Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-24/14-2/KK
z 23 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania umowy pożyczki  jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania umowy pożyczki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W styczniu 2014 r. Wnioskodawca otrzymał, na podstawie umowy o pomoc finansową ze środków Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowej, zawartej pomiędzy Okręgową Spółdzielnią Mleczarską, a Wnioskodawcą, pomoc finansową z Funduszu Wzajemnej Pomocy Członków Spółdzielni w kwocie 50 000 zł, z przeznaczeniem na zakup krów. Zgodnie z umową, Wnioskodawca zobowiązuje się do zużycia pomocy finansowej zgodnie z przeznaczeniem, w przeciwnym przypadku zobowiązany jest do natychmiastowej spłaty wraz z ustawowymi odsetkami. Zarządowi Spółdzielni przysługuje prawo kontroli wykorzystania udzielonej pomocy. Wnioskodawca zobowiązuje się spłacać otrzymaną pomoc finansową w 10 ratach miesięcznych po 5 000 zł, potrącanych z tytułu należności za dostarczone mleko, poczynając od lutego 2014 r . Wnioskodawca zobowiązuje się nie rozwiązywać członkostwa w Spółdzielni i nie rezygnować z dostaw mleka do Spółdzielni przez okres co najmniej 5 lat od dnia wypłaty pomocy finansowej. W przeciwnym wypadku, spłata pomocy finansowej staje się natychmiast wymagalna. W sprawach nieuregulowanych umową mają zastosowanie: statut Spółdzielni, regulamin Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowej oraz przepisy prawa cywilnego. Te postanowienia wynikają z umowy.

Regulamin Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowej (dalej SKO) stanowi natomiast, że Fundusz Wzajemnej Pomocy Członków Spółdzielni - Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowa członków - dostawców mleka gromadzi środki finansowe w celu wzajemnego udzielania pomocy na zakup krów, sprzętu rolniczego, ziemi, itd. Działaniem Kasy objęci są dostawcy mleka - członkowie Spółdzielni i inni dostawcy, jeżeli zastosują się do zasad tego regulaminu. Źródłem finansowania SKO są kwoty pieniężne potrącane z należności za mleko w wysokości 1% od wartości dostarczonego mleka, ewidencjonowane na osobistym koncie członka Spółdzielni. Wysokość pomocy zależy od środków własnych w SKO i średniej wielkości dostaw mleka w ostatnich 6-ciu miesiącach. Maksymalnie wynosi 5 średnich wypłat za mleko z ostatnich 6 m-cy przed jej udzieleniem. Niezbędnym warunkiem rozpatrzenia wniosku o udzielenie pomocy jest przedłożenie dokumentów zakupu wymienionych w nim rzeczy. Z kwoty udzielonej pomocy finansowej potrąca się opłatę w wysokości 10 zł tytułem usługi pośrednictwa finansowego. Kwotę tą gromadzi się na oddzielnym subkoncie Spółdzielni, celem udzielenia przez Radę Nadzorczą bezzwrotnej pomocy członkom Kasy, których dotknęły klęski losowe. Spłata udzielonej pomocy finansowej odbywać się będzie poprzez potrącanie należności za dostarczone mleko, według ustalonych we wniosku 10 rat miesięcznych, ale nie dłużej niż 12 miesięcy.

Zabezpieczeniem spłaty udzielonej pomocy są środki zgromadzone w SKO, udziały, wypłata za mleko, zakupiony sprzęt i urządzenia, zabezpieczenie rzeczowe i wekslowe. Kontrolę gospodarki SKO sprawuje Rada Nadzorcza za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy udzielona pomoc finansowa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, tak jak umowy pożyczki pieniędzy, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zasada działania ww. Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowej jest analogiczna do zasady działania choćby pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych, a pożyczki udzielane przez te kasy, tak jak i inne podmioty wymienione w art. 9 pkt 10 lit. e), ww. ustawy, zwolnione są od podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Ponieważ w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji umowy pożyczki, w tym zakresie należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie Kodeks cywilny.

W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121) dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W każdym zatem przypadku wypełnienia warunków określonych cytowanym wyżej przepisem, zawartą między stronami umowę należy kwalifikować jako umowę pożyczki. Będzie ona wówczas podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o czym stanowi art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak wynika z art. 4 pkt 7 ww. ustawy, obowiązek podatkowy spoczywa na biorącym pożyczkę, który bez wezwania organu podatkowego składa deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (PCC-3) oraz oblicza i wpłaca podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków kiedy podatek jest pobierany przez płatnika (art. 10 ust. 1 ustawy).

Podstawą opodatkowania będzie zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, kwota lub wartość pożyczki.

Stawka podatku, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynosi 2%.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że umowa pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. e) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku pożyczki z kas lub funduszów zakładowych, funduszów związków zawodowych, pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, koleżeńskich kas oszczędnościowo-pożyczkowych działających w wojsku oraz z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Z treści wniosku wynika, że w styczniu 2014 r. Wnioskodawca otrzymał, na podstawie umowy o pomoc finansową ze środków Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowej, zawartej pomiędzy Okręgową Spółdzielnią Mleczarską, a Wnioskodawcą, pomoc finansową z Funduszu Wzajemnej Pomocy Członków Spółdzielni w kwocie 50 000 zł, z przeznaczeniem na zakup krów. Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązuje się do zużycia pomocy finansowej zgodnie z przeznaczeniem, w przeciwnym przypadku, zobowiązany jest do natychmiastowej spłaty wraz z ustawowymi odsetkami. Zarządowi Spółdzielni przysługuje prawo kontroli wykorzystania udzielonej pomocy. Wnioskodawca zobowiązuje się spłacać otrzymaną pomoc finansową w 10 ratach miesięcznych, po 5 000 zł, potrącanych z tytułu należności za dostarczone mleko, poczynając od lutego 2014 r. Wnioskodawca zobowiązuje się nie rozwiązywać członkostwa w Spółdzielni i nie rezygnować z dostaw mleka do Spółdzielni przez okres co najmniej 5 lat, od dnia wypłaty pomocy finansowej. W przeciwnym wypadku, spłata pomocy finansowej staje się natychmiast wymagalna. W sprawach nieuregulowanych umową mają zastosowanie: statut Spółdzielni, regulamin Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowej oraz przepisy prawa cywilnego. Te postanowienia wynikają z umowy.

Regulamin Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowej (dalej SKO) stanowi natomiast, że Fundusz Wzajemnej Pomocy Członków Spółdzielni - Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowa członków - dostawców mleka gromadzi środki finansowe w celu wzajemnego udzielania pomocy na zakup krów, sprzętu rolniczego, ziemi, itd. Działaniem Kasy objęci są dostawcy mleka - członkowie Spółdzielni i inni dostawcy, jeżeli zastosują się do zasad tego regulaminu. Źródłem finansowania SKO są kwoty pieniężne potrącane z należności za mleko w wysokości 1% od wartości dostarczonego mleka, ewidencjonowane na osobistym koncie członka Spółdzielni. Niezbędnym warunkiem rozpatrzenia wniosku o udzielenie pomocy jest przedłożenie dokumentów zakupu wymienionych w nim rzeczy. Spłata udzielonej pomocy finansowej odbywać się będzie poprzez potrącanie należności za dostarczone mleko, według ustalonych we wniosku 10 rat miesięcznych, ale nie dłużej niż 12 miesięcy.

Zabezpieczeniem spłaty udzielonej pomocy są środki zgromadzone w SKO, udziały, wypłata za mleko, zakupiony sprzęt i urządzenia, zabezpieczenie rzeczowe i wekslowe. Kontrolę gospodarki SKO sprawuje Rada Nadzorcza za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej.

Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych obejmuje jedynie pożyczki udzielone z kas i funduszy wymienionych art. 9 pkt 10 lit. e) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Fundusz Wzajemnej Pomocy Członków Spółdzielni Mleczarskiej nie został wymieniony w cytowanym przepisie. W związku z tym, opisana we wniosku pożyczka nie korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie, umowa pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na zasadach określonych w powołanych wyżej przepisach.

Ponadto tutejszy Organ zwraca uwagę na fakt, że wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Z tego względu oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niej prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj