Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-527/14/MS
z 8 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 maja 2014 r. (data wpływu 27 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 24 sierpnia 2014 r. (data złożenia 25 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży poprzez sklep internetowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z 26 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży poprzez sklep internetowy.

Wniosek uzupełniono pismem z 24 sierpnia 2014 r. (data złożenia 25 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 sierpnia 2014 r. znak: IBPP1/443-527/14/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi m.in. sklep internetowy na portalu A. i/ lub sprzedaż wysyłkową. W ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży towarów na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firm kurierskich, na których od chwili nadania przesyłki ciąży ryzyko utraty towarów. W regulaminie sprzedaży Wnioskodawcy, opublikowanym na stronie internetowej sklepu w portalu A., przewidziano następujące warunki dostawy towarów:

§ 4 Koszty, dostawa, termin wysyłki, płatności

  1. Towar wysyłany jest pod adres wskazany w formularzu dostawy lub podany telefonicznie albo drogą mailową. Sklep poinformuje Klienta niezwłocznie o nieprawidłowo wypełnionym formularzu dostawy, który uniemożliwia dokonanie wysyłki lub może ją opóźnić.
  2. Towar jest dostarczany za pomocą wyspecjalizowanych firm kurierskich lub za pośrednictwem Poczty Polskiej. Istnieje możliwość odbioru osobistego towarów w siedzibie sprzedającego.
  3. Sprzedaż/Dostawa jest realizowana zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, w tym w szczególności art. 544-548.
  4. Terminy wysyłki (data wydania towaru):
    4.1 W przypadku wyboru opcji zamówienia „ZA POBRANIEM”:
    4.1.1 gdy zamówienie zostanie złożone skutecznie do godz. 12:00, wysyłka następuje tego samego dnia roboczego,
    4.1.2 gdy zamówienie zostanie złożone skutecznie po godz. 12:00, wysyłka następuje następnego dnia roboczego,
    4.2 W przypadku wyboru opcji zamówienia „PŁATNE PRZELEWEM”: Za zapłatę uznaje się dzień uznania rachunku bankowego Sprzedawcy/Dostawcy, w tym przypadku wysyłka następuje najpóźniej następnego dnia roboczego, od dnia otrzymania wszystkich należnych Sprzedawcy środków pieniężnych, pod warunkiem skutecznego złożenia zamówienia.
    4.3 W przypadku wyboru opcji zamówienia „PŁATNOŚĆ PRZEZ PayU” - wysyłka następuje najpóźniej w następnym dniu roboczym, od dnia otrzymania przez Sprzedawcę/Dostawcę potwierdzenia z systemu PayU, iż nabywca dokonał całkowitej zapłaty, pod warunkiem skutecznego złożenia zamówienia. Datą dokonania dostawy jest dzień wydania produktu do wysyłki wg ww. terminów.
  5. Kupujący jest obciążany kosztami dostawy (wysyłki) określonymi na stronie internetowej zawierającej opis zamówionego produktu.
  6. Na każdy sprzedany towar wystawiany jest paragon lub imienny dowód zakupu (faktura).
  7. W przypadku niektórych rodzajów asortymentu, Sprzedawca zastrzega sobie prawo do ograniczenia sposobu płatności poprzez wyłączenie wybranych opcji płatności na stronie.

§ 5 Odbiór towaru

  1. Dostawy są realizowane na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Przed odebraniem przesyłki z poczty lub od kuriera należy sprawdzić, czy opakowanie nie uległo uszkodzeniu w transporcie. W szczególności należy zwrócić uwagę na stan taśm lub plomb naklejonych na przesyłkę. Odebraną przesyłkę należy otworzyć w obecności kuriera, lub pracownika poczty, sprawdzić, czy zawartość nie jest uszkodzona i po sprawdzeniu należy potwierdzić odbiór. W przypadku, gdy zawartość przesyłki jest uszkodzona, należy w obecności kuriera lub pracownika poczty, sporządzić protokół szkody oraz skontaktować się jak najszybciej ze sprzedawcą w celu wyjaśnienia sprawy. Brak stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie stanu ilościowego lub jakościowego przesyłki przy odbiorze, może mieć negatywny wpływ na wynik rozpatrzenia roszczeń Klienta z tytułu uszkodzenia, kompletności czy okradzenia przesyłki w transporcie.”

Umowy z pocztą lub firmami kurierskimi zawiera Wnioskodawca we własnym imieniu. Nabywcy obciążani są kosztami usługi pocztowej lub kurierskiej. Każda paczka przygotowana do wysyłki czyli przekazania kurierowi, przewoźnikowi, poczcie itd. itp. zawiera zamówiony przez Klienta Towar oraz paragon fiskalny lub fakturę. Problem pojawia się na przełomie miesiąca/okresu rozliczeniowego kiedy to przygotowane paczki dla klientów jw. [tj. towar wraz z dokumentami sprzedaży (paragon lub faktura)] zostają w ostatnich dniach miesiąca wydawane, czyli przekazywane kurierowi lub przewoźnikowi lub zostają nadane (wysłane) na poczcie, a do nabywców trafiają w pierwszych dniach następnego miesiąca po miesiącu w którym wydano towar z magazynu przewoźnikowi, kurierowi lub nadano paczkę (wysłano paczkę) na poczcie. Przykład 1: klient zamówił towar 28 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca przygotował paczkę (tj. wydał towar z magazynu i zaewidencjonował sprzedaż w kasie fiskalnej w dniu 29 kwietnia 2014 r.), przewoźnik lub kurier odebrał paczkę z siedziby Wnioskodawcy 30 kwietnia 2014 r., do odbiorcy paczka dotarła (nabywca ją odebrał) 5 maja 2014 r. i 5 maja 2014 r. Nabywca zapłacił przewoźnikowi itp. za towar wraz z przesyłką koszty - OPŁATA za POBRANIEM. Wnioskodawca otrzymał zapłatę w maju 2014 r.

W piśmie z 24 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że jak wskazano w treści wniosku, stosownie do treści § 4 ust. 3 regulaminu sprzedaż/dostawa jest realizowana zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, w szczególności art. 544-548.

Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów w ramach sklepu internetowego za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A. na podstawie umowy z dnia 4 lutego 2014 r. nr ID ….

Stosownie do treści § 8 umowy odpowiedzialność Poczty z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług, uprawnienia nadawcy i adresata oraz procedury reklamacyjne określają wymienione tam przepisy:

  1. Ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe,
  2. Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe,
  3. Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej,
  4. Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego,
  5. Regulaminu świadczenia usług powszechnych, dostępnego na stronie internetowej: www.,
  6. Międzynarodowe przepisy pocztowe t.j. Światowa Konwencja Pocztowa, Regulamin Poczty Listowej i regulamin dotyczący paczek pocztowych, ogłoszone w Dzienniku Ustaw,
  7. Regulamin świadczenia usługi Y w obrocie krajowym dostępny na stronie www.

Bez wątpienia z chwilą przekazania przesyłki kurierowi Poczty odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi ponosi Poczta.

Wskazane przepisy, w szczególności rozdziału 8 Prawa pocztowego dają prawo do dochodzenia roszczeń w tym zakresie zarówno nadawcy jak i adresatowi.

Jednocześnie § 9 powołanej umowy stanowi, iż w sprawach nieuregulowanych umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Prawa pocztowego.

Treść regulaminu stanowi, iż dostawa odbywa się w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego, w szczególności art. 544-548. Art. 544 Kodeksu cywilnego stanowi, iż jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Przedstawiając powyższe, w oparciu o przepis art. 544 Kodeksu cywilnego należy uznać, iż do dochodzenia roszczeń za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi od chwili powierzenia przedmiotu dostawy kurierowi, do odbioru przez adresata uprawniony jest nabywca.

W przypadku gdy postępowanie wyjaśniające wykaże, iż uszkodzenie lub zniszczenie towaru nastąpiło w okresie od powierzenia towaru Poczcie przez nadawcę do odbioru przez adresata kieruje swoje roszczenie do Poczty. W przypadku gdy postępowanie wyjaśniające wykaże, iż nadawca wysłał towar nie odpowiadający właściwościom określonym w zamówieniu nabywca uprawniony jest do dochodzenia swych roszczeń z tytułu rękojmi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym miesiącu, począwszy od 1 stycznia 2014 r. powstaje u sprzedawcy (Wnioskodawcy) obowiązek podatkowy w VAT w opisanym w stanie faktycznym, w szczególności wskazanym w przykładzie nr 1: czy w miesiącu wydania towaru poczcie/firmie kurierskiej, przewoźnikowi, który jest tożsamy co miesiąc wydania towaru z magazynu i wystawienia paragonu lub faktury sprzedaży - czyli wg przykładu w miesiącu kwietniu 2014 r., czy też w miesiącu dostarczenia przez pocztę/firmę kurierską towaru nabywcy - czyli wg przykładu nr 1 w maju 2014 r. - zaznaczając, że przed dostawą Wnioskodawca nie otrzymał zapłaty?

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy z tytułu zrealizowanych dostaw powstanie w miesiącu wystawienia faktur/paragonów oraz przekazania towarów poczcie/firmom kurierskim.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę - art. 19a ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 19a ust. 3 ustawy, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. W myśl art. 19a ust. 4 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, z wyjątkiem dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2.

W świetle art. 106i ust. 1 ustawy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r., fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jednocześnie, w art. 106i ust. 7 ustawy wskazano, że faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

  • dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  • otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Powyższe oznacza, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług mające zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r. nie sprzeciwiają się wystawieniu faktury przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi oraz otrzymaniem zapłaty (całości lub części). Wystawienie faktury nie może nastąpić wcześniej niż 30 dni przed ww. czynnościami. W regulaminie sklepu internetowego Wnioskodawcy wskazano, że sprzedaż/dostawa jest realizowana zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, w tym w szczególności art. 544-548. Zgodnie z treścią art. 544 kodeksu cywilnego:

„1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju. § 2. Jednakże kupujący obowiązany jest zapłacić cenę dopiero po nadejściu rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umożliwieniu mu zbadania rzeczy.”

Wobec tego, w momencie wydania towarów przewoźnikowi (poczcie lub firmie kurierskiej) Spółka przestaje ponosić odpowiedzialność za przypadkową utratę czy zniszczenie towarów w transporcie, które przechodzi na Nabywcę (z zastrzeżeniem wszakże odpowiedzialności przewoźnika, wynikającej z umowy przewozu). Zatem, zdaniem Wnioskodawcy jest to zdarzenie powodujące utratę ekonomicznego władztwa nad rzeczą przez Wnioskodawcę i przekazania go Nabywcy. Wobec tego, zgodnie z art. 19a ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą przekazania towarów przewoźnikowi w sytuacji gdy przed dostawą tj. przed wydaniem towarów przewoźnikowi, kurierowi czy nadania na poczcie Wnioskodawca nie otrzymał zapłaty. Gdyby Wnioskodawca otrzymał zapłatę przed wydaniem towarów wówczas na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy VAT obowiązek podatkowy w VAT powstałby z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

W świetle art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jednocześnie, w art. 106i ust. 7 ustawy wskazano, że faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

  • dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  • otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powołany przepis art. 19a ust. 1 ustawy o VAT formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Zatem zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Oznacza to rezygnację z dotychczasowego generalnego powiązania momentu powstania obowiązku podatkowego z datą wystawienia faktury. Dla celów powstania obowiązku podatkowego dokonanie czynności (dostawy towarów lub wykonania usługi) następuje z chwilą faktycznego jej dokonania, za wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy o VAT określają wprost ten moment. W konsekwencji postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu dostawy towarów za dokonaną lub usługi za wykonaną pozostają bez znaczenia dla ww. celów, mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.

Dokonanie dostawy towarów następuje z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Zauważyć należy, że z wydaniem towaru przez dostawcę łączy się istotny skutek dokonania sprzedaży towarów, polegający m.in. na przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru jest - co do zasady - wydanie towaru. Dokonanie dostawy, o której mowa w art. 19a ust. 1 ustawy oznacza zatem faktyczne zrealizowanie dostawy. Jeżeli strony oznaczyły inną chwilę niż wydanie towaru dla przejścia korzyści i ciężarów, to w razie wątpliwości przyjmuje się, że ta sama chwila dotyczy przejścia ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru.

Ponadto, stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

W myśl art. 544 § 1 Kodeksu cywilnego jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Zgodnie z art. 548 § 1 Kodeksu cywilnego z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.

Przenosząc powyższe przepisy Kodeksu cywilnego na grunt przepisów o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że generalnie moment dokonania dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy odpowiada momentowi „wydania towarów”.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prowadzący m.in. sklep internetowy na portalu A. dokonuje sprzedaży towarów na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firm kurierskich, na których od chwili nadania przesyłki ciąży ryzyko utraty towarów.

W regulaminie sprzedaży Wnioskodawcy, opublikowanym na stronie internetowej sklepu w portalu A., przewidziano następujące warunki dostawy towarów:

§ 4 Koszty, dostawa, termin wysyłki, płatności

  1. Towar wysyłany jest pod adres wskazany w formularzu dostawy lub podany telefonicznie albo drogą mailową. Sklep poinformuje Klienta niezwłocznie o nieprawidłowo wypełnionym formularzu dostawy, który uniemożliwia dokonanie wysyłki lub może ją opóźnić.
  2. Towar jest dostarczany za pomocą wyspecjalizowanych firm kurierskich lub za pośrednictwem Poczty Polskiej. Istnieje możliwość odbioru osobistego towarów w siedzibie sprzedającego.
  3. Sprzedaż/Dostawa jest realizowana zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, w tym w szczególności art. 544-548.
    4.1 W przypadku wyboru opcji zamówienia „ZA POBRANIEM”:
    4.1.1 gdy zamówienie zostanie złożone skutecznie do godz. 12:00, wysyłka następuje tego samego dnia roboczego,
    4.1.2 gdy zamówienie zostanie złożone skutecznie po godz. 12:00, wysyłka następuje następnego dnia roboczego,

Odnosząc się do powyższego Wnioskodawca w oparciu o przepis art. 544 Kodeksu cywilnego stwierdza, iż do dochodzenia roszczeń za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi od chwili powierzenia przedmiotu dostawy kurierowi, do odbioru przez adresata uprawniony jest nabywca, który w przypadku gdy postępowanie wyjaśniające wykaże, iż uszkodzenie lub zniszczenie towaru nastąpiło w okresie od powierzenia towaru Poczcie przez nadawcę do odbioru przez adresata kieruje swoje roszczenie do Poczty. W przypadku gdy postępowanie wyjaśniające wykaże, iż nadawca wysłał towar nie odpowiadający właściwościom określonym w zamówieniu nabywca uprawniony jest do dochodzenia swych roszczeń z tytułu rękojmi.

Dla zobrazowania wątpliwości, Wnioskodawca podaje następujący przykład: klient zamówił towar 28 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca przygotował paczkę (tj. wydał towar z magazynu i zaewidencjonował sprzedaż w kasie fiskalnej w dniu 29 kwietnia 2014 r.), przewoźnik lub kurier odebrał paczkę z siedziby Wnioskodawcy 30 kwietnia 2014 r., do odbiorcy paczka dotarła (nabywca ją odebrał) 5 maja 2014 r. i 5 maja 2014 r. Nabywca zapłacił przewoźnikowi itp. za towar wraz z przesyłką koszty - OPŁATA za POBRANIEM. Wnioskodawca otrzymał zapłatę w maju 2014 r.

Mając na uwadze regulacje dotyczące powstania obowiązku podatkowego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy zakupiony przez nabywcę towar Wnioskodawca dostarcza za pośrednictwem firmy kurierskiej lub Poczty Polskiej do miejsca wskazanego przez nabywcę, na których od chwili nadania przesyłki ciąży ryzyko utraty towarów, dokonanie dostawy towaru a tym samym powstanie obowiązku podatkowego następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia (firmie kurierskiej lub Poczcie Polskiej), z tym bowiem momentem Wnioskodawca przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

Odnosząc się wprost do przedstawionego przez Wnioskodawcę przykładu obowiązek podatkowy powstał w tym przypadku w kwietniu 2014 r., tj. w miesiącu w którym Wnioskodawca wydał towar firmie kurierskiej lub Poczcie Polskiej.

Natomiast w sytuacji gdy przed dokonaniem dostawy towaru (przed przekazaniem towaru firmie kurierskiej lub Poczcie Polskiej) Wnioskodawca otrzymana całość lub część zapłaty obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT, tj. z chwilą przekazania towarów przewoźnikowi w sytuacji gdy przed dostawą tj. przed wydaniem towarów przewoźnikowi, kurierowi czy przed nadaniem na poczcie Wnioskodawca nie otrzymał zapłaty należało uznać za prawidłowe. Za prawidłowe również należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji gdy otrzyma zapłatę przed wydaniem towarów wówczas na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy VAT obowiązek podatkowy w VAT powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty.

Odnosząc się z kolei do kwestii wystawiana faktur dokumentujących prowadzoną przez Wnioskodawcę sprzedaż w ramach sklepu internetowego stwierdzić należy, że obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie sprzeciwiają się wystawieniu faktury przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi. Przy czym wystawienie faktury nie może nastąpić wcześniej niż 30 dni przed ww. czynnościami. Zatem Wnioskodawca może wystawić faktury VAT dokumentując sprzedaż towarów w ramach sklepu internetowego przed dokonaniem dostawy towarów nie wcześniej jednak niż 30. dnia przed dokonaniem dostawy towaru.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy również w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj