Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-181/14/KT
z 5 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy jednostka budżetowa jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, podlegania opodatkowaniu nieodpłatnego przekazania majątku Gminy jednostce budżetowej i nieodpłatnego przekazania sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy jednostka budżetowa jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, podlegania opodatkowaniu nieodpłatnego przekazania majątku Gminy jednostce budżetowej i nieodpłatnego przekazania sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza zrealizować inwestycję pn. „M.” (dalej: „Inwestycja”). W celu pozyskania funduszy na realizację ww. Inwestycji, wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie prac w ramach środków 3.3. Inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach, Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007−2013”.


Inwestycja przeprowadzona zostanie w trzech etapach:


  • etap I obejmie: modernizację i przebudowę portu rybackiego: remont i przebudowę nabrzeży basenu portowego wraz z wejściem do basenu, rozbiórkę istniejących budynków portowych i nawierzchni utwardzonych, demontaż infrastruktury technicznej podziemnej i nadziemnej, wykonanie przyłączy oraz zewnętrznej sieci energii elektrycznej, wodociągowego, gazowego, kanalizacji sanitarnej, wykonanie kanalizacji deszczowej z podczyszczaniem i wylotami do basenu portowego, wyposażenie nabrzeży w instalację ppoż., budowę boksów dla rybaków wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi, budowę budynku bezpośredniej sprzedaży ryb wraz z chłodnią i bosmanatem oraz niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi, zakup i montaż instalacji do wytwarzania lodu łuskowego wraz z wykonaniem stosownego fundamentowania, przebudowę układu drogowego i miejsc parkingowych oraz infrastruktury technicznej dla funkcji rybackich, wyposażenie nabrzeża w urządzenia cumownicze i przyłącza poboru mediów, pogłębienie basenu portowego do głębokości technicznej 3,5 m oraz budowę trafostacji;
  • etap II obejmie: przebudowę i rozbudowę istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego wraz z wykonaniem infrastruktury technicznej: wykonanie układu komunikacyjnego (drogi, zjazdy, parkingi i plac techniczny), przyłącza i zewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej, przyłącza i zewnętrznej instalacji wody, przyłącza i zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej, wykonanie zewnętrznej instalacji elektrycznej oraz wykonanie zagospodarowania terenu;
  • etap III obejmie: rozbudowę przejścia przez miasto D., ulicą S. i W.K. w ciągu drogi wojewódzkiej M. – K. wraz z infrastrukturą techniczną przynależną do drogi, celem poprawienia dostępności do Portu Rybackiego D. od strony lądu: przebudowę nawierzchni jezdni z poszerzeniem i wzmocnieniem warstw istniejących, przebudowę skrzyżowań i zjazdów, budowę sygnalizacji świetlnej, budowę miejsc postojowych, modernizację oświetlenia, budowę kanalizacji deszczowej wraz z wykonaniem odpływów do odbiornika, przebudowę uzbrojenia terenu, wykonanie oświetlenia i odwodnienia.


Wydatki Gminy związane z realizacją Inwestycji będą dokumentowane przez jej kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.


W dniu 31 marca 2011 r., na mocy uchwały Rady Miejskiej, utworzono jednostkę budżetową Gminy pod nazwą „ZPMD”. Przedmiotem działalności ZPMD jest zarządzanie portem morskim, jego infrastrukturą, a także dbanie o rozwój gospodarczy portu. Zgodnie ze statutem ZPMD, jednostka ta zarządza majątkiem Gminy, który został jej powierzony dla wykonywania zadań statutowych, do których należą m.in.:


  1. zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową,
  2. budowa, rozbudowa, utrzymywanie i modernizacja infrastruktury portowej,
  3. pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu,
  4. świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej,
  5. obsługa rybackich jednostek pływających,
  6. obsługa żeglugi morskiej.


Do majątku powierzonego przez Gminę ZPMD należy także port rybacki (dalej: „Port”), którego dotyczyć będzie przebudowa i prace modernizacyjne prowadzone w ramach etapu I Inwestycji. Po ukończeniu Inwestycji majątek, który powstanie na terenie Portu (dalej: „Majątek”) zostanie przez Gminę nieodpłatnie przekazany do ZPMD, który będzie uzyskiwał przychody z tytułu np. opłat za użytkowanie infrastruktury portowej, opłat za korzystanie z mediów i sanitariatów, a także najmu i dzierżawy pomieszczeń. Drogi, które zostaną przebudowane lub powstaną w wyniku realizacji Inwestycji, pozostaną w majątku Gminy, a sieci wodnokanalizacyjne zostaną przekazane nieodpłatnie w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy ZPMD jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Czy nieodpłatne przekazanie Majątku do ZPMD lub nieodpłatne przekazanie sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanej Inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Do pytania nr 1: ZPMD jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług.

Do pytania nr 2: zarówno nieodpłatne przekazanie Majątku do ZPMD, jak i nieodpłatne przekazanie sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Do pytania nr 3: Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Ad. 1. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, gmina posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Na podstawie art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Wspomniane jednostki organizacyjne nie mają osobowości prawnej, przy czym prowadzą swoją działalność w formie zakładu lub jednostki budżetowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pod pojęciem działalności gospodarczej − na podstawie art. 15 ust. 2 tej ustawy − rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy wyodrębnione ze struktur Gminy jednostki budżetowe prowadzą działalność gospodarczą w sposób samodzielny i wykonują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to te podmioty są odrębnymi od Gminy podatnikami. Gmina pragnie zauważyć, że w wydawanych interpretacjach indywidualnych powszechnie uznaje się, że samorządowe jednostki organizacyjne posiadają status odrębnych od gmin podatników podatku od towarów i usług.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2009 r. nr IBPP4/443-344/09/AZ Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że „gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy i w związku z tym powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku posiadające odrębne oznaczenie (numery) NIP”.

Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2011 r. nr IBPP4/443-317/11/EJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że „Gmina i jej zakład budżetowy funkcjonują w ramach jednej osoby prawnej (w ramach gminy jako osoby prawnej może funkcjonować wiele jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej), to jednak na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług Gmina oraz jej zakład budżetowy są dwoma odrębnymi od siebie podatnikami VAT, mogącymi dokonywać między sobą transakcji opodatkowanych VAT”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2010 r. nr ILPP1/443-425/10-2/HW, w której wskazał, że „zadanie dostarczania wody i odprowadzenia ścieków powierzone przez Gminę, Zakład wykonuje samodzielnie i jako taki podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów zawartych przez Gminę (...) stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i Zainteresowany występuje – w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług – w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy”.

W interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2011 r. nr ILPP1/443-671/11-2/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu podobnie uznał, że „jeżeli wyodrębnione ze struktury Gminy jednostki budżetowe prowadzą działalność gospodarczą w sposób samodzielny, oceniany w oparciu o obiektywne kryteria i wykonują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to podmioty te należy uznać za odrębnych od Gminy podatników podatku VAT. Oznacza to, że Gmina i jej jednostki budżetowe dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT nie powinny zostać zarejestrowane jako jeden podatnik VAT i w konsekwencji nie powinny posługiwać się jednym numerem NIP nadanym Gminie”.


Pogląd Gminy został również potwierdzony w wyrokach sądów administracyjnych, przykładowo:


  • w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: „WSA”) w Białymstoku z dnia 10 grudnia 2004 r., sygn. akt I SA/Bk 340/04, w którym sąd stwierdził, że „uznając gminę, jednostkę budżetową gminy (np. urząd gminy), gminny zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze za podmioty, na których niezależnie ciążyć może obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, konsekwentnie należy także uznać ich niezależność w roli nabywcy towaru lub usługi”;
  • w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 25 października 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 1148/11, w którym sąd uznał, że „jednostka budżetowa samorządu, wykonując zadania własne jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej, jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, wykonującą w tym zakresie samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a zatem ma podmiotowość podatkową VAT odrębną od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła”.


Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że ZPMD w zakresie powierzonej mu działalności powinien być uznany za odrębnego od Gminy podatnika podatku od towarów i usług.


Ad 2. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, realizacja Inwestycji polegać będzie na modernizacji i przebudowie portu rybackiego, przebudowie i rozbudowie istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego oraz rozbudowie przejścia przez miasto. Po zakończeniu Inwestycji, Majątek, który powstanie na terenie Portu zostanie nieodpłatnie przekazany do ZPMD, natomiast sieci wodnokanalizacyjne zostaną nieodpłatnie przekazane w administrowanie podmiotowi zajmującemu się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W ocenie Gminy, z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Wyjątki od powyższej reguły, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 tej ustawy.


W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


W ocenie Gminy, z brzmienia art. 7 ust. 1 i 2 można wnioskować, że nieodpłatne przekazanie towarów stanowi dostawę tylko wtedy, gdy powoduje przeniesienie prawa do rozporządzania wydanymi towarami jak właściciel. W związku z nieodpłatnym przekazaniem Majątku do ZPMD w celu wykonywania określonych czynności oraz nieodpłatnym przekazaniem sieci wodnokanalizacyjnych w administrowanie podmiotowi zajmującemu się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, w jej ocenie, nie będzie dochodziło do przeniesienia prawa do rozporządzania nabytymi towarami jak właściciel, zatem czynność ta nie będzie stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu, jedynie wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Oznacza to, że możliwość uznania nieodpłatnego przekazania Majątku do ZPMD oraz nieodpłatnego przekazania sieci wodnokanalizacyjnych w administrowanie podmiotowi zajmującemu się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy za czynności opodatkowane, warunkowana byłaby istnieniem prawa Gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji. W ocenie Gminy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, takie prawo nie będzie jej jednak przysługiwało (stanowisko Gminy dotyczące prawa od odliczenia podatku od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji, zostało przedstawione w uzasadnieniu odpowiedzi na pyt. 3 niniejszego wniosku).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


W myśl zaś art. 8 ust. 1 i 2 tej ustawy, zdaniem Gminy, wydanie rzeczy bez przeniesienia na odbiorcę prawa do rozporządzania nimi, będzie świadczeniem usług, jednakże nieodpłatna usługa podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie ma związku z działalnością przedsiębiorstwa.

Za usługi niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak uprzednio wskazano, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zaś na mocy art. 6 ust. 1 do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, zaś zadania własne obejmują w szczególności sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Biorąc pod uwagę fakt, że opisane w zdarzeniu przyszłym nieodpłatne przekazanie Majątku do ZPMD oraz nieodpłatne przekazanie sieci wodociągowych w administrowanie podmiotowi zajmującemu się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez nią działalnością (wykonywanie zadań publicznych), brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania, jako odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, zdaniem Gminy, zarówno nieodpłatne przekazanie Majątku do ZPMD, jak i nieodpłatne przekazanie sieci wodociągowych w administrowanie podmiotowi zajmującemu się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Ad 3. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą także sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. W ocenie Gminy, w zakresie przebudowy i rozbudowy istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego oraz rozbudowy przejścia przez miasto (które po ukończeniu Inwestycji pozostaną w majątku Gminy), jako jednostka samorządu terytorialnego będzie ona realizowała zadanie własne nałożone na nią przez ustawę o samorządzie gminnym, w związku z tym wydatki związane z tymi zadaniami nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją tych zadań.

Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, który w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2013 r. nr IPTPP1/443-280/13-2/IG wskazał, że „W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.”

Jak uprzednio wskazano, w ocenie Gminy, zarówno nieodpłatne przekazanie Majątku do ZPMD, jak i nieodpłatne przekazanie sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu. Natomiast przebudowa i rozbudowa istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego oraz rozbudowa przejścia przez miasto, będą realizowane jako zadanie własne nałożone na Gminę przez ustawę o samorządzie gminnym. W związku z tym uznać należy, że nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawione zdarzenia przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację − w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu − do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi − Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach − art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj