Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-426/14-5/MM
z 12 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 15 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 4 lipca 2014 r. nr IPPP2/443-426/14-3/MM o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla odzieży medycznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla odzieży medycznej, wpływu przepisów dyrektywy Rady UE na zaklasyfikowanie określonych produktów jako wyrobów medycznych, stanowiska polskich organów podatkowych na postanowienia dyrektywy Rady UE oraz długości okresu zastosowania 8% stawki podatku na dostawę wyrobów medycznych. Wskazany wniosek zawierał braki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W związku z tym tut. Organ podatkowy pismem z 4 lipca 2014 r. znak IPPP2/443-426/14-3/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki (skutecznie doręczone w dniu 8 lipca 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest firmą produkującą odzież medyczną. Zainteresowany chciałby uzyskać wpisy do rejestru wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych na następujące artykuły: fartuch chirurgiczny (unisex), ubranie operacyjne unisex (bluza i spodnie), sukienka chirurgiczna, obłożenia chirurgiczne (serwety, podkłady, prześcieradła). Wyżej wymienione artykuły klasyfikują się wg ustawy o wyrobach medycznych do klasy I, tj. wyrobów nieinwazyjnych. Są to wyroby niejałowe wykonane z tkanin w 100% bawełnianych. Taki rodzaj tkaniny oraz wpis do rejestru wyrobów medycznych to odpowiedź na wymogi jakie stawiają jednostki służby zdrowia dostawcom odnośnie odzieży na blok operacyjny i zawarte są one w przetargach publicznych organizowanych przez wyżej wskazane jednostki. Wyroby wyżej wymienione byłyby przygotowane z normami określonymi w ustawie o wyrobach medycznych tj. PN EN 13795-1: 2003 oraz PN EN 13/95: 2005. W związku z tym w rozumieniu Wnioskodawcy i przepisów podatkowych mieściłyby się one jako inne wyroby medyczne określone w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT poz. 105, tj. podlegałyby 8% stawce VAT. Wnioskodawca zauważył również, że niektóre firmy startujące w przetargach publicznych oferują taką niższą 8% stawkę VAT. Są w związku z tym bardziej konkurencyjne, a co za tym idzie oferty Zainteresowanego nie są wybierane.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

  • odzież firmy B posiada oznakowanie CE zgodne z określonym wzorem przez Ministra Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia z dnia 23 września 2010 roku;
  • firma B w stosunku do opisanej we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji odzieży medycznej przeprowadzi odpowiednie dla wyrobu procedury oceny zgodności mające na celu uzyskanie deklaracji zgodności potwierdzającej, że wyrób Zainteresowanego spełnia odnoszące się do niego wymagania zasadnicze;
  • firma B dokona do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Wyrobów Biobójczych zgłoszenia odzieży medycznej wskazanej we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji i dołączy do takiego zgłoszenia komplet wymaganych ustawą o wyrobach medycznych dokumentów, tak aby odzież medyczna mogła zostać zakwalifikowana jako wyrób medyczny.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji, ponieważ proces rejestracji i oceny zgodności jest procesem kosztownym. Zainteresowany chciałby uniknąć tych kosztów jeżeli niemożliwym byłoby w przyszłości stosowanie 8% stawki VAT. Wnioskodawcy zależy na informacji czy jest możliwe po spełnieniu określonych wymogów (ustawa o wyrobach medycznych, wymogi określone przez Prezesa URPLWMiWB) uzyskanie takiej niższej stawki procentowej VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy posiadając wpis do rejestru wyrobów medycznych Zainteresowany może stosować 8% stawkę VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest zastosowanie 8% stawki VAT na wskazane we wniosku wyroby medyczne po spełnieniu wymogów rejestracyjnych określonych przez ustawę o wyrobach medycznych oraz po uzyskaniu wpisu do rejestru wyrobów medycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Przy czym, od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku, na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

W myśl zatem art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016 r. – 8%), pod pozycją 105 wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Oznacza to, że na podstawie powyższej regulacji prawnej, preferencyjna 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy o VAT nie zawierają unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy o wyrobach medycznych.

Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania opisanych we wniosku produktów jest zakwalifikowanie tych towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz.U. Nr 107, poz. 679 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje, czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.


Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 45 powołanej wyżej ustawy wytwórcą jest:

  1. podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,
  2. podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza, całkowicie odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrobu pod nazwą własną, z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

Ponadto, w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, wyroby wprowadzane do obrotu i wprowadzane do używania są oznakowane znakiem CE. Wyrób oznakowuje się znakiem CE po przeprowadzeniu odpowiednich dla wyrobu procedur oceny zgodności, potwierdzających, że wyrób spełnia odnoszące się do niego wymagania zasadnicze (ust. 4 ww. artykułu).

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych za wyrób, za wykonanie oceny zgodności wyrobu przed jego wprowadzeniem do obrotu oraz za wprowadzenie wyrobu do obrotu odpowiada wytwórca wyrobu. Jeżeli wytwórca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w państwie członkowskim, odpowiedzialność tę ponosi autoryzowany przedstawiciel dla tego wyrobu. Jeżeli wytwórca nie wyznaczył autoryzowanego przedstawiciela albo jeżeli wyrób nie jest wprowadzany do obrotu na odpowiedzialność wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela, odpowiedzialność tę ponosi podmiot, który wprowadził wyrób do obrotu.

Wytwórca i autoryzowany przedstawiciel mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zgłoszenia wyrobu do Prezesa Urzędu, co najmniej na 14 dni przed pierwszym wprowadzeniem do obrotu albo przekazaniem do oceny działania (art. 58 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych).

Z treści wniosku wynika, że Zainteresowany jest firmą produkującą odzież medyczną. Wnioskodawca chciałby uzyskać wpisy do rejestru wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych na następujące artykuły: fartuch chirurgiczny (unisex), ubranie operacyjne unisex (bluza i spodnie), sukienka chirurgiczna, obłożenia chirurgiczne (serwety, podkłady, prześcieradła). Wyżej wymienione artykuły klasyfikują się wg ustawy o wyrobach medycznych do klasy I, tj. wyrobów nieinwazyjnych. Są to wyroby niejałowe wykonane z tkanin w 100% bawełnianych. Odzież medyczna posiada oznakowanie CE. Zainteresowany przeprowadzi odpowiednie dla wyrobu procedury oceny zgodności mające na celu uzyskanie deklaracji zgodności potwierdzającej, że wyrób Zainteresowanego spełnia odnoszące się do niego wymagania zasadnicze. Ponadto Wnioskodawca zgłosi odzież medyczną do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Wyrobów Biobójczych i dołączy do takiego zgłoszenia komplet wymaganych ustawą o wyrobach medycznych dokumentów, tak aby odzież medyczna mogła zostać zakwalifikowana jako wyrób medyczny.

Analizując przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie należy stwierdzić, że sprzedawana przez Wnioskodawcę odzież medyczna, oznaczona znakiem CE, w stosunku do której Zainteresowany przeprowadzi odpowiednie procedury oceny zgodności mające na celu uzyskanie deklaracji zgodności potwierdzającej, że wyroby te spełniają odnoszące się do nich wymagania zasadnicze, będzie się mieścić w definicji wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. W sytuacji, gdy odzież medyczna będzie dopuszczona do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z uwagi na spełnienie wymagań przewidzianych w ustawie o wyrobach medycznych i Zainteresowany dokona zgłoszenia tej odzieży do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Wyrobów Biobójczych, Wnioskodawca do dostawy tych wyrobów będzie miał prawo zastosować, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 105 załącznika nr 3 do tej ustawy, preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8%.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.


Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie wpływu przepisów dyrektywy Rady UE na zaklasyfikowanie określonych produktów jako wyrobów medycznych, stanowiska polskich organów podatkowych na postanowienia dyrektywy Rady UE oraz długości okresu zastosowania 8% stawki podatku na dostawę wyrobów medycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj