem akcyzowym, tj. o dwóch składach węglowych przy ul. A i ul. B. Spółka dokonuje zakupów wyrobów węglowych bezpośrednio z kopalni lub przez inny Pośredniczący Podmiot Węglowy w odbiorze wagonowym lub samochodowym, korzystając przy tym z usług firm transportowych lub przewoźników kolejowych. W sytuacji odbiorów samochodowych, miejscem faktycznego odbioru wyrobów węglowych jest kopalnia lub adres składu innego PPW – firma transportowa świadczy Spółce usługi transportowe. Natomiast przy odbiorach wagonowych miejscem faktycznego odbioru wyrobów węglowych od przewoźnika np. X jest bocznica następnie transportem samochodowym opał przewożony zostaje z bocznicy np. udostępnionej przez firmę A odpłatnie na skład do Wnioskodawcy. Spółka prowadzi sprzedaż wyrobów węglowych zwolnioną z podatku akcyzowego do gospodarstw domowych, firm którym zwolnienie przysługuje na podstawie oświadczenia, ale również innym pośredniczącym podmiotom węglowym. Zwolnienie przysługuje na podstawie wystawianych i dołączanych do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentów dostaw wystawianych przez kopalnię na Wnioskodawcę (odbiorcą finalnym jest Spółka), kopalnie (na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wnioskodawcę do wystawienia dokumentów dostaw w imieniu Spólki (odbiorcą finalnym jest PPW –klient wskazany przez Spółkę) we wszystkich wskazanych powyżej sytuacjach transport samochodowy odbywa się poprzez firmę spedycyjną, która świadczy usługi dla Wnioskodawcy lub poprzez prywatnego przewoźnika innego odbiorcy finalnego. Pismem z dnia 06 lipca 2012r. Wnioskodawca uzupełnił Wniosek o następujące informacje.

Spółka prowadząca działalność gospodarczą na terytorium Polski jest zarejestrowana w Urzędzie Celnym jako Pośredniczący Podmiot Węglowy, który:

  1. nabywa wyroby węglowe bezpośrednio z kopalni i przemieszczane są one na skład Wnioskodawcy – miejscem faktycznego odbioru jest waga kopalni,
  2. nabywa wyroby węglowe bezpośrednio od innego Pośredniczącego Podmiotu Węglowego i przemieszczane są one na skład Wnioskodawcy- miejsce odbioru jest skład Sprzedającego - innego PPW,
  3. nabywa wyroby węglowe od jednego Pośredniczącego Podmiotu Węglowego i sprzedaje drugiemu Pośredniczącemu Podmiotowi Węglowemu - nie ma przemieszczenia wyrobów węglowych przez Spólkę.
  4. sprzedaje bezpośrednio odbiorcy finalnemu na składzie Spółki - odbiorcą finalnym są podmioty zwolnione i niezwolnione z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, np: PPW, gospodarstwo domowe, inne firmy nieposiadające prawa do zwolnienia,
  5. sprzedaje dowożąc wyroby węglowe do odbiorcy finalnego.- miejscem odbioru jest adres odbiorcy - odbiorcą finalnym są podmioty zwolnione i niezwolnione z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, np: PPW, gospodarstwo domowe, inne firmy nieposiadające prawa do zwolnienia,
  6. sprzedaje Pośredniczącemu Podmiotowi Węglowemu bezpośrednio z kopalni - wówczas kopalnia w imieniu Wnioskodawcy wystawia dokument dostawy - wyroby węglowe przemieszczane są z kopalni bezpośrednio do odbiorcy finalnego- innego Pośredniczącego Podmiotu Węglowego - miejsce odbioru jest waga kopalni.

Nabycie i sprzedaż wyrobów węglowych uwzględnione w pkt 1, 6 odbywają się zarówno transportem samochodowym jak i kolejowym, natomiast pozostałe, tj. pkt 2,3,4,5 tylko samochodowym. Jeśli transport odbywa się taborem kolejowym, przewoźnicy kolejowi posiadają stosowne pełnomocnictwa udzielone przez Wnioskodawcę.

W chwili obecnej wyroby węglowe będące przedmiotem obrotu w Spółce posiadają kod CN 2701 oraz CN 2704.

Spółka posiada dwa składy-jeden jest użytkowany na podstawie dzierżawy, drugi - na podstawie użytkowania wieczystego. Bocznica kolejowa i składy nie znajdują się w tym samym miejscu, nie posiadają wspólnego adresu. W przypadku gdy w transakcji nabycia wyrobów węglowych biorą udział pośrednicy, zachodzi wówczas przeniesienie prawa do rozporządzania wyrobami węglowymi przez te podmioty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy jeśli pomiędzy kopalnią - podmiotem wydającemu wyroby węglowe a odbiorcą finalnym A- podmiotem do którego ostatecznie przemieszczane są wyroby węglowe będą występować jeszcze inne firmy np: X,Y,Spółka, to czy pomiędzy firmami X,Y, Spółka - gdzie występuje jedynie fakturowanie i wszyscy są podmiotami PPW - muszą być wystawione dokumenty dostaw (wyroby węglowe przemieszczane są bezpośrednio z kopalni do podmiotu finalnego A). Pomiędzy podmiotami X,Y, Spółką nie występuje wydanie i przemieszczenie wyrobów węglowych.
  2. Jeżeli na dokumencie dostawy wskazany jest jako miejsce odbioru wyrobów węglowych kolejowy punkt rozładunkowy - bocznica kolejowa, to czy Spółka powinna powiadomić Urząd Celny o takim punkcie rozładunkowym poza zgłoszonymi składami... Adres ten jest faktycznym miejscem odbioru wyrobów węglowym przez firmę transportową od przewoźnika kolejowego.
  3. Czy Spółka jako Pośredniczący Podmiot Węglowy ma obowiązek prowadzenia ewidencji, o której mowa w ustawie z dn. 16.09.2011 r. Art. 31 a , ust. 4, ust. 5, ust. 6 i ust. 7... Aktualnie będąc podatnikiem podatku akcyzowego oraz PPW – Spółka składa w Urzędzie Celnym miesięczne zestawienie dokumentów dostaw oraz deklaracje AKC-WW.
  4. W sytuacji sprzedaży wyrobów węglowych do gospodarstw domowych, należy dodatkowo oprócz dokumentu dostawy, (na którym, w poz. 15 rubryk 5 uwzględniony jest opis przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia, tj. ogrzewanie własne zgodnie za art. 31 a ust. 2 ustawy") lub uproszczonego dokumentu dostawy jako PPW musi posiadać dodatkowe oświadczenie odbiorcy o sposobie wykorzystania nabywanych wyrobów węglowych...
  5. Czy na wszystkich egzemplarzach dokumentu dostawy muszą być oryginalne podpisy wystawcy, wydającego oraz odbiorcy, czy mogą być oryginalne wyłącznie na pierwszym egzemplarzu, a na pozostałych podpisy samokopiujące z oryginału...
  6. Czy w sytuacji wystawiania faktury VAT, potwierdzającej sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez PPW podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, np. osobie fizycznej - gospodarstwo domowe, dokumentem dostawy może być ta faktura, jeżeli zawiera nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych oraz podpis osoby reprezentującej podmiot sprzedający oraz podpis osoby reprezentującej podmiot odbierający, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie... Jeśli tak, to czy wpisuje się numer tej faktury do zestawienia dokumentów dostaw, czy sporządza się osobne zestawienie, w przypadku faktur...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Jeśli pomiędzy kopalnią - podmiotem wydającym wyroby węglowe a odbiorcą finalnym A podmiotem do którego ostatecznie przemieszczane są wyroby węglowe będą występować jeszcze inne firmy np: X,Y , Spółka, to pomiędzy firmami X,Y, Spółka - gdzie występuje jedynie fakturowanie i wszyscy są podmiotami PPW nie muszą być wystawione dokumenty dostaw, wyroby węglowe przemieszczane są bezpośrednio z kopalni do podmiotu finalnego A.
  2. Nie zachodzi konieczność informowania Urzędu Celnego o kolejowych punktach rozładunkowych poza zgłoszonymi składami, tj. adres bocznicy, bowiem nie jest to miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
  3. Spółka jako Pośredniczący Podmiot Węglowy nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w ustawie z dn. 16.09.2011 r. art. 31 a , ust. 4, ust. 5, ust. 6 i ust. 7, ponieważ nie jest podmiotem zużywającym wyroby węglowe na własne potrzeby.
  4. W sytuacji sprzedaży wyrobów węglowych do gospodarstw domowych, oprócz :
  5. -dokumentu dostawy, (na którym, w poz. 15 rubryk 5 uwzględniony jest opis przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia, tj. ogrzewanie własne zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy") lub uproszczonego dokumentu dostawy Spółka jako PPW nie musi posiadać dodatkowego oświadczenia o sposobie wykorzystania nabywanych wyrobów węglowych.
  6. Oryginalne podpisy wystawcy, wydającego oraz odbiorcy mogą być wpisane oryginalnie jedynie na pierwszym egzemplarzu, na pozostałych mogą być podpisy samokopiujące z oryginału.
  7. W sytuacji wystawiania faktury VAT, potwierdzającej sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez PPW podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, np. osobie fizycznej -gospodarstwu domowemu, dokumentem dostawy może być ta faktura, jeżeli zawiera nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych oraz podpis osoby reprezentującej podmiot sprzedający oraz podpis osoby reprezentującej podmiot odbierający, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie. W związku z powyższym do 25-go dnia każdego miesiąca Spółka powinna złożyć w Urzędzie Celnym zestawienie dokumentów dostawy z uwzględnieniem danych z dokumentu dostawy i z faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 o C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

  1. 23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;
  2. 8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;
  3. 27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na pojęcie „sprzedaży wyrobów węglowych”, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy. I tak, w myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Jednocześnie zgodnie z przepisem ogólnym zawartym w art. 32 ust. 11 ustawy odbierający wyroby akcyzowe, a zatem i również wyroby węglowe zaliczone w myśl ustawy do wyrobów akcyzowych, jest zobowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Jednocześnie stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Stosownie do art. 31a ust.4 ustawy prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 31a ust 2 pkt 3, jest warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka powiadomiła właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy. W ramach swojej działalności Spółka dokonuje obrotu węglem przeznaczonym do celów opałowych objętym pozycją Nomenklatury Scalonej (CN) 2701 oraz 2704. Jak wskazał Wnioskodawca, Spółka pośredniczy w obrocie wyrobami węglowymi. Do przemieszczanych wyrobów dołączane są dokumenty dostawy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia, czy w przypadku przemieszczenia wyrobów węglowych bezpośrednio z kopalni do odbiorcy finalnego może wystąpić jeden dokument dostawy, mimo iż w obrocie uczestniczą pośrednicy lecz nie zachodzi przemieszczenie wyrobów węglowych.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a, oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy (art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W tym miejscu zasadnym jest wyjaśnić, iż jednym z warunków zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. W myśl § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku przemieszczania sprzedawanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Stosownie do § 2 ust 1 pkt 5 lit d rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Zatem w przypadku przemieszczenia wyrobów węglowych objętych zwolnieniem bezpośrednio z kopalni do odbiorcy finalnego ma zastosowanie jeden dokument dostawy z zachowaniem wytycznych, o których mowa w przepisach.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2010 nr 86 poz. 555 ze zm.) kontroli podlega przestrzeganie przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych określonych w poz. 19-23 załącznika nr 2 do ustawy. Natomiast w myśl art. 40 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej i wyrobów węglowych. Zatem mając na uwadze powyższy zapis w przypadku rozładunku wyrobów węglowych Spółka nie jest zobowiązana do informowania Naczelnika Urzędu Celnego o miejscu dokonania tego rozładunku.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia, czy Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych w związku z art. 31a ust. 4 ustawy.

Rozważając powyższe, należy zwrócić uwagę, iż warunki, określone w ustawie po spełnieniu których możliwe jest zastosowanie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych można podzielić na dwie grupy.

Pierwsza z nich dotyczy warunków zwolnień związanych z czynnościami, których przedmiotem są wyroby węglowe, a wykonywanymi przez:

  • pośredniczące podmioty węglowe,
  • podmioty korzystające ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Do grupy tej należą warunki takie jak konieczność pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a; posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b; oraz dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Natomiast druga grupa warunków zwolnień dotyczy czynności wykonywanych tylko przez podmioty zużywające w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy.

Powyższy podział warunków związanych ze zwolnieniem od akcyzy wyrobów węglowych jest zarysowany bardzo wyraźnie na gruncie ustawy. Poszczególne warunki zostały każdorazowo zaopatrzone w informację, których zwolnień dotyczą, a tym samym, do jakich adresatów są skierowane.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność jako zarejestrowany pośredniczący podmiot węglowy na terytorium Polski, nabywa wyroby węglowe bezpośrednio z kopalni oraz od innych pośredniczących podmiotów węglowych, a także sprzedaje te wyroby węglowe zarówno podmiotom korzystającym ze zwolnienia przewidzianego w przepisach jaki i podmiotom nie korzystającym ze zwolnienia od akcyzy.

Analizując powyższe na tle powołanych przepisów stwierdzić należy, iż prowadzenie ewidencji zużycia wyrobów węglowych nie zostało przypisane pośredniczącym podmiotom węglowym. Zatem Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji zużycia wyrobów węglowych.

Zgodnie § 2 ust. 6g rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy stanowi, iż w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, może być wystawiony dokument dostawy w formie uproszczonej, jeżeli nabywane wyroby węglowe:

  1. nie są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia;
  2. są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, a wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych została dołączona do tego dokumentu.

Stosownie do § 2 ust. 6h rozporządzenia, w przypadku gdy została wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, dokumentem dostawy może być ta faktura VAT, jeżeli zawiera w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

W tym miejscu należy jednakże wskazać, iż pośredniczący podmiot węglowy w powyższym przypadku określa w dokumencie dostawy (w oparciu o przekazane przez podmiot nabywający) przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające go do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Tym samym potwierdzenie dostarczenia wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia poprzez złożenie podpisu przez ten podmiot nabywający określony w dokumencie dostawy, stanowi potwierdzenie przeznaczenia do celów zwolnionych z akcyzy wyrobów węglowych określonych w dokumencie dostawy. Zauważyć bowiem należy, iż ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadza w przypadku pośredniczących podmiotów węglowych korzystających ze zwolnienia od akcyzy warunku prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu ani też nie wymaga składania przez nabywcę odrębnych oświadczeń w tym zakresie.

Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych, jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy, w sytuacji gdy otrzyma potwierdzony przez nabywcę dokument dostawy. Potwierdzony podpisem przez nabywcę dokument dostawy jest bowiem jedynym potwierdzeniem dla Wnioskodawcy, iż dokonał on sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia. Innymi słowy brak otrzymania potwierdzonego dokumentu dostawy stanowi dla Wnioskodawcy, iż wyroby węglowe objęte dokumentem dostawy nie zostały dostarczone do odbiorcy występującego jako podmiot korzystający ze zwolnienia. Podpis odbierającego te wyroby poświadcza bowiem ich zużycie na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia ze względu na przeznaczenie. Jednocześnie wskazać należy, iż Wnioskodawca w celu zabezpieczenia swoich interesów winien sprawdzić, czy podpis złożony na dokumencie dostawy stwarza możliwość identyfikacji podmiotu odbierającego.

Ponadto podmiot odbierający, swoim podpisem na dokumencie dostawy potwierdza nie tylko odbiór wyrobów węglowych, ale także potwierdza rzetelność zapisów tego dokumentu.

Zatem użycie druków samokopiujących uważa się za dopuszczalne jednakże z zachowaniem warunków wnikających z rozporządzenia. Stosownie do § 2 ust. 8 rozporządzenia, podmiot który wystawił dokument dostawy, sporządza miesięczne zestawienie wystawianych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie. W myśl § 2 ust 9 i ust. 9a rozporządzenia, zestawienie o którym mowa w ust. 8, zawiera informację o dacie jego sporządzenia, nazwie albo imieniu i nazwisku oraz adresie siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy. Przepisy ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy dokumentem dostawy jest faktura VAT.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie:

  • określenia miejsca odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę bezpośrednio z kopalni,
  • określenia miejsca odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy wydawanych dla Wnioskodawcy na bocznicy kolejowej,
  • sporządzenia korekty dokumentu dostawy, oraz możliwości dokonania modyfikacji wzoru dokumentu dostawy określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19.12.2011r. oraz z dnia 14.03.2012 r.,

- zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – IPTPP3/443A-85/12-5/KK

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W takiej sytuacji stwierdzenie w wyniku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż ten ustalony przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj