Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-222/14/PC
z 21 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 18 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 lutego 2014 r.), uzupełnionym 13 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyodrębniona i zorganizowana w ramach Działu Rozwoju Oprogramowania spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy wniesienie wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo utworzonej spółki kapitałowej spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyodrębniona i zorganizowana w ramach Działu Rozwoju Oprogramowania spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy wniesienie wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo utworzonej spółki kapitałowej spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 13 maja 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-222/14/PC, IBPP3/443-201/14/EJ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 13 maja 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych począwszy od 2007 roku. W chwili obecnej spółka prowadzi działalność holdingowo - inwestycyjną i działalność w zakresie rozwoju oprogramowania.

W ramach pierwszego z wymienionych wyżej pionów działalności tj. działalności holdingowo –inwestycyjnej Wnioskodawca zajmuje się:

  1. zarządzaniem innymi samodzielnymi pod względem prawnym podmiotami gospodarczymi oraz kontrolowaniem ich działalności dzięki zależnościom kapitałowym i personalnym,
  2. utrzymywaniem relacji inwestorskich,
  3. realizacją obowiązków informacyjnych oraz sprawozdawczych wynikających ze statusu Spółki jako spółki publicznej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie,
  4. sprawowaniem nadzoru właścicielskiego nad grupą kapitałową.

W ramach drugiego pionu działalności spółka Wnioskodawca dostarcza systemy informatyczne w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, zajmując się przy tym produkcją właściwego oprogramowania, jego wdrożeniem, serwisowaniem i licencjonowaniem. Wnioskodawca posiada zastrzeżone znaki towarowe dla systemu.

W związku z rozwojem działalności prowadzonej przez Spółkę i powzięciem decyzji o implementacji holdingowego modelu zarządzania, Wnioskodawca zamierza w istniejącym przedsiębiorstwie w ramach swoich struktur wyodrębnić majątkowo, finansowo i organizacyjnie niezależny dział zajmujący się bieżącą działalnością mającą na celu rozwój oprogramowania (dalej „Dział Rozwoju Oprogramowania”). W celu wydzielenia tej jednostki organizacyjne zostanie podjęta uchwała zarządu w przedmiocie wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak również zostanie przyjęty regulamin organizacyjny określający strukturę wewnętrzną odrębnej jednostki organizacyjnej, podział zadań i zakres odpowiedzialności osób na stanowiskach kierowniczych oraz podstawowe zadania organizacyjne poszczególnych komórek nowo wyodrębnionej jednostki. Wraz z wyodrębnieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie sporządzony schemat organizacyjny z opisem stanowisk, imionami i nazwiskami przypisanych do nich osób, jak również zostanie wyznaczona osoba bezpośrednio zarządzająca Działem Rozwoju Oprogramowania i podległa zarządowi spółki Wnioskodawcy. Niezależnie od powyższego utworzony zostanie opis wszystkich zobowiązań wniesionych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak również wszelkich umów z dostawcami, klientami, pracownikami, zleceniobiorcami, czy wykonawcami. W skład zorganizowanej części przedsiębiorca wchodzić będą również znaki towarowe do systemu. Dla potrzeb funkcjonowania Działu Rozwoju Oprogramowania wydzielony zostanie określony majątek materialny i niematerialny (w tym umowy), w szczególności w postaci środków trwałych (komputery, sprzęt biurowy, inne maszyny) oraz środków finansowych. W celu zapewnienia realizacji wyznaczonych zadań i świadczenia Dział Rozwoju Oprogramowania posiadać będzie niezależne źródła przychodów i aktywa niezbędne do samodzielnego realizowania kontraktów. Dział Rozwoju Oprogramowania zostanie także wyodrębniony pod względem finansowym - będzie posiadać własne odrębne rachunki bankowe, za pomocą których gromadzone będą środki finansowe związane z jego funkcjonowaniem i dokonywaniem płatności. Jednocześnie prowadzona będzie także odrębna ewidencja księgowa operacji gospodarczych na wyodrębnionych kontach księgowych, jak również odrębna ewidencja przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań związanych z działalnością oraz majątkiem Działu Rozwoju Oprogramowania. Kluczowe będzie także sporządzenie odrębnych planów finansowych i budżetów oraz wprowadzenie zasad wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Działem Rozwoju Oprogramowania a przedsiębiorstwem, w ramach którego dział ten będzie działać.

W celu optymalnego wykorzystania i usprawnienia funkcjonowania Działu Rozwoju Oprogramowania, Wnioskodawca planuje reorganizację poprzez wniesienie wszystkich składników majątkowych i niemajątkowych składających się na Dział Rozwoju Oprogramowania, w tym zobowiązań, a będących zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w drodze aportu do nowo utworzonej spółki. W nowo utworzonej spółce Wnioskodawca zamierza objąć 100% udziałów. Nowa spółka specjalizować się będzie w działalności związanej z produkcją właściwego oprogramowania, jego wdrożeniem, serwisowaniem i licencjonowaniem, a zatem jej działalność będzie zbieżna z bieżącą działalnością Działu Rozwoju Oprogramowania spółki Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy opisany zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), w tym zobowiązań składających się na Dział Rozwoju Oprogramowania stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w sytuacji objęcia udziałów w nowo utworzonej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za wniesienie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w postaci Działu Rozwoju Oprogramowania?

(pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych)

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym wyodrębniona pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i majątkowym część przedsiębiorstwa w postaci Działu Rozwoju Oprogramowania stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem, zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak zostało wskazane w opisanym zdarzeniu przyszłym, w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będą wchodzić składniki materialne i niematerialne, organizacyjnie i funkcjonalnie związane z działalnością spółki tj. środki trwale, należności, środki pieniężne, prawa i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należności i zobowiązania związane z jej funkcjonowaniem, prawa majątkowe do oprogramowania, znaki towarowe, jak również pracownicy wykonujący prace, składające się na realizację zadań gospodarczych przypisanych do przedmiotowej części przedsiębiorstwa tj. Działu Rozwoju Oprogramowania. Ponadto wyodrębnienie organizacyjne nastąpi na podstawie stosownego regulaminu, co pozostaje praktyką powszechnie akceptowaną przez organy podatkowe. Nadto zważyć należy, że przyjmuje się, iż „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp.” (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lutego 2009 r., sygn. akt IPPB5/423-165/08-6/MB). Jak wskazano w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wydzielenie odrębnej jednostki organizacyjnej i wyodrębnienie Działu Rozwoju Oprogramowania nastąpi na podstawie uchwały Zarządu. O wyodrębnieniu organizacyjnym świadczyć będzie również to, że Dział Rozwoju Oprogramowania prowadzić będzie ściśle określony rodzaj działalności, który nie będzie realizowany przez jakąkolwiek inną część Spółki. O wyodrębnieniu finansowym świadczyć będą oddzielne rachunki bankowe przeznaczone do rozliczeń z kontrahentami oraz pełna ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwiająca przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób prawnych Rok 2008” Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck. Warszawa 2008, por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 września 2009 roku. sygn. IPPB5/423-436/09-2/MB)

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 grudnia 2008 r. sygn. ITPB3/423-519b/08/AW). Do Działu Rozwoju Oprogramowania zostaną alokowane składniki majątkowe konieczne do kontynuacji działalności produkcyjno - wdrożeniowo - serwisowo - licencyjnej w zakresie prowadzonym wcześniej przez Spółkę (w szczególności prawa autorskie do oprogramowania, środki trwale i wartości niematerialne, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów handlowych z kontrahentami oraz pozostałych umów gospodarczych związanych z działalnością jednostki, wierzytelności, zobowiązania, pracownicy dedykowani wcześniej w Spółce do realizacji tego typu zadań). O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczyć będzie także odmienność profilu prowadzonej przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa działalności w stosunku do pozostałych jednostek organizacyjnych spółki Wnioskodawcy trudniących się działalnością inwestycyjno-holdingową. Co równie istotne, działalność Działu Rozwoju Oprogramowania nie będzie wymagać zaangażowania jakichkolwiek składników majątkowych, które nie zostały wprost do niej alokowane, co sprawia, że tak zorganizowana część przedsiębiorstwa nie będzie zależna od Wnioskodawcy. Oznacza to, że w przypadku wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki poza strukturę Wnioskodawcy, zorganizowana część przedsiębiorstwa nie będzie zależna od Wnioskodawcy lub należących do niej składników majątkowych i będzie posiadać przymiot funkcjonalnego zorganizowania pozwalający na samodzielne realizowanie działań jako niezależne przedsiębiorstwo. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie działu Rozwoju Oprogramowania będzie pozwalało na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę zostało także podzielone w analogicznej sprawie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 października 2010 roku. sygn. IBPBI/2/423-1006/10/MO, jak również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 października 2007 r. sygn. ILPB3/423-29/07-2/HS.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro opisany w zdarzeniu przyszłym Dział Rozwoju Oprogramowania spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wniesienie części przedsiębiorstwa zorganizowanej i wyodrębnionej w ramach tego Działu, w formie wkładu niepieniężnego do innej spółki kapitałowej, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z rozważaniami własnymi Wnioskodawcy odnośnie pytania z punktu 1 zważyć należy, że aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki kapitałowej nie spowoduje powstania przychodu należnego po stronie Wnioskodawcy, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub zorganizowana jego część. Jak zatem wynika z cytowanego przepisu, przychód po stronie podmiotu wnoszącego wkład, powstaje wówczas gdy przedmiotem aportu nie jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie skutkuje powstaniem przychodu dla wnoszącego wkład niepieniężny. Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko w przedmiotowej sprawie zostało również podzielone w dostępnych interpretacjach prawa podatkowego, a mianowicie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 lipca 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-441/13/JS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, że w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie wspólnika (wnoszącego wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, że wartość nominalna udziałów w spółce, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci, nie generuje przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów (akcji).

W myśl art. 4a pkt 4 ustawy o pdop, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że wydzielony w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o pdop. W konsekwencji wniesienie przez Wnioskodawcę do nowo utworzonej spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

Stanowisko Spółki w zakresie ustalenia:

  • czy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wyodrębniona i zorganizowana w ramach Działu Rozwoju Oprogramowania spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy wniesienie wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo utworzonej spółki kapitałowej spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy

-jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj