Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-203/12/ASz
z 8 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-203/12/ASz
Data
2012.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
podmiot niezarejestrowany
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2012r. (data wpływu 28 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 2 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z projektem „…” od podatku należnego bądź do uzyskania zwrotu podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 2 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z projektem „…” od podatku należnego bądź do uzyskania zwrotu podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie, osoba prawna, organizacja pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zatem płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług. Oznacza to, iż nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT. Działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 79 z 2001r., poz. 855 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z 2003r. poz. 873 ze zm.). W związku z obowiązkiem przedstawienia interpretacji ww. przepisów prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa dla celów refundacji wydatków w ramach projektu „…”. Stowarzyszenie wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania VAT. Zaznacza się, iż Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji płatników VAT, ani też nigdy nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej, ani też nigdy nie miało możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie zajmuje się :

  1. Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego, która polega na: niesieniu pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin, działalnością charytatywną, podtrzymywaniem tradycji narodowej, pielęgnowaniem polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, działalnością na rzecz mniejszości narodowych, nauką, edukacją, oświatą i wychowaniem w tym kształtowaniem społeczeństwa informacyjnego, promocją i organizacją wolontariatu.
  2. Działalnością odpłatną pożytku publicznego, która polega na: częściowo odpłatnej działalności edukacyjnej. Całość swoich przychodów Stowarzyszenie przekazuje na realizację swoich celów statutowych.

W latach 2009-2011 Stowarzyszenie realizowało projekt pn. „…”. Projekt niniejszy otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VIII. Infrastruktura edukacyjna. Działanie 8.3. Przedmiotem projektu była przebudowa i rozbudowa budynku oraz zagospodarowanie działki w obszarze podwórza (dziedzińca wewnętrznego) przy Placu …, gdzie ma swoją siedzibę…. W ramach projektu wykonano następujące prace:

  • przebudowa części budynku,
  • wymiana instalacji (wod.-kan., co, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, elektryczne i teletechniczne),
  • budowa windy w części istniejącej,
  • rozbudowa budynku o część komunikacji ogólnodostępnej w postaci klatki schodowej, korytarzy, sal dydaktycznych,
  • budowę platformy dydaktycznej (na dachu budynku),
  • remont elewacji budynku wraz z izolacją,
  • zagospodarowanie działki,
  • adaptację pomieszczeń piwnicy na cele dydaktyczne i socjalne,
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
  • dostosowanie budynku do przepisów pożarowych poprzez wydzielenie odpowiednich stref pożarowych,
  • dostosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych (sale dydaktyczne, winda oraz WC dla osób niepełnosprawnych).

Łączny koszt realizacji projektu, w tym prac przygotowawczych (dokumentacja techniczna, studium wykonalności), robót budowlanych, zarządzania (inżynier kontraktu) i promocji wyniósł 3.244.172,11 zł, w tym kwota dofinansowania to 2.749.670,75 zł, co stanowi 85% wartości kosztów kwalifikowanych w projekcie.

Do kosztów kwalifikowanych w projekcie wliczono stosowny podatek VAT w wysokości 22% w latach 2009 i 2010 oraz 23% w roku 2011, gdyż Beneficjent nie rozlicza podatku VAT z Urzędem Skarbowym. Stan ten jest również zgodny ze złożonym i przyjętym wnioskiem o dofinansowanie, jak również podpisaną umową o dofinansowanie projektu.

Projekt został zrealizowany zgodnie z umową o dofinansowanie i zakończony.

Do ostatecznego rozliczenia projektu, tj. zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą RPO wniosku o płatność końcową, Beneficjent poproszony został przez ww. Instytucję do przedstawienia interpretacji indywidualnej ws. możliwości odzyskania (rozliczenia) przez Beneficjenta podatku VAT w ramach zadań realizowanych w ramach niniejszego projektu.

W piśmie z dnia 27 kwietnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Faktury związane z przedmiotowym projektem były wstawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 kwietnia 2012r.):

Czy Stowarzyszenie w Z. może dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z przedmiotowym projektem od podatku należnego bądź uzyskać zwrot podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 kwietnia 2012r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z przedmiotowym projektem od podatku należnego ani też nie ma możliwości zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w latach 2009-2011 Stowarzyszenie realizowało projekt pn. „…”. Przedmiotem projektu była przebudowa i rozbudowa budynku oraz zagospodarowanie działki w obszarze podwórza (dziedzińca wewnętrznego) przy Placu…, gdzie ma swoją siedzibę…. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Faktury związane z przedmiotowym projektem były wstawiane na Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni” poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”.

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj