Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-138/14/KJ
z 16 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 7 maja 2014 r. (data wpływu 9 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług kształcenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych:

  • gdzie uczestnikami są osoby, które spełniły obowiązek szkolny – jest prawidłowe,
  • gdzie uczestnikami są dzieci i młodzież, które są w trakcie „wypełniania obowiązku szkolnego” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług kształcenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych gdzie odbiorcami są osoby, które spełniły obowiązek szkolny oraz gdzie odbiorcami są dzieci i młodzież, które są w trakcie „wypełniania obowiązku szkolnego”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 maja 2014 r. (data wpływu 9 maja 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 kwietnia 2014 r. znak: IBPP1/443-138/14/KJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą X. Jednym z przedmiotów prowadzonej działalności gospodarczej są „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD: 8559B”, w ramach których Wnioskodawca oferuje:

  1. pozaszkolne kursy i szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego, prowadzone na terytorium kraju dla różnych grup odbiorców: indywidualnych, firm i instytucji;
  2. kursy w formie zajęć dydaktycznych (wykłady, seminaria i ćwiczenia praktyczne), prowadzone w szkołach podstawowych i średnich oraz na studiach dziennych i podyplomowych z zakresu udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego.

Wnioskodawca uzyskał ponadto wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta jako placówka o nazwie Medyczne Centrum Szkoleniowe X. Fakt wpisu do powyższej ewidencji udokumentowany jest Zaświadczeniem z dnia 8 grudnia 2010 r. nr … . Zakres działalności placówki obejmuje działalność szkoleniową w zakresie ratownictwa medycznego i pierwszej pomocy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 12 listopada 1997 r. z tytułu prowadzenia działalności handlowej i świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w stosunku do których obrót przekroczył normę wolną od podatku VAT.
  2. Wnioskodawca – jednostka objęta systemem oświaty – podlega na podstawie dokonanego wpisu do ewidencji placówek niepublicznych pod. Art. 2 ust. 3a) Ustawy o systemie oświaty jako „placówka kształcenia ustawicznego, placówka kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiający uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.”
  3. Wnioskodawca jako jednostka objęta systemem oświaty prowadzi kursy i szkolenia dla osób, które spełniły obowiązek szkolny zgodnie z art. 3 pkt 16) Ustawy o systemie oświaty. Kursy i szkolenia dla dzieci i młodzieży, które są w trakcie „wypełniania obowiązku szkolnego”, Wnioskodawca przeprowadza w oparciu o prowadzoną działalność gospodarczą poza placówką oświatową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone na terenie Polski usługi kształcenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego przez osobę fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą i wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez osobę fizyczną usługi kształcenia prowadzone w różnych formach (kursy, szkolenia, zajęcia dydaktyczne itp.) w zakresie pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powyższym przepisem, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym, aby osoba fizyczna mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy o VAT, muszą zostać spełnione dwie przesłanki:

  1. osoba fizyczna musi być objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  2. usługi muszą być świadczone w zakresie kształcenia i wychowania.

Ad. 1. Osoba fizyczna objęta systemem oświaty.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a) Ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Natomiast, według art. 82 ust. 1 przedmiotowej Ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 Ustawy o systemie oświaty, jednostka samorządu terytorialnego dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oraz organowi podatkowemu.

W związku z powyższym, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy o VAT, osoba fizyczna musi posiadać stosowny wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, przez co staje się jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca posiada stosowne zaświadczenie o dokonaniu niniejszego wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, co potwierdza iż Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, a mianowicie:

  • w interpretacji z 2 kwietnia 2012 r. (nr IBPP1/443-1830/11/LSz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że „mając na uwadze postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca posiadając wpis do ewidencji placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia w odniesieniu do wskazanych szkoleń. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.”
  • w interpretacji z 14 czerwca 2013 r. (nr IPPP1/443-450/13-2/MP) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w całości potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi szkoleniowe świadczone przez podmiot posiadający status placówki kształcenia ustawicznego podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2. Świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania.

Druga przesłanka zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy o VAT stwierdza, że zwolnienie to obejmuje usługi kształcenia i wychowania. Oznacza to, że zwolnienie wynikające z niniejszego przepisu dotyczy obu rodzaju usług, zarówno usług w zakresie kształcenia, jak i usług w zakresie wychowania, przy czym nie ma konieczności, aby dana jednostka objęta systemem oświaty świadczyła jednocześnie usługi w zakresie kształcenia i usługi w zakresie wychowania. Wnioskodawca prowadząc działalność szkoleniową z zakresu pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego - świadczy usługi w zakresie kształcenia, co powoduje iż spełnia drugą przesłankę uprawniającą do zwolnienia świadczonych usług z podatku VAT.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo:

  • w interpretacji z 28 lipca 2011 r. (nr ILPP1/443-649/11-4/MK) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż „dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.”
  • identyczne stanowisko wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 czerwca 2013 r. (nr IPPP1/443-450/13-2/MP).

Wobec całości wymienionych w niniejszym piśmie uregulowań stwierdzić należy, iż wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia, wykonywane przez Niego, jako przez jednostkę objętą systemem oświaty są od 1 stycznia 2011 r. zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej Ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług kształcenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych uznaje się za:

  • prawidłowe - gdzie uczestnikami są osoby, które spełniły obowiązek szkolny,
  • nieprawidłowe - gdzie uczestnikami są dzieci i młodzież, które są w trakcie „wypełniania obowiązku szkolnego”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jednym z przedmiotów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej są „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD: 8559B”, w ramach których Wnioskodawca oferuje:

  1. pozaszkolne kursy i szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego, prowadzone na terytorium kraju dla różnych grup odbiorców: indywidualnych, firm i instytucji;
  2. kursy w formie zajęć dydaktycznych (wykłady, seminaria i ćwiczenia praktyczne), prowadzone w szkołach podstawowych i średnich oraz na studiach dziennych i podyplomowych z zakresu udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego.

Wnioskodawca uzyskał ponadto wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta jako placówka o nazwie Medyczne Centrum Szkoleniowe X. Fakt wpisu do powyższej ewidencji udokumentowany jest zaświadczeniem z dnia 8 grudnia 2010 r. nr … .

Wnioskodawca – jednostka objęta systemem oświaty – podlega na podstawie dokonanego wpisu do ewidencji placówek niepublicznych pod art. 2 ust. 3a) ustawy o systemie oświaty jako „placówka kształcenia ustawicznego, placówka kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiający uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.”

Zakres działalności placówki obejmuje działalność szkoleniową w zakresie ratownictwa medycznego i pierwszej pomocy.

Wnioskodawca wskazał, że jako jednostka objęta systemem oświaty prowadzi kursy i szkolenia dla osób, które spełniły obowiązek szkolny zgodnie z art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty. Kursy i szkolenia dla dzieci i młodzieży, które są w trakcie „wypełniania obowiązku szkolnego”, Wnioskodawca przeprowadza w oparciu o prowadzoną działalność gospodarczą poza placówką oświatową.

Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadząc działalność szkoleniową z zakresu pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego świadczy usługi w zakresie kształcenia.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Na podstawie art. 1 pkt 8 ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl. art. 82 ust. 3 ww. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 82 ust. 3a ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.
  7. (uchylony)

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i jako taka placówka objęta systemem oświaty, świadczy usługi w zakresie kształcenia (tj. są to usługi świadczone w ramach uzyskanego wpisu), to opisane we wniosku usługi edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego dla osób które spełniły obowiązek szkolny wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a tym samym podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT jako usługi kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Natomiast kursy i szkolenia, gdzie uczestnikami są dzieci i młodzież, które są w trakcie „wypełniania obowiązku szkolnego” i które Wnioskodawca przeprowadza w oparciu o prowadzoną działalność gospodarczą poza placówką oświatową nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług kształcenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego gdzie uczestnikami są osoby, które spełniły obowiązek szkolny należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług kształcenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ratownictwa medycznego gdzie uczestnikami są dzieci i młodzież, które są w trakcie „wypełniania obowiązku szkolnego”, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj