Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-371/14/ES
z 30 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 15 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wykazania dokonanych przez Wnioskodawcę operacji w deklaracjach VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wykazania dokonanych przez Wnioskodawcę operacji w deklaracjach VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 czerwca 2014 r. znak: IBPP1/443-371/14/ES.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 stycznia 2014 r. Wnioskodawca dokonał zakupu blachy perforowanej równocześnie otrzymał fakturę VAT na kwotę netto: 11.200,00, podatek VAT: 2.576,00, wartość brutto: 13.776,00.

Ponieważ Wnioskodawca jest firmą pośredniczącą, dokonał dalszej sprzedaży tego towaru do nabywcy finalnego, wystawiając fakturę na wartość netto: 14.700,00, podatek VAT: 3.381,00, wartość brutto: 18.081,00.

Dnia 10 marca 2014 r. Wnioskodawca otrzymał od swojego dostawcy fakturę korygującą, gdzie tytułem korekty jest odwrotne obciążenie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT.

Faktura korygująca koryguje pierwotną fakturę o wartość podatku VAT tj. -2.576,00.

Postępując analogicznie Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą dla finalnego nabywcy korygując również wartość podatku VAT o wartość: -3.381,00.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie zgłoszenia VAT-R jako podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą niemający prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, od dnia 3 kwietnia 2003 r.

Wniosek dotyczy nabycia i następnie sprzedaży przez Wnioskodawcę towaru wymienionego w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. PKWIU: 24.32.1.

Nabywca finalny jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

U Wnioskodawcy dostawa tego towaru nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca dokonał dostawy tego towaru dla nabywcy finalnego w dniu 10 stycznia 2014 r.

Faktura korygująca dla nabywcy finalnego została wystawiona 10 marca 2014 r.

Sprzedawca, od którego Wnioskodawca nabył towar jest czynnym podatnikiem VAT i dla niego sprzedaż ta nie była sprzedażą zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca w deklaracji za styczeń 2014 wykazał sprzedaż i nabycie w pozycji 19 - sprzedaż (wartość netto) w poz. 20 - wartość podatku należnego, w poz. 41 - nabycie (wartość netto) w poz. 42 - wartość podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo wykazano powyższe operacje w deklaracjach VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on w deklaracji za styczeń 2014 r. pomniejszyć kwotę w poz. 41 o wartość 11.200,00 oraz poz. 42 o wartość 2.576,00, równocześnie w poz. 31 wykazać kwotę 14.700,00 i w poz. 32 kwotę 3.381,00.

Wnioskodawca posiłkuje się kwotami netto ponieważ ceną zakupu jest wartość netto z faktury. Nadpłacona wartość podatku została zwrócona każdej ze stron transakcji.

Natomiast w deklaracji za miesiąc marzec 2014 r. Wnioskodawca wykazuje faktury korygujące (faktura korygująca od kontrahenta wpłynęła do Wnioskodawcy 10 marca 2014 r., a odbiór faktury korygującej Wnioskodawcy został potwierdzony 11 marca 2014 r.).

Poz. 19 Wnioskodawca pomniejsza o wartość -14.700,00,

poz. 20 pomniejsza o wartość -3.381,00,

poz. 31 pomniejsza o wartość -11.200,00,

poz. 32 pomniejsza o wartość -2.576,00.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)-(Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi więc warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z tego, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 10 stycznia 2014 r. dokonał zakupu blachy perforowanej równocześnie otrzymał fakturę VAT. Ponieważ Wnioskodawca jest firmą pośredniczącą, w dniu 10 stycznia 2014 r. dokonał dalszej sprzedaży tego towaru do nabywcy finalnego, wystawiając fakturę. Wnioskodawca nabył i następnie sprzedał towar (PKWIU: 24.32.1.) wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Dnia 10 marca 2014 r. Wnioskodawca otrzymał od swojego dostawcy fakturę korygującą, gdzie tytułem korekty jest odwrotne obciążenie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT. Faktura korygująca koryguje pierwotną fakturę o wartość podatku VAT. Postępując analogicznie 10 marca 2014 r. Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą dla finalnego nabywcy korygując również wartość podatku VAT.

Wnioskodawca od dnia 3 kwietnia 2003 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług niemającym prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT. Nabywca finalny jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

U Wnioskodawcy dostawa tego towaru nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Sprzedawca, od którego Wnioskodawca nabył towar jest czynnym podatnikiem VAT i dla niego sprzedaż ta nie była sprzedażą zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego należy potwierdzić czy Wnioskodawca prawidłowo obejmuje dostawę (sprzedaż) blachy perforowanej mechanizmem odwrotnego obciążenia i w konsekwencji wystawia fakturę i wypełnia deklarację w zakresie odnoszącym się do sprzedaży ww. towaru.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 do ustawy określający wykaz towarów, o których mowa ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w poz. 19 obejmuje symbol PKWiU 24.32.10.0 – Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Zatem, powołane regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonana została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca (podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9), dokonuje nabycia i następnie dostawy towaru wymienionego w załączniku numer 11 do ustawy (PKWiU 24.32.1). Nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem, warunki o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zostały spełnione i Wnioskodawca prawidłowo postępuje, stosując do sprzedaży blachy perforowanej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 24.32.1 mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 pkt 1 cyt. ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

Jak wynika z art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Natomiast, w kwestii wystawienia faktury należy zauważyć, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna m.in. zawierać: (…)

12.stawkę podatku;

13.sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.kwotę należności ogółem;

16.w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy „metoda kasowa”;

12.w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”;

18.w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy „odwrotne obciążenie”. (…).

Na mocy o art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Zatem, Wnioskodawca, z tytułu dokonania opisanej dostawy obowiązany był wystawiać fakturę bez stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

W myśl art. 106j ust. 2 cyt. ustawy, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

W myśl art. 106j ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia.

I tak, korekta podwyższająca podatek należny w stosunku do sprzedaży pierwotnej może być dokonana:

  • w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie wartości obrotu (np.: niewłaściwa stawka podatku, błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży), lub
  • z powodu innych przyczyn zaistniałych już po dokonaniu sprzedaży, np. podwyższenia ceny sprzedaży.

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy w wyniku wykazania zbyt małego podatku należnego, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez korektę, winien rozliczyć należny podatek w miesiącu, w którym wykazał pierwotny obowiązek podatkowy.

Natomiast w drugim przypadku, gdy faktura korygująca wystawiana jest zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w momencie korekty oraz w deklaracji VAT-7 za bieżący okres rozliczeniowy.

Aktualne wzory deklaracji zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r., w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 394).

Zgodnie z § 1 pkt 1 wskazane rozporządzenie określa wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia, i deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7D), o której mowa w art. 99 ust. 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia, oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Z wniosku wynika, że w dniu 10 stycznia 2014 r. Wnioskodawca dokonał zakupu blachy perforowanej równocześnie otrzymał fakturę VAT na kwotę netto: 11.200,00, podatek VAT: 2.576,00, wartość brutto: 13.776,00.

Ponieważ Wnioskodawca jest firmą pośredniczącą, w dniu 10 stycznia 2014 r. dokonał dalszej sprzedaży tego towaru do nabywcy finalnego, wystawiając fakturę na wartość netto: 14.700,00, podatek VAT: 3.381,00, wartość brutto: 18.081,00.

Dnia 10 marca 2014 r. Wnioskodawca otrzymał od jego dostawcy fakturę korygującą, gdzie tytułem korekty jest odwrotne obciążenie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT.

Faktura korygująca koryguje pierwotną fakturę o wartość podatku VAT tj. -2.576,00.

Postępując analogicznie w dniu 10 marca 2014 r. Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą dla finalnego nabywcy korygując również wartość podatku VAT o wartość: -3.381,00.

Nadpłacona wartość podatku została zwrócona każdej ze stron transakcji.

W deklaracji za styczeń 2014 r. Wnioskodawca wykazał sprzedaż i nabycie:

  • w pozycji 19 - sprzedaż (wartość netto),
  • w poz. 20 - wartość podatku należnego,
  • w poz. 41 - nabycie (wartość netto),
  • w poz. 42 - wartość podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on w deklaracji za styczeń 2014 r. pomniejszyć kwotę w poz. 41 o wartość 11.200,00 oraz poz. 42 o wartość 2.576,00, równocześnie w poz. 31 wykazać kwotę 14.700,00 i w poz. 32 kwotę 3.381,00.

Natomiast w deklaracji za marzec 2014 r. Wnioskodawca wykazuje faktury korygujące (faktura korygująca od kontrahenta wpłynęła do Wnioskodawcy 10 marca 2014 r., a odbiór faktury korygującej Wnioskodawcy został potwierdzony 11 marca 2014 r.):

  • poz. 19 Wnioskodawca pomniejsza o wartość -14.700,00,
  • poz. 20 pomniejsza o wartość -3.381,00,
  • poz. 31 pomniejsza o wartość -11.200,00,
  • poz. 32 pomniejsza o wartość -2.576,00.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości wykazania powyższych operacji w deklaracjach VAT za miesiąc styczeń i marzec 2014 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w związku z zaistniałą sytuacją konieczna jest korekta związana zarówno z zakupem blachy perforowanej przez Wnioskodawcę jak i w związku ze sprzedażą tej blachy przez Wnioskodawcę.

I. Korekta deklaracji w związku z zakupem blachy przez Wnioskodawcę:

Ponieważ zakup blachy perforowanej dokonany przez Wnioskodawcę od kontrahenta w dniu 10 stycznia 2014 r. został nieprawidłowo udokumentowany fakturą VAT z wykazaną stawką podatku w wysokości 23%, to zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury.

Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W związku z powyższym Wnioskodawca winien obniżyć kwotę podatku naliczonego wykazaną w poz. 42, w której podatek ten został nieprawidłowo w styczniu 2014 r. odliczony, o kwotę niezasadnie odliczonego podatku naliczonego i obniżyć poz. 41 o wartość netto z błędnie wystawionej faktury VAT.

Ponadto Wnioskodawca winien w korekcie deklaracji za styczeń 2014 r. w poz. 31 wykazać dostawę towarów dla której Wnioskodawca jako nabywca jest podatnikiem, a w poz. 32 korekty deklaracji wykazać kwotę podatku należnego od tej dostawy. Zauważyć należy, że w poz. 31 Wnioskodawca winien wykazać kwotę brutto za którą dokonał nabycia blachy (wynikającą z faktury VAT zakupu blachy), gdyż jest to kwota należna z tytułu zakupu blachy i od tej kwoty wyliczyć podatek należny, który należy wpisać w poz. 32 korekty deklaracji. Wnioskodawca jest obowiązany opodatkować to nabycie za okres kiedy powstał obowiązek podatkowy od tej czynności, czyli dokonać korekty deklaracji za styczeń 2014 r.

Jednocześnie Wnioskodawca winien dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanego przez niego zakupu blachy, dla którego jest podatnikiem i wykazać w poz. 41 i 42 korekty deklaracji za styczeń 2014 r. kwoty odpowiadające księgowaniu dokonanemu w poz. 31 i 32 korekty deklaracji.

Natomiast w korekcie deklaracji za marzec 2014 r., w związku z otrzymaniem faktury korygującej, w której w prawidłowy sposób zostało wykazane nabycie przez Wnioskodawcę blachy, dla której podatnikiem jest Wnioskodawca, w dacie otrzymania faktury korygującej, w poz. 31 i 32 Wnioskodawca winien wykazać korektę dostawy, dla której Wnioskodawca jest podatnikiem z przyjętej wcześniej kwoty brutto na kwotę netto oraz jednocześnie dokonać korekty podatku naliczonego w poz. 41 i 42 korekty deklaracji poprzez odpowiednie obniżenie wartości netto i podatku naliczonego.


II. Korekta deklaracji w związku ze sprzedażą blachy przez Wnioskodawcę:

W związku z dokonaną przez Wnioskodawcę w dniu 10 stycznia 2014 r. sprzedażą blachy na rzecz finalnego nabywcy, Wnioskodawca winien w momencie otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a więc w deklaracji za marzec 2014 r. w poz. 19 i 20 wykazać korektę na minus dokonanej przez niego sprzedaży, która została nieprawidłowo opodatkowana 23% stawką podatku VAT oraz w poz. 31 deklaracji wykazać dostawę dla której podatnikiem jest nabywca.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy co do zaprezentowanego przez niego sposobu dokonania korekt należało uznać za nieprawidłowe.

Należy również dodać, że interpretacja indywidualna dotyczy zastosowania konkretnego przepisu prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, nie może natomiast potwierdzać prawidłowości dokonanych przez podatnika wyliczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj