Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-475/14/UH
z 6 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 29 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 8 lipca 2014 r. (wpływ 10 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 30 czerwca 2014 r. znak: IBPP3/443-475/14/UH.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 8 lipca 2014 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem kultury fizycznej o celach niezarobkowych propagującym różne sporty walki głównie style zaliczające się do grapplingu (ju jitsu) grapplingu (ju jitsu), crossfitu, MMA, zapasów, boksu, kickboxingu, sumo i samoobrony.

Celami stowarzyszenia są:

  1. Propagowanie sportów walki, takich jak w szczególności: grappling (ju jitsu), crossfit, MMA, zapasy, boks, kickboxing, sumo i samoobrona, a także kultury fizycznej i rywalizacji w duchu sportowym.
  2. Aktywizowanie i integrowanie środowiska lokalnego.
  3. Wspieranie inicjatyw lokalnych oraz działań na rzecz rozwoju lokalnego i zrównoważonego rozwoju regionalnego, szczególnie w zakresie rozwoju i edukacji, nauki, oświaty i wychowania, działań badawczo-rozwojowych, ochrony zdrowia, kultury i sztuki, turystyki, agroturystyki i sportu, rolnictwa, bezpieczeństwa i ochrony ludności, środowiska naturalnego społeczeństwa informacyjnego i opartego na wiedzy i transportu.
  4. Inicjowanie aktywności społecznej oraz zwiększanie udziału społeczności lokalnej i regionalnej w życiu publicznym w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu

Aby zapewnić sprawne i efektywne działanie Wnioskodawcy, musi on ponieść wydatki, które są udokumentowane m.in. fakturami VAT, związanymi z kosztami zakupu materiałów i sprzętu oraz kosztów usług. Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z następującymi kodami PKD: 96.04.Z, 32.30.Z, 47.19.Z, 85.51.Z, 93.13.Z, 93.19.Z, 93.12.Z, 93.29.Z, 77.21.Z, 93.11.Z, ale nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca zrealizował projekt w ramach PROW 2007–2013, oś 4 LEADER. W ramach realizacji zadań na Wnioskodawcę były wystawiane odpowiednie dokumenty. Nazwa projektu: …. Zakres zadania: organizacja bezpłatnych zajęć ze sportów walki oraz zawodów Mieszanych Sztuk Walki. Okres realizacji projektu: 1 marzec 2014 r. – 30 kwiecień 2014 r. Wydatki ponoszone na realizację projektu obejmują: umowy o dzieło na prowadzenie zajęć sportowych oraz zawodów Mieszanych Sztuk Walki, wynajem sali do ćwiczeń, wynajem oktagonu, zakup nagród. Łączna wartość poniesionych kosztów to 43 600 zł.

Projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i jest całkowicie niedochodowy. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów związanych z realizacją projektu, a zajęcia i zawody będą całkowicie nieodpłatne. W wyniku realizacji projektu nie nastąpi przekazanie mienia.

Dokonane zakupy i usługi zostaną udokumentowane fakturami VAT, w których Wnioskodawca figuruje jako nabywca:

  • wynajem sali do organizacji zajęć,
  • posiłek dla uczestników zajęć (catering),
  • zakup nagród dla uczestników.

Realizowany projekt jest w całości niedochodowy. Towary i usługi zakupione na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. Organizator nie będzie pobierał opłaty za udział w zajęciach i zawodach od uczestników, gdyż w projekcie zaplanowano, że udział w organizowanych zajęciach oraz zawodach sportowych będzie nieodpłatny. W projekcie zaplanowano również darmowy wstęp dla widzów. Zakupione w projekcie usługi przeznaczono wyłącznie na realizację projektu. W ramach projektu nie zaplanowano także sprzedaży towarów i usług przez Organizatora – Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „… prowadzonego w ramach PROW 2007–2013 Oś 4 LEADER?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca nie ma możliwości zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Art. 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 marca 2014 r. do 30 kwietnia 2014 r. realizował projekt pn. „…”. Wnioskodawca zorganizował bezpłatne zajęcia ze sportów walki oraz zawody Mieszanych Sztuk Walki. Wydatki ponoszone na realizację ww. projektu zostały poniesione na prowadzenie zajęć sportowych i zawodów Mieszanych Sztuk Walki oraz wynajem sali do ćwiczeń, wynajem oktagonu, zakup nagród. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów związanych z realizacją projektu, a zajęcia i zawody będą całkowicie nieodpłatne. Projekt jest całkowicie niedochodowy. Zakupy i usługi zostaną udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Organizator nie będzie pobierał opłaty za udział w zajęciach i zawodach od uczestników, gdyż w projekcie zaplanowano, że udział w organizowanych zajęciach oraz zawodach sportowych będzie nieodpłatny. W projekcie zaplanowano również darmowy wstęp dla widzów. Towary i usługi zakupione na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego wskazuje, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest fakt, że zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, związanego z realizacją projektu pn. „…”.

W konsekwencji Wnioskodawca nie miał prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia z 4 kwietnia 2011 r. ani rozporządzenia z 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu „…” jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj