Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-392/14-4/MK1
z 7 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) oraz piśmie z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-392/14-2/MK1 z dnia 6 czerwca 2014 r. (data odbioru 12 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji o uzyskanych dochodach PIT-11 oraz deklaracji o pobranych zaliczkach PIT-4R – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji o uzyskanych dochodach PIT-11 oraz deklaracji o pobranych zaliczkach PIT-4R.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zakład z dniem 15.05.2013 i w następstwie przejęcia nieruchomości stanowiących własność Gminy, wykorzystywanych dotychczas przez placówki oświatowe, przejął w trybie art. 231 Kodeksu pracy część pracowników zatrudnionych w tych placówkach. Przejmujący zakład stał się z mocy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy. Nie nastąpiło rozwiązanie umów o pracę zawartych między byłymi pracodawcami (placówkami oświatowymi), a przejętymi pracownikami. Nowemu pracodawcy została przekazana dokumentacja pracownicza, między innymi akta osobowe pracowników, karty wynagrodzeń.

Dnia 24 lipca 2013 r. został sporządzony akt notarialny przekształcenia Komunalnego Zakładu Budżetowego w jednoosobową gminną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka powstała w wyniku przekształcenia zakładu wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Komunalnego Zakładu Budżetowego, przejęła należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu oraz przejęła pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Zakład został zlikwidowany z dniem 25 września 2013 r. W stosunku do części pracowników doszło więc do dwukrotnej w ciągu roku zmiany pracodawcy. W obydwu przypadkach miał zastosowanie art. 231 Kodeksu pracy. W związku z tym, że stosunki pracy z przejętymi pracownikami nie zostały rozwiązane, spółka K. Sp. z o.o. sporządziła PIT-11 dla pracowników, wykazując dochody i pobrane zaliczki, łącznie za okres zatrudnienia u poprzednich pracodawców, jak i u siebie. Analogicznie postąpiła przy sporządzaniu deklaracji PIT-4R, wykazując zaliczki pobrane w całym 2013 r., zarówno przez poprzednich pracodawców, jak i przez siebie.


Pismem z dnia 6 czerwca 2014 r. Nr IPPB2/415-392/14-2/MK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez wyjaśnienie:

  • czy przekształcenie Zakładu w jednoosobową Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nastąpiło na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 )?


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 czerwca 2014 r.


Pismem z dnia 17 czerwca 2014 r. (data nadania 17 czerwca 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że likwidacja Zakładu celem przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nastąpiła na podstawie Uchwały Rady Miasta z dnia 22 maja 2013 r. w oparciu o art. 6 ust. 1, art. 9 ust. 1, art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), w związku z art. 16 ust. 1, 3, 5 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy w opisanym stanie faktycznym spółka obowiązana była do wystawienia informacji PIT-11 za cały rok 2013 uwzględniając uzyskane przychody i pobrane zaliczki przez poprzednich pracodawców jak i przez siebie?
  2. Czy zasadę tę należy zastosować w stosunku do deklaracji PIT-4R?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji obowiązek wystawienia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) pracowników przejętych w trybie art. 231 Kodeksu pracy za cały rok podatkowy 2013, spoczywał wyłącznie na wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawcy istotne znaczenie dla przedmiotowej sprawy ma treść art. 231 Kodeksu pracy, zgodnie z którą w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Skoro stosunki pracy z przejmowanymi pracownikami nie zostały rozwiązane, mimo przekształceń podmiotowych (po stronie zakładu), to kontynuacja stosunków pracy stanowi w ocenie wnioskodawcy kontynuację obowiązków pracodawcy, wynikających z art. 32, 38, 39 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po zakończeniu roku podatkowego obowiązany był również przekazać właściwemu urzędowi skarbowemu deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-4R), obejmującą dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia pracowników u poprzednich pracodawców, jak i u siebie.

Poprawność stanowiska wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 września 2008 r., znak IPPB2/415-944/08-4/MG oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 listopada 2008 r., znak ITPB2/415-862/08/AD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zakład w Legionowie z dniem 15.05.2013 i w następstwie przejęcia nieruchomości stanowiących własność Gminy, wykorzystywanych dotychczas przez placówki oświatowe, przejął w trybie art. 231 Kodeksu pracy część pracowników zatrudnionych w tych placówkach. Przejmujący zakład stał się z mocy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy. Nie nastąpiło rozwiązanie umów o pracę zawartych między byłymi pracodawcami (placówkami oświatowymi), a przejętymi pracownikami. Nowemu pracodawcy została przekazana dokumentacja pracownicza, między innymi akta osobowe pracowników, karty wynagrodzeń. Dnia 24 lipca 2013 r. został sporządzony akt notarialny przekształcenia Zakładu w jednoosobową gminną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka powstała w wyniku przekształcenia zakładu wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Komunalnego Zakładu Budżetowego, przejęła należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu oraz przejęła pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Zakład został zlikwidowany z dniem 25 września 2013 r. W stosunku do części pracowników doszło więc do dwukrotnej w ciągu roku zmiany pracodawcy. W obydwu przypadkach miał zastosowanie art. 231 Kodeksu pracy. W związku z tym, że stosunki pracy z przejętymi pracownikami nie zostały rozwiązane, spółka K. Sp. z o.o. sporządziła PIT-11 dla pracowników, wykazując dochody i pobrane zaliczki, łącznie za okres zatrudnienia u poprzednich pracodawców, jak i u siebie. Analogicznie postąpiła przy sporządzaniu deklaracji PIT-4R, wykazując zaliczki pobrane w całym 2013 r., zarówno przez poprzednich pracodawców, jak i przez siebie.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że likwidacja Zakładu celem przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nastąpiła na podstawie Uchwały Rady Miasta z dnia 22 maja 2013 r. w oparciu o art. 6 ust. 1, art. 9 ust. 1, art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), w związku z art. 16 ust. 1, 3, 5 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Przepis art. 23¹ § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują natomiast przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca zawarł katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Według art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Art. 93b Ordynacji podatkowej stanowi, że przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.


Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (art. 22 ust. 3 tej ustawy).

Zgodnie z art. 23 ust. 3 powołanej ustawy Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego. Jednocześnie – w myśl ustępu 1 tego artykułu – składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki.

Tak więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego musi się odbyć poprzez likwidację zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę.

Tym samym, powyższe przekształcenie wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa.


W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca został następcą prawnym Zakładu w zakresie praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązków nałożonych przepisami art. 38 ust. 1a i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skoro obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przeszły na Wnioskodawcę, to na nim spoczywa też obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji.

Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzić należy, że roczna deklaracja PIT-4R oraz informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za rok podatkowy 2013 powinny zostać złożone przez Wnioskodawcę.


Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj