Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-417/14/KT
z 10 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „P.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „P.”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 19 marca 2013 r. Organizacja złożyła do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania wniosek o przyznanie pomocy, w ramach PROW 2007−2013, oś 4 Leader, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów”. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany i tym samym Organizacja podpisała w dniu 5 czerwca 2013 r. umowę na realizację projektu pn. „P.”. Dotacja przeznaczona była na finansowanie kosztów organizacji jednodniowej wycieczki dla dzieci i młodzieży po lokalnych atrakcjach turystycznych. Grupę docelową stanowiły dzieci i młodzież z jednej ze szkół z terenu LGD. W ramach wycieczki zapewniono opiekę przewodnika, transport oraz wyżywienie uczestników. Drugie działanie polegało na przygotowaniu 4000 egz. publikacji dotyczącej wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie LGD. Publikacja będzie dostępna bezpłatnie dla turystów w punktach informacji turystycznej na terenie województwa, jak również będzie udostępniana na targach turystycznych w kraju i zagranicą. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu były świadczone nieodpłatnie.


Celem projektu było:


  • umożliwienie dzieciom i młodzieży z terenu LGD poznania walorów turystycznych regionu LGD,
  • podniesienie świadomości społecznej w zakresie lokalnych atrakcji na terenie LGD,
  • promocja obszaru poprzez przygotowanie publikacji − przewodnika dla dzieci po atrakcjach z terenu LGD,
  • wzrost liczby turystów odwiedzających teren LGD.


Promocja obszarów wiejskich, wzrost atrakcyjności turystycznej i rozwój usług turystycznych regionu są zgodne z celami określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007−2013, jak i z celami Lokalnej Strategii Rozwoju. W wyniku realizacji projektu Organizacja nie osiągnęła i nie osiągnie żadnych przychodów. Jej działalność, w związku z realizacją projektu, nie skutkowała i nie będzie skutkować u niej powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Organizacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże efekty powstałe w wyniku projektu w żaden sposób nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Realizacja powyższego projektu była ściśle związana z działalnością statutową Organizacji, jako stowarzyszenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Organizacja ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (PROW 2007−2013, działanie 413)?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Organizacja wskazała, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Oznacza to, że ustawodawca stworzył podatnikowi możliwość odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych przesłanek, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Według Organizacji, z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Organizacja ponownie wskazała, że w dniu 5 czerwca 2013 r. podpisała umowę na realizację przedmiotowego projektu i korzystała z dotacji w ramach PROW 2007−2013, działania 413. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów były i będą nieodpłatne. W wyniku realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów, a efekty projektu w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Organizacja stwierdziła, że w niniejszej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – wystąpił brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Tym samym nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj