Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-741/10/AP
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-741/10/AP
Data
2010.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność poza strefą ekonomiczną
działalność poza strefą ekonomiczną
miejsce wykonywania działalności
miejsce wykonywania działalności
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
sprzedaż
sprzedaż


Istota interpretacji
Czy przychód ze sprzedaży wyrobów wytworzonych, w ramach stosownego zezwolenia, w specjalnej strefie ekonomicznej, dokonywanej przez sklepy firmowe usytuowane poza terenem strefy, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 w związku z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu do Organu 20 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży wyrobów poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2010 r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży wyrobów poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 18 listopada 2009 r. Spółka uzyskała, stosownie do art. 16 ust. 4 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie obejmuje prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach PKWiU GUS:

Klasa 22.29 - Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych,

Klasa 25.99 - Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

Klasa 38.32 - Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce

wtórne.

W związku z powyższym Spółka zamierza na terenie strefy uruchomić produkcję m.in. ..., która to działalność mieści się w otrzymanym zezwoleniu. Wytworzone w strefie wyroby sprzedawane będą zarówno w ramach sprzedaży hurtowej, jak i detalicznej. W tym drugim przypadku sprzedaż prowadzona będzie w należącej do Spółki sieci sklepów znajdujących się w różnych miastach Polski. Sklepy te nie są wyodrębnionymi, samodzielnymi jednostkami, lecz stanowią własność Spółki, jedno z ogniw prowadzenia Jej działalności. Sklepy nie osiągają w szczególności osobnego, odrębnego od Spółki przychodu, wystawiane przez nie dokumenty związane ze sprzedażą (rachunki, faktury) są dokumentami Spółki i są księgowane w jej siedzibie. Spółka ponosi koszty funkcjonowania sklepów, w szczególności wynajmu pomieszczeń i wynagrodzeń zatrudnionych w nich osób. Sklepy będą prowadzić zarówno sprzedaż wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, objętych zakresem zezwolenia, jak również sprzedaż wyrobów pozostałych oraz towarów handlowych, które nie korzystają ze zwolnienia. Po kodzie sprzedawanego towaru możliwy będzie precyzyjny podział towaru (przychodu ze sprzedaży) na towar wytworzony w strefie oraz towar nie pochodzący z tego źródła (nie korzystający ze zwolnienia od podatku).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód ze sprzedaży wyrobów wytworzonych, w ramach stosownego zezwolenia, w specjalnej strefie ekonomicznej, dokonywanej przez sklepy firmowe usytuowane poza terenem strefy, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 w związku z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Spółki, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia o którym mowa w ustawie o SSE. Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. W sytuacji, gdy działalność w strefie obejmuje produkcję, generuje ona przychód dopiero z momentem sprzedaży („upłynnienia") wyprodukowanego wyrobu. Sprzedaż tego wyrobu jest więc nieodłącznym elementem procesu gospodarczego, bez którego nie zostanie osiągnięty podstawowy cel działalności gospodarczej, to jest osiągnięcie dochodu. Ma ona w stosunku do działalności głównej (produkcji) prowadzonej na terenie strefy charakter subsydiarny, pomocniczy, ale jest niezbędna, bowiem bez niej działalność produkcyjna traci sens ekonomiczny: wyroby „strefowe" muszą być sprzedane. Działalność Spółki w tym zakresie nie może więc być uznana za odrębną „pozastrefową" działalność, która nie mieści się w przedmiocie zwolnienia od podatku. Sprzedaż („upłynnianie") wyprodukowanych w ramach zezwolenia wyrobów może odbywać się zarówno hurtem (z magazynu wyrobów gotowych w strefie), jak i detalicznie (z natury rzeczy w sklepach położonych poza strefą), a jeżeli będzie ona dokonywana przez ich producenta, w obu przypadkach uzyska on w ten sposób przychód z działalności w strefie. To, czy sprzedaż przez podatnika wyrobu wyprodukowanego przez niego w strefie następuje w handlu detalicznym, czy też hurtowym nie może wywoływać wpływu na zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 wskazanej na wstępie ustawy, w szczególności nie może o tym decydować to, czy należące do producenta sklepy prowadzące tę sprzedaż mają siedzibę w strefie, czy poza nią. Przychody uzyskane w opisanej sytuacji są zatem przychodami z produkcji (a nie z działalności handlowej - obrotu towarami) wykonywanej na terenie strefy w ramach zezwolenia i powinny podlegać zwolnieniu od podatku. Podatnik podnosi, że zbieżne z nim stanowisko w analogicznej sprawie przyjął w interpretacji indywidualnej pod sygnaturą ILPB3/423-265/09-6/ŁM z dnia 29 czerwca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady. Zwolnieniem objęty jest dochód, czyli przychody uzyskane z działalności na terenie strefy pomniejszone o koszty ich uzyskania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza dokonywać sprzedaży wyrobów własnych (strefowych) m.in. za pośrednictwem sklepów firmowych położonych poza terenem strefy. Sprzedaż prowadzona przez sklepy de facto jest sprzedażą realizowaną przez samą Spółkę.

Odnosząc się zatem do kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży wyrobów strefowych przez sklepy usytuowane poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej należy stwierdzić, iż fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem za pośrednictwem sklepów usytuowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Wykorzystywanie własnych sklepów firmowych do sprzedaży wyrobów wytworzonych w specjalnej strefie ekonomicznej, nie stanowi także częściowego przeniesienia działalności objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy wskazać, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj