Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-474/14/RS
z 4 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 21 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród.


We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W 2013 r. Wnioskodawca otrzymał dwie nagrody pieniężne na międzynarodowych festiwalach filmowych za dokonania artystyczne, tj. film fabularny w reżyserii Wnioskodawcy, wyprodukowany w Polsce.

Pierwszą z nagród Wnioskodawca otrzymał jako scenarzysta na międzynarodowym festiwalu filmowym w B. za najlepszy scenariusz na kwotę … €, po przeliczeniu na polskie złote: 8.192 zł. Druga nagroda została zdobyta przez Wnioskodawcę jako reżysera na międzynarodowym festiwalu filmów w S. w wysokości … $, po przeliczeniu na polskie złote – 30.020 zł 90 gr.

Władze festiwali filmowych to instytucje, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 132 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z otrzymanych nagród na festiwalach filmowych, nie przekazał żadnej kwoty na cele charytatywne, tj. na rzecz instytucji realizujących cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wymienione w stanie faktycznym kwoty podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy też opisane nagrody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 lub pkt 132 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Jeżeli odpowiedź na ww. pytania jest przecząca, to jakie działania Wnioskodawca powinien przedsięwziąć?


Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione nagrody pieniężne za osiągniecia artystyczne podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia korzysta wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Według Wnioskodawcy, ww. zwolnienie obejmuje wartość wygranych w konkursach z dziedziny kultury, sztuki a ponadto zastrzeżenie o niemożności przekroczenia kwoty 760 zł dotyczy tylko i wyłącznie nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Wnioskodawca uważa też, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 132 lit. a) ww. ustawy, ze zwolnienia korzystają, przyznane przez krajowe i zagraniczne organy władzy i ich urzędy, w tym jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, oraz krajowe, zagraniczne i międzynarodowe organizacje (instytucje) i ich organy, nagrody: za wybitne osiągnięcia z dziedziny nauki, kultury i sztuki (…). Wnioskodawca wskazuje, że zagraniczne organizacje i instytucje rozumie jako organizatorów wymienionych w stanie faktycznym festiwali filmowych, a ich organy jako jurorów (ciała jury) tych festiwali.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane nagrody pieniężne na opisanych festiwalach filmowych korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 lub pkt 132 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w przypadku, gdyby wymienione nagrody nie korzystały ze zwolnienia, to należy je opodatkować na zasadach ogólnych według skali podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Stosownie do art. 3 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie natomiast z art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w 2013 r. Wnioskodawca otrzymał dwie nagrody pieniężne na międzynarodowych festiwalach filmowych za dokonania artystyczne, tj. film fabularny w reżyserii Wnioskodawcy, wyprodukowany w Polsce.

Pierwszą z nagród Wnioskodawca otrzymał jako scenarzysta na międzynarodowym festiwalu filmowym w B. (2013 r.) za najlepszy scenariusz na kwotę … €, po przeliczeniu na polskie złote: 8.192 zł. Druga nagroda została zdobyta przez Wnioskodawcę jako reżysera na międzynarodowym festiwalu filmów w S. (2013 r.) w wysokości … $, po przeliczeniu na polskie złote – 30.020 zł 90 gr.

Władze festiwali filmowych to instytucje, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 132 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z otrzymanych nagród na festiwalach filmowych, nie przekazał żadnej kwoty na cele charytatywne, tj. na rzecz instytucji realizujących cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego.

Skoro Wnioskodawca uzyskał ww. nagrody w B. i w S., należy zastosować odpowiednie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska, a zawarte z Belgia i Turcją.

Należy zauważyć, że umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewidują wprost zasad opodatkowania dochodu z wygranych w konkursach.

Z art. 17 ust. 1 Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzeczypospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobieganiu oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139) wynika, że bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochody uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Analogiczny przepis zamieszczony został w umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Republiki Tureckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 3 listopada 1993 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 11, poz. 58).

Stosownie do art. 17 ust. 1 tej Umowy, bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się państwie, może być opodatkowany w tym drugim państwie.

Zarówno z przepisów Konwencji zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Królestwem Belgii, jak i z przepisów Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Republiki Tureckiej wynika, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce, osiągnie dochód w Belgii lub w Turcji z działalności artystycznej wykonywanej w tym państwie (Belgii lub Turcji), to dochód ten jest opodatkowany w państwie, w którym dany artysta wykonywał działalność artystyczną (Belgii lub Turcji).

Należy jednak wyjaśnić, że zgodnie z Komentarzem do art. 17 Modelowej Konwencji OECD w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku, ustęp 1 odnosi się do artystów i sportowców. Nie jest możliwe ustalenie definicji określenia „artysta”, lecz ust. 1 zawiera przykłady osób, które mogą być za artystów uznane. Wymienione przykłady nie stanowią wyczerpującej listy. Z jednej strony określenie „artysta” obejmuje niewątpliwie aktora teatralnego, filmowego lub aktora reklam telewizyjnych, w tym byłego sportowca. Z drugiej jednak strony treść tego artykułu nie rozciąga się na prelegenta zaproszonego na konferencję lub personel administracyjny i personel pomocniczy (kamerzyści filmowi, producenci, reżyserzy filmowi, choreografowie, personel techniczny i akompaniatorzy zespołów pop itp.). Osoba fizyczna może być reżyserem pokazu i jednocześnie występować w charakterze aktora, może być reżyserem programu telewizyjnego lub filmu i grać w nim rolę. W takich przypadkach należy dokładnie określić, czy rzeczywiście osoba ta zajmuje się w państwie, w którym organizowane są przedstawienia wykonywaniem działalności artystycznej.

W świetle komentarza do Modelowej konwencji, która jest podstawą regulacji umów o unikaniu podwójnego opodatkowania należy stwierdzić, że art. 17 ust.1 Konwencji miedzy Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Belgii, jak i art. 17 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Republiki Tureckiej nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie. Wobec powyższego przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę w 2013 r. z tytułu nagród przyznanych w Brukseli oraz w Stambule należy potraktować w świetle ww. aktów prawnych jako „inne dochody”.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzeczypospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobieganiu oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Republiki Tureckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 3 listopada 1993 r., części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Mając na uwadze powyżej zacytowane przepisy umów międzynarodowych stwierdzić należy, że dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu nagród przyznanych w konkursach na międzynarodowych festiwalach filmowych w B. i w S. za dokonania artystyczne, tj. za film fabularny w reżyserii Wnioskodawcy, wyprodukowany w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ww. ustawy).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta wartość wypłaconych wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie takie, których organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Ponadto w przypadku gdy jednorazowa wartość wygranej otrzymanej przez zwycięzcę konkursu przekroczy kwotę 760 zł nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w ww. artykule i cała kwota nagrody podlegać będzie opodatkowaniu. Nie sposób przy tym zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że kwota 760 zł odnosi się jedynie do nagród związanych ze sprzedażą premiową, albowiem ustawodawca jednoznacznie wskazuje, że wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych (…) oraz konkursach z dziedziny (…), a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Skoro warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest by wartość wygranych i nagród nie przekroczyła kwoty 760 zł, to oznacza, że zamiarem ustawodawcy było ograniczenie kwotowe zarówno do wygranych w konkursach, jak i nagród związanych ze sprzedażą premiową. Z uwagi, że nagrody które otrzymał Wnioskodawca przekraczają kwotę 760 zł nie ma do nich zastosowanie ww. zwolnienie.


Natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 132 ww. ustawy wynika, że zwolnieniu podlegają przyznane przez krajowe i zagraniczne organy władzy i ich urzędy, w tym jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, oraz krajowe, zagraniczne i międzynarodowe organizacje (instytucje) i ich organy, nagrody:


  1. za wybitne osiągnięcia z dziedziny nauki, kultury i sztuki,
  2. z tytułu działalności na rzecz praw człowieka


  • w części przekazanej jako darowizna przez podatników, którzy otrzymali te nagrody, na rzecz instytucji realizującej cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, z zastrzeżeniem ust. 31.


Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 132, stosuje się, jeżeli:


  1. wysokość nagrody przekazanej na rzecz instytucji realizującej cele, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanej instytucji, a w przypadku nagrody innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość przekazanej nagrody, oraz oświadczeniem obdarowanej instytucji o jej przyjęciu;
  2. nagroda, o której mowa w pkt 1, została przekazana najpóźniej do dnia upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 45 ust. 1, składanego za rok podatkowy, w którym otrzymano nagrodę (art. 21 ust. 31 ww. ustawy).


Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 132 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie obejmuje wyłącznie tę część nagrody, która została przekazana jako darowizna przez osobę otrzymującą nagrodę na rzecz instytucji realizującej cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. Spotykaną praktyką jest bowiem to, że laureaci nagród przyznawanych przez zagraniczne rządy czy też instytucje, przekazują je na cele charytatywne. Zatem celowe jest zwolnienie przychodu w postaci wartości nagrody, skoro w ostateczności nie staje się faktycznym przysporzeniem osoby ją otrzymującej. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie przekazał jakiejkolwiek kwoty z nagród uzyskanych w ww. konkursach na rzecz instytucji wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 132 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na rzecz instytucji realizujących cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, a zatem również i to zwolnienie nie znajduje w niniejszej sprawie zastosowania.


Z treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, iż od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie natomiast do art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika (art. 45 ust. 3b)

Wobec powyższego przychód (dochód) jaki Wnioskodawca otrzymał jako scenarzysta na międzynarodowym festiwalu filmowym w B. (czyli stolicy Belgii, która jest państwem członkowskim Unii Europejskiej) podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym

Natomiast – z uwagi, ze Turcja nie jest ani państwem członkowski Unii Europejskiej, ani też państwem należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - do nagrody, którą Wnioskodawca otrzymał jako reżyser na międzynarodowym festiwalu filmów w S. nie ma zastosowania ww. sposób opodatkowania.

Dlatego też przychód uzyskany z tego tytułu należy zakwalifikować do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W stosunku do ww. przychodów stosuje się - zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.


Zgodnie z art. 44 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników:


  1. ze stosunku pracy z zagranicy,
  2. z emerytur i rent z zagranicy,
  3. z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1


  • są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.


Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 44 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Zatem do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzymał nagrodę na festiwalu w S. (Turcji) był zobowiązany do uiszczenia zaliczki na podatek dochodowy od ww. nagrody, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przychód, koszty i dochód z tego tytułu Wnioskodawca powinien był wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym, składanym w terminie do dnia 30 kwietnia 2014 r. i wraz z innymi dochodami opodatkować według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zeznaniu tym Wnioskodawca powinien był też wykazać należny 10% zryczałtowany podatek dochodowy od nagrody, jaką otrzymał w B.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj