Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-136/14-2/BH
z 8 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usługw zakresie uznania usługi hotelowej oraz usługi transportu z lotniska do hotelu za dwie odrębne usługi oraz zastosowania do tych usług stawki podatku VAT w wysokości 8% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka planuje świadczenie na rzecz kontrahentów (linii lotniczych) usług hotelowych dla załóg samolotów oraz usług transportu załóg do hoteli. Spółka nie posiada własnych hoteli ani własnych środków transportu, nie posiada też pozwolenia na wykonywanie usług transportu pasażerów. Świadczenie usług będzie polegało na zapewnieniu noclegu członkom załóg zgodnie z zamówieniem linii lotniczej (termin, liczba pokoi itp.). W tym celu Spółka zakupi usługę noclegową w hotelu lub hotelach we własnym imieniu, a następnie koszt usług noclegowych wynikający z wystawionych przez hotele na rzecz spółki faktur, powiększony o narzut Spółki i zafakturuje na rzecz linii lotniczej jako koszt usługi hotelowej. Usługi hotelowe jako usługi klasyfikowane PKWiU 55.1 korzystają z prawa do obniżonej stawki VAT w wysokości 8%. Oprócz usług hotelowych Spółka będzie świadczyła usługi transportu członków załóg samolotów z lotnisk do hoteli. Usługi transportu Spółka świadczyć będzie w oparciu o zakupione usługi, świadczone przez licencjonowanych przewoźników. Spółka będzie świadczyła następujące usługi transportowe:

  • PKWiU 49.31.Z Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski PKWiU 49.32.Z - Działalność taksówek osobowych
  • PKWiU 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany ww. usługi korzystają z prawa do obniżonej stawki VAT w wysokości 8%.

Koszty wynikające z faktur otrzymanych od przewoźników, powiększone o narzut Spółki będą stanowiły kwotę netto wykazaną na fakturze VAT wystawionej dla kontrahenta (linii lotniczej) z tytułu wykonanej usługi noclegowej.


Kontrahenci będą mogli korzystać z ww. usług zarówno oddzielnie jak i łącznie, tj. będą mogli skorzystać wyłącznie z usługi hotelowej lub wyłącznie z usługi transportu do hotelu lub z usługi hotelowej połączonej z usługą transportową. W przypadku skorzystania z usługi hotelowej połączonej z usługą transportową ceny poszczególnych usług mogą być niższe niż ceny poszczególnych usług osobno (rabat z tytułu zakupu podwójnej usługi).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku świadczenia opisanych powyżej usług hotelowych Spółka powinna stosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% z tytułu świadczenia usług hotelowych (PKWiU 55.1)?
  2. Czy w przypadku świadczenia opisanych powyżej usług transportu do hoteli Spółka powinna stosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% z tytułu świadczenia usług transportu (PKWiU 49.31.Z, 49.32.Z i 49.39.Z)?
  3. Czy w przypadku świadczenia usługi połączonej (usługa hotelowa i transportowa jednocześnie) Spółka powinna na fakturze sprzedaży wykazać każdą ze świadczonych usług odrębnie z zastosowaniem właściwej jej stawki VAT na podstawie odrębnych klasyfikacji PKWiU czy powinna raczej traktować świadczoną usługę jako usługę kompleksową?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Pytanie 1.


Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%, jednakże dla czynności przewidziano opodatkowanie stawkami niższymi, jednakże dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%. Wysokość stawki VAT jest uzależniona wyłącznie od rodzaju świadczonej usługi, ustawa nie zawiera żadnych ograniczeń co do podmiotu faktycznie wykonującego świadczenie usługi hotelowej. W ocenie Spółki, Spółka powinna na wystawianych fakturach VAT sprzedaży stosować stawkę 8% właściwą dla usług hotelowych (PKWiU 55.1) w odniesieniu do podstawy opodatkowania, którą będzie koszt zakupionej przez spółkę usługi hotelowej powiększonej o narzut Spółki.


Pytanie 2


Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%, jednakże dla czynności przewidziano opodatkowanie stawkami niższymi, jednakże dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%. Wysokość stawki VAT jest uzależniona wyłącznie od rodzaju świadczonej usługi, ustawa nie zawiera żadnych ograniczeń co do podmiotu faktycznie wykonującego świadczenie usługi transportowej. W ocenie Spółki - Spółka powinna na wystawianych fakturach VAT sprzedaży stosować stawkę 8% właściwą dla usług transportu pasażerskiego (PKWiU 49.31., 49.32., 49.39) w odniesieniu do podstawy opodatkowania, którą będzie koszt zakupionej przez spółkę usługi transportowej, powiększonej o narzut Spółki.

Pytanie 3


Przepisy ustawy nie zawierają definicji usług kompleksowych. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w interpretacji indywidualnej nr IPPP1/443-723/13-2/PR z dnia 8 października 2013 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, świadczenie złożone (usługa kompleksowa) ma miejsce w sytuacji gdy:

  • świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej;
  • poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny;
  • kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych;
  • kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność.

Zauważyć należy, że w przypadku usług świadczonych przez Spółkę każda z usług może być wykonana odrębnie, nawet przez innego usługodawcę, a ich wyodrębnienie w żadnym stopniu nie wpływa na zmianę charakteru świadczonych usług. Obie usługi mogą być (i będą) kalkulowane odrębnie. W związku z powyższym należy uznać, że usługi te świadczone łącznie nie mogą zostać potraktowane jako usługa kompleksowa i powinny być za każdym razem fakturowane odrębnie z zastosowaniem właściwych im obniżonych stawek VAT opisanych w pkt 1 i 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przepis art. 8 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).


Ze zdarzenia opisanego we wniosku wynika, że Spółka planuje świadczenie na rzecz kontrahentów (linii lotniczych) usług hotelowych dla załóg samolotów oraz usług transportu załóg do hoteli. Spółka nie posiada własnych hoteli ani własnych środków transportu, nie posiada też pozwolenia na wykonywanie usług transportu pasażerów. Świadczenie usług będzie polegało na zapewnieniu noclegu członkom załóg zgodnie z zamówieniem linii lotniczej (termin, liczba pokoi itp.). W tym celu Spółka zakupi usługę noclegową w hotelu lub hotelach we własnym imieniu, a następnie koszt usług noclegowych wynikający z wystawionych przez hotele na rzecz Spółki faktur, powiększony o narzut Spółki zafakturuje na rzecz linii lotniczej jako koszt usługi hotelowej. Oprócz usług hotelowych Spółka będzie świadczyła usługi transportu członków załóg samolotów z lotnisk do hoteli. Usługi transportu Spółka świadczyć będzie w oparciu o zakupione usługi transportowe. Kontrahenci będą mogli korzystać z ww. usług zarówno oddzielnie jak i łącznie, tj. będą mogli skorzystać wyłącznie z usługi hotelowej lub wyłącznie z usługi transportu do hotelu lub z usługi hotelowej połączonej z usługą transportową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla świadczonych usług w sytuacji, gdy usługa hotelowa będzie świadczona odrębnie od usługi transportu członków załogi z lotniska do hotelu oraz w przypadku gdy usługi te będą świadczone łącznie.

W tym miejscu należy zauważyć, że zasadniczo, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla ustalenia czy w sprawie mamy do czynienia z odrębnymi, niezależnymi od siebie usługami czy też z jedną usługą należy dokonać analizy okoliczności tej sprawy. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku za słuszne należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że usługi transportu do hotelu oraz usługi hotelowej nie należy traktować jako świadczenia kompleksowego. Transakcje te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, że należy je uznać za stanowiące jedno świadczenie. Usługa transportu nie jest w tym przypadku niezbędna do wykonania usługi hotelowej. A zatem obie te usługi dla celów opodatkowania podatkiem VAT należy uznać za dwa odrębne od siebie świadczenia opodatkowane właściwą dla tych usług stawką podatku VAT.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2).


Natomiast, stosownie do art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zostały wymienione nastepujące usługi:

  • pod poz. 163 - usługi hotelowe (PKWiU 55),
  • pod poz. 155 - transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKWiU 49.31),
  • pod poz. 156 - usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32),
  • pod poz. 157 - pozostały transport lądowy pasażerski gdzie indziej niesklasyfikowany (PKWiU 49.39).

Z opisanego zdarzenia wynika, że Spółka będzie świadczyła usługi wymienione w ww. pozycjach załącznika do ustawy, a zatem Wnioskodawca świadcząc usługi wymienione w opisanym zdarzeniu przyszłym powinien zastosować, stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy.


Stanowisko Wnioskodawcy należało więc uznać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że ze względu na fakt, że odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest kontrahent będący przewoźnikiem lotniczym w sprawie może znaleźć zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, zgodnie z którym, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zastosowanie stawki 0%, na podstawie ww. artykułu jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia szeregu warunków dotyczących podatnika np. w zakresie prowadzenia przez niego odpowiedniej dokumentacji jak i przwoźnika lotniczego, na rzecz którego Wnioskodawca będzie świadczyć usługi zapewnienia hotelu dla członków załogi oraz ich transportu z lotniska do hotelu, w zakresie działalności tego przewoźnika polegającej na wykonywaniu przewozów lotniczych. Warunki te są wymienione w art. 83 ust. 1a-1f oraz art. 83 ust. 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj