Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-184/14/CzP
z 8 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 4 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży towarów za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży towarów za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, spółka z o.o. (dalej: „Spółka”) powstał w wyniku przekształcenia X Spółka z o. o. Spółka Komandytowo – Akcyjna (dalej: „X”). Spółka prowadzi w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej zwana „Strefą”) działalność produkcyjną w zakresie produkcji obrzeży i profili meblowych w ramach inwestycji w Strefie. X uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy w dniu 16 grudnia 2009 r. (dalej zwane „Zezwoleniem”). Zezwolenie zostało zmienione decyzją z 8 grudnia 2011 r. na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 267) oraz art. 16 ust. 4-6 i art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Na podstawie art. 553 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030) obecnie Zezwolenie przysługuje Spółce.

Działalnością objętą Zezwoleniem jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Działalności Głównego Urzędu Statystycznego, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. (Dz.U. Nr 251, poz. 1885): Produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych - sekcja C, dział 22, grupa 22.2, klasa 22.29, pod klasa 22.29.Z. Wspólnikami Spółki są osoby fizyczne. Spółka przewiduje wprowadzenie modyfikacji w zakresie organizacji działalności prowadzonej przez nią, tj. rozważa prowadzenie części dystrybucji towarów (produktów) wyprodukowanych w Strefie za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza jej obszarem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochody uzyskiwane ze sprzedaży towarów wyprodukowanych przez Spółkę w Strefie zgodnie z Zezwoleniem, dokonywanej za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem Strefy, wolne są od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określana dalej skrótem „ustawa CIT”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z art. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, specjalną strefą ekonomiczną, jest wyodrębniona zgodnie z przepisami ustawy, niezamieszkała część terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na której terenie może być prowadzona działalność gospodarcza na zasadach określonych ustawą.

Zdaniem Spółki, dochody uzyskiwane z dystrybucji towarów wyprodukowanych w Strefie za pośrednictwem składów konsygnacyjnych umiejscowionych poza obszarem Strefy winny być objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT. Samo prowadzenie sprzedaży towarów Strefowych za pośrednictwem składów konsygnacyjnych poza Strefą nie stanowi przesłanki pozbawienia tych towarów charakteru towaru strefowego. Towary wytwarzane są w strefie, zgodnie z treścią Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, zaś przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych. Z działalnością gospodarczą Spółki, tj. działalnością produkcyjną, związana jest sprzedaż wyprodukowanych towarów realizowana za pośrednictwem sieci dystrybucji. Niemniej jednak sprzedaż wyprodukowanych przez spółkę towarów stanowi normalne i logiczne następstwo działalności produkcyjnej jest więc jedynie elementem działalności pełniącym wtórną i pomocniczą rolę dla głównej działalności Spółki.

Dystrybucja jest więc funkcjonalnie powiązanym elementem działalności produkcyjnej prowadzonej w Strefie, mającym umożliwiać potencjalnym klientom dokonanie zakupu towarów strefowych wyprodukowanych przez Spółkę. Działalnością gospodarczą w modelu działalności Spółki jest więc produkcja towarów strefowych. Działalność ta jest źródłem dochodów uzyskiwanych przez Spółkę wobec tego ta właśnie działalność (działalność produkcyjna) powinna stanowić decydującą przesłankę kwalifikowania wytworzonych przez Spółkę produktów jako produktów „strefowych”, a w konsekwencji objęcia dochodów uzyskanych ze zbycia tych produktów, zwolnieniem przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT. Składy konsygnacyjne w opisywanym zdarzeniu przyszłym, mają stanowić element sieci dystrybucji towarów wyprodukowanych w Strefie, zaś kryterium decydującym o możliwości objęcia dochodów uzyskanych z dystrybucji tych towarów fakt, że zostały zgodnie z Zezwoleniem wyprodukowane na terenie Strefy.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki, w świetle faktu, że sprzedaż towarów ma charakter pomocniczy, a w istocie stanowi element składowy głównej działalności Spółki, tj. produkcji towarów przyjąć należy, że sprzedaż towarów wyprodukowanych w Strefie, za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem Strefy, winna być kwalifikowana jako działalność gospodarcza prowadzona na terenie Strefy. W konsekwencji dochody uzyskiwane z takiej działalności, zdaniem Spółki, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Przedstawione wyżej stanowisko pozostaje w zgodzie z utrwaloną linią wykładni prezentowaną przez organy podatkowe m.in w następujących w indywidualnych interpretacjach:

Przy czym interpretacje: IBPBI/2/423-1224/13/PP, IBPBI/2/423-741/10/AP, IBPBI/2/423-1510/12/AK zostały wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Interpretacja Znak: IBPBI/2/423-1224/13/PP wydana została 27 grudnia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Przepisy wprowadzające zwolnienie z opodatkowania, będące odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Mając na względzie powyższą zasadę należy stwierdzić, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 updop stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka przewiduje wprowadzenie modyfikacji w zakresie organizacji działalności prowadzonej przez nią, tj. rozważa prowadzenie części dystrybucji towarów (produktów) wyprodukowanych w Strefie za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza jej obszarem.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego uznać należy, że dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania decydujące znaczenie ma okoliczność, że działalność produkcyjna, będąca podstawą osiąganego dochodu, będzie prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Dochody osiągnięte z tej działalności będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop pomimo, że miejsce sprzedaży produktów będzie znajdować się poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj