Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-919/13-2/JW
z 26 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.08.2013 r. (data wpływu 30.08.2013 r.), o wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty (zmniejszenia podatku należnego) w sytuacji częściowego zwrotu towaru przez klienta i posiadania przez Spółkę w swojej dokumentacji kopii paragonu fiskalnego oraz w sytuacji zwrotu towaru przez klienta nieposiadającego oryginału paragonu fiskalnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty (zmniejszenia podatku należnego) w sytuacji częściowego zwrotu towaru przez klienta i posiadania przez Spółkę w swojej dokumentacji kopii paragonu fiskalnego oraz w sytuacji zwrotu towaru przez klienta nieposiadającego oryginału paragonu fiskalnego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


V. Ltd. Sp. z o. o. prowadzi sprzedaż detaliczną odzieży oraz dodatków odzieżowych w sieci sklepów na terenie Polski.

Sprzedaż ewidencjonowana jest przy pomocy drukarek fiskalnych i klienci zawsze otrzymują dokument sprzedaży w postaci paragonu fiskalnego.

Zgodnie z przyjętymi przez V. Ltd. Sp. z o.o. zasadami w sieci sklepów po dokonaniu zakupów klienci mają prawo do dokonania zwrotu towaru w terminie 7 dni od daty zakupu oraz wymiany towaru w terminie 30 dni od daty zakupu.

W związku z możliwością zwrotu lub wymiany towarów przez klientów, często dochodzi do sytuacji, w której klient oddaje lub wymienia tylko część odzieży pierwotnie zakupionej przez siebie.

Jednocześnie, chce zachować dokument zakupu w postaci paragonu fiskalnego na pozostałe rzeczy, w związku z możliwością ich późniejszego zwrotu, wymiany, czy chociażby skorzystania w uprawnień na jakie pozwala mu instytucja rękojmi czy gwarancji.

V. Ltd. Sp. z o.o. prowadzi odrębną ewidencję zwrotów towarów. Każdy zwrot ewidencjonowany jest na numerowanym oddzielnie dla każdego sklepu dokumencie zwrotu lub wymiany towaru. Dokument zwrotu jest podpisywany przez pracownika firmy oraz klienta dokonującego zwrotu oraz zawiera elementy mogące jednoznacznie zidentyfikować sprzedany towar, miejsce sprzedaży, czy datę sprzedaży. Do formularza zwrotu dołączany jest paragon fiskalny oraz dodatkowo wydruk z drukarki rejestrującej sporządzony w trybie niefiskalnym potwierdzający przyjęcie zwrotu lub wymiany towaru.

Ponadto Spółka posiada wdrożony system informatyczny pozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedanej odzieży poprzez zastosowanie unikatowej numeracji poszczególnego asortymentu, datę, godzinę, miejsce sprzedaży oraz zastosowaną cenę sprzedaży. Zintegrowanie kasowego systemu sprzedaży z systemem magazynowym oraz finansowym pozwala na pełną kontrolę ruchu towarowego w V. Ltd. Sp. z o.o.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku częściowego zwrotu towaru, który został zaewidencjonowany pierwotnie na jednym paragonie fiskalnym Spółka V. w swojej dokumentacji zwrotów towarów może zastosować kopię paragonu fiskalnego?
  2. Czy w przypadku braku paragonu fiskalnego Spółka V. posiadając inne dowody potwierdzające sprzedaż np. wydruk z rachunku bankowego klienta potwierdzający transakcję z dokładnością do danego dnia oraz godziny wraz z przypisaną transakcją z rolki kontrolnej lub systemu informatycznego może dokonać obniżenia obrotu, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku częściowego zwrotu towaru dopuszczalne jest zastosowanie w dokumentacji zwrotu czy wymiany towaru kopii paragonu fiskalnego pochodzącego od klienta albo z rolki kontrolnej drukarki fiskalnej.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasady prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących określono w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 363). W § 3 ust. 4 wyżej wymienionego rozporządzenia określono również zasady przeprowadzania zwrotów towarów i uznawania reklamacji.

Zgodnie z § 2 pkt 11 cytowanego rozporządzenia, kasa fiskalna wyposażona jest w pamięć fiskalną, przez którą rozumie się „urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, niezmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych”.

W związku z tym korekta paragonu drukowanego przez kasę rejestrującą może być dokonana tylko przed zakończeniem transakcji sprzedaży. Transakcja, która została zakończona wydaniem paragonu, nie podlega korekcie przez kasę. Brak możliwości skorygowania poszczególnych paragonów przez kasę fiskalną wywołuje konieczność przeprowadzenia korekt przy pomocy innych narzędzi księgowych.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Warunkiem dokonania korekty obrotu i kwoty podatku należnego jest potwierdzenie rozliczenia tej sprzedaży przez podatnika. Potwierdzenie tej okoliczności jest oczywiste w przypadku okazania przez nabywcę oryginału paragonu. W ocenie Spółki kopia wykonana z oryginału paragonu dostarczonego przez klienta również nie budzi wątpliwości.

Natomiast w przypadku braku przedmiotowego paragonu, należy oprzeć się na innych dowodach, które będą dokumentowały i potwierdzały dokonanie sprzedaży zgodnie z wymogiem § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. W ocenie Spółki dowodem potwierdzającym dokonanie sprzedaży towaru może być również inny dowód, z którego jednoznacznie wynika, iż transakcja sprzedaży miała miejsce i zdarzenie to zostanie odpowiednio i wiarygodnie udokumentowane w inny sposób.

Zatem w sytuacji, gdy nie ma możliwości podłączenia oryginału paragonu fiskalnego od klienta do korekty przy np. częściowym zwrocie towarów (kopia paragonu), czy też w sytuacji np. zagubienia paragonu przez klienta, a podatnik ma pewność, że towar został przez niego sprzedany, strony transakcji mogą podpisać dokument zwrotu towaru, ze wskazaniem wartości, za którą towar został sprzedany oraz kwoty podatku należnego posiłkując się innymi dowodami potwierdzającymi transakcję. Powyższe zdarzenie winno znaleźć również odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji korekt.

W związku z powyższym w ocenie Spółki dopuszczalne jest zastosowanie w dokumentacji zwrotów kopii paragonów fiskalnych wykonanych z oryginałów dostarczonych przez klienta czy też z rolki kontrolnej drukarki fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

W myśl art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym o zastosowaniu specjalnym dla specyficznego rodzaju działalności, oraz warunki używania kas przez podatników, uwzględniając potrzebę właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas przez tych podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku (…).

Jak stanowi art. 111 ust. 9 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu.

Należy wskazać, że od dnia 1 kwietnia 2013 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących.

Stosownie do zapisów ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży (§ 2 pkt 12 rozporządzenia).

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 11 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, przez pamięć fiskalną kasy rozumie się urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, niezmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych.

Zatem wyżej wskazana cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów. Czynności takie należy objąć odrębną ewidencją.


Zgodnie z § 3 ust. 3 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.


W myśl § 3 ust. 4 obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną odzieży oraz dodatków odzieżowych w sieci sklepów na terenie Polski. Sprzedaż ewidencjonowana jest przy pomocy drukarek fiskalnych a klienci zawsze otrzymują dokument sprzedaży w postaci paragonu fiskalnego. Zgodnie z przyjętymi przez Spółkę zasadami w sieci sklepów po dokonaniu zakupów klienci mają prawo do dokonania zwrotu towaru w terminie 7 dni od daty zakupu oraz wymiany towaru w terminie 30 dni od daty zakupu. W związku z możliwością zwrotu lub wymiany towarów przez klientów, często dochodzi do sytuacji, w której klient oddaje lub wymienia tylko część odzieży pierwotnie zakupionej przez siebie. Jednocześnie, chce zachować dokument zakupu w postaci paragonu fiskalnego na pozostałe rzeczy, w związku z możliwością ich późniejszego zwrotu, wymiany, czy chociażby skorzystania w uprawnień na jakie pozwala mu instytucja rękojmi czy gwarancji. Spółka prowadzi odrębną ewidencję zwrotów towarów. Każdy zwrot ewidencjonowany jest na numerowanym oddzielnie dla każdego sklepu dokumencie zwrotu lub wymiany towaru. Dokument zwrotu jest podpisywany przez pracownika firmy oraz klienta dokonującego zwrotu oraz zawiera elementy mogące jednoznacznie zidentyfikować sprzedany towar, miejsce sprzedaży, czy datę sprzedaży. Do formularza zwrotu dołączany jest paragon fiskalny oraz dodatkowo wydruk z drukarki rejestrującej sporządzony w trybie niefiskalnym potwierdzający przyjęcie zwrotu lub wymiany towaru. Ponadto Spółka posiada wdrożony system informatyczny pozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedanej odzieży poprzez zastosowanie unikatowej numeracji poszczególnego asortymentu, datę, godzinę, miejsce sprzedaży oraz zastosowaną cenę sprzedaży. Zintegrowanie kasowego systemu sprzedaży z systemem magazynowym oraz finansowym pozwala na pełną kontrolę ruchu towarowego w Spółce.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi, czy w przypadku częściowego zwrotu towaru, który został zaewidencjonowany pierwotnie na jednym paragonie fiskalnym, Spółka w swojej dokumentacji zwrotów towarów może zastosować kopię paragonu fiskalnego oraz czy w przypadku braku paragonu fiskalnego Spółka posiadając inne dowody potwierdzające sprzedaż np. wydruk z rachunku bankowego klienta potwierdzający transakcję z dokładnością do danego dnia oraz godziny wraz z przypisaną transakcją z rolki kontrolnej lub systemu informatycznego może dokonać obniżenia obrotu, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy.

Należy zauważyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju formą ewidencji sprzedaży i zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy. Ewidencja ta musi zawierać dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Z brzmienia art. 29 ust. 4 ustawy wynika, że możliwość pomniejszenia obrotu m.in. o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwrot towaru jest prawnie dopuszczalny i zwrot ten został udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc, w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru oraz jego wartości w wyniku odstąpienia od umowy sprzedaży.

Natomiast z § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika, że zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Z powyższych uregulowań wynika, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących nie uzależniają prawa do pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku, np. zwrotu towaru. W przypadku dokonania zwrotu towaru sprzedawca powinien zatrzymać paragon fiskalny. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie (okazaniu) przez klienta paragonu fiskalnego.

Jednocześnie należy podkreślić, że oryginał paragonu fiskalnego nie jest jedynym dokumentem potwierdzającym czynności, które miały miejsce w rzeczywistości. Potwierdzenie nabycia zwracanego przez nabywcę towaru (który to zwrot jest podstawą dokonania korekty), na podstawie innych dokumentów niż oryginał paragonu fiskalnego nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. Jak wskazała Spółka prowadzi ona odrębną ewidencję zwrotów towarów. Każdy zwrot ewidencjonowany jest na numerowanym oddzielnie dla każdego sklepu dokumencie zwrotu lub wymiany towaru. Dokument zwrotu jest podpisywany przez pracownika firmy oraz klienta dokonującego zwrotu oraz zawiera elementy mogące jednoznacznie zidentyfikować sprzedany towar, miejsce sprzedaży, czy datę sprzedaży. Do formularza zwrotu dołączany jest paragon fiskalny oraz dodatkowo wydruk z drukarki rejestrującej sporządzony w trybie niefiskalnym potwierdzający przyjęcie zwrotu lub wymiany towaru. Ponadto Spółka posiada wdrożony system informatyczny pozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedanej odzieży poprzez zastosowanie unikatowej numeracji poszczególnego asortymentu, datę, godzinę, miejsce sprzedaży oraz zastosowaną cenę sprzedaży. Zintegrowanie kasowego systemu sprzedaży z systemem magazynowym oraz finansowym pozwala na pełną kontrolę ruchu towarowego w Spółce.

Zatem pomimo braku przez zwracającego towar oryginału paragonu fiskalnego, Wnioskodawca jest w stanie bezsprzecznie potwierdzić, że zwracany towar został zakupiony u niego. Bezspornym potwierdzeniem tożsamości towaru zakupionego u Wnioskodawcy jest również okazanie przez klienta oryginału paragonu fiskalnego i dokonanie przez Spółkę kopii tego paragonu w przypadku częściowego zwrotu towaru.

Kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu), zatem korekta taka powinna być dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych. W takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję, o której mowa § 3 ust. 4 rozporządzenia.


Zatem w sytuacji częściowego zwrotu towaru przez klienta i posiadania przez Spółkę kopii paragonu fiskalnego oraz w sytuacji braku paragonu fiskalnego przez klienta zwracającego towar i możliwości potwierdzenia przez Spółkę (na podstawie innych zapisów i dokumentów) dokonania sprzedaży tego towaru tj. możliwość jednoznacznej identyfikacji sprzedanej odzieży poprzez zastosowanie unikatowej numeracji poszczególnego asortymentu, datę, godzinę, miejsce sprzedaży oraz zastosowaną cenę sprzedaży, Stronie przysługuje prawo do pomniejszenia obrotu i podatku należnego w myśl art. 29 ust. 4 ustawy pod warunkiem, prowadzenia odrębnej ewidencji, o której mowa § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §  1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj